autokoulussa..ongelma vaihteiden vaihto risteyksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja panikoiva kuski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";27217175]aika vaikeeta kun pieni paikka ja yksi autokoulu ni vaihtaa opea[/QUOTE]

Onnistuisko toisen paikkakunnan koulu? Mä vaihdoin koko koulua. Vai miten kaukana olis seuraava paikka?

[QUOTE="aloittaja";27217175]aika vaikeeta kun pieni paikka ja yksi autokoulu ni vaihtaa opea[/QUOTE]

Voitko ottaa muutaman lisätunnin esim. naapurikunnan autokoulussa?

Nyt ensin rauhoitut. Se on auto, joka tekee sen mitä sä haluat. Sä olet kuljettaja, sä teet rauhassa. Kun istut autoon, ja otat ratista kiinni, päätät mielessäsi että sä osaat.

Kaistan vaihto ja kääntyminen. Vilkku, hiljentäminen (jalan nosto kaasulta), vaihteen vaihto pienemmälle vauhdin mukaan (vitoselta neloselle, kolmoselle) kun on tilaa, vaihde akkkoselle ja vaihda kaistaa. Älä suotta vaihda kaistaa ja vaihdetta samaan aikaan ja mahdollisesti käännykin vielä.

Aluks voi mennä pienemmllä vaihteella (huudattaa) jos pelottaa et sammuu risteykseen, opettelee myöhemmmin oikean vaihteen, mut älä tee kaikkea samalla kertaa.

Ja jos saat kortin, nii. Lupaat itselles ajaa jokampäivä vähintään kuukauden ajan! Ihan joka päivä et opit.

[QUOTE="aloittaja";27217187]en mä tiedä voiko..jotenkin kai ei kehtaa ees kysyä..tietty sitten pitäs saada kyyti sinne toiselle paikkakunnalle.[/QUOTE]

Kehtaa ihmeessä. Isoista rahoista on kyse, ja siitä sun ajokortista. Sehän on nyt pääasia että saat sen ajettua. Kyllä elämässä pitää kehdata välillä vähän poiketa normaalilta reitiltä jos se vie tavoitteisiin. Kun ei tuossa oikeasti ole mitään kehdattavaa edes. Voipi olla että autokoulusi opettaja pitää sitä itsekin hyvänä ideana.

kyllä sen opit.. vilkku, tarpeeksi hiljennät vauhtia, laitat kytkimen pohjaan ja ennenkun käännyt heität sen kakkosvaihteen ja vasta sitten keskityt siihen auton kääntämiseen ja kytkin voi nousta viimeisenä. sitten kaasua, kiihdytystä ja isompaa vaihdetta. älä jää odottelemaan sinne risteykseen tai sen jälkeiseen että kaikki pitäs tehdä kerralla :)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tönt.
niinkun eka vilkku sitten jarruttelua..voiko sit vaihtaa 5 vaihteelta heti 3:lle.sit ryhmittäytyminen ja kun vaihdan 2 vaihteen niin eikös auto voi sammua jos lähen kääntymään isolla vaihteella ja nostan siinä samalla sitä kytkintä vasta ylös niin että se 2 vaihtuu vasta kun mutka on käännytty?
Nää on teistä konkareista oikeesti kai tosi tyhmiä kysymyksiä, mutta ei niin helppoja kaikille aloittelijoille mulle ainakaan

nin ja sama tietysti kaupunki ajossa..näin mä yleensä teenkin..mutta kai menen monesti vähä liian nopeella vauhilla ni ei ole ni sammunut..vai voiko noin tehdä..ilmen pelkoja et sammuu??
viimeksi sitten yritin mennä nekin risteykset missä piti hiljentää enempi sillä 2 vaihteella ettei tarvisi säätää vaihteiden kanssa no sehän sitten sammui pari kertaa tyyliin keskelle tietä.

ymmärsitkö mitään mun kirjottamasta järjestyksestä? yritä ainakin lopettaa se panikointi niin opit paljon nopeammin.

mulla on paha tapa heittää siksi kolmeksi sekunniksi auto vapaalle (paha siis siinä että puolet mun ajosta on vapaalla rullailua toisinaan), jos vitoselta kakkoselle pitää vaihtaa.. tai sitten suoraan sinne kakkoselle. en mä kesken ajoin yleensä veivaa joka vaihdetta läpi jos pienemmille siirrytään.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";27217116]Hyvin usein kaupungissa näkee, että autot jotka posottavat vain risteyksistä läpi tasaisen tappavaa vauhtia päästämättä jalankulkijoita yli, ovat naisten ajamia. Samoin näissä tapauksissa kun toisen kaistan auto on pysähtynyt suojatien eteen, ja joku sieltä viereiseltä kaistalta vain rullaa ohi. Jotkut naiset vain eivät pysty keskittymään siihen ympäristöön ollenkaan, kun pelkästään se itse ajaminen tuntuu niin hankalalta. Läheltä piti -tilanteita tulee sitten koko ajan.[/QUOTE]

Mä olen huomannut saman, tosin kuskit ovat olleet miehiä..

okei..että sen kytkimen voi siis siinä mutkassa nostaa :niin että vaihde 5:lta 2:lle vaihtuu vasta kun jo kääntynyt kokonaan ja sama kaupunkiajossa 2:lta 1:lle??
Näin siis oon tehnyt yleensä..paitsi oon vaihtanu eka pienempää ennen 2 vaihdetta isommalla kun ajettu niin siinä tuleekin usein sählinkiä..

