Auttakaa joulumenussa! Anoppi tulossa jouluksi tarkkailemaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hämmentää tuo sinun kirjoitus,että anoppi tulee tarkkailemaan (aika ikävästi sanottu) sitten nuo ruoat, kyllä sä varmaan aikuisena ihmisenä tajuat, että onhan nuo ruat kaikkea muuta kuin juhlavat ja jouluiset. ei meilläkään syödä perinteisesti mutta juhlavasti kuitenkin. Karjalanpaistia, kalkkunaa, salaatteja, leikkeleitä, juustoja ja leipää. Kaunis kattaus on puoliruokaa.

voisihan edes sille anopille ostaa noita pieniä valmis laatikoita peruna-porkkana ja lanttulaatikot eivät maksa paljon.Leikkele lautanen voisi olla hyvä idea.Kanan rintafileet myös tai sitten joku muu paisti+kermaperunoita.Jälkkäriksi esim.puolukkarahkaa tai kerroskiisseliä...

Ihan ok menyy, mutta kai olet tehnyt anopille etukäteen selväksi, että mitään perinteistä joulumenyytä ei kannata odottaa? Eli jos anoppisi joulun muodostoaa perinteiset joulupöydän antimet, niin anna hänelle mahdollisuus kieöltäytyä tulemasta teille jouluksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ihan ok menyy, mutta kai olet tehnyt anopille etukäteen selväksi, että mitään perinteistä joulumenyytä ei kannata odottaa? Eli jos anoppisi joulun muodostoaa perinteiset joulupöydän antimet, niin anna hänelle mahdollisuus kieöltäytyä tulemasta teille jouluksi.

peesi :whistle:

Olenko mä ainoa, joka ihmettelee, miksi jouluaterian teko myös anopille on vain ap:n harteilla. Jos ap on kerran noin avuton keittiössä, niin miksi mieskin ei osallistu asiaan. Hän sitäpaitsi tuntisi varmaan paremmin, mitä anoppi saattaa odottaa.

Meillä on ainakin itsestään selvää, että mieskin tekee jouluvalmisteluista osansa. Se minkä osan vaihtelee sitten vuodesta toiseen. Ei voi ainakaan anoppi miniää yksin syyttää, vaan saa kääntää katseensa poikaansa, jos kinkku epäonnistui tms:D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olenko mä ainoa, joka ihmettelee, miksi jouluaterian teko myös anopille on vain ap:n harteilla. Jos ap on kerran noin avuton keittiössä, niin miksi mieskin ei osallistu asiaan. Hän sitäpaitsi tuntisi varmaan paremmin, mitä anoppi saattaa odottaa.

Kyllä mäkin sitä tuolla kyselin. Ap ei vastannut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiva että revitte huumoria siitä, ettei joku ole samanlainen kotikokki kuin te ite... Me ei tykätä jouluruuista ja syödään jouluna just sitä mikä maistuu. Ja hyvin ollaan pysytty hengissä tähän astikin näillä eväillä ja olemattomalla keittotaidolla. Mulla ei ole mitään tarvetta pröystäillä muille jollain hiton lohihyytelöillä ja hyydyketortuilla. Mutta anteeksi että vaivasin.

Anteeksi, mutta miksi kysyit mielipidettä joulumenustanne, jos asenteesi on tämä? :/ Juhlaruoissa ei ole mielestäni kyse mistään pröystäilystä, vaan ne osaltaan tekevät eron arjen ja juhlan välille. Olematonta keittotaitoakin voi ihan oikeasti kehittää. Täällä on tullut hyviä, helppoja ohjeita hieman juhlavampiin ruokiin. Esim. tuo leikkelelautanen on mainio idea ja helppo toteuttaa: laitat esille sellaista leikkelettä, joka teille maittaa olkoon se sitten vaikka edamjuustoa ja kinkkumakkaraa, siihen kaveriksi esim. kirsikkatomaattia. Ja sitten semmoinen ehdotettu valmis kinkkurulla. Luulisi, että ainakin lapsille maittaa. Mielestäni lapsille olisi ihan hyvä opettaa arjen ja juhlan eroa myös ruoissa, vaikkei itse sattuisi kaikesta pitämäänkään. Ja jos et tiedä, pitääkö anoppi jouluruoista, niin kysy, ja jos pitää niin osta valmis laatikko tai pari sekä sillipurkki anoppia varten.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Kyllä mäkin sitä tuolla kyselin. Ap ei vastannut.

Sanoinkin tuolla aiemmin, että meillekin on anoppi ja appi tulossa. Mutta mepä emme hyysääkkään ketään, saavat osallistua joulun laittoon/ruokien hommaamiseen siinä missä muukin perhe. Tämä mikään ravintola ole :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Ap ei ole tätäkään kommentoinut...

Meillä on ainakin itsestään selvää, että mieskin tekee jouluvalmisteluista osansa. Se minkä osan vaihtelee sitten vuodesta toiseen.

