autoilua vieraassa kyydissä

Mitenkäs teillä muilla jos meette vieraan kyytiin niin onko teillä sellai turvaistuin joka on helppo siirtää autosta toiseen?Meillä on aika hankala, sellanen joka sit etupenkkiinki tulee hihnoilla, ni lyhyet matkat tulee matkustettuu usein sylissä!Oisko jollain vinkkii mistä sais EDULLISEN istuimen joka sopis noin 10kiloselle ja helppo liikuteltava!Mites ne ihan pikkujakkarat/korokkeet, minkä ikäisille/painoisille ne on?

Meillä ei matkusteta autolla, jollei siellä ole istuinta! ei tulisi pieneen mieleenkään ottaa lasta syliin! Mene omalla autollasi, jos situista on vaiekea siirtää, mutta älä hyvä ihminen sylissä noin pientä kuskaa!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2006 klo 12:53 täh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2006 klo 12:09 minttu kirjoitti:
ni lyhyet matkat tulee matkustettuu usein sylissä!
:headwall: :headwall: :headwall: Lapsiraukka!!
Luuletko että lyhyillä matkoilla ei tapahdu mitään.... :eek:
just näin yksi päivä kuinka äiti kuljetti sylissään ihan pientä vauvaa.teki mieli soittaa poliisit!!!jos laitat turvavyön lapsen ja itsesi päälle niin ruumiita tulee kun törmäätte!
osta vaikka sellainen selkänojallinen korotinistuin niin sekin parempi kun sylissä.

Onko se esim mummin auto jolla kuljette jos ette omalla? Ajattelin vaan et tuskin niitä autoja niin hirveen monta on. Osta käytetty istuin ja laita se siihen autoon, jolla eniten oman lisäks kuljette. Eihän se käytetty uuden veronen oo, mut tuhat kertaa parempi kun ei istuinta ollenkaan. Tutuilta kyselemällä voi hyvinkin saada ilmasekskin istuimen, me ois saatu kakskin.

kiitoksioa ystävällisistä vastauksista - joulumieltä ihmisillä!
Ehkei aina kaikkea tajua, mutta onko silti pakko haukkua!Kaikilla ei ole esim rahaa moneen istuimeen, saatikka kahteen autoon!Joskus on vaa pakko käyä esmes lääkärissä niin että mies töissä toisella puolen suomee...entäs te jotka kuskaatte vaunuissa olevaa lasta linja-autossa-sekö on turvallista???

tinga
No valitettavasti reissuilla ollaan myös jouduttu laittamaan ilman turvaistuinta auton kyytiin. Esimerkiksi balttiassa ei edes ole takseissa turvaistuinmahdollisuutta.

Meillä on toinen istuin Britax römerin eteenpäin oleva, joten täällä kotosuomessa sen siirtää toiseen autoon turvavöille hyvin näppärästi, on omassa isofix kiinnityksellä. Yleensä kulkee toisinpäin.

Voihan sen lapsen laittaa hätätapauksessa pelkällä lantiovyöllä kiinni itsekseen istumaan. Parempi niin kuin sylissä kolaritilanteessa rusentumassa. Meillä ainakin siirretään istuinta autostamme esim. mummon autoon tarvittaessa.

Ja kysymykseen vastaus. Meillä ostettiin kakkosautoon Citymarketista istuin. En muista juuri nyt merkkiä, mutta hinta oli noin 100 euroa. Alkuharjoittelun jälkeen helppo siirreltävä.<br><br>

No jos on pakko päästä jonnekin autolla ja auto on miehellä, niin missä istuin on? Siis oikeesti hanki joku käytetty ja laita se siihen "vara"kyyti autoon.

Meillä on mun vanhemmilla istuin omassa autossaankin, just tuollaisia tapauksia vasten. tosin mulla atuo aina käytössä kun tartten, sillä mies pyöräilee työ matkan. ja en kuljeta lasta myöskään vaunuissa/rattaissa vaan jollei "isuinautolla" pääse mennään rattailla kävellen.

Anttilasta saa istuimen olikohan 69 tai 79 ja käy selkä-että kasvot menosuuntaan ja on suht helppo ja nopee kiinnittää ja vaihella autosta toiseen. Meillä on yks tämmynen penkki. Ykköspenkkeinä Britaxin Two Way elitet ja ne on todellakin helpot ja nopeet vaihtaa autosta toiseen ja turvalliset on!!! Hintaa vaan on se reilu 200e

Norrsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2006 klo 12:09 minttu kirjoitti:
Mitenkäs teillä muilla jos meette vieraan kyytiin niin onko teillä sellai turvaistuin joka on helppo siirtää autosta toiseen?Meillä on aika hankala, sellanen joka sit etupenkkiinki tulee hihnoilla, ni lyhyet matkat tulee matkustettuu usein sylissä!Oisko jollain vinkkii mistä sais EDULLISEN istuimen joka sopis noin 10kiloselle ja helppo liikuteltava!Mites ne ihan pikkujakkarat/korokkeet, minkä ikäisille/painoisille ne on?

Haloo! ei pieniäkään matkoja sylissä!
Syytät itsees loppuelämän jos lapsellesi tapahtuu pienessä töytäisyssä jotain. Vaikka kuski olisi turvallinen, aina voi olla yks rattijuoppo törttöilemässä lyhyellä matkalla kylkeen...

täh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2006 klo 14:56 minttu kirjoitti:
Ehkei aina kaikkea tajua, mutta onko silti pakko haukkua!Kaikilla ei ole esim rahaa moneen istuimeen, saatikka kahteen autoon!Joskus on vaa pakko käyä esmes lääkärissä niin että mies töissä toisella puolen suomee...entäs te jotka kuskaatte vaunuissa olevaa lasta linja-autossa-sekö on turvallista???
Kuten tuossa on moni muukin sanonut, ehjiä käytettyjä muutaman vuoden vuoden vanhoja saa todella halvalla ja jopa ilmaiseksi, tutuilta tai vaikka neuvolan ