auttakaa kokeneemmat! (lapsen nukuttamisesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minkku:
Alkuperäinen kirjoittaja NannaM:
Ja nukuttamiselle stoppi on mun mielipiteeni, tiedän että eriäviäkin löytyy. :p Eli iltatoimien jälkeen lapsi sänkyyn, peittelyt ja hyvät yöt ja pois. Sitten vaan takaisin tietysti jos huudetaan. . :)

Hei sanokaas toiselle kokemattomalle, että minkä ikäisenä vauvan vois ruveta laittamaan yöpuulle noin? Meillä 4,5kk nukahtaa vain tissille ja mietin tuleeko aina olemaan niin vai pitäiskö jossain vaiheessa keksiä jotain muuta..?

ei mitään kiirettä vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

jep. Tassuteltu on... sitä vaan kiinnostaa ympäristö ja kaikki tekeminen ja sitten suuttuu kun en päästä sitä kiipeemään.

Sun pitää hoitaa tuo tassuttelu loppun saakka, eli lapsi ei saa nukahtaa sinne tassunalle vaan kun on rauhottunut niin lähdet huoneesta pois ja jos alkaa teuhata palaat, tassuttelet ja kun lapsi rauhottuu nukkumakuntoon niin poistut huoneesta niin lapsi oppii nukahtamaan itekseen, parin viikon päästä ei tarvi ku viedä se lapsi sänkyyn.

Vähän tämän tyyppistä hommaa mäkin tarkoitin. En mä hysteeristä lasta sinne sänkyyn jättänyt vaan laitoin nukkumaan --> alkoi hetken päästä huuto --> kävin rauhoittelemassa ja laitoin nukkumaan --> jnejne.. Meillä toi vaihe tosiaan oli lyhyt mut tolla siitä selvittiin. Ja todellakin, joka ilta se aika lyheni minkä toi vaati. Pitkitin ite aina hetken sitä huoneeseen menoakin ym..

Varsinkin kun lapsia on enemmän kuin 1 on ihan kullanarvoista että nukahtamiseen ei sen kummemmin tarvitse varata aikaa tai hiljentää koko taloa vaan pesut ja iltasatu riittää.

=)

Meillä on samanikäinen ja samalla lailla ongelmaisesti nukahtava neitokainen. Hampaiden tulo on vaikuttanut paljon viime aikoina, muuten taitaa vaan olla tuollainen vaihe.

Typy menee nukkumaan kanssa joskus 23 kieppeillä ja välillä nukahtaa helposti, välillä ei niin millään. En lähde turhaan nukuttamaan pirteän oloista lasta, vaan sänkyyn mennään kun silmistä näkee että nyt alkaa olla sopiva hetki. Iltatoimet puuhataan aikaisemmin ja sitten leikitään siihen saakka että uni alkaa maistua (kaikki kuitenkin noin 1-1,5h sisään).

Tyttö nukkuu hyvin vaikka nukahtaminen on vaikeaa ja nukkuu yleensä 10-11 saakka. Normaalisti nukkuu vain yhdet päikyt, jos herää aikaisemmin niin saattaa nukkua kahdet. En ole mitään kellon tarkkaa rytmiä edes yrittänyt, koska päivät saattaa menoista ja varsinkin autoiluista riippuen olla niin erilaisia.

Mä yritän yleensä nukuttaa tytön omaan sänkyynsä, välillä kaadan häntä kun nousee istumaan ja seisomaan, laitan unilelua kainaloon, pidän kädellä hellästi alhalla ja rauhoittelen.. Jos nukkumaan mennessä on selkeästi liian levoton vaikka väsynyt onkin, niin saatan hellästi pakottaa rauhoittumaan mun kainaloon meidän sänkyyn ja kun on siihen nukahtanut, siirrän omaan pinnikseen nukkumaan.

Ja ei, meillä ei todellakaan toimi se, että lapsen jättäisi yksin nukahtamaan, koska tulee pinniksen korkeista laidoistakin pää edellä alas kun tarpeeksi alkaa harmittaa. Ihan en viitsi sänkyyn sitoa kuitenkaan..

Jaksuja.. Toiset vaan on iltavirkkuja. Meillä esikoinen ollut todella huono nukkuja. 0-1 vuotiaana hänet sai yöunille nukahtamaan klo 24-01. Pikkuhiljaa ollaan saatu aikaistettua ja nyt 3 vuotiaana nukahtaa klo 22. Meidän vauva ollut vähän helpompi tapaus. Nukkumaan hänet on saannut klo 23 maissa ja jopa aikaisemmin. Minä nukutan viekkuun tai syliin, kun meidän hulivilit saa niin parhaiten rauhoittumaan. Molemmat siirtyneet yksiin päikkyihin n. 9-10 kk iässä. Itse olen ehdottoman vastaan kaikkea huudattamista. Kyllä ne muksut ennemmin tai myöhemmin nukkuu. Pienen ajan tämä vaihe vain kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja minkku:
Alkuperäinen kirjoittaja NannaM:
Ja nukuttamiselle stoppi on mun mielipiteeni, tiedän että eriäviäkin löytyy. :p Eli iltatoimien jälkeen lapsi sänkyyn, peittelyt ja hyvät yöt ja pois. Sitten vaan takaisin tietysti jos huudetaan. . :)

Hei sanokaas toiselle kokemattomalle, että minkä ikäisenä vauvan vois ruveta laittamaan yöpuulle noin? Meillä 4,5kk nukahtaa vain tissille ja mietin tuleeko aina olemaan niin vai pitäiskö jossain vaiheessa keksiä jotain muuta..?

Tästä on varmaan tosi monta mielipidettä mutta mä opetin meidän vauvan nukkumaan omaan sänkyyn 1-2kk iässä. Aluksi se oli tosi rankkaa kun piti olla puolen minuutin välein hyssyttelemässä ja nukahtamiseen saattoi kestää 5 tuntia mutta yhtäkkiä kun vauva oli 2kk vanha niin huomasin että maitoa ei enää tarvittukaan nukahtamiseen, tutti riitti. Kuukausi siinä opettelussa siis meni, koskaan en huudattanut, mutta tietysti jonkin aikaa on pakko antaa lapsen itkeä. En kuitenkaan yli minuuttia antanut itkeä, vaan menin sinne aina uudestaan joko ottamaan syliin jos hätä oli kova tai sitten laittamaan tutin suuhun. Nyt vauva 4,5kk ja nukahtaa samojen iltarutiinien jälkeen niin helposti että unilaulun jälkeen nostan hänet sänkyyn ja laitan tutin suuhun. Tässä vaaditaan hermoja ja johdonmukaisuutta, enkä väitä että toimii kaikilla vauvoilla, mutta itse olen tosi tyytyväinen että jaksoin tehdä sen jo aikaisessa vaiheessa. On nukutus NIIN helppoa nykyisin. Pääasia että nukkumaan menosta ei tule mitään "peikkoa" vaan että vauva kokee nukkumaan käymisen turvalliseksi ja mukavaksi.

Yhteistyössä