Auttakaa isiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toivotonta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toivotonta

Vieras
Mulla olis tällänen tarina että tapasin nykysen mieheni tasan vuosi sitten hänellä on 6-vuotias tyttö entisestä liitosta joka päättyi eroon 4vuotta sitten kun lapsen äiti petti nykyistäni työharjottelu paikkansa omistajan kanssa.He ovat nyt seurustelleet siitä lähin.Lapsen äidin uusi mies omistaa erittäin suuren bisneksen ja on siis äääälyttömän varakas mies.Miehellä on taas omasta entisestä liitostaan viisi lasta,ja hänellä on käsittääkseni yksinhuoltajuus heistä koska hänen entinen vaimonsa on alkoholisti (vieläkö olette mukana) Miehelläni ja hänen entisellään on yhteisestä lapsestaan yhteishuoltajuus.Tulen äärimmäisen hyvin toimeen lapsen kanssa ja hänkin pitää minusta todella paljon.Vähän ennen viime joulua postilaatikosta pärähti mieheni ex:n asianajalta kirje jossa vaadittiin sitä ja tätä ""jollei lapsen tapaamis asioiden suhteen päästä sopimukseen on päämieheni pakotettu nostamaan teidät oikeuteen"" pää piirteittäin ex ämmä vaati että nykyistä tapaamis sopimusta muutetaan joka toiseen viikonloppuun(joka on nyt joka viikonloppu, toinen lyhyt, toinen pitkä) ja että minä tai mieheni vanhemmat eivät saa hoitaa lasta mieheni estyessä töiden tai muun takia.Hetken mietittiin ku ei todellakaan olis ollu varaa lähtä taistelee mut sit saatii lainaa ja nyt taistellaan omista ja lapsen oikeuksista.Mieheni on joka viikon loppu töissä ja tämähän tarkottaa sitä että kun hän on töissä tapaamis viikonloppuina niin lapsi ei tule ollenkaan koska minun kanssa hän ei saa olla,viikolla tapaamiset on perusteltu niin että kun lapsi aloittaa kohta koulun niin hänen viikoistaan tulee liian rikkonaiset ja tämän me ymmärrämme lisäksi että lapsi tulee käymään koulua ruotsin kielellä jossa hän tarvii äitinsä apua vaikkakin minä olen myös kaksi kielinen.Ja kertokaa mulle miks ihmeessä se tuommosta vaatii että minä tai isovanhemmat ei saa olla tekemissä eikö se ole lapselle rikkaus että sillä on paljon läheisiä jotka välittää ja eikö siellä ole äitilläki uusi ja onnellinen perhe.Eikä isäkään kiellä heitä olemasta keskenään.Ja mitä yleinsäkki tehdään tilanteissä joissa lapsen äiti ei vaan anna lasta kun olisi isän tapaamis viikonloppu,jota on myöski tapahtunu,on ollu kuukausia kun isä on nähny lastaan 8tuntia.Lasten valvojat ja muut sosiaali tantat ei tee mitään ne on niin äiti puolteisia,kokeiltu on.Aika avutonta!
-Isä ei saa puhua lapsensa kanssa jos äitin nykyinen mies on kotona.
-Kun me viedään lapsi takaisin äitilleen meillä vietetyn v.lopun jälkeen lapsi jätetään taloa edeltävään risteykseen josta äiti noutaa lapsen koska me ei saada mennä heidän pihaa.
-Lapsi itkee kun kukaan ei ole koskaan kattomassa tarhan joulujuhlassa,meille ei ilmoiteta tälläsistä asioista.
Mistä ihmeestä on kyse olen tarjoutunut että voitaisiin tutustua jos kyse olisi siitä että hän ei luota minuun.Miksi kiusata meitä kun kummallakin,isällä ja äidillä pitäis asioiden olla ihan hyvin?Paljon olis vielä asiaa mutta kun alkaa käydä tylsän pitkäksi...

Minullakin on tapana kirjoittaa turhan pitkiä jaarituksia.

