automatka 12h lapsen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tupu

Jäsen
13.07.2004
95
0
6
olemme menossa lappiin talvella. kysynkin täältä onko kenelläkään kokemusta pitkästä automatkasta lapsen (silloin 1,5v) kanssa? mietittiin että ajettaisiin yöllä jolloin lapsi nukkkuisi matkan, mutta mietityttää että voiko lapsi nukkua yönsä auton turvaistuimessa? tottahan me sitten kun lapsi on hereillä pysähdellään paljon ja jaloitellaan mutta onko kenelläkään kokemusta että lapsi nukkuisi yöunensa tuolissa?

:/

Voi nukkua autossa mutta oletteko ajatelleet sitä miten te itse jaksatte seuraavan päivän? Ensin olette yön ajaneet, lapsi nukkuu ja herää aamulla jolloin olette perille ja te voitte olla melko kuitteja.Minä liputan tuota yöajelua mutta vain silloin jos siellä perillä on joku katsomassa lapsien perään että me voidaan hieman nukahtaa, tokkiinsahan sitä toinen vanhempi voi nukkua autossa kun toinen ajaa mutta me pysytellään kumpikin hereillä jotta kuskin ei tarvitsisi ihan yksinään ajella eikä nukkumattikaan tule herkästi kun on juttelukaveri

no tota.. meillä on britaxin two way elite, selkä menosuuntaan. kesällä kun ajeltiin pidempi matka mummolaan ja lapsi nukkui niin kyllä sen pää itseasias retkotti aika ikävän näkösesti. itse sitä sitten käsilläni tuin ja kannattelin.. enpäs muistanutkaan. mitähän sille voisi tehdä, millainen tuoli olisi hyvä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2005 klo 23:21 tupu kirjoitti:
no tota.. meillä on britaxin two way elite, selkä menosuuntaan. kesällä kun ajeltiin pidempi matka mummolaan ja lapsi nukkui niin kyllä sen pää itseasias retkotti aika ikävän näkösesti. itse sitä sitten käsilläni tuin ja kannattelin.. enpäs muistanutkaan. mitähän sille voisi tehdä, millainen tuoli olisi hyvä?

Saako turvaistuinta kallistettua mitenkään?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2005 klo 23:36 tupu kirjoitti:
niin kai se täytyy tehdä ja ottaa airbag pois.

Kyllä meillä on kanssa tuo samainen turvaistuin ja meillä laitettiin autoon se niinku oikein päin ja ei oo pojan pää retkottanut, nyt tuli hirvee blackautti kun en osaa paremmin neuvoo...

Meillä on 6h matka mummolaan ja ihan kivasti on aina matkat mennyt. Samaten meilläkin on tuo sama britaxin istuin, olen lapsen nukahdettua laittanut pään tueksi pienen tyynyn, mytätyn vaateen tms.
Viimeksi kun reissu tehtiin 1v6kk kanssa meillä oli se istuin naama menosuuntaan kallistetummassa asennossa eikä siinä pää mitenkään retkottanut kun poika nukkui.

Meillä samainen istuin ja kesällä 7-8 tunnin ajomatka sujui ihan hyvin ja pään sai ihan hyvään asentoon selkä menosuuntaankin.Meistä toinen istui koko ajan vieressä takana,joten siinä oli hyvä vähän katsoa nukahtaessa miten se pää asettui.
Me lähdimme ajamaan aamulla aikasin ja neiti nukkuin hetken ja oli hereillä pari tuntia ja nukkui vielä päikkäritkin sen matkan aikana.Useita pysähdyksiä se vaati,mutta perille päästiin ja viikon päästä vielä takaisinkin. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2005 klo 23:36 tupu kirjoitti:
niin kai se täytyy tehdä ja ottaa airbag pois.
airbagin pois kytkeminen ei ole järin luotettavaa...paras paikka istuimelle olisi takapenkillä keskellä, mikäli mahdollista saada kuskin ja apukuskin penkki suht samaan asentoon.

Täytyypi Lapin matkaajana tähän vastata. Myö ollaan ennen esikkoa ajettua aina 12-14h putkeen (riippunu kelistä ja lastista) mut raskausaikana huomasin, ettei enää jaksa. Odotusaikana käytiin kahdesti Lapissa(Levillä ja Enontekiöllä) ja viimeisen reissun jälkeen supisteli niin pirusti, etten enää moiseen ryhdy....

Pojan syntymän jälkeen ollaan käyty kerran Lapissa ja kerran Tahkolla (poju oli 8kk ja 10kk). Tuonne Tahkolle jaksoi jotenkuten olla kyydissä mut Leville mentiin kahdessa päivässä. Varattiin jo valmiiksi hotellihuone muistaakseni Iisalmesta, sinne asti jaksoi kans jotenkuten, aamulla jatkettiin sitten Leville. Takasin tultiin kans kahdessa päivässä. Ihan pieni varmaan jaksaa nukkua ym. mut isomman kans voi olla tuskasempaa(vaikkakin pitäis monta taukoa).

Nyt ollaan taas helmikuussa menossa Leville, ja kahdessa osassa meinataan ajaa, ihan myös oman jaksamisen ja pojan viihtyvyyden kannalta =)

Me mentiin myös Leville silloin 1v2kk ikäisen kanssa kahdessa pätkässä. Ensin ajettiin Ouluun jossa yötä ja aamulla jatkettiin loppumatka. Meni ihan mukavasti noin. Takastulomatka tehtiin myös kahdessa pätkässä. Meidänkin nukahti menomatkalla autoon jo periaatteessa yöunille (kun oltiin hotellissa vasta vähän ennen puolta yötä) ja mä olen käyttänyt semmoista niskatyynyä "väärinpäin" eli et niskaan tulee aukko niin ei pää retkota ihan niin pahasti.

Meillä reissataan paljon talvisaikaan viikonloppuina ja pitkät matkat tehtiin viime talvena ainakin niin, että ajettiin kahdessa pätkässä eli yövyttiin matkalla. Sitten sellaiset pidemmät pätkät joilla ei yövytty pysähdeltiin usein esim. ABC-huoltoasemat ovat siitä hyviä, että niissä on kunnon leikkipaikat lapsille ja niissä sitten annettiin lapsen jaloitella ja leikkiä ja touhuta. Meillä oli myös autossa joitain leluja ja kirjoja sekä tietysti lasten musiikkia joka yleensä rauhoitti jos pientä rupesi hermostuttamaan. Sitten oli myös jotain pientä syömistä ja vettä.

Yhteistyössä