Auttakaa joulumenussa! Anoppi tulossa jouluksi tarkkailemaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuli mieleen, että kerran ette pidä kalasta, niin voit tehdä kinkkurullia. Eli laitat kinkun viipaleen päälle jotain tuorejuustoa ja käärit sen rullalle. Tai sitten käytät lehtitaikinaa ja laitat lehtitaikinalevyn päälle tuorejuustoa ja kinkkusuikaleita. Käärit sen rullalle ja laitat uuniin. Uunista oton jälkeen viipaloi rulla.

Alkuperäinen kirjoittaja lynn:
www.sekasoppa.vuodatus.net/blog/335795
Tuossa on jouluinen hyytelökakku. Hyytelökakkua ei tarvitse välttämättä kuoruttaa ollenkaan, kuten tuossa kakussa on tehty (kyseinen tekijä koristelee aina kakkujansa paljon).
Tuo on erittäin helppo tehdä ja vielähän sinulla olisi aikaa kokeilla sitä. :)

http://www.sekasoppa.vuodatus.net/blog/124052
Tuossa toinen punainen hyydykekakku, sitä kuorrutusta ei tässäkään tarvitse tehdä, jos pelkää epäonnistuvansa siinä, vaikka kuorrutuksen teko on erittäin helppoa.
Et voi epäonnistua, jos vaan seuraat ohjeita ja käytät oikean määrän liivatteita. Liivatteet siis liotetaan kylmään veteen vähintään 5 minuutiksi, sillä välin kiehautetaan noin ruokalusikallinen vettä/mehua. Liivatelehdistä "rypistellään" vesi pois ja ne laitetaan kattilaan, jossa sulavat nesteeksi. Kyseinen neste laitetaan taikinaan.

:ashamed: Kiitos sulle vaivannäöstä, mutta mä todellakaan saa aikaiseksi tollasta luomusta... En vaan yksinkertasesti osaa leipoa muuta kun pannaria.

Alkuperäinen kirjoittaja lähtee mukaan hämmentämään soppaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko tää provo?

Taitaa olla, mutta joka tapauksessa vastaan. Osta ap tarjouksesta possun filettä ja laita sitä. Hinta on varsin kohtuullinen, eikä ole läskiä.

No tää kuulostas kyllä hyvältä. Miten se laitetaan?

kanakastikkeen ja murekkeen jauhelihasta, sitten perunaa ja salaatteja ja tuo paistetut punajuuret on hyvä! Itse voisin tehdä juhlavan täytekakun kahvin kanssa! se riittäisi pipareiden kanssa hyvin! + juustot ja leivät roki.

Alkuperäinen kirjoittaja lähtee mukaan hämmentämään soppaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko tää provo?

Taitaa olla, mutta joka tapauksessa vastaan. Osta ap tarjouksesta possun filettä ja laita sitä. Hinta on varsin kohtuullinen, eikä ole läskiä.

Ensin luulin ettei. Kuitenkin ap:n vastauksista päätellen ON PROVO.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Meillekin tulee anoppi ja appi, lootat ostetaan valmiina, kuten kaikki muukin. On kelvannut ennenkin, saa kelvata nytkin :)

meille myös anoppi ja appi tulossa, myös miehen veli ja tyttöystävä. valmiit laatikot, kinkun paistan itse. lisäksi teen fetasalaattia, koska tykkään siitä itse ja varmistin, ettei anoppikaan siihen sylje.

rosolli meillä jää väliin, mutta silliä pitää olla!

Alkuperäinen kirjoittaja kokki3:
Siis voi elämä. Teettekö te ihan oikeasti sukulaisillenne kaikki leikkelelautasetsavulohethomejuustotviinitrosollitsalaatitkinkutmarmeladitpullatpiparit kermaperunatkarjalanpaistitlaatikot ynnämuut. Mua alkoi nyt ressaamaan vallan mahdottomasti.. Meillä ei kinkku mene, joten sen tuovat sukulaiset mukanaan, samoin ilm. jotain laatikoita. Osan laatikoista ostetaan kaupasta, sieltä tulee rosollikin. Potut aattelin keittää ja graavilohta pöytään lisäksi. Jälkkäriksi itseleivottua pullaa/mustikkapiirakkaa, pikkuleipiä omatekemästä taikinasta ja torttuja (kaupan taikinasta) . Pitäisköhän munkin väsätä tuohon vielä jotain lisää..

Tässähän oli jo ihan hyvä menu. Leikkelautasia (jolla voi olla erilaisia juustoja, kinkkuja ja makkaroita, siis mitä syödään leivänkin päällä ) ehdoteltiin, koska ap:lla ei ollut mitään alkupalaa, joka tekee ateriasta arjen sijaan juhlan.

ja ap: ostat sellaisia leikkeleitä ja juustoja mistä tykkäätte ja mitä syötte sitten seuraavinakin päivinä. Ja anopille pieni lanttu- tai porkkanalaatikko kaupasta. Ja eikö anoppi itse tuo mitään pöytään?