Pysyin hyvin tarinasi kärryillä. Kirjoitat sujavasti ja elävästi.

En ole selvännäkijä vaikka viihdyinkin hyvin Kristallipallopalstalla. Kirjoittelen siellä silloin tällöin.
En neuvo ottamaan yhteyttä selvännäkijään. Tarinasi rivien välistä olin lukevinani jotain.

Luulisin, että ongelma johtuu lapsen äidin uudesta miehestä.
Hän on jotenkin mustasukkainen ja haraa selvien asioiden kanssa.

Erosimme lasten ollessa jo tosella kymmenellä. En ole joutunut sompailemaan tapaamisviikonloppujen kanssa.
Lapset kävivät isällään omin päin. Joskus isi oli niin kännissä, että tapaamiset menivät pieleen. Surullisia aikoja.

Luulisin, että saat parhaiten netistä tukea Yksinhuoltajapalstoilta. Suomi24 ja Ellien palstat ja rekisteröintipakon omaavan eroperhe.net palstat.

Jaksa olla luottavainen. Asiat kyllä järjestyvät parhain päin.
Riitely pahentaa vain tilannetta.

Meitä Ellejä on neuvojina moneen lähtöön. Nettikirjoittelun tarkoitus on vain saada purkaa mieltään jossakin ja saada asioihin uusia näkökulmia.

Asioilla on tapana järjestyä. Kyllä ne solmut aukeavat itsestään. Malta vain odottaa. Vaikutat tosi mukavalta ihmiseltä.

Meidän perheessä luetaan nykyään HBL:ää yo-kirjoituksia varten. Harmitti aamulla vietävästi, kun en ymmärtänyt Kepu-jutusta kaikkea. Takakannessa kerrottiin jostakin 1800-tv-sarjasta. Pitääpä hieman vilkaista. Sarjassa nuori nainen ihastuu vanhaan mieheen ja kokee myöhemmin avioeron, jos oikein svenskaa tajusin.

Jaaritellaan muut Ellit tuuperruksiin. Usko pois, saan mahdottoman haukkumisryöpyn taas niskaani. En käy lukemassa kommentteja juttuihini.

Jos haluat lukea lisää tajunnanvirtaani, lue Naisen elämää/Poika vietiin/Ruoppahoosu-juttuja. Kun oikein elämä harmittaa, niin voit nauraa pahimmat hatutukset vähäksi aikaa unohduksiin. Usko pois, anopin kanssa vasta vaikeaa on. Ehkä sinulla on käynyt hyvä tuuri anopin suhteen. Et maininnut asiasta halaistua sanaakaan. Nyt piste. Lähden katsomaan iltauutiset telkkarista. Voi hyvin. Mä bra.

Aivan mahtavaaa!!!En olis ikinä uskonu että kukaan jaksaa lukea mun juttua loppuun mutta vielä samana päivänä ihanaa : )
Siis mikä se oli se ""poika vietiin"" en tajunnu siis olitko keksiny sen ite, mitä ihmettä se oli aivan mahtavaa...Vai kuka siä siellä oot??
Sain omaan asiaani vähän helpotusta kun löysin äitipuoli kirjotuksia täältä jostai on niitä hullumpiakin entisiä näköjään....
Niin ja sulta ihanaa että kaltaisiasi on vielä olemassa luulin että sukupuutto vienny. Petra :) pelkkää hyvää sulle ja lapsillesi!