Ihmettelen minäkin. Meilläkin mies on minua parempi kokki, harjoittelua enemmän ;) , mutta molemmat toki osallistumme ruoanlaittoon.

Minun mielestäni ap voisi satsata sen alta 20euroa siihen että anoppi (ja oliko muitakin tulossa ) sais edes hieman jouluisen ruoan, eli osta pienet laatikot perunaa, porkkanaa ja lanttua, lapsillekin laita lautaselle niitä pieni nokare ja pyydä edes maistamaan. Sit sitä possua tai nautaa vaikka tarjouksesta valmiita viipaleita ja niistäkin saa läskin pois, lisäät porkkana viipaleita, pippuria ja lihalientä ja laitat lihan nruskistamisen jälkeen noine hyvineen uuniin hautumaan. Mielestäni muusi ei ole jouluruokaa, ihan hyvin voi olla vaan valmiiks kuoritut keitetyt perunat. Rahaa mahdollisesti jäi vielä pieneen kinkkurullaan, noilla pääse jo pitkälle ja ei anoppi ihan naama nyrpeänä ole.

Ja mä en ole todellakaan mikä kokkikolmonen, valmisruokia hyväks käytän paljon, kyllä mä joskus vielä tsemppaan ja alan tekee ite mutta nyt huomasin et osaan mä edes jotain loihtia jos ois pakko.. :saint:

Onneks me ollaan keskenään joulu, ei tartte kummallisia miettiä, toki teen karjalanpaistin (ehkä ), kinkku toki nami nami, laatikot jne.. Jouluista ruokaa, ja lapset ei tykkää mutta maistettava ainakin on. :D

Nyt on myös saarioisilla sellaista bataattivuokaa valmislaatikkona. Mielestäni on tosi hyvää. Kokeilkaapas sitäkin. Kalkkunarullan voisit paistaa uunissa (siinä on paistovahti mukana). Siitä tähteestä voi vaikka tehdä risottoa tai muuta arkiruokaa.

No aika erikoinen paitsi joulumenuuksi, myös juhlamenuksi turhan tylsä ja arkinen.

Tässä laiskan kokin vinkkejä:

* lihamureke - tehdään samasta jauhelihamassasta kuin lihapullatkin, mutta muoto on eri. Taputtele massa leivinpaperille, laita keskelle keitettyjä kananmunia ja / tai herneitä ja kääri massa ympärille ja uuniin, esim. vuokaan, niin ei sotke uunipeltiä.

* uuniperunoita.
Pese ja harjaa perunat, tee ristikkäiset viillot, laita folionyttösen sisään ja uuniin.
Uuniperunoiden kanssa kermaviili, jossa esim. kinkkupalasia ja suolakurkku/ etikkakurkkupalasia. Ehkä jotain jauhelihamaustetta kaveriksi

* kalkkunarulla joko v almis tai uunissa paistettava

* tavallinen salaatti, älä sotke sekaisin vaan laita eri kippoihin: isoon kippoon vihreä salaatti ja pikku kippoihin kurkku, tomaatti, paparika palat ja motsarellaa tai fetajuustoa jne mitä kukin salaattinsa haluaa ottaa tai sitten nämä laakealle lautaselle rivittäin

* leikkelelautanen, jossa on erilaisia kinkkuja, juustoja, maksapasteijaa jne mutta jos tuo tuntuu liian hankalalta, on lihaa jo ruuissa.

* pipareita
* se pannari, jos siitä tykkäätte tai sitten jäätelöä tai kaupasta valmiskakku pakasteesta.

-- kata pöytä kauniiksi lautasliinoineen.
-- lapset syö samaa ruokaa kuin muutkin ihmiset, siten lapsetkin oppii että juhla-aterialla myös lapset saa ja syö juhlaruokaa.

Meillä on ainakin itsestään selvää, että mieskin tekee jouluvalmisteluista osansa. Se minkä osan vaihtelee sitten vuodesta toiseen. Ei voi ainakaan anoppi miniää yksin syyttää, vaan saa kääntää katseensa poikaansa, jos kinkku epäonnistui tms:D

Tää mullakin tuli mieleen. Miten joku edes kehtaa mennä toisten luo joulua viettämään kysymättä, että voiko auttaa jotenkin järjestelyissä. Siinä on ihan hirveä homma yhdelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:

Tää mullakin tuli mieleen. Miten joku edes kehtaa mennä toisten luo joulua viettämään kysymättä, että voiko auttaa jotenkin järjestelyissä. Siinä on ihan hirveä homma yhdelle.

Meille tulee kaksi vierasta jouluksi: omillaan asuva täysi-ikäinen tyttäreni sekä ystävä, yksinäinen vanha mies. En halua kummankaan tulevan keittiöön sähläämään eikä näistä kahdesta "lisäsuusta" ole lisävaivaa. Joka joulu kokeilen uutta jälkiruokareseptiä ja teen jotain erikoista ruokaa tavallisten jouluruokien lisäksi. Tänä vuonna erikoista on, että vihannekset ovatkin uunissa gratioituja.. eli ei kukkakaaligratiini vaan vihannesgratiini.

