auton lämmitin

  • Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Käytä lämmitintä oikein
Lämmmitimen oikea käyttö on tärkeää. Liian pitkät lämmityajat tuhlaavat energiaa ja saatavat saada aikaan jopa haittavaikutuksia. Moottorin ihanteellinen lämmitysaika riippuu monesta tekijästä; lämpötilasta, moottorin neste- ja öljytilavuudesta, moottorin kokonaismassasta, lämmittimen sijainnista jne. Yli kolmen tunnin lämmitysaika on todettu kaikissa tutkimuksissa liian pitkäksi. Tulipalopakkasissa se on kuitenkin tarpeen. Pienemmillä pakkasilla riittää 1 - 2 tunnin lämmitysaika. Jopa puoli tuntia on usein riittävä aika.


http://www.autouutiset.com/juttuarkisto/0504/0504talviautoilu%20mukavaksi.htm
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja at:
arvon urpolle sen verran juu ettei se kaksi tuntinen ole ihan hatusta nykäisty.. Ainakin on Defan suositus (olenpa kerran jos toisenkin istunut kahan tilaisuuksissa kuuntelemassa.. :) )
Ja toisaalta lohkari ei aina lämmitä pelkkiä nesteitä vaan on malleja jotka lämmittää lohkoa ja sitä kautta myös muita nesteitä.. :xmas:
Mut joo, ei se silti lämpömittariin vaikuta, helpottaa siis käynnistymistä jne.. :)
Ja vaikuttaa bensan kulutukseen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja blondi:
Alkuperäinen kirjoittaja helmeilevä urpo:
nonniin jos hiukka sitten lämmityskeskusteluun :D tuo kaksi tuntia on hatusta tempaistu ohjearvo,ei se kaikkiin koneisiin riitä,joihinkin taas vallan mainiosti. ja lohkolämmitinhän lämmittää moottorissa olevaa jäähdytysnestettä ja tämä lämmetessään lämmittää moottoria,paremman käynnistyvyyden ym.toivossa. webasto on taas suurempitehoinen lämmitin joka toimii polttoaineella,siinä oma nesteenkierrätyspumppu joka tehostaa moottorin lämpiämistä ja käyttää myös auton omaa lämmityslaitetta sisätilojen lämmitykseen :xmas: eli ei se lämpömittari nouse vaikka lohkolämmitin toimisikin ihan normaalisti...
No ei ole hatusta vetäisty vaan ihan asiantuntijalausunto. Esim Aamulehdestä luin juuri lähipäivinä että yli kahden tunnin lämmityksestä ei ole hyötyä.
höpö höpö ne "asiantuntijat" voi unohtaa kättelyssä otetaan vaikka pari verrokkia: ford ka moottorin ominaispaino noin 75kg ja vesitila noin 6 litraa lämmittimen teho 750w ja verrataan esim land cruiser: koneen ominaispaino noin 400kg ja vesitila noin 12 litraa lämmittimen teho 750w kuinka näissä autoissa voidaan saavuttaa optimilämpötila yhtäaikaa esim -25c säässä?? vastaus: ei mitenkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja at:
arvon urpolle sen verran juu ettei se kaksi tuntinen ole ihan hatusta nykäisty.. Ainakin on Defan suositus (olenpa kerran jos toisenkin istunut kahan tilaisuuksissa kuuntelemassa.. :) )
Ja toisaalta lohkari ei aina lämmitä pelkkiä nesteitä vaan on malleja jotka lämmittää lohkoa ja sitä kautta myös muita nesteitä.. :xmas:
Mut joo, ei se silti lämpömittariin vaikuta, helpottaa siis käynnistymistä jne.. :)
Ja vaikuttaa bensan kulutukseen.
joo mä olen niitä asentanut ja käyttänyt hamalta 80 luvulta en istunut tosin hame päällää kokouksissa kuuntelemassa höpinää :) ihan voin kertoa että näitä on tullut mittailtua ihan kentällä ja kokeiltua käytännössä että koneet ovat yksilöitä ja erikokoisia ja lämmittimien sijainti ei ole sama joka autossa B)
toi kaksi tuntia on yleinen ohjearvo normipakkaselle mutta valitettavasti ei toimi kaikkien moottorien kohdalla...
 
at
Alkuperäinen kirjoittaja helmeilevä urpo:
joo mä olen niitä asentanut ja käyttänyt hamalta 80 luvulta en istunut tosin hame päällää kokouksissa kuuntelemassa höpinää :) ihan voin kertoa että näitä on tullut mittailtua ihan kentällä ja kokeiltua käytännössä että koneet ovat yksilöitä ja erikokoisia ja lämmittimien sijainti ei ole sama joka autossa B)
toi kaksi tuntia on yleinen ohjearvo normipakkaselle mutta valitettavasti ei toimi kaikkien moottorien kohdalla...

pikku-ukko tuhisemassa ei pustu kirjottaa kummia, mutta sen vaan lisään etten minäkään hame päällä ole istunut.. :D

itse kun en varsinaisia asennus hommia ole tehnyt, vaan myynyt.. :D
Kato se on myyntipuhe kun olla pitää.. :LOL:

Luulen silti että ap:lla on ennemmin se ka kuin se lantikka.. Toki voin olla ihan väärässäkin.. :D :D
 

Yhteistyössä