Ensimmäinen kirjoittaja kirjoitti oman näköisensä vastauksen.
Minusta ex:n vaatimus joka toisesta viikonlopusta on perusteltu, koska on mielestäni outoa, että lapsi on kaikki viikonloput isällä ja jos vielä isä on aina viikonloppuisin töissä.
Miksi alunperin on lähdetty siihen, että lapsi on viikonloput isällä, on voinut johtua äidin menojalan vipattamisesta, eli hän on saanut vapaat viikonloput.
Mitä tulee isovanhempien ja sinun rooleihin, niin varsinkaan isovanhempia ei saa millään oikeudella erottaa lapsesta.
Mutta miten asia tulisi ratkaista?
Mielestäni viikko/viikko tapaamisista on hyviä kokemuksia, jos koulu on molempia lähellä. ja tietysti yhteishuoltajuudessa pidempi koulumatka korvataan kunnan varoista.
Vasta 12v oma mielipide otetaan huomioon.
Oikeus päättää asian pitkälti sosiaalitanttojen lausunnon perusteella, joten siihen suuntaa pitää kumartaa.

Vaikutat niin mukavalta ihmiseltä, etä pakko vastata. On helvetillistä, että lapselta riistetään oikeuksia. Kiusataan pientä lasta kun ei muuta osata.Ihmiset, jopa omat äidit ja isät voivat olla julmia.
Vai risteykseen pitää pieni lapsi jättää. Mikähän vamma siitäkin aikanaan tulee?
On kohtuutonta, ttete saisi isän sijaisena hoitaa lasta, jos isä niin tahtoo. Isäkin varmasti kiirehtii töistä kun tietää mikä on tilanne. Ei se ajan määrä, vaan se läsnäolo ja teidän molempien kiinnostus.
Ymmärrän, ettei lapsi ole luonanne joka viikonloppu, koska teidänkin pitää saada aikaa olla keskenänne.Jos isä ei aina ole paikalla, mistä toinen nainen sen tietää. Minä ainakin vähän menisin yli siitä missä aita on matalin. Jos lapsella on mukavaa, ei hänkään kovin tarkkaan kerro,kuka kulloinkin hoitanut.Ei siinä mitään lukujärjestystä tarvitse olla. Aivan sairasta laittaa tuollaisia sääntöjä, jos isä kerran on kiinnostunut.
Kun olin yksinhuoltajana olin kiitollinen jokaisesta isän yhteydenotosta, mutta ei niitä kahta enempää vuoteen saanut sopimaan. Isän uusi vaimo tai tyttöystävä esti, nimitteli, huoritteli pieniä lapsia. Kannattaa yrittää olla joustava ja neuvotella niin kauan, että saadaan sopiva sopimus. Kyllä se vielä onnistuu, jos rakkautta riittää.Kiitos Luojalle että on sinunlaisiasi partnereita olemassa.

Kiitos kaikille,mielipiteistä.On pakko kertoa vielä meidän tuskasen viime juolun joka aiheutti niin paljo pahaa kaikille se meni näin että lähtään siitä että tapaamis sopimus joka on tehty ero vaiheessa sanoo näin juhla pyhien osalta->
Lapsenvalvojan tekemänä siis ""Juhlapyhät lapsi on kummankin vanhemman luona puoliksi"" ei mitään muuta ei minkään näköstä tarkennusta vaan noin.
-Joulu 2002 juhlapyhät jaettiin puoliksi puoltoista päivää toisella ja puoltoista toisella.
-Joulu 2003 lapsi sai olla kokonaan isällä koska äiti lähti kuherrus lomalle uuden miehensä kanssa.
-Joulu 2004 mieheni kysyi että jaetaanko tämä joulu niin kuin ensimmäinen niin luuri lyötiin korvaan ja paria päivää ennen joulua postiluukusta tuli kirje jossa oli lapsenvalvojalt mustaa valkoisella että:

"" Piip on ottanut minuun yhteyttä lapsenne töötin joulunvietosta.Koska tööt on ollut joulun 2003 isän luona,on hän vastaavasti jouluna 2004 äidinluona. Vahvistetun tapaamissopimuksen sanamuoto on ""juhlapyhät lapsi on kumankin vanhemman luona puoliksi"".Tällä on tarkoitettu sitä,että juhlapyhiä ei puoliteta vaan että lapsi on vuorovuosittain koko juhlapyhän isän tai äidin luona""

