Auttakaa joulumenussa! Anoppi tulossa jouluksi tarkkailemaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Anoppi siis tulee meille joulupöytään, joten auttakaa mua tarjottavien suunnittelussa. En ole mikään kokkikolmonen eikä meillä oikein tykätä jouluruuista niin olen vähän avuton... :ashamed:

Tämmöistä suunnittelin, onko hyvä?
- kanan koipia+perunamuusia
- porkkanaraastetta
- lihapullia+kalapuikkoja (lapsille )
- tonnikala-makaronisalaattia
- paistettuja punajuuria
- pipareita ja pannaria

Jotain pois? Jotain lisää?

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö hyvä:
missä karjalanpaisti?rosollit,laatikot,karjalanpiirakat,kinkku,leikkeleet?

Kanan koivet on halvempia kuin karjalanpaisti. Ja karjalanpaistissa on aina mukana sitä läskiä. :x Rosollista ei kukaan tykkää, siksi pelkät punajuuret. Laatikoista ei tykätä ja kinkustakaan ei niin paljon, että raaskisi ostaa. Karjalanpiirakat voisi olla hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Ja siis itse miettisin ensin jotakin alkuruokia (kylmiä kaloja tai lihoja, salaattia tai muutamaa erilaista), sitten lämmin ruoka. Ja lapsille kalapuikkoja jouluaterialla?

Salaattihan tuossa jo onkin, mistään kaloista ei tykätä.

jos oot vähän tumpelo kokkihommissa.tee edes leikelautanen,munavoita,piirakoitasavulohta,kotikaljaa......
pannari ei mielestäni jouluun kuulu.osta vaikka kaupasta joulutorttuja ja hyviä pikkuleipiä
anopille konjakkiakin vois vähän kahvin kanssa antaa,ei liikaa ettei miniän ulos tartte pakkaseen kantaa.....

No joo, eihän tuo ihan perinteiseltä joulumenulta kuulosta, mutta jos teillä ei jouluruuista tykätä, niin turhapa niitä on kokatakaan..tykkääkös anoppi perinteisistä joulusapuskoista?et sit voi pettyäkin tohon menuun

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja siis itse miettisin ensin jotakin alkuruokia (kylmiä kaloja tai lihoja, salaattia tai muutamaa erilaista), sitten lämmin ruoka. Ja lapsille kalapuikkoja jouluaterialla?

Vihreä salaatti: salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa jne. Ja alkupala voi olla myös lihaa, vaikka kylmää paistia tai hyviä leikkeleitä, kananmunia+joku tahna. Jotakin mikä tekee jutusta juhlan eikä arkipäivää.

Jätä kalapuikot pois jouluna. Ja tarjoa aikuisillekin muuta kuin koipia, jooko.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö hyvä:
jos oot vähän tumpelo kokkihommissa.tee edes leikelautanen,munavoita,piirakoitasavulohta,kotikaljaa......
pannari ei mielestäni jouluun kuulu.osta vaikka kaupasta joulutorttuja ja hyviä pikkuleipiä
anopille konjakkiakin vois vähän kahvin kanssa antaa,ei liikaa ettei miniän ulos tartte pakkaseen kantaa.....

Mikä on leikelautanen? Karjalanpiirakat ja kananmunat voisi olla hyvä. Sitä savulohta meillä ei kukaan syö eikä alkoholia juoda. Joulutortut on myös yök, siksi teen pannaria luumuhillolla kun lapset syövät sitä mieluummin. Pipareita jo on, pitäiskö olla jotain muita keksejä sitten?

Anoppi siis tulee meille joulupöytään, joten auttakaa mua tarjottavien suunnittelussa. En ole mikään kokkikolmonen eikä meillä oikein tykätä jouluruuista niin olen vähän avuton... :ashamed:

Tämmöistä suunnittelin, onko hyvä?
- kanan koipia+perunamuusia
- porkkanaraastetta
- lihapullia+kalapuikkoja (lapsille )
- tonnikala-makaronisalaattia
- paistettuja punajuuria
- pipareita ja pannaria

Jotain pois? Jotain lisää?

Koita oikeasti keksiä jotain kanankoipien, kalapuikkojen ja pannukakun tilalle. Ne ovat arjen pikaruokaa...

Tee esim. lohihyytelö tai lohirullia (esim. tuorejuustoa väliin). Erittäin helppoa tehdä erityisesti noita lohirullia ja ovat vielä hyviä ja kauniita. Pannarin sijaan voisit tehdä jonkin jouluisen (eli käytännössä punaisesta mehusta) hyytelökakun. Hyytelökakkukin on erittäin helppo tehdä.

Itse ostaisin myös marinoituja valkosipulinkynsiä. Eivät ole kalliita ja antavat "viimeistellyn" näköisen tuloksen. :)

Yritä jotain jouluisempaa keksiä, vaikka luumuilla täytetty jauhelimureke (tai pieniä rullia siitä) ja mantelilla maustettu perunamuusi ja sinappista ruskeaa kastiketta. Ehkä wokattuja lanttukuutioita. Jälkiruuaksi jotain vaikka puolukoista.

Ehkä kanakastike/viilokki+ riisi? Karjalanpaisti+ perunat. Punajuuret, lanttulaatikko ja vaikka uunilohi ja nuo salaatit ja rosolli, juustot ja leikkeleet ja joululimppu. Jälkiruoaksi luumukiisseli ja kermavaahto, piparit tortut ja suklaa. Helppoa ja hyvää!

ehkä jotain hieman juhlavampaa laittaisit? esim. kermaperunat (pakaste), jotkut pihvit (paistat ja laitat uuniin) kastike pussista+kerma, vihreä salaatti, patonki, tai limppu+tuorejuusto. kävis kaikille, samalla rahalla/vaivalla tulis. ehkä lapsille vielä ne lihapullat ,jos tarvis.
jälkiruoka olis sit jouluinen.esim suklaat,piparit,tortut, jäädyke tms.

Vihreä salaatti: salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa jne. Ja alkupala voi olla myös lihaa, vaikka kylmää paistia tai hyviä leikkeleitä, kananmunia+joku tahna. Jotakin mikä tekee jutusta juhlan eikä arkipäivää.

Jätä kalapuikot pois jouluna. Ja tarjoa aikuisillekin muuta kuin koipia, jooko.

Olisko ne rintapalat vähän juhlavampia sitten? Teenkö jonkun kastikkeen niitten kanssa? (en kyllä osaa muuta kun niitä valmiita pussikastikkeita )

Miten niitä leikkeleitä on tarkotus tarjota? Laitetaanko makkarasiivut lautaselle ja siitä leivän päälle vai miten?

sanottuna kuulostaa karsealta.
Eihän tuossa karjalanpaistissa todellakaan tarvitse olla läskiä!!!!Ostat sellaista palaa possunlihaa missä sitä ei ole.
Varmasti tulee edullisemmaksikin kuin mainitsemasi kanankoivet....koska paistiin tulee hauduttamalla se ihana liemi.Runsaasti edullisisa porkkanoita ja sipuleita joukkoon niin varmaan lapsistakin hyvää muusin kanssa.
Minunkaan mielestäbi ei jouluna tarvitse olla sellaisia ruokia mistä ei oikeasti tykätä,mutta lapsille voisi ainakin antaa jotain perinteisiin viittaavaa...
Jos itse ei tykkää siitäjatästä....niin tarvitseeko sitä omaa ronkeluuttaan siirtää lapsille.

Yhteistyössä