Auton ylläpitokulut/kk

Kuinka paljon kuukaudessa tulee maksamaan auton ylläpito, eli verot ja vakuutukset ja mahdolliset muut kulut (ei polttoaine)? Löytyykö netistä joku sivu, missä voi noita juttuja tutkia? Mulla ei ole koskaan ollut omaa autoa enkä tiedä mitään näistä autojutuista - muuta kuin että kallista se taitaa olla...
 
No se on kyllä niin autokohtaista kuinka paljon kuluttaa, bensaa tai dieseliä. Samoin vero, onko esim. täyskasko vaiko pelkästään pakollinen liikennevakuutus. Kehottaisin tutkimaan vakuutusyhtiöiden nettisivuja, sieltä löydät paljon tietoa ja hintoja.
 
on se kallista
Meillä on diesel auto ja kaikkine vakuutuksineen ja veroineen n. 1200?/v eli 100?/kk. Tähän sitten päälle kaikki renkaat, katsastukset ja muut huollot ja tietty polttoaineet. Eli ihan perkeleen kallistahan se.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No esim. vakuutus ilman boonuksia on merkista yms. riippuen noin 2 000 e vuosi.
ei meillä ainakaan noin kallista oo. Auton vakuutukset vajaa 800e/vuosi ja mulla bonuksia vain 20.

Ylipäätään auton ylläpitokustannukset riippuu niin monesta tekijästä.Meillä esim kun on velaton auto, eli ei tartte kuukausittain lyhentää autovelkaa, niin se alentaa ylläpitokustannuksia valtavasti.samoin riippuu paljonko ajaa- mitä enemmän ajaa sitä enemmän menee bensaan ja myös huoltoihin/korjauksiin rahaa.
 
vieras
Paljon vaikuttaa myös auton ikä ja kunto. Vanhempaa autoa voi joutua koko ajan korjailemaan ja rahaa palaa. Uudessa on takuu ja korjaus kuuluu siihen. Ajomäärä vaikuttaa myös huollontarpeeseen.
 
Hmmm... Taitaa tulla halvemmaksi ajella taksilla nämä mun tämänhetkiset ajelut, niin hullulta kuin se kuulostaakin. En tarvi autoa joka päivä enkä työmatkoihin - kun ei ole töitä tällä hetkellä - joten niitä kertoja varten kun autoa tarvin, tulee halvemmaksi vuokrata auto tai ajaa taksilla.
 
Nicekuski
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Paljon vaikuttaa myös auton ikä ja kunto. Vanhempaa autoa voi joutua koko ajan korjailemaan ja rahaa palaa. Uudessa on takuu ja korjaus kuuluu siihen. Ajomäärä vaikuttaa myös huollontarpeeseen.
mulla vanha auto 1996 ja hyvin pienillä korjaskuluilla olen nämä 4 vuotta selvinnyt.
Uutta huollattaisin enemmän -kallista.
Vakuutus ( säästökasko ) mulla noin 400/ vuosi.
Renkaita en pidä kalliina, vaihdan vain joka 3.vuosi
 
Olkinalle tuossa sanoikin että hintahaarukka on suuri mutta esimerkkinä mun auto:
Osakasko vakuutuksena, eli pakollisen liikennevakuutuksen lisäksi hirvi ja -palovakuutukset. Vuodessa n. 560e, vero on jotain 130e vuosi. Ajan 20km vähintään arkipäivinä ja bensaan menee n. 30-40e viikossa, kuukaudessa siis 120-160e.

Sitten katsastus kerran vuodessa n. 60e ja muu huolto, öljynvaihdot sun muut, riippuu sitten taas auton iästä ja varustustasosta kaikki nuo mitä pitää millonkin vaihtaa ja huoltaa.
 
ei mitään järkeä
Meillä auton täyskasko, vakuutus ja autovero tekee 80 ?/kk + lainanlyhennykset 220 ?/kk + bensat n. 60 ?/kk (mies ajaa työmatkat autolla) + autopaikka 14 ?/kk ja koska kyseessä on vanhana ostettu auto, korjauksiin menee joka vuosi n. 300 ?. Yhteensä siis 399 ?/kk. Meillä päin on hyvä bussiliikenne ja bussikortin hinta 43 ?/kk (sillä saa ajella niin paljon kuin lystää), joten paljon halvemmaksi tulisi, että me molemmat kuljettaisiin bussilla vaikka käytettäisiin taksia AINA kun on vähänkin tarvetta.

Auton omistamisessa kaupunkialueella ei ole mitään järkeä, ellei satu olemaan suuri perhe ja asu kaukana kaupoista tai ole muuten huonot yhteydet.
 
vieras
Uuden ja vanhan ero. Joka armas aamu on naapuri tullut vinkumaan ennen töihinlähtöä virtaa omaan romuunsa, kun ei raukalla ole varaa uuteen akkuun. Muutenkin se kärry seisoo tuossa ruostumassa vähän väliä milloin minkäkin vian vuoksi. Tekisi mieli antaa sille rahaa uuteen autoon mieluummin kuin alkaa heräämään aamulla varmuuden vuoksi tuntia aikaisemmin,kun se taas oven takana rimputtelee virtaa antamaan. No se siitä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No esim. vakuutus ilman boonuksia on merkista yms. riippuen noin 2 000 e vuosi.
ei meillä ainakaan noin kallista oo. Auton vakuutukset vajaa 800e/vuosi ja mulla bonuksia vain 20.

Ylipäätään auton ylläpitokustannukset riippuu niin monesta tekijästä.Meillä esim kun on velaton auto, eli ei tartte kuukausittain lyhentää autovelkaa, niin se alentaa ylläpitokustannuksia valtavasti.samoin riippuu paljonko ajaa- mitä enemmän ajaa sitä enemmän menee bensaan ja myös huoltoihin/korjauksiin rahaa.
Vakuutus alkaakin +20 boonuksesta. eli lisää tuohon 40 % ja jos on vähänkin isompi kuin toyota niin maksut on sitten heti korkeemmat. Meillä on peugeot 406 ja siihen vakuutus ilman poonuksia olisi 2000 e ja on niitä isompiakin autoja.
 
Vieras
Laskin yhden vuoden ajan kuluja ja sitten lopetin oman mielenrauhani vuoksi. Auton pito on älytöntä mutta kun ilmankaan ei pärjää. Työhön saisi lähteä aamuyöllä ja hyvä jos iltauutisille ehtii kotiin. Meille on kyllä ihan hyvän bussiyhteydet jos vain on aikaa ajella useammalla bussilla pitkin poikin kaupunkia.
 
...
Mä laskin jotta mun autolle kuukaudessa kuluja tulee vakuutuksista ja autoverosta+lainasta 100-150ee. Siihen lisäksi polttoainekulut 200e-300e.

Yllättäviä menoja tietysti on, öljynvaihdot, renkaat, yms.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mä laskin jotta mun autolle kuukaudessa kuluja tulee vakuutuksista ja autoverosta+lainasta 100-150ee. Siihen lisäksi polttoainekulut 200e-300e.

Yllättäviä menoja tietysti on, öljynvaihdot, renkaat, yms.
Unohdinkohan jotain... olevinaan vähän.... hmm. en sanokaan mitään...
 
mie
Autolainalyhennys ei minusta ole ylläpitokustannus :D Se on sen auton hankintakustannus, kertaluontoinen erä.

Ylläpitokustannukset ovat autovero, vakuutukset, huollot, renkaat, korjauskulut.
Itselläni vm 2001 dieselauto, autovero 500e/v, vakuutusket 600e/v, renkaat 400e/v, huollot: riippuen vuodesta, muutamasta kympistä sataisiin. Onneksi ei ole mitään hirveetä tarvinnut korjata ja korjaukset on mies pystynyt näin vanhaan autoon tekemään itse :) Ja päälle tietysti polttoainekulut. Että kyllä se auto kuukausitasolla vie sen 120-180e/kk.
 

Yhteistyössä