Auttakaa ideoimaan joulukalenteri 9v tytölle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ajattelin että tee kalenterin tulitikkurasioista. Rasiaan laitan pienen lapun missä lukee joka päivälle jokin pieni kiva tehtävä. Tykkää todella paljon askartelusta ja kaikesta muusta näpertelystä.
Leipomista en halua laittaa kun en voi etukäteen tietää onnistuuko just sit sinä päivänä.

Ensimmäisen lokeron tein jo ja laitoin siihen että leikkaa paperista lumihiutaleita.
Keksiskö joku noita lisää? Yhden ajattelin laittaa esim adventtisunnuntaille tai itsenäisyyspäivälle et sytytä kynttilä.

tuommoinen kalenteri ... mun lapsilla on ns.tavarakalenterit. Eli joka päivälle laitan jonkun pikku tavaran , tarpeellisen. On kyniä , suihkusaippuaa , hiuspompulota yms.

Eikö edellisenä iltana vielä ole tiedossa onnistuisiko se leipominen? Silloinhan sen voi vaihtaa sinne seuraavan päivän luukkuun aamua varten.

Tee lankatonttuja
Tee paperista ketjunauhaa
Koristele kuusi (minä päivänä se teillä sitten tehdään)
Huovuta enkeli/tonttu
Askartele joulukortteja

Pistä tehtailemaan joulukortteja jos sellaisia kelleen lähetätte. Suunnittelemaan & leipomaan kanssasi piparkakkutalon, jos lunta/pakkasta tulee niin tehkää lumi- tai jäälyhtyjä pihalle, askarrelkaa punatulkkuja ym. lintuja ikkunan eteen roikkumaan. Pilttipurkista enkeli (sisään vanua, paperisen tuntuinen valkea pallo pääksi, vanua hiuksiksi, leikkaa siivet jne.), tuossa nyt alkuun.

[QUOTE="vieras";25024483]Eikö edellisenä iltana vielä ole tiedossa onnistuisiko se leipominen? Silloinhan sen voi vaihtaa sinne seuraavan päivän luukkuun aamua varten.

Tee lankatonttuja
Huovuta enkeli/tonttu
Askartele joulukortteja[/QUOTE]

siivoa tekemäsi sotku :D

Meilläkin on ollut mukana myös tehtäviä. Ja mä olen sujauttanut sei "leipomislupauksen" sinne laatikkoon illalla, kun tiedän, etä seuraavana päivänä se leipominen onnistuu :)

[QUOTE="vieras";25024513]Sellofaani on parempaa sisälle, joukkoon voi laittaa vaikka paljetteja koristeeksi. Sädekehän saa metallinhohtoisesta piippurassista.[/QUOTE]

Sellofaani ei tullut edes pieneen mieleeni, muistelin vain mitäs me tehtiin ala-asteella :)

Lisäehdotus: anna tytölle pino helmiä, saa tehdä koruja vaikka itselleen.
Helmistä voi tehdä myös vaikka kuminauhan avulla liskon avaimenperäksi etc.

tuommoinen kalenteri ... mun lapsilla on ns.tavarakalenterit. Eli joka päivälle laitan jonkun pikku tavaran , tarpeellisen. On kyniä , suihkusaippuaa , hiuspompulota yms.

Tää nyt vielä mietinnässä toteutanko vai en. Meillä siis muitakin lapsia kuin tuo tyttö. Mut joko tuo tavara tai suklaa kalenteri. Tää tehtävä juttu vaan tytölle ekstra juttuna (saa toki muutkin tehdä kaverina jos innostuvat) .

[QUOTE="vieras";25024483]Eikö edellisenä iltana vielä ole tiedossa onnistuisiko se leipominen? Silloinhan sen voi vaihtaa sinne seuraavan päivän luukkuun aamua varten.

Tee lankatonttuja
Huovuta enkeli/tonttu
Askartele joulukortteja[/QUOTE]

Kiitos. Nämä taidan laittaa paitsi tuon kuusen koristelun. Se tehdään sit koko perheellä joko aaton aatona tai aattona.

Pistä tehtailemaan joulukortteja jos sellaisia kelleen lähetätte. Suunnittelemaan & leipomaan kanssasi piparkakkutalon, jos lunta/pakkasta tulee niin tehkää lumi- tai jäälyhtyjä pihalle, askarrelkaa punatulkkuja ym. lintuja ikkunan eteen roikkumaan. Pilttipurkista enkeli (sisään vanua, paperisen tuntuinen valkea pallo pääksi, vanua hiuksiksi, leikkaa siivet jne.), tuossa nyt alkuun.

