Autonajokortti vain 18 vuotta täyttäneille, tämä pitäis saada lakiin.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
suurin osa 17v nuorista ajaa ihan vastuullisesti ja törttöillä voi myös mautolla tai koppimönkkärillä
Tutkimukset todistavat että nuorten ja erityisesti 17-vuotiaiden törttöilyt ja onnettomuudet liikenteessä ovat paljon, paljon yleisempiä kuin kypsempien. Vuosi tekee jo kummia impulssihallinnassa ja mielellään voisi nostaa vaikka 20-vuoteen yli 50 km/h ajoneuvolla ajoiän.

Silminnäkijä todisti kahden teinitytön hengen vaatinutta onnettomuutta Klaukkalassa – Kertoo nyt pysäyttävistä tapahtumista turmapaikalla
"Silminnäkijä sanoo turma-auton ajaneen huomattavan lujaa vauhtia mutkan takaa ennen kohtalokasta kolaria.

– He olivat nuoria.

Poliisi on kertonut aiemmin, että vuonna 2008 syntynyt auton kuljettaja oli paikallinen, ja hänellä oli ajokortti poikkeusluvalla. Poliisi kommentoi IS:lle, että toinen kuolleista olisi ollut vantaalainen samanikäinen tyttö.

Itä-Uudenmaan poliisin komisario, yleisjohtaja Jere Pääkkönen kertoo, että keliolosuhteet onnettomuuspaikalla olivat hyvät. Pääkkösellä ei ole vielä tietoa, käytettiinkö turma-autossa turvavöitä.

– Keliolosuhteet ja nopeusrajoitus viittaisivat siihen, että on ollut ylinopeutta ja (liikaa) tilannenopeutta, mutta sitä selvitetään ja tutkitaan tarkemmin, Pääkkönen sanoo."


Kuusi kuollutta nuorta muutaman kuukauden sisään – Nurmijärven kunnanjohtaja kommentoi tilannetta
"Nurmijärvi esittää syvät osanotot kuolleiden nuorten omaisille ja läheisille."

Katuohjukset nuorten käsiin, joten tietäähän sen miten aivan liian usein käy.
 
Tutkimukset todistavat että nuorten ja erityisesti 17-vuotiaiden törttöilyt ja onnettomuudet liikenteessä ovat paljon, paljon yleisempiä kuin kypsempien. Vuosi tekee jo kummia impulssihallinnassa ja mielellään voisi nostaa vaikka 20-vuoteen yli 50 km/h ajoneuvolla ajoiän.

Silminnäkijä todisti kahden teinitytön hengen vaatinutta onnettomuutta Klaukkalassa – Kertoo nyt pysäyttävistä tapahtumista turmapaikalla
"Silminnäkijä sanoo turma-auton ajaneen huomattavan lujaa vauhtia mutkan takaa ennen kohtalokasta kolaria.

– He olivat nuoria.

Poliisi on kertonut aiemmin, että vuonna 2008 syntynyt auton kuljettaja oli paikallinen, ja hänellä oli ajokortti poikkeusluvalla. Poliisi kommentoi IS:lle, että toinen kuolleista olisi ollut vantaalainen samanikäinen tyttö.

Itä-Uudenmaan poliisin komisario, yleisjohtaja Jere Pääkkönen kertoo, että keliolosuhteet onnettomuuspaikalla olivat hyvät. Pääkkösellä ei ole vielä tietoa, käytettiinkö turma-autossa turvavöitä.

– Keliolosuhteet ja nopeusrajoitus viittaisivat siihen, että on ollut ylinopeutta ja (liikaa) tilannenopeutta, mutta sitä selvitetään ja tutkitaan tarkemmin, Pääkkönen sanoo."


Kuusi kuollutta nuorta muutaman kuukauden sisään – Nurmijärven kunnanjohtaja kommentoi tilannetta
"Nurmijärvi esittää syvät osanotot kuolleiden nuorten omaisille ja läheisille."

Katuohjukset nuorten käsiin, joten tietäähän sen miten aivan liian usein käy.
yhden kytän mielipide ei ole mikään varteenotettava tutkimus
 
vierailija
Nuoria kuolee liikenteessä joka kesä liikaa, tässä kolme keinoa onnettomuuksien ehkäisyyn
Nuorten onnettomuuksien taustalla on usein riskikäyttäytymistä, kuten ylinopeutta ja alkoholin käyttöä. Kaikkiaan vakavien onnettomuuksien määrä on laskenut kymmenen viime vuoden aikana, mutta liikennekuolemien määrä on edelleen kestämätön.

Useita nuoria kuollut kevään aikana kolareissa – kokenut poliisi kertoo huolestuttavasta ilmiöstä, joka näkyy liikenteessä
Ylikomisario Aapo Isoahon mukaan nuoret ottavat liikenteessä aiempaa enemmän riskejä. Tähän vaikuttaa muun muassa se, että nuorilla on uudempia ja tehokkaampia autoja käytössään.

Keskenkasvuisia ei pitäisi päästää autojen rattiin!
 
vierailija
Silminnäkijä todisti kahden teinitytön hengen vaatinutta AUDI-onnettomuutta Klaukkalassa – Kertoo nyt pysäyttävistä tapahtumista turmapaikalla
"Silminnäkijä sanoo turma-auton ajaneen huomattavan lujaa vauhtia mutkan takaa ennen kohtalokasta kolaria.

– He olivat nuoria.

Poliisi on kertonut aiemmin, että vuonna 2008 syntynyt auton kuljettaja oli paikallinen, ja hänellä oli ajokortti poikkeusluvalla. Poliisi kommentoi IS:lle, että toinen kuolleista olisi ollut vantaalainen samanikäinen tyttö.

Itä-Uudenmaan poliisin komisario, yleisjohtaja Jere Pääkkönen kertoo, että keliolosuhteet onnettomuuspaikalla olivat hyvät. Pääkkösellä ei ole vielä tietoa, käytettiinkö turma-autossa turvavöitä.

– Keliolosuhteet ja nopeusrajoitus viittaisivat siihen, että on ollut ylinopeutta ja (liikaa) tilannenopeutta, mutta sitä selvitetään ja tutkitaan tarkemmin, Pääkkönen sanoo."
Impulsiiviset nuoret ja nopeat autot eivät sovi yhteen.
 
vierailija
Tutkimukset todistavat että nuorten ja erityisesti 17-vuotiaiden törttöilyt ja onnettomuudet liikenteessä ovat paljon, paljon yleisempiä kuin kypsempien. Vuosi tekee jo kummia impulssihallinnassa ja mielellään voisi nostaa vaikka 20-vuoteen yli 50 km/h ajoneuvolla ajoiän.

Silminnäkijä todisti kahden teinitytön hengen vaatinutta onnettomuutta Klaukkalassa – Kertoo nyt pysäyttävistä tapahtumista turmapaikalla
"Silminnäkijä sanoo turma-auton ajaneen huomattavan lujaa vauhtia mutkan takaa ennen kohtalokasta kolaria.

– He olivat nuoria.

Poliisi on kertonut aiemmin, että vuonna 2008 syntynyt auton kuljettaja oli paikallinen, ja hänellä oli ajokortti poikkeusluvalla. Poliisi kommentoi IS:lle, että toinen kuolleista olisi ollut vantaalainen samanikäinen tyttö.

Itä-Uudenmaan poliisin komisario, yleisjohtaja Jere Pääkkönen kertoo, että keliolosuhteet onnettomuuspaikalla olivat hyvät. Pääkkösellä ei ole vielä tietoa, käytettiinkö turma-autossa turvavöitä.

– Keliolosuhteet ja nopeusrajoitus viittaisivat siihen, että on ollut ylinopeutta ja (liikaa) tilannenopeutta, mutta sitä selvitetään ja tutkitaan tarkemmin, Pääkkönen sanoo."


Kuusi kuollutta nuorta muutaman kuukauden sisään – Nurmijärven kunnanjohtaja kommentoi tilannetta
"Nurmijärvi esittää syvät osanotot kuolleiden nuorten omaisille ja läheisille."