Vaikka näin ja googlella löydät läjä päin ohjeita.http://www.ruokaohjereseptit.fi/reseptiohje/porsaan-filee-uunissa/

Onko oikein totta, ettei nykyajan kalapuikkoja nuudeleita-sukupolvi osaa edes lihaa paistaa?

Kiva että revitte huumoria siitä, ettei joku ole samanlainen kotikokki kuin te ite... Me ei tykätä jouluruuista ja syödään jouluna just sitä mikä maistuu. Ja hyvin ollaan pysytty hengissä tähän astikin näillä eväillä ja olemattomalla keittotaidolla. Mulla ei ole mitään tarvetta pröystäillä muille jollain hiton lohihyytelöillä ja hyydyketortuilla. Mutta anteeksi että vaivasin.

Alkuperäinen kirjoittaja porsa:
ehkä jotain hieman juhlavampaa laittaisit? esim. kermaperunat (pakaste), jotkut pihvit (paistat ja laitat uuniin) kastike pussista+kerma, vihreä salaatti, patonki, tai limppu+tuorejuusto. kävis kaikille, samalla rahalla/vaivalla tulis. ehkä lapsille vielä ne lihapullat ,jos tarvis.
jälkiruoka olis sit jouluinen.esim suklaat,piparit,tortut, jäädyke tms.

tähän on helppo yhtyä. Ja jos sitä broileria nyt välttämättä haluaa laittaa, niin pihvien sijasta ne rintapalat uuniin. Pussikastikkeet on ihan ok. Jälkkäriksi tosiaan vaikka pipareita ja nythän on kaikenlaisia ihania joulujäätelöitä, tai sitten sekoittaa pehmenneeseen vaniljajätskiin luumuhilloa ja piparinpaloja ja jäädyttää kauniissa vuuassa. Ihan hyvä tulee. Vähän limppua tosiaan ja kaunis jouluinen kattaus, anopille vähän graavilohta ja niitä leikkeleitä siihen kaveriksi. Ja herneitä :)

Leikkeleet voi syödä ihan sinällään vaikka sinapin kanssa, tai sitten laittaa sen joululimpun päälle. Mun joulun tekee juustot, homejuustoa ja pippurijuustoa niin se on siinä.

Meillä kotipuolessa nuo tavalliset jouluherkut eli laatikot ja rosollit on ihan arkiruokaa, joten mä en niistä lämpene kun niitä oon syönyt lapsena kesät talvet. Mutta kyllä mä silti jouluna niitä tarjoaisin muille, vaikken itse tykkääkään. Itselleni sitten oon tehnyt tomaatti-mozzarellasalaaattia, italiansalaattia ja sit ostanut noita juustoja ja kylmäsavulohta. Ja tietysti Riisipuuroa. Se tekee joulun.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiva että revitte huumoria siitä, ettei joku ole samanlainen kotikokki kuin te ite... Me ei tykätä jouluruuista ja syödään jouluna just sitä mikä maistuu. Ja hyvin ollaan pysytty hengissä tähän astikin näillä eväillä ja olemattomalla keittotaidolla. Mulla ei ole mitään tarvetta pröystäillä muille jollain hiton lohihyytelöillä ja hyydyketortuilla. Mutta anteeksi että vaivasin.

En lukenut ketjua, mutta miksi ette osta valmiita ruokia pieniä satseja, ei ne niin kalliita ole. Niin mekin tehdään, kun jouluruoka ei mikään yli-herkku meille ole. Ruoka muiden joukossa. Kuitenkin tykätään lapsille opettaa sitäkin puolta. Miksi sitten kysellä apuja, jos kuitenkin syötte sitä mitä muulloinkin.

Ap hei, ei tuossa ole vikaa. Meitä on moneksi ja osa laittaa miljoonaa eri lajia, osa ei.

Yksi ainoa asia tuli mieleen, että tietäähän anoppi ettei teillä ole varsinaista jouluateriaa? Laita vaikka mies soittamaan äidilleen, ja toteamaan asia ettei jää epäselväksi, muuten voi olla naama nyrpällään hyvinkin.

Jos olisin noin uusavuton sanoisin anopille suoraan että "eiköhän mennä teille ruokailemaan kun en oikein osaa tuota jouluruokaa valmistaa". Saattaisit saada anopin silmissä pisteitä ja vois opettaa sua vähän ruoanlaiton saloihin. Tai sit voisit vihjasta et jos meille tuut niin kinkut yms. jouluruoat jää kyllä saamatta. Ilman ennakkovaroitusta saat kyllä anopistasi entisen noilla ns. ruoilla

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Siis voi elämä. Teettekö te ihan oikeasti sukulaisillenne kaikki leikkelelautasetsavulohethomejuustotviinitrosollitsalaatitkinkutmarmeladitpullatpiparit kermaperunatkarjalanpaistitlaatikot ynnämuut. Mua alkoi nyt ressaamaan vallan mahdottomasti.. Meillä ei kinkku mene, joten sen tuovat sukulaiset mukanaan, samoin ilm. jotain laatikoita. Osan laatikoista ostetaan kaupasta, sieltä tulee rosollikin. Potut aattelin keittää ja graavilohta pöytään lisäksi. Jälkkäriksi itseleivottua pullaa/mustikkapiirakkaa, pikkuleipiä omatekemästä taikinasta ja torttuja (kaupan taikinasta) . Pitäisköhän munkin väsätä tuohon vielä jotain lisää..

