AUTTAKAA M

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttönen-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tyttönen-

Jäsen
01.07.2007
269
0
16
Tästä voi tulla pitkä tarina, mutta toivon että joku jaksaisi antaa minulle voimia vastaamalla tähän.

Minulla on kohta 5 kk ikäinen poika. Pojalla oli koliikki, kunnes kolmen viikonen ikäisenä menimme vyöhyketerapiaan ja huudot loppuivat kuin seinään. Sen jälkeen olen nauttinut tästä elämästä pienen pojan kanssa. Nyt kuitenkin kuukauden sisällä on tullut täysi muutos alaspäin. Ennen poika heräsi kerran tai kaksi yössä syömään. Söi todella hyvin. Nukkui pitkiä päiväunia. Oli tyytyväinen ja viihtyi itsekseen. Noh... nykyään poika herää 5-10 kertaa yössä. Ei juo maitoa, kuin yöllä. Päiväunet nukkuu pätkissä. Kitisee kokoajan. Ei viihdy yhtään itsekseen. Tv n ääressä ja sylissä vain. Hetken toki sitterissä tai leikkimatolla. Vaunuissa viihtyy kivasti, mutta olen yrittänyt tämän kaiken takia pitää tarkkaa rytmiä yllä. Joten en viitsi kamalasti mennä tuolla ulkona, koska nukahtelis vaunuihin ja olis entistä kiukkusempi.
Meillä ruokailut ja nukkumiset näin :
7.30 herätään
8.00 aamupuuro 1 dl
9.30 aamu unille, nukutaan 45 min
12.00 purkki vihannessosetta
12.30 päivä unille, nukutaan 1,5 h-2,5 h (tona aikana heräillään 30 min välein)
16.00 purkki hedelmäsosetta
16.00-17.00 ilta unille, nukutaan 45 min
19.30 kylpy
20.00 iltapuuro 1,5 dl
20.30 nukkumaan
Olen yrittänyt antaa maitoa kylmänä ja kuumana, tuttipullosta ja nokkamukista, ennen ruokaa, ruoan aikana ja ruoan jälkeen ym ym. Ei kelpaa. Nukuttaminen on mennyt kamalaksi, joka ilta menee 30-60 min aikaa. Ennen nukahti 5 min. Olen aika väsynyt tähän touhuun. Tunnen itseni niin huonoksi äidiksi, mitä olen tehnyt väärin ?!

Valitettavasti en osaa auttaa sinua, mutta voisit keskustella asiasta neuvolassa. Ja jos olet kovin väsynyt, sinun pitäisi saada levätä. :hug:
Sen verran voin yrittää kannustaa, että meidänkin pojalla on ollut jos jonkinlaista vaihetta. Sellaisia, että olen jo aivan puhki ja epätoivoinen, mutta aina ne on mennyt kuitenkin ohi. :hug:

Hei!

Kuulostaapa tutulta!
5kk iässä vauva saattaa tympääntyä olotilaansa ja haluta liikkeelle, lisää virikkeita yms. On myös hyvin mahdollista, että vauvasi on ns. vaikea vauva, kuten meillä. Tällöin kannattaa "tyytyä" siihen, että kaikki ei ehkä ole ihan niin helppoa kuin muilla. Meillä yhtä hankalaa kautta kestää aina aikansa, suvantoa ehkä hetki ja taas uusi... Nyt 11kuisena taas kiukutellaan kovasti ja roikutaan puntissa. Nukutaan tosin hyvin.

Ei kannata odottaa parempaa aikaa vaan pyrkiä tekemään senhetkinen elämä mahdollisimman helpoksi sekä itselle että lapselle. Vaivasi vauvaa sitten mikä tahansa, on kehityksestä vaan selvittävä. Mielellään mahdollisimman vähin vaurioin. Kärsivällisyyttä ja mielikuvitusta siis peliin! Noin 1,5 vuoden iässä lapsen pitäisi jo osata käsitellä tunteita paremmin ja itkuisuuden helpottua.