Katuohjukset nuorten käsiin, joten tietäähän sen miten aivan liian usein käy.
Eiks tutkimusten mukaan pahompia kuskeja ole keski- ikäiset miehet?
Et jos kortin antaa noille teineille, mut ottaa sen sit pois vähän vanhempana?

Fm
 
  • Tykkää
Reactions: kruuttis
OTI:n kymmenen viime vuotta kattava liikennevahinkoaineisto paljastaa, että eniten liikennevakuuksista korvattavia onnettomuuksia aiheuttavat 25–44-vuotiaat, toiseksi eniten 45–64-vuotiaat. Miehiä vahinkojen aiheuttajista on 69,9%.

Luin tuollaisen.

Fm
Toivottavasti et ole yhteiskuntatieteilijä, tilastojen ymmärtamättömyys kun viittaa siihen suuntaan.

Tuo onnettomuuksien määrää kun pitää näet verrata ikäluokan autoilijoiden määrään ja ajosuoritteeseen. kun noin tehdään, huomataan, että nuoret kuljettajat ovat todellakin kohonnut riski sekä itselleen että muille.
 
vierailija
Kyllä se on kiinni siitä asenteesta, eikä iästä. Se on aivan sama, onko se nuori 17 vai 18, jos se on täysin piittaamaton kanssa kulkijoita kohtaan ja hölmöilee. Tolla logiikalla kellään ei pitäs olla ajokorttia, koska kyllä ne aikuisetkin 18 - 100v osaa siellä liikenteessä hölmöillä ihan yhtälailla. Taivoi niitä yli 100v tervaskantojakin omistaa sen kortin, mutta siinä kohtaa, koska eivät ole siellä liikenteessä kuollut tai tappanut ketään, niin voi sanoa, että he ovat ehkä aika fiksusti ja hölmöilemättä sitten kuitenkin ajaneet. Tosin tuossa kohtaa saattaa olla sitten jo ihan ikään liittyvät muut haasteet, että se autoilu on syytä jättää, ennen kun se vahinko sitten sattuu...
 
Kyllä se on kiinni siitä asenteesta, eikä iästä. Se on aivan sama, onko se nuori 17 vai 18, jos se on täysin piittaamaton kanssa kulkijoita kohtaan ja hölmöilee. Tolla logiikalla kellään ei pitäs olla ajokorttia, koska kyllä ne aikuisetkin 18 - 100v osaa siellä liikenteessä hölmöillä ihan yhtälailla. Taivoi niitä yli 100v tervaskantojakin omistaa sen kortin, mutta siinä kohtaa, koska eivät ole siellä liikenteessä kuollut tai tappanut ketään, niin voi sanoa, että he ovat ehkä aika fiksusti ja hölmöilemättä sitten kuitenkin ajaneet. Tosin tuossa kohtaa saattaa olla sitten jo ihan ikään liittyvät muut haasteet, että se autoilu on syytä jättää, ennen kun se vahinko sitten sattuu...
Niitä asenneongelmia on vain kovin paljon useammin sillä 17-vuotiaalla kaverien kanssa tik-tok-videoita kuvaavalla nuorella....
Toki voit osoittaa minun olevan väärässä laittamalla linkkejä videoihin, joissa keski-ikäiset naiset esittelevät rohkeuttaan auton ratissa. ;)
 
vierailija
Kuinka monen 17-vuotiaan pitää vielä kuolla? Anne Berner pakeni tylysti vastuuta
Surkea ajokorttilaki on tiensä päässä, kirjoittaa Iltalehden toimittaja Riku Isokoski.

Liian yleinen näky. Klaukkalassa perjantaina kuolleita nuoria muistettiin kynttilöillä.

Liian monet suomalaisvanhemmat ovat viime vuosina joutuneet vastaanottamaan tiedon lapsensa kuolemasta liikenneonnettomuudessa.
En pysty mitenkään kuvittelemaan, miltä tällainen puun takaa tuleva šokkitieto tuntuu.

Hirveää surua koetaan nyt Klaukkalassa, jossa kaksi vuonna 2008 syntynyttä teinityttöä kuoli kolarissa perjantai-iltana. Kolmas samanikäinen tyttö loukkaantui vakavasti. Auton kuljettaja oli siis alle 18-vuotias.