Tässähän oli jo ihan hyvä menu. Leikkelautasia (jolla voi olla erilaisia juustoja, kinkkuja ja makkaroita, siis mitä syödään leivänkin päällä ) ehdoteltiin, koska ap:lla ei ollut mitään alkupalaa, joka tekee ateriasta arjen sijaan juhlan.

ja ap: ostat sellaisia leikkeleitä ja juustoja mistä tykkäätte ja mitä syötte sitten seuraavinakin päivinä. Ja anopille pieni lanttu- tai porkkanalaatikko kaupasta. Ja eikö anoppi itse tuo mitään pöytään?

No rupesin miettimään, että mahtaakohan tää meiän menuu olla liian vaatimaton anopille ynnä muille.. Kun osa tavarasta on ihan kaupan ruokia eikä itsetekemiä.. Tuo leikkelelautanen voisi olla kyllä hyvä idis. Eikä varmaan vaadi paljon vaivaakaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

No rupesin miettimään, että mahtaakohan tää meiän menuu olla liian vaatimaton anopille ynnä muille.. Kun osa tavarasta on ihan kaupan ruokia eikä itsetekemiä.. Tuo leikkelelautanen voisi olla kyllä hyvä idis. Eikä varmaan vaadi paljon vaivaakaan :)

:o Tämä yllä oleva ei ole minun kirjoittamani!!

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Miksi sitten kysellä apuja, jos kuitenkin syötte sitä mitä muulloinkin.

Ihan hyvä pointti. Toki täällä nyt ei aina saa ihan kauhean asiallista kommentointia, että siinä voi jokainen mennä itseensä... mutta kuten sanottua, pyysit kommentteja ja niitä sait.

Ei todellakaan tarvitse paljoa kikkailla millään hyydykkeillä, ne tehkööt jotka haluaa. Mutta jotenkin juhlan ja arjen voisi erottaa, myös ruokapöydässä.

Lupaan, että osaat tehdä tämän kakun hyvin, kunhan vaan seuraat ohjeita. :) Kakku on sitäpaitsi mielestäni oikein hyvä! Kakku on suhteellisen nopea tehdä, joten kokeile etukäteen tätä.

Kakku siis tehdään vuokaan, jossa on irrotettavat reunat. Pohjan voit tehdä alla olevan ohjeen mukaan tai ostaa kaupasta pakastepiirakkataikinan. Jos ostat sen, kauli taikina ja laita vuokaan. Paista ohjeen mukaan ennen, kun alat tekemään tuorejuustokermaseosta.

Pohja:

15 kpl Digestive-keksiä
1/2 dl sokeria
1 1/2 tl kanelia
60 g voita

Jos päätät tehdä kyseisen pohjan, ensin murskaa keksit muovipussissa. 2. Sulata rasva mikrossa. Lisää sokeri rasvaan. Sekoita rasva ja keksinmurut kulhossa ja painele koko seos vuoan pohjalle. Tätä ei tarvitse paistaa.

Täyte:
400 g appelsiinituorejuustoa (myydään muiden tuorejuustojen keskellä)
1 dl sokeria
5 kpl liivatelehtiä
1 dl appelsiinituoremehua
2 dl kermaa

1. Laita liivatelehdet kylmään veteen
2. Sekoita tuorejuusto, vaahdotettu kerma, sokerit ja appelsiinimehu keskenään.
3. Kiehauta korkeintaan noin ruokalusikallinen appelsiinimehua ja lisää liivatelehdet siihen. (Ainoa osa, jossa pitää olla tarkkana; laita korkeintaan ruokalusikallinen sitä mehua kattilaan, jotta liivatteet varmasti jaksavat hyydyttää kakun). Kun liivatelehdet ovat sulaneet, lisää koko kattilan sisältä tuorejuusto-kerma-seokseen ja sekoita tasaiseksi.
4. Maista onko seoksessa tarpeeksi sokeria. Kaada seos pohjan päälle ja laita kakku hyytymään jääkaappiin ainakin pariksi tunniksi.
5. Irrota kakku vuoan reunoista veitsellä, ota reunat pois. Koristele esim. marjoilla tai ripottele kaakaojauhetta kakun päälle.

Mun mielestä pointti ei ole olematon keittotaito, se on vain harjoituksen puutetta.

Mutta että te opetatte lapsille moisen nirsoilukulttuurin. Se on aika kauheaa. :(

Yhteistyössä