Ei varmaan mitään ihan mieluisinta luettavaa, mutta näin minun kokemukseni asiasta. Vaativista ja aktiivisista vauvoista kasvaa usein mielikuvituksellisia, vireitä ja rohkeita lapsia. Uskon, että me päästään myöhemmin helpommalla jossain toisessa asiassa. Jaksamista!

Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen-:
Minulla on kohta 5 kk ikäinen poika. /--/ Noh... nykyään poika herää 5-10 kertaa yössä. Ei juo maitoa, kuin yöllä. Päiväunet nukkuu pätkissä. Kitisee kokoajan. Ei viihdy yhtään itsekseen. Tv n ääressä ja sylissä vain. /--/ Olen aika väsynyt tähän touhuun. Tunnen itseni niin huonoksi äidiksi, mitä olen tehnyt väärin ?!

Ensinnäkin, mitään et ole tehnyt väärin!!

Joillain vauvoilla tuo 4-5kk ikä on sellainen, että haluja liikkua olisi kovasti, mutta taidot vielä puuttuvat ja se turhauttaa. Tuohon kun lisää muutamilla vielä aikaisen eroahdistuskauden, niin ei ihme, että homma menee ihan sekaisin ja äiti on ihmeissään.

Kyseessä on lähes poikkeuksetta vaihe, joka menee jossain vaiheessa oli - jo tilalle tulee jokin toinen vaihe ;)

Moni on muuten huomannut elämän helpottaneen, kun on tietoisesti lisännyt sylittelyä ja "vauvattelua" päivisin. Kantoliinasta on kuulemma ollut paljon apua...

Voiskos olla juurikin rytminmuutos meneillään? Sulla on ollut hieno ja hyvä rytmi ja se on tuonut kaiken tarpeellisen tähän asti, mutta nyt ois rytmi muuttumassa ja pitäsi alkaa uudestaan "tunnustelemaan" että millaiseksi muodostuu. Meillä on ollut noita rytmin muutoksia kerran ja nyt taas meneillään. Uuteen vaiheeseen siirtyminen kestää viikosta kahteen ja se on meillä aina alkanut ihan yhtäkkiä. Hommaan liittyy meillä kuvailemiasi "oireita" jos nyt niin voi sanoa. Esim nyt unen tarve ( poika tasan 4kk ) muuttui ihan yhtäkkiä siten että peräti kahdet päivunet, lyhyet jäivät pois ja pitkien päikkäreiden kesto lyheni. Kyllä siinä mamma meni sekaisin että mites ei nyt nukukaan ja poika kitisi ja oli yhtä sekaisin hetken. Tuohon uuteen rytmiin on sitten sovitettava ruokailut yms. rutiinit muutettava ja aikansa kestää ennenkuin sekä äitee että vauva uuden löytävät...vain todetakseen hetken päästä että taas muuttuu :whistle:
Mitään et todellakaan ole väärin tehnyt...päinvastoin, olet tuon rytmin pitämisen avulla tuonut lapsellesi turvaa ja välittämistä ja sitäkautta hienon hetken ( kuukaudenko se nyt kesti? )vauva vaan kasvaa ryminällä ja kukin yksilöllisesti. Voimia :heart:

Taas mä tyrkytän tätä, mut voi olla kyse myös allergiasta, tai sit hampaista.

Meidän jätkä ei huolinu pulloa sen jälkeen, ku oksenti tuttelit, tissi kelpas mut siitäki tuli oireita mun diettaamisesta huolimatta. Kitisi sit siinäkin. Yöt on edelleen levottomia, vaikka apteekin korviketta juo... Muut oireet onneks suunnilleen hävinny.

Joskus vauvat kuulemma ei oikein suostu syömään, jos ikenet vaivaa hampaitten nousun takia. Voisko olla jompaa kumpaa näistä?