[QUOTE="aloittaja";27217253]okei..että sen kytkimen voi siis siinä mutkassa nostaa :niin että vaihde 5:lta 2:lle vaihtuu vasta kun jo kääntynyt kokonaan ja sama kaupunkiajossa 2:lta 1:lle??
Näin siis oon tehnyt yleensä..paitsi oon vaihtanu eka pienempää ennen 2 vaihdetta isommalla kun ajettu niin siinä tuleekin usein sählinkiä..[/QUOTE]

eiei, älä vaihda 2:lta 1:lle, jos sulla on kakkosvaihde silmässä niin menet sillä. ykkösellä lähdetään liikkeelle.

ja vaihda se vaihde ennen kun käännyt, älä kurvaile mutkia vitosvaihde silmässä.

[QUOTE="aloittaja";27217253]okei..että sen kytkimen voi siis siinä mutkassa nostaa :niin että vaihde 5:lta 2:lle vaihtuu vasta kun jo kääntynyt kokonaan ja sama kaupunkiajossa 2:lta 1:lle??
Näin siis oon tehnyt yleensä..paitsi oon vaihtanu eka pienempää ennen 2 vaihdetta isommalla kun ajettu niin siinä tuleekin usein sählinkiä..[/QUOTE]

Kyl mä oon pitänyt sen kytkimen pohjassa siihen asti kunnes siirän vaihdekepin kakkoselle.

Niin maantie- kuin kaupunkikin ajossa manuaalilla olen toiminut samoin. Ykköstä ajossa tulee käytettyä vain silloin kun lähtee pysähdyksistä liikkeelle esim valoista ja tietenkin silloin kun käynnistää auton.

Eli vitoselta (tai mikä siinä vaiheessa nyt onkin) vapaalle ja kun vauhti sopiva (käännöksessä) kakkoselle ja kytkin on pohjassa koko kääntymisen ajan.

Riippuu ihan autostakin se mitä vaihteita sen kierrokset vaatii kääntymisessä. Esim. meidän toisella autolla voi vetää kaikki risteykset kolmosella kun kakkosella se huutaa, mut toinen auto vaatii kakkosen. Mutta älä ihmeessä laita ykköstä päälle kun auto liikkuu, sillä lähet vain liikkeelle. Tosi, tosi harvoin on sellasta 10 km/h ryömimistä jossain ruuhkassa, että voi käyttää ykköstäkin, mut käytännössä sen voi unohtaa muulloin kuin liikkeelle lähtiessä.

Mutta tärkeintä on, että ajat ennemmin liian hitaasti kuin että yrität tottumattomana ehtiä liikenteen rytmissä muistaa kaikki asiat. Kun lähestyt risteystä, vilkku ihan eka, sit jalka pois kaasulta että auto hidastuu, sit voit painaa kytkimen pohjaan ja kun vauhti on sopiva, vaihdat kolmoselle tai suoraan kakkoselle. Ei niitä tartte siis vaihdella 5-4-3-2 vaan kun oot hidastanut auton vauhtia tarpeeks voit ihan huoletta vetää vitoselta kolmoselle, tai vaik kakkoselle. Kuuntele moottoria, se kertoo sulle mistä se auto tykkää :)

Risteyksissä voit mennä kytkin pohjassa koko risteyksen kun siehän joudut siinä jarruttelemaan koko ajan. Sit kun tuut läpi risteyksen niin vaihdat kolmoselle ja nostat kytkimen, kota sit nelonen tai suoraan vitonen.

Mä vaihdan vaihteen vasta kun olen kääntymässä ja arvioin siinä samalla mikä vaihde on sopiva riippuen vauhdista, yleensä 2 tai 3. Muuten hidastan vaan vauhtia päästämällä kaasun ja lopussa jarruttaen.

Alkuperäinen kirjoittaja musta näin;27217314:
Risteyksissä voit mennä kytkin pohjassa koko risteyksen kun siehän joudut siinä jarruttelemaan koko ajan. Sit kun tuut läpi risteyksen niin vaihdat kolmoselle ja nostat kytkimen, kota sit nelonen tai suoraan vitonen.