Kotikaljaa, maksalaatikkoa ja rusinasoppaa valmiseineksinä, koska vieraat tykkäävät ja me itse ei.

ap taitaa olla provoilija, minä varmaan itkisin jos oisin anoppis ja joulupöydässä on kalapuikkoja :| järkyttävää. sanohan anopilles että tuo vaikka saarioisten laatikon mukana, jos sekänn mitään syö, kummaa väkeä "ei me tykätä siitä eikä me tykätä tästä eikä tosta ja tota en varmasti syö" ootte varmaan ihan harmaita kun ykspuolista ruokaa syötte. No kuitenkin, mulla ei oo vinkkejä meidän pieni mutta perinteikäs joulupöytä koostuu kaikesta mitä te ette syö, eikä paistilihoissa mitään läskiä ole kun ne veitsellä napsii pois, minä kyllä jätän ne niin tulee makua siihen liemeen niistä. nams.

Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:

Meille tulee kaksi vierasta jouluksi: omillaan asuva täysi-ikäinen tyttäreni sekä ystävä, yksinäinen vanha mies. En halua kummankaan tulevan keittiöön sähläämään eikä näistä kahdesta "lisäsuusta" ole lisävaivaa. Joka joulu kokeilen uutta jälkiruokareseptiä ja teen jotain erikoista ruokaa tavallisten jouluruokien lisäksi. Tänä vuonna erikoista on, että vihannekset ovatkin uunissa gratioituja.. eli ei kukkakaaligratiini vaan vihannesgratiini.

Kotikaljaa, maksalaatikkoa ja rusinasoppaa valmiseineksinä, koska vieraat tykkäävät ja me itse ei.

No jos asetelma on tuo, että siitä olisi vain haittaa, että olisi muita "sähläämässä" keittiössä etkä tunne siitä olevan liikaa vaivaa, niin mikäs siinä sitten. Mutta ap:n tapauksessa tilanne lienee toinen..

Jos ei osaa eikä halua opetella, niin kaupasta ostamallakin saa ihan hyvän joulupöydän. Eikä kaikkea tarvitse ostaa paljoa. Jos tietää, etteivät kalat tee hirveästi kauppaansa, mutta vähän menisi, niin silliäkin voi ostaa vaikka pari palaa, jos kaupassa on kunnon palvelutiski. Ainakin isommista kaupungeista löytyy kauppoja, joista saa tiskistä melkein mitä vaan.

Ei ole pakko ostaa isoa tölkkiä. Ja sama juttu monessa muussa ruoassa. Ja voihan sitä itse ja lapsetkin opetella samalla uusia ruokia, vaikka sen ihan pienen nokareen. Ei tule hirveän kalliiksikaan, jos noita itselle erikoisempia juttuja ostaa vain ihan pikkuisen.

meillä ei kans kukaan tykkää perinteisistä jouluruuista ja tässä meidän menu
alkuun:

focacciaa
aurikokuivattujatomaatteja
sutruunamarinoituja oliiveja
tiikeriravun pyrstöjä ja aioilia
tuorejuustolla täytettujä chilejä
vihreäsalaatti avocadolla aj verigreipillä
+kuohuviini

pääruoka

sitruuna-yrtti kokonainen kana
kinkku
kinkunkastike
perunaa
pasta-salami salaatti
maksapasteija
punaviini-balsamico sipulihaude
punaviinikastike
kylmäsaustettua poroa
+kotikalja, maito, punaviini

jälkiruoka:
valkosuklaa tuorejuustokakku
juustoja,hedelmiä, pähkinöitä
tietty tortut ja piparit
+portviiniä, punaviiniä, kahvi

Alkuperäinen kirjoittaja Lush:
meillä ei kans kukaan tykkää perinteisistä jouluruuista ja tässä meidän menu
alkuun:

focacciaa
aurikokuivattujatomaatteja
sutruunamarinoituja oliiveja
tiikeriravun pyrstöjä ja aioilia
tuorejuustolla täytettujä chilejä
vihreäsalaatti avocadolla aj verigreipillä
+kuohuviini

pääruoka

sitruuna-yrtti kokonainen kana
kinkku
kinkunkastike
perunaa
pasta-salami salaatti
maksapasteija
punaviini-balsamico sipulihaude
punaviinikastike
kylmäsaustettua poroa
+kotikalja, maito, punaviini

jälkiruoka:
valkosuklaa tuorejuustokakku
juustoja,hedelmiä, pähkinöitä
tietty tortut ja piparit
+portviiniä, punaviiniä, kahvi

Voinko tulla teille kylään? :p

Älä ota sitä vakavasti, vanhat naiset nalkuttavat aina niin päättäessään vaikkei mitään syytäkään löytyisi. Todennäköisesti anoppisi kitisee joka tapauksessa jos on sen tyyppinen ihminen. Tarjosit sitten peuran sisäfilettä tai perunalastuja.

Yhteistyössä