Vois tuon jäälyhdyn laittaa. Pienen voi tehdä pakastimessakin. Ite inhoan noita pilttipurkki askarteluja joten ei kiitos (ei meillä edes syö kukaan pilttejä) .

Pitää tuo leipominen kattoa sit laitanko johonkin edellisenä iltana. Mutta haluaisin periaatteessa tehdä tuon nyt kerralla valmiiksi asti.

Lisää vielä tarvis aika montakin.

Listassa tällä hetkellä

1. leikkaa lumihiutaleita
2. tee lankatonttu
3. askartele paperiketju
4. askartele/kirjoita joulukortit (omille kavereille)
5. jäädytä jäälyhty
6. sytytä kynttilä

Tässä vasta neljäsosa että monta ideaa vielä kaipaisin..

Leivo joulutorttuja, valmistaikinasta onnistuu 9 v:kin helposti itse, uunin kanssa voi tarvita vähän apuja, kun pitää kuuma pelti nostaa pois

Leivo pipareita, sekin onnistuu valmistaikinasta itse aika hyvin

Koristele pipareita, sen voi tehdä vaikka kaupan pipareille, jos ei itse ehdi leipomaan

Etsi tonttulakki.
Paketoi pikkujoululahja.
Laita joulukoristeita esille.
Tee lumiukko portin pieleen. (no joo, et voi tietää onko lunta...)
KÄy kirjastossa ja lainaa askartelukirja.
Opettele virkkaamaan.
Maalaa joulumaisema (tms.)
Askartele joulupöytään nimikortit kaikille.
Taittele joulupöydän servetit origamityyliin (laita joku helppo ohje mukaan...)

1. askartele kartongista tonttuja ikkunoihin tai esim. kalvoväreillä
2. ----------------------------- joulukuusia (niihin voi liimata paljetteja ja koristeita ja tehdä vaikka valkealla sormivärillä "lunta")
3. Tee ikkunamaalaus (piimä + vesivärit on "peittävä ja poispestävä"
4. Tee joulusiivous vaatekaappiisi ja lisää "tämä potpourri-pussi" antamaan jouluntuoksua siistiin kaappiin
5. Sytytä kynttilä-( aikuisen kotona ollessa!!!)
6. Tee aikuisen kanssa piparkakkutaikinaa (tai ostotaikinasta- tee pipareita ja koristele ne)
7. Vie lyhde linnuille
8. Opettele uusi joululaulu
9. Lue jouluinen satu
10. Tee joulukortteja kavereillesi
11. Tee pumpulista ja narusta lumiketjua ikkunoihin
12. Tee ruskeasta huopakankaasta piparkakkukoristeita joulukuuseen
13. Tee Suomenlippuketju joulukuuseen
14. Tee jääkaappiin tonttumagneetti (puinen litteä pyöreä pala, magneetti, punaista huopakangasta, vedenkestäviä tusseja, liimaa)
15. Suunnittele ja ompele tonttulakki (aikuisen kanssa)
16. Koristele pöytäsypressi
17. Lämmitä muki glögiä ja kuuntele joululauluja
18. Siivoa pöytäsi ja koristele se "näillä"
19. Tee joulumakeisia
20. Kastele risuja vehnänjauho-vesivellissä (osan voi värjätä esim. vesiväreillä tai elintarvikeväreillä, kuivatetaan sanomalehden päällä ja maljakkoon)
21. Vie joulutervehdys naapurin yksinäiselle mummolle
22. Vaihda sänkyysi jouluiset lakanat
23. Tee appelsiineihin neilikoilla koristeita ja asettele ne keittiön pöydälle
24. Nauti Joulusta nuppunen <3 !!!

Kiitos Mozzarella sain monta ideaa!

1. leikkaa lumihiutaleita
2. tee lankatonttu
3. askartele paperiketju
4. askartele/kirjoita joulukortit (omille kavereille)
5. jäädytä jäälyhty
6. sytytä kynttilä
8. leivo "jotain"
9. soita kummitädille (ovat läheisiä)
10. Tee koru
11. maalaa ikkuna maalaus
12.opettele joululaulu
13. Lue joulusatu
14. Tee pumpulista ja narusta lumiketjua
15. Askartele huovasta pipareita
16. Lämmitä glögiä ja kuuntele joululauluja
17. Tee riisisuklaata (osaa tehdä jo itse)

Jokunen jäi vielä puuttumaan. Haluan kuitenkin että ei tuu tytölle pettymyksiä sit sen takia et ei voikaan toteuttaa kun onkin muuta menoa tms. Ja kun mieluummin teen kerralla loppuun entä sit joka ilta lisäilen noita. Siivoamista ym en halua laittaa. Ne tehdään joka tapauksessa jossain vaiheessa.

Yhteistyössä