Voimia joka tapauksessa! :hug: Ei o täälläkään helppoo, mut jotenkin sitä vaan sinnittelee... Toivotaan pikaista helpotusta. :)

ootko tullut ajatelleeksi korvatulehdusta, meidän pojalla samat oireet ja oli vain pientä nuhaa ei kuumetta eikä yskää... siitä se kierre sitten lähti. Jokin vain sano mulle silloin ettei kaikki ollut kunnossa. Merkkejä oli kun ei viihtynyt kuin sylissä, ei tykännyt yhtäkkiä olla makuulleen (varsinkin vaunuissa) makuuasennossa tulee painetta korviin, samoin tutti ei kunnolla kelvannut eikä maito enää mennyt samalla lailla...

Juu, kannattaa tietenkin neuvolassa jutella jotta voidaan fyysiset ongelmat seuloa pois, kuten korvatulehdus. Jos ei mitään sellaista löydy niin uskoisin että kyseessä vain kausi ja löydätte yhteisen sävelen taas :D Syliä varmaan pikkanen kaipaa sentakia enempi että on itsekin vähän hakoteillä että minkäslaisia tuntemuksia sitä onkaan---ihan samoin kuin äiti. Jos vain jaksat niin sylittele niin paljon kuin kroppa kestää ( tiedän että P-A-I-N-A-A :whistle: ) meidän poitsulle ainkin kaikkein eniten kelpaa nyt olla mun toisen käden päällä, kainalossa, kun keitän kahvia, laittelen tiskejä ja teen kaikenlaista puuhaa ( keksinkin välillä kun tykkää niin seurata siinä ) mitä pystyy tekemään vauva kainalossa. Tää yleensä auttaa kitinään ja levottomuuteen, kun nälkä ja väsy on poissuljettu. Kait se on juurikin tuo lisääntynyt kiinnostus ympäristöön...näkee oikein että toinen on tohkeissaan kaikesta tapahtumasta, mitä kotona on.
Tässä vain vähän lisäystä edelliseen :)

Meidän poika kun täytti 3kk niin yöunista tuli repaleiset, eikä päivälläkään nuku ku puolen tunnin pätkissä. Ihan pikkuisena yötkin meni tosi hyvin. Nykyään yöllä herätään 2 tunnin välein. Päivälläkään ei viihdy paikallaan, vaan koko ajan pitäis olla virikkeitä ja meno päällä. Odotan innolla, että poika oppis liikkumaan, jos se sit helpottas.... Vaunussa nukkuu vaan silloin, ku ne on liikkees...
Voimia... :hug:

Milana? Minkäikäisestä,-kokoisesta on kysymys? Vähän hakusessa itsellä välillä nuo kiinteiden määrät ja olen vähän varovaisesti antanut kasvissoseen jälkeen vielä hedelmää kun on maistunut...mutt jos joku asiantuntijataho on noin ohjeistanut niin hyvä.

Noista öistä: nukkuuko poika samassa huoneessa teidän kanssa? Meidän tyttö teki kans täyskäännöksen öiden kanssa viisikuisena. En nukkunut kuukauteen kuin ihan lyhkäisiä pätkiä kun koko ajan piti saada tissiä ( ja ennen halusi vain oikeaan nälkään, ei huvitissiä ollenkaan! ) ja kiljua milloin iloisena, milloin kiukkuisena ja kaikenlaista muuta koheltamista. Sitten siirsin tytön omaan huoneeseensa nukkumaan ja simsalabim! Tyttö on siitä yöstä alkaen nukkunut vähintään kymmenen tuntia putkeen.

siirsimme viime yönä omaan huoneeseen kokeeksi. nukahti itekseen 20.30. heräsi kolme kertaa ja söi nälkäänsä. joten tajusin, että kitinä voi johtua nälästäkin. ei ole ikinä noin paljon syönyt yön aikana. tihennän siis ruokailuja. ja heräsi 8.00 aamulla. olipa ihana yö :heart:

Yhteistyössä