Muita viime aikojen 17-vuotiaiden kuskien murheellisia liikennekuolemia on tapahtunut muun muassa Orimattilassa, Savonlinnassa ja Lohjalla.

Liikenteessä on nykyään merkittävästi enemmän 17-vuotiaita kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Tämän taustalla on vuonna 2018 voimaan tullut ajokorttilakiuudistus, joka helpotti merkittävästi ajokortin saamista poikkeusluvalla 17-vuotiaana.

Iltalehti kertoi muun muassa vuonna 2023, että 17-vuotiaiden kuskien onnettomuuksien määrät kääntyivät jyrkkään nousuun etenkin 2020-luvun taitteessa.

Ajokorttilakia uudistettiin Juha Sipilän (kesk) pääministerikaudella. Liikenneministerinä toimi tuolloin Anne Berner (kesk), jonka johdolla uudistettiin myös muun muassa taksilakia.

Porvarit tapattavat nuoria!
 
vierailija
Tytöt eivät vain osaa.
Yleensä nämä 17-vuotiaat ylinopeutta ajavat törttöilijät ovat poikia, jotka näyttämisen halu tai yllyttäminen saa rallikuskiksi maailman parhaan synnynnäisen kuskin amatööritaidoilla ja tulokset tässä rallissa ovat tunnetut.

Elämän etukaistaa sekä tiellä että työelämässä ajavien oman elämänsä sankarien vesat aloittavat isin tai äiteen bemarilla, audilla, mersulla taikka teslalla näiden jäljissä etukaistaohitukset ja rysk!
 
vierailija
Toivottavasti et ole yhteiskuntatieteilijä, tilastojen ymmärtamättömyys kun viittaa siihen suuntaan.

Tuo onnettomuuksien määrää kun pitää näet verrata ikäluokan autoilijoiden määrään ja ajosuoritteeseen. kun noin tehdään, huomataan, että nuoret kuljettajat ovat todellakin kohonnut riski sekä itselleen että muille.
Miehet on, paikallisbussit ja hensinkiläiset pyöräilijät. Piste.

Fm
 
  • Haha
Reactions: Johnny Appleseed
vierailija
Joo mut oikeesti. 80% liikennekuolemista on miesten aiheuttamia. Pitäiskö siis miehiltä kieltää kortit?

Prosentit ei enää selitä edes sitä, että miehet ajaa enemmän.

Fm
 
Joo mut oikeesti. 80% liikennekuolemista on miesten aiheuttamia. Pitäiskö siis miehiltä kieltää kortit?

Prosentit ei enää selitä edes sitä, että miehet ajaa enemmän.

Fm
Voisihan nuo kieltää, niin saataisiin naisia uusille aloille. Jopa 17-vuotiaskin saattaisi sopia.
Minulla olisikin hieman sähkötöitä tehtävänä, nyt pitää siis saada sähkönainen autoilemaan pakullaan pihaan.

Ei kai täällä kipinöi ⚡⚡⚡


 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Vaikuttaa siltä että päättäjät jättävät aivot narikkaan kun alkavat uudistamaan tieliikennelainsäädäntöä.
On vastuutonta toimintaa antaa kapinointi-iässä oleville autoajokortti.
Epäonnistuneita uudistuksi alaikäisten autoajokortti. Samoin taksi uudistus. Aivot olleet narikassa päättäjillä näitä tehdessä.
 
vierailija
Kuinka monen 17-vuotiaan pitää vielä kuolla? Anne Berner pakeni tylysti vastuuta
Surkea ajokorttilaki on tiensä päässä, kirjoittaa Iltalehden toimittaja Riku Isokoski.

Liian yleinen näky. Klaukkalassa perjantaina kuolleita nuoria muistettiin kynttilöillä.

Liian monet suomalaisvanhemmat ovat viime vuosina joutuneet vastaanottamaan tiedon lapsensa kuolemasta liikenneonnettomuudessa.
En pysty mitenkään kuvittelemaan, miltä tällainen puun takaa tuleva šokkitieto tuntuu.

