Autossa matkustaminen viimesillään raskaana

Eli me oltais menossa sukulaisille kylään raskausviikkoja on silloin rv38, automatka kestäisi noin 3 tuntia.. viikonloppu oltaisiin siellä..

Nyt mun sisko meinasi etten saisi lähteä koska laskettu aika on niin lähellä, eikä pitkiä automatkoja edes suositella enää kun laskettuun aikaan on 2 viikkoa..

Oletteko te kuulleet tuollaisesta suosituksesta?? ja oletteko matkustelleet vaikka laskettuun aikaan on vain pari viikkoa??
 
sellasta mulle neuvottiin neuvolassa että ei saisi istua yhteen putkeen kuin noin ½ tuntia kerrallaan... eli se autossa istuminen ja se asento hekentää verenkiertoa sekä äidillä että vauvalla... et jos matkustatte niin pitäkää ainakin muutama tauko matkalla. :)
 
"Aina kun mahdollista, kannattaa välttää turhia matkoja ja pitkiä poissaoloja kotoa synnytystä edeltävinä viikkoina."

Näin lukee vau-kirjassa. Itte en enää lähtis. Kukin toimii kuitenkin parhaaksi katsomallaan tavalla. =)
Jos vointisi sallii, niin mikäs siinä. Sit vaan taukoja ajomatkojen aikana. =)
 
Olen myös kuulut tuon, että max puolen tunnin istumisia kerralla ja sitten jaloittelua. Vauvoilla on monasti taipumus alkaa syntyä juuri silloin, kun sitä vähiten osaisi odottaa tai kun tilanne ei olisi otollinen, joten itse en välttämättä lähtisi noin pitkäkestoiselle reissulle, sillä jos supistukset alkavat tms. niin 3h autossa on silloin aika mahdottomuus, siis ainakin itselle olisi.

Mutta toki sinä päätät miten haluat toimia, jos lähdette, kannataa otta selvää alueen synnytys sairaaloista ja niiden sijainnista ja ajomatkasta ennen reissuun lähtöä ja ottaa varulta sairaala kassi mukaan niin sinulle kuin vauvallekkin ja tietysti turvakaukalo kotiinlähtöön, jos sattuu ett synnyttäisitkin vierailullanne. =)
 
siis apua! mä en ole edes kuullut että puolen tunnin välein pitäisi jaloitella!! Eikä mulle ole neuvolassakaan asiasta mainittu!! Ku on noita 3 tunnin reissuja tullut tehtyä aika paljonkin viime kuukausina ja monesti istunu 1,5h yhteen putkeen ellei kauemminkin!! Miksei tuosta asiasta vois enempi tiedottaa!! |O Ja olen ahkera kaksplus ja vauva-lehden lukija, enkä niistäkään ikinä ole lukenut tuosta :headwall: :ashamed:
 
Kyllä mä vaan matkustin 4,5 puolen tunnin matkan edes takaisin vielä rv 39 ja parilla pissitauolla reissu sujui oikein hyvin :) Mulle sanottiin silloin neuvolassa, että sen kun vaan menet, kun mitään isompia kipuja tai harjoitussuppareita kummempia tuntemuksia ei ollut tuntunut. Ja neiti syntyikin sitten vasta viikolla 42+1. Neuvolan ohjeiden mukaan oli vaan hyvästä matkustaa, kun halu päästä käymään mummolassa vielä ennen synnytystä oli kova.

Nyt tässäkin raskaudessa olen jo varannut automatkan visbyyseen viikolle 33. Onhan niitä sairaaloita tuossa matkan varrella useampikin, jos tulee jotain ongelmia.
 
Se on ihan omasta voinnista kiinni, ei noita viikkoja voi pitää kuin vähän suuntaa-antavina.
Olisin tullut hulluksi edellisessä raskaudessa, jos olisin jo pari viikkoa ennen laskettua aikaa ruvennut rajoittamaan elämää - mitään vaivoja tai edes tuntemuksia lähestyvästä synnytyksestä ei nimittäin ollut ja raskaus menikin sitten reilusti yli lasketun ajan.

Eli jos itse tuntee voivansa hyvin eikä supistuksia tai muita kipuja ole, niin senkun vaan menet. Tietysti pitkä istuminen väsyttää eli kannattaa pitää jaloittelutaukoja riittävästi.
 

Yhteistyössä