Näin kirjoitti lastenvalvoja miehelleni joululahjaksi.Noh..sitten se joulu itkettiin ja minkään näkösiin toimenpiteisiin ei mieheni ryhtynyt kun luuli tämän olevan tärkeä paperi se viiminen sana.Lapsi avasi isän lahjat viikko joulun jälkeen : (

-Joulu 2005 olin minä siis mukana kuvioissa ja mehän kovasti ja innoissamme luulimme että lapsi on meidän luona koko tämän joulun kun lapsenvalvoja kirjellään täsmensi alunperin tekemäänsä sopimusta että tarkoitti että juhlapyhät vuorovuosittain....no ei... asianajajalta tuli se kirje josta meille selvitettiin että kyse oli ainoastaan siitä joulusta ja että se ei ole virallinen paperi kun siinä ei ole äidin allekirjoitusta.OLTIINPA TYHMIÄ!

Meidän asianajaja kehotti että suostuttaisiin jakamaan pyhät puoliksi puoltoista ja puoltoista koska on olemassa riski että ette muuten näe lasta koko jouluna jos äiti katoaa lapsen kanssa maanrakoon eikä vastaa puhelimeen.Niin äiti voitti taas... lapsi sai lelut pukilta aattona ja seuraavana päivänä oli määrä olla äitillä klo12.00 eli saamillaan leluilla pääsee taas leikkimään sitten kahden viikon päästä siitä....

Enne tätä viimeistä joulua kun ei vielä tiedetty miten se tullaan viettämään niin äiti soitti miehelleni,lapsi puhui itkuisella äänellä:

""Isi kun äiti sano että se näki tonttuja ja ne sano että pukki on tulossa tänne niin miksi minä en saa olla täällä""

Isä: ""voi kuule kun se sama pukki tulee tänne meillekki isi on ja vähän jutellu tonttujen kanssa,älä itke nähää sitte viikon päästä jooko?""

Äiti tuli puhelimeen ja sano että näätkö nytte mitä siä teet...
lapsi itkee ja sanoo taustalla että miks en saa nähä pukkii nii äiti sanoo herttasella äänellä lapselleen että ""niin kato kulta ku isi haluu röystää sinut meilt jouluks ei äiti voi tehä mitää""

Sillä lailla...

Lakipykälät näyttää ainanki olevan meidän puolella tässä tapaamis hommassa kun laki ei kuulemma tiedä mitään sellasesta että lapsi ei saisi olla mun kanssa mieheni omassa kodissa joka on siis meidän yhteinen kun enhän minä voi sieltä poiskaan lähteä.Katotaan ja toivotaan parasta...

Aatelkaa monta päivää joka toinen viikonloppu tekee vuodessa päiviä isän nähdä lastaan?

Viikko ja viikko menetelmä ei mieheni työn puolesta sovi on se jännä että kun mies tekee töitö se kärsii siitä ja auta armias jos se olis työtön ni siltä otettais varmaan koko huoltajuus.

Tuntuu että tekimun mieheni niin tai näin niin ikinä ei oo hyvä...

Minä olen sitä mieltä, että ainakaan lapsen aikana ei saa tapella tapaamisista. Lapsella on oikeus tavata molempia vanhempiaan, myös viikonloppuisin. Kannattaa pitää siitä kiinni, että tapaamisten määrät eivät vähene. Toinen tapaaminen voisi olla myös viikolla yksi yö isän vapaapäivänä ja viedä lapsi kouluun sinä aamuna.
Tapaamisriitelykin sekoittaa lasta, joten kannattaa pyrkiä sovintoon. Se on kyllä totta, että ex käyttäytyy röyhkeästi.
Yksi keino voisi olla myös kertoa miten vaikea on jättää lasta risteykseen (tulisi ilmi pihaan tuonti kielto) Sitten joulun riistäminen, että se ei toistuisi. Joulujuhla itku; kun ketään ei ollut läsnä. Näillä voisi horjuttaa ex tasapainoisuutta huoltajana. Mutta se kannattaa miettiä tarkkaan, koska sovinto on entistäkin vaikeampi sen jälkeen.

ei siinä oo muuta kun maksaa kaiken pois niin rahassa kuin rakkaudessa, niin moni on joutunut tekee. turha sitä on itkee että kuka on kenenkin puolella, joillekkin on vaan langennut sellainen kohtalo jotta maksa hautaan asti sillä siitä on turha vinkua että kun nuo toiset en minä oo tehny mitään väärin.

