Auttaisitteko tyhmää? :( En jaksa tätä stressaamista enää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helsp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helsp

Vieras
Kooste:

Olen 18v tyttö, opiskelen lähihoitajaksi.
Asun vanhempieni luona, ja saan 96e opintotukea
Olen noin 8-10 päivänä kuussa tekemässä sijaisuuksia vanhainkodilla
Pitkäaikainen poikaystäväni muutti 5 tunnin matkan päähän jyväskylään, koska perusti oman yrityksen.

Ongelma: Haluaisin muttaa poikaystäni vuokra-asuntoon. Koulun vaihto hyvin vaikeaa koska tuntuu että opot ja kukaan ei tiedä mitään mistään ja kyselee vain multa näitä asioita ja en ymmärrä tällaisista virallisista jutuista mitään.

Saanko tuon 96e opintotuen silti vaikka asuisin poikaystäväni kanssa?
Mitä jos en saa töitä uudesta kaupungista, pitääkö mun ostaa ruoat ja kaikki tolla 96e jos sen saisin? Poikaystäväni kaikki rahat menee yrityksen hengissä pitämiseen. Mulla tulee ikävä mun vanhempia ja sisaruksia, ja bussi maksaa 50e, eli ainakin tuo summa menee joka kuukausi bussiin. Ja miten kuljen uuteen kouluun? Auton bensa maksaa ja bussiliput maksaa. Mun puhelinlasku maksaa vaikka yritän olla käyttämättä paljon. Poikaystävälläni ei ole edes asunnossaan nettiä koska ei rahat riitä siihen..

Oon itkenyt tätä asiaa stressatessa niin paljon. :( Mulla on kova ikävä poikaystävää. Mulla on nyt hyvä elämä, saan rahaa töistä ja ton tuen, opiskelen ja vanhemmat maksaa ruoan.

Mutta jos muutan niin miten saan rahaa ruokaan, bussiin, koulubussiin/bensaan, elämiseen? Jos en löydä mistään vanhainkodista sijaisuutta jyväskylästä?

En saa yölläkään unta kun mietin näitä asioita niin paljon :( En ole raha-ahne, vaan rakastan mun poikaystävää ja perhettä ja haluisin olla molempien kanssa.

Mitä te tekisitte?

Saat opintotukea vielä enemmin kuin sen 96euroa, en osaa sanoa tarkkaa summaa mutta enemmin kuitenkin. Sillä rahalla mitä saat saa erittäin hyvin ruoat, mutta noiden kaikkien muiden menojen kanssa on aika mahdotonta jos ei halua dyykkailla.

Tossa tilanteessa tekisin niin, että ettisin ensin sitä työtä sieltä jyväskylästä, ja muutat sitten kun sitä löytyy (siihen voi mennä kauankin)

Voit soitella ja kartoitella sitä tilannetta, että saisitko keikkatöitä sieltä jyväskylästä myös. Se on mahdollista. Ja koulun vaihto voi olla helppoa, voit katsoa netistä minkä niminen vastaava koulutuspaikka siellä on. Kirjoita vaikka googleen ja jyväskylä ja soita tai lähetä sinne sähköpostia. Ja kelasta voit selvittää opintotukiasiat, varmaan se opintotuki vähän nousisi ja saisit myös asumislisän vuokrakulujen mukaan, mutta se monimutkaistaa myös, että puolison tulot vaikuttavat. Mutta ne asiat voi selvittää kyllä, yksi kerrallaan! Selvittäminen ei tarkoita, että kannattaa heti toimia.

Ajattelisin, että olet vielä tosi nuori ja ei ole kiire minnekään. Varsinkin kun sanot että tulet ikävöimään perhettä, ajattelen että älä vielä kiirehdi! Tosi rakkaudelle välimatka antaa vaan lisää roihuja. Liian moni on liian nuorena hätäillyt. Itse jotenkin ajattelen niin, että opiskele rauhassa siellä ja katso mitä tuleman pitää. Kyllä ajan myötä kaikki järjestyy niinkuin on tarkoitettu.

Sinulla on todennäköisesti mahdollisuus ottaa opintolainaa, eikö? Ja tuo opintotukiasia sitten. Jos muutat virallisesti poikaystävän luokse, luulisin, että tuo opintotuki katsotaan sitten poikaystävän tulojen mukaan eli jos ne hyvät kelan mielestä, ei sitten tukea. näin siis oletan, en varmasti tiedä.
Mahdollisuus on tietysti myös asumistukeen ja toimeentulotukeen, mutta niihinkin vaikuttaa sitten avopuolison tulot ja toimeentulotukeen lasketaan tuloiksi opintolaina, oli sitä tahi ei. Eli vaikka et ottaisi opintolainaa, toimeentulotuki lasketaan ikään kuin se olisi ja sitten jos jää erotusta, saat toimeentulotukea. Mutta kuten sanottu, riippuu poikaystävän tuloista.
Opintoasioista en osaa sanoa.

Luulen että te voisitte yhdessä hakea asumistukea ja tt-tukea jos teidän yhteiset tulonne olisivat tosi pienet. Eli ette ehkä saisi tukea jos miehellä kohtuutulot jotka menevät kuitenkin yritykseen.

En sinuna muuttaisi poikaystävän perään vaan kituisin ikävissäni. olette sentään molemmat suomessa. olet nuori. skype ja kännykkä on keksitty.

Ehdotan et käyt tuon koulun loppuun siellä missä nyt oot, ei kai sulla enää ole kuin vuosi jälellä?Riittäisikö sulla ees aika poikaystävälle kun koulua ja töitä?Ehkä poikaystävälläkään ei yrityksen alkurumbassa liikene paljoa aikaa? Kyllä rakkaus etänäkin kestää<3 On skypet ym. Valmistu turvatussa ympäristössä, ja hae vakkaritöitä sit JKL:stä.Poikaystäväsi firmakin jo lienee silloin siinä mallilla että voi keskittyä muuhunkin