Ja tämä sitten on ekologista :laugh: Tietenkin kytkin pohjaan vasta ihan lopussa.

Minusta vaikuttaa nyt vähän siltä, että tässä on hukassa vähän enemmänkin asioita. Lähtien ihan jo siitä, että milloin se valittu vaihde itse asiassa kytkeytyykään...

Mutta ei se autolla ajaminen oikeasti ole noin vaikeaa. Ihan kaikki oppivat kyllä. Joillain se voi vaatia hiukan enemmän aikaa kuin toisilla, mutta enpä tiedä ketään, joka ei olisi oppinut.

Moottoripyörän ajaminen ja etenkin hallinta vähän hätäisemmissä tilanteissa sen sijaan on vähän eri juttu. Sitä ei välttämättä enää vanhempana saa oikein "selkäytimeen", ellei ole nuorena ajanut lainkaan. Se on vaativuudeltaankin jo ihan toista kuin auton ajaminen; lähtien jo esim. siitä, että ajon aikana käytetään viittä eri hallintalaitetta ja raajoja niiden käyttämiseen on kuitenkin ainoastaan neljä... :)

Kn näet, että risteys lähestyy ja joudut vaihtamaan kaistaa ennen sitä, etenet vain itsellesi sopivalla vauhdilla. Vaihda kaista ja laita vaihde vapaalle. Anna auton rullata painollaan kohti risteystä ja hiljennä jarrulla rauhassa vauhti sopivaksi. Kun tulet risteykseen ja alat kääntymään, voit kytkeä jälleen sopivan vaihteen päälle, esim, vauhtia risteyksessä 30-40kmh ---> 3.vaihde 15-30kmh ---> 2.vaihde. Kun homma alkaa sujumaan, voit alkaa hyödyntämään risteykseen tultaessa alaspäin vaihtoa ---> moottorijarrutusta. Kyllä se siitä suttaantuu!

Siis ensinnäkin opettele katsomaan nopeusmittaria.

Opettele, millä nopeudella voidaan käyttää mitäkin vaihdetta.

Itse olen ajanut autoa noin 16 vuotta ja vieläkin tarkistan nopeusmittarista, että minkä vaihteen valitsen.

Jos vauhtia on esim. noin 50-60 km/h, niin valitsen 3 vaihteen. 60 ja yli niin 4 vaihde.

Ykkösvaihde on vain liikkelle lähdössä.

Kakkosvaihde on hyvin hitaassa ajossa, eli noin 20km/h.

Ja sellainen tärkeä juttu, varsinkin liukkailla keleillä. MUTKIA EI SAA KOSKAAN VETÄÄ KYTKIN POHJASSA, VAAN VAIHDE VALITAAN ENNEN MUTKAA JA KYTKIN NOSTETAAN YLÖS JA MUTKA AJETAAN IHAN NORMAALISTI VAIHDE JO VALITTUNA!!!! Auto silloin pysyy paremmin tielllä, jos on esim. liukasta.

Eli tärkein neuvo ap:lle on se, että KATSO SITÄ NOPEUSMITTARIA AINA ENNEN KUIN VAIHDAT VAIHDETTA. OPETTELE, MIKÄ VAIHDE SOPII MIHINKIN VAUHTIIN.

Tosissaan, sun pitää vilkaista nopeusmittaria AINA kun valitset vaihdetta. Voit hyvin vaihtaa vitoselta suoraan kolmoselle. Jos kesken mutkan tuntuu, että vauhti on hidas ja vaihde liian suuri, voit keskellä mutkaakin vaihtaa kakkoselle esim. Niitä voi venkslata ihan miten päin vain tarpeen mukaan. Ja vaihda opettajaa, jos se huutaa sulle.

Alenna tilannenopeutta. Jos sun tulee noin kiire, hidasta ihan reilusti. Voit ajaa risteyksistä ihan ryömintävauhtia, sitten otat vasta lisää nopeutta, kun alat rentoutua ja homma sujuu. Ei sun tarvitse vielä osata ajaa sulavasti liikennevirrassa, vaan otat oman aikasi.

Etkä sä vitosella risteyksestä aja. Sullahan on omien sanojesi mukaan kytkin pohjassa, eli vaihde on silloin vapaalla. Auto ei sammu, jos sulla on kytkin pohjassa. Saat olla vaikka pysähdyksissä ja vitonen päällä, mutta kytkimen ollessa pohjassa. Kun nostat kytkimen, silloin sulla on oltava sopiva vaihde päällä.

Hidasta vauhtia hyvissä ajoin ennen risteystä. Jotain on pielessä, jos sulla on vielä vitonen silmässä, kun tulet risteykseen. Riittävän (liioitellun) aikaisin se kytkin pohjaan ja tasainen jarrutus. Samalla voi jo pienentää vaihdetta. Jos tulee liian kiire, lisää jarrua vain.

Yhteistyössä