Suututtaa tällaiset lapsen pompottelut!

Naisen tekojen taustalla taitaa kummitella kateellisuus ja jos hänen mies on rikas, niin ilmeisesti nainen tylsistyttyään nykyiseen liittoonsa käyttää aikaa oikeusjuttuihin tai haluaa tuntea valtaa...

Ohje 1: älkää luopuko saavutetuista edusta. Voitte vahtaa tapaamispäivän toiseen, mutta älkää vähentäkö niiden lukumäärää, jos isä haluaa olla lapsensa elämässä mukana. Luulisin, että oikeus ymmärtää isää, joka haluaa nähdä lastaan :)

Kun oikeuteen menette, tuokaa esiin kaikki tieto ja varsinkin lastenvalvojan jälkikäteen kirjoitetuista papereista ja syystä, että joulu äidin luona peruuntui äidin lomamatkan vuoksi. Seuraavaa yhteistä joulua ei olisi saanut viedä isältä ja lapselta.

Tuokaa ehdottomasti esiin se lapsen jättäminen risteykseen. Ja kun oikeuteen menette, niin myös te voitte nostaa vaatimusta nähdä lasta enemmän. Voitte myös vaatia, että saatte palauttaa lapsen kotiin asti risteyksen sijaan ;)

Hyvä poitti oli se, että työtöntä miestä ei pidettäisi hyvänä isänä, ota tämä puheeksi, jos joku moittii miehesi työntekoa.

Muistakaa, että myös tässä löytyy kompramissiratkaisuja. Tyttö voi viettää yhden viikonlopun kuussa äitinsä luona, niin isälle jäisi 3. Tämä on perusteltua, jos viikkotapaamiset on jätetty pois. Tämän sijasta voisi muuta tapaamisaikaa pidentää, vaikka lomilla.

HUOLTAJUUS: Miehen kannattaa ehdottomasti pitää kiinni yhteishuolloista. Silloin hänellä on oikeus vaikuttaa myös siihen, mitä kieltä lapselle opetetaan. Yhteys vain kouluun ja juttelemaan vanhempien tapaamisten sopimisongelmista ja voitte pyytää, että kaikki lasta koskeva tieto lähetetään myös isälle.

Yhteishuoltajuuden perusteella mies saa kaikkia lasta koskevia tietoja tarhalta ja koululta, mutta niitä pitää itse pyytää, muutoin tiedotteet menevät vain lähihuoltajalle.

Kysykää suoraan tarhasta seuraavan kevätjuhlan aika ja yllättäkää se pieni tyttö sillä, että olette siellä häntä katsomassa ja kannustamassa :)

Jos äiti on noinkin kamala, tytölle on entistä tärkeämpää muut lähisuhteet, hyvä suhde isään ja jopa sinuun, kuin myös isovanhempiin.

Pitäkää kiinni omista arvoistanne, miettikää lapsen etua ja olkaa hänen elämässään mukana... aivan kuten tähänkin asti :)

Ja tärkeää: jokainen tapaaminen, jolloin äiti ei anna tavata lasta, ilmoittakaa eteenpäin.

Jokainen kerta, kun äiti tarvitsee lapselle hoitoa omien menojensa vuoksi (kuten se häämatka), pyytäkää naiselta kirjallinen sopimus, että hän tarvitsee lapselle hoitoa ja sitä aikaa ei tulla vähentämään isän omista tapaamisvuoroista.

Tsemppiä! Tie voi olla kivinen, mutta lapsen tunteminen elämässä mukana oleminen on sen arvoista :)

Yhteistyössä