Hirveää surua koetaan nyt Klaukkalassa, jossa kaksi vuonna 2008 syntynyttä teinityttöä kuoli kolarissa perjantai-iltana. Kolmas samanikäinen tyttö loukkaantui vakavasti. Auton kuljettaja oli siis alle 18-vuotias.

Muita viime aikojen 17-vuotiaiden kuskien murheellisia liikennekuolemia on tapahtunut muun muassa Orimattilassa, Savonlinnassa ja Lohjalla.

Liikenteessä on nykyään merkittävästi enemmän 17-vuotiaita kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Tämän taustalla on vuonna 2018 voimaan tullut ajokorttilakiuudistus, joka helpotti merkittävästi ajokortin saamista poikkeusluvalla 17-vuotiaana.

Iltalehti kertoi muun muassa vuonna 2023, että 17-vuotiaiden kuskien onnettomuuksien määrät kääntyivät jyrkkään nousuun etenkin 2020-luvun taitteessa.

Ajokorttilakia uudistettiin Juha Sipilän (kesk) pääministerikaudella. Liikenneministerinä toimi tuolloin Anne Berner (kesk), jonka johdolla uudistettiin myös muun muassa taksilakia.

Porvarit tapattavat nuoria!
Poliitikothan väittävät aina kantavansa vastuuta. Mutta miten tämä vastuunkanto näkyy, mä en ainakaan ole koskaan poliitikon vastuunkantoa havainnut.
 
vierailija
Niitä asenneongelmia on vain kovin paljon useammin sillä 17-vuotiaalla kaverien kanssa tik-tok-videoita kuvaavalla nuorella....
Toki voit osoittaa minun olevan väärässä laittamalla linkkejä videoihin, joissa keski-ikäiset naiset esittelevät rohkeuttaan auton ratissa. ;)
17 ja 18 vuotias ei paljon kehitykseltään poikkea, joten sillä vuodella ei juuri ole merkitystä. Eli pitäskö se jokortti saada ajaa vasta esim 25v, jolloin alkaa jo olla pikkusen järkeä päässä?

Niin, keski-ikäiset naiset ei paljon taitojaan näytä, kun taas samanikäiset miehet taitaa olla naisia edellä siellä kolaritilastoissa (myös kuolonkolareissa)... 😉 Taisit nyt vähän mokata, kun aina olet naisia haukkumasa heidän ajotaidoistaan ja nyt olitkin sitä mieltä, että ne osaakin ajaa ihan iisisti... 😄
 

Yhteistyössä

Kotimaista laatusisältöä evästeiden avulla​

Keräämme yhdessä kumppaneidemme (56) kanssa eväste- ja tunnistetietoja esimerkiksi vierailluista sivuista, IP-osoitteista ja laitteiden ominaisuuksista. Tietoja kerätään, jotta voimme tarjota kävijöillemme parempia sisältöjä ja palveluita sekä kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Tietoja hyödynnetään myös kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Hyväksymällä evästeet sallit tietojesi käsittelyn em. tarkoituksiin. Voit muuttaa valintojasi milloin tahansa evästeasetuksistasi näytön alalaidassa olevan linkin kautta.

Lue tarkemmin, mihin tarkoituksiin tietojasi käytetään:

Tällä välilehdellä voit antaa suostumuksesi evästeiden ja vastaavien teknologioiden käyttöön painamalla Hyväksy kaikki tai valitsemalla yksityiskohtaisesti, mihin tarkoituksiin annat suostumuksesi ja painamalla Hyväksy valitut. Jos valitset Estä kaikki tai et tee muokkauksia ja valitset sen jälkeen Hyväksy valitut, evästeitä tai muita vastaavia teknologioita ei hyödynnetä. Suostumuksesi vaaditaan myös siihen, että Toimittajat -välilehdellä luetellut yhteistyökumppanit saavat käsitellä tietojasi. Huomaathan, että sivuston ja palvelun toiminnan kannalta välttämättömät evästeet ovat aina käytössä.

Tarkoitukset

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Mainonta ja sisältö voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa ja sisältöä varten. Mainosten ja sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla "Asetukset" linkkiä.

Tietosuoja