Autoilun kalliiksi muuttuvat säästöt

Kuinka monella palstalaisella mahtaa olla diesel, josta hiukkassuodatin on tyhjennetty, EGR tai AdBlue-järjestelmä poistettu käytöstä? Tuosta tulee ensi kesänä ihanan kallista. Käytetyn auton ostajan kannattaa ollaa tarkkana ja vaatia myyjäliikkeeltä paperia siitä, että kaikki on kunnossa. Yksityiseltä ostaminen on iso riski.
Mihin muuten mahdetaan työntää ne kuorma- tai pakettiautot, joista firmalle uhkaa rapsahtaa kymppitonnien lasku? Venäjälle myynti ei taida vetää? Ehkä korjaamoala kokee pienen kultakauden, kun järjestelmiä palautetaan?

Laki hyväksyttiin jo viime keväänä, joten nykyhallitusta ei kannata ryhtyä syyttelemään.

Päästömanipulaatioita koskevat uudet säädökset astuvat voimaan 1. kesäkuuta 2024. Se tekee auton päästöjen muokkaamisesta rangaistavaa. Rangaistusasteikko on historiallisen kova.
Mikäli auton päästöjä on muokattu, liikennevirhemaksu on esimerkiksi kuljetusyrityksen henkilöautolle tai pakettiautolle 20 000 euroa ja kuorma-autolle jopa 30 000 euroa. Yksityisautoilijalle liikennevirhemaksu on 1 000–3 000 euroa. Auto voidaan myös asettaa ajokieltoon, kunnes se on palautettu tyyppihyväksyttyyn kuntoon.
Laki sanktioi myös päästömanipulaatiolaitteiden ja -palvelujen myynnin ja asentamisen. Päästömuokkauksia tekevä yritys voi saada seuraamusmaksun, jonka suuruus on enintään 30 000 euroa.

 
Viimeksi muokattu:
Käytettynä ostettu diesel ja ei voi yhtään tietää mitä sille on aiemmin tehty.
Jos tuo on liikkeestä ostettu, on vastuu kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan liikkeellä. Jos yksityiseltä, sinulla.

Myyjäliike ei tietenkään vastaa siitä, mitä ostaja on autolle tehnyt/teettänyt. Oman vaihdokin arvo autoliikkeessä saattaa olla yllättävän huono, jos päästöpuoli ei ole alkuperäisessä kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
No niin, nyt tuli pelko monen puseroon ja korjaamot saavat töitä...

Ylen julkaisema artikkeli autojen laittomista päästömanipulaatioista on herättänyt runsaasti hämmennystä. Autokorjaamoilta tiedustellaan jo päästöjärjestelmien palautuksia.
 
Ei ne katsastuksessa noita kyttää. Huoleti voi poistaa.
Ei vielä. Poliisille on ilmeisesti tulossa katsastajia parempia laitteita. Sakko voi siis (ainakin teoriassa) napsahtaa tien päällä jo ensi kesänä. Ammattiautoilijalle tuollainen 30 000 € on jo ikävä riski, vaikka todennäköisyys kiinnijäämisestä olisikin pieni.

Tuosta alkuperäisestä linkistä:
Suomi ottaa parhaillaan oppia Tanskasta, jossa liikennepäästöjen valvonta on huomattavasti pitemmällä. Viranomaisilla on käytössään autoja, jotka haistavat liikenteen päästöjä pelkästään ajamalla auton perässä.
Päästövalvonta kohdistuu Tanskassa tällä hetkellä lähinnä raskaaseen liikenteeseen.
Poliisi käy parhaillaan ottamassa oppia päästöjen valvonnasta ja uusien tarkempien päästömittareiden käytöstä. Uusia laitteita on tulossa poliisille testikäyttöön.

Katsastus tiukkenee näiltä näkymin 2026 eli kolmen vuoden kuluttua.
 
vierailija
Ei vielä. Poliisille on ilmeisesti tulossa katsastajia parempia laitteita. Sakko voi siis (ainakin teoriassa) napsahtaa tien päällä jo ensi kesänä. Ammattiautoilijalle tuollainen 30 000 € on jo ikävä riski, vaikka todennäköisyys kiinnijäämisestä olisikin pieni.

Tuosta alkuperäisestä linkistä:
Suomi ottaa parhaillaan oppia Tanskasta, jossa liikennepäästöjen valvonta on huomattavasti pitemmällä. Viranomaisilla on käytössään autoja, jotka haistavat liikenteen päästöjä pelkästään ajamalla auton perässä.
Päästövalvonta kohdistuu Tanskassa tällä hetkellä lähinnä raskaaseen liikenteeseen.
Poliisi käy parhaillaan ottamassa oppia päästöjen valvonnasta ja uusien tarkempien päästömittareiden käytöstä. Uusia laitteita on tulossa poliisille testikäyttöön.

Katsastus tiukkenee näiltä näkymin 2026 eli kolmen vuoden kuluttua.
No turha vielä murehtia, ihme pessimistejä ihmiset!
 

Yhteistyössä