Auttaaks tyhmää, kysymys kelan jutuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaus tyhmentää...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaus tyhmentää...

Vieras
Jään äitiyslomalle ensi kuussa. Minulle maksetaan palkan ja päivärahan erotusta kolme kuukautta kun jään kotiin.

Kun saan kelan päätöksen, niin siinä oleva päiväsumma on siis se jonka saan pelkästään? Vai saanko vielä palkkaakin?

Omasta palkallisesta äitiyslomasta on aikaa jo 4 vuotta joten ihan tuoreessa muistissa ei ole. Mutta käsittääkseni saat siis ihan "normi palkan" niiltä kolmelta kk:lta ja sen jälkeiseltä ajalta saat sitä kelan ilmoittamaa äitiysrahaa/vanhempainrahaa niin kauan kuin sitä kestää. Eli ei saa sekä palkkaa että kelan korvausta, käsittääkseni se kelan korvaus maksetaan työnantajalle siltä osin kun hän maksaa sulle palkkaa niiltä kolmelta ensimmäiseltä äippälomakuukaudelta.

[QUOTE="jetta";28973263]Omasta palkallisesta äitiyslomasta on aikaa jo 4 vuotta joten ihan tuoreessa muistissa ei ole. Mutta käsittääkseni saat siis ihan "normi palkan" niiltä kolmelta kk:lta ja sen jälkeiseltä ajalta saat sitä kelan ilmoittamaa äitiysrahaa/vanhempainrahaa niin kauan kuin sitä kestää. Eli ei saa sekä palkkaa että kelan korvausta, käsittääkseni se kelan korvaus maksetaan työnantajalle siltä osin kun hän maksaa sulle palkkaa niiltä kolmelta ensimmäiseltä äippälomakuukaudelta.[/QUOTE]

juuri näin

Kiitos vastauksesta. Tuo sinun mainitsema 3 kuukautta täyttä palkkaa on joissain työehtosopimuksissa kyllä, eli tulee täysi palkka ja firma sitten saa kelasta rahaa. Mutta minun tapauksessa työehtosopimus sanoo toisin ja se sanoo että saan palkan ja kelan erotusta 3 kuukauden ajalta. Ongelmaksi vaan koituu se, etten tiedä miten firma mulle sitten palkan maksaa ja en saa sieltä ketään kiinni että voisin kysyä. Tällä miten firma mulle palkan maksaa tarkoitan sitä, että koska teen tuntityötä ja tarkkaa viikkotuntimäärää ei ole, niin en yhtään tiedä miten he laskee paljonko mun keskimääräinen palkka on, koska olen aina tehnyt sekä enemmän että vähemmän töitä.

Tiedän että tulen saamaan sekä kelasta osan että firmasta osan, mutta tosiaan sitä, onko kelan päätöksen summa se jonka vain saan, en tiedä. Minun ainakin pitää heti kun saan kelan päätöksen, toimittaa se firmalle, että he näkee paljonko kela maksaa.

Tässä:

Hakemuksen kohdassa "Palkanmaksu" ilmoitetaan maksaako työnantaja äitiysrahakauden aikana palkkaa. Työnantajan palkanmaksuvelvollisuus on määritelty työehtosopimuksessa, joten itse ei voi valita minkä vaihtoehdon valitsee.
Jos työnantaja maksaa äitiysloman alussa palkkaa työehtosopimuksen mukaisesti, tulee hakemuksen liitteeksi pyytää työnantajaa ilmoittamaan palkanmaksusta Y17 -lomakkeella. Työnantaja ilmoittaa miltä ajalta maksaa palkkaa ja minkä verran. Palkanmaksun ajalta äitiyspäivärahasi maksetaan työnantajalle. Työnantajalle maksetaan kuitenkin enintään heidän maksaman palkan verran eli jos äitiyspäivärahasi olisi suurempi kuin sinulle maksettava palkka niin erotus maksetaan sinulle.
Jos työnantaja maksaa työehtosopimuksen mukaisesti palkan ja päivärahan erotuksen, maksaa Kela äitiyspäivärahan kokonaisuudessaan sinulle ja saat työnantajalta palkan ja päivärahan erotuksen.

Kelasta saat päätöksen päivärahasta joka siis lasketaan edellisen vahvistetun verotuksen mukaan, sillä ei oo tekemistä sen kanssa paljon sä nyt saat palkkaa. Päivärahahan voi olla jopa enempi kuin peruspalkka jos tulot on laskenu tai jos tulot muodostuu suurelta osalta lisistä. Työnantaja maksaa sittem sen mitä maksaa.

Saan nimenomaan äitiyspäivärahaa viimeisen kuuden kuukauden tulojen perusteella, kuten sitä hainkin, koska tuloni ovat nousseet reippaasti yli 20 prosenttia vuoden 2011 verotuksen jälkeen (vuosi 2011 siis nyt vielä kelalla käytössä). Kelasta kun hakee tätä tukea, saa itse päättää haetaanko verotuksen mukaan vai viimeisen kuuden kuukauden ajalta. Vuonna 2011 tienasin 33000. Tänä vuonna olen tiennannut melkein 30000 kuudessa kuukaudessa.

Ai se voi olla noinkin monimutkaista! :)
Itsellä oli julkinen työnantaja, ei yksityinen firma, kaikki sujui todella helposti eikä tullut epäilyksiä että mahtoiko tää nyt mennä ihan oikein. Tosiaan, tääkin voi mennä vaikeeks, enkä usko että se on varsinaista tyhmyyttä jos ei tätä hommaa käsitä. Multa ainakin meni jo yli hilseen...
Nauti äippälomastas kun se alkaa, muutama roponen on siinä kaikessa sivuseikka!

Alkuperäinen kirjoittaja raskaus tyhmentää...;28973426:
Saan nimenomaan äitiyspäivärahaa viimeisen kuuden kuukauden tulojen perusteella, kuten sitä hainkin, koska tuloni ovat nousseet reippaasti yli 20 prosenttia vuoden 2011 verotuksen jälkeen (vuosi 2011 siis nyt vielä kelalla käytössä). Kelasta kun hakee tätä tukea, saa itse päättää haetaanko verotuksen mukaan vai viimeisen kuuden kuukauden ajalta. Vuonna 2011 tienasin 33000. Tänä vuonna olen tiennannut melkein 30000 kuudessa kuukaudessa.

Kela huomioi tuloksi koko senmköntän mitä oot saanu, lisät ja ylityötunnit jne joten päiväraha saattaa siltiolla suurempi kuin palkka. Palkka maksetaanntyösopimuksen mjkaan, jos työsopimuksessa lukee että työ on koko-aikainen niin ne maksaa sen 40 tuntia viikossa. Jos taas työsopimuksessa on osa-aikainenmtyö niin silloin siinä pitäisilukea keskimääräinen viikkotuntimäärä jonkaperusteella sitten maksavat palkkaa äitiysloman tai esim sairaslomankin aikana,

Yhteistyössä