Onko nyt näin? ( kela-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maritu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

maritu

Aktiivinen jäsen
08.01.2009
2 295
0
36
Kun nyt jään syksyllä äitiyslomalle, menetän kotihoidon tuen ja lisäosan ja saan kelalta vain ja ainoastaan äitiyspäivärahan?
Vaikka mies on lomautettuna edelleen?

Entäpä kun kelan sivuilla sanottiin, että ne jotka äitiyspäivärahakauden aikana saa palkkaa, maksaa kela ko. rahan työnantajalle??
Ekan kerran meidänkin liitossa maksetaan se kolme kuukautta palkkaa, joten uusi asia.

Kyllä saat liitosta jos kerran niin sanotaan, itsekin sain, Pam on mun liitto. Ja sen jälkeen sain vielä hiukan hoitolisääkin isommasta sisaruksesta kun äitiyspäiväraha oli niin pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja j:
No näin on. Ei miehen työt vaikuta siihen mitään.
Ja jos sä saat, saat palkkaa sen 3kk etkä mitään muuta. Sen jälkeen sitten saat äitiyspäivärahaa.

Siis jos sä saat palkkaa, niin saat sitä palkkaa etkä mitään muuta.

No voiko miehesi hakea sitä kotihoidontulea jos sä oot äitiyslomalla?
Ja jos työnantaja maksaa sulle palkan 3 kk ajalta, saat sä täyden palkan ja kyllä työnantaja hakee sen äitiyspäivärahan itselleen. Sä voitat siinä sen erotuksen, minkä verran palkka on päivärahaa suurempi.

Ainakin kaupan alalla ja ravintola-alalla työnantaja maksaa palkan ja päivärahan erotuksen.

Eli Kela maksaa äitiyslomalaiselle äitiyspäivärahan ja työnantaja siihen päälle sen osan palkasta, joka on suurempi kuin päiväraha.

Oletko siis nyt hoitovapaalla? Useissa sopimuksissa äitiysloma-ajan palkkaan ei ole oikeutta, jos ei ole palannut edelliseltä hoitovapaalta työhön ensin.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Ainakin kaupan alalla ja ravintola-alalla työnantaja maksaa palkan ja päivärahan erotuksen.

Eli Kela maksaa äitiyslomalaiselle äitiyspäivärahan ja työnantaja siihen päälle sen osan palkasta, joka on suurempi kuin päiväraha.

Oletko siis nyt hoitovapaalla? Useissa sopimuksissa äitiysloma-ajan palkkaan ei ole oikeutta, jos ei ole palannut edelliseltä hoitovapaalta työhön ensin.

Olen töissä. Tehtiin miehen kanssa vuoronperään töitä, hän aamua minä iltaa, kun hän vielä oli töissä.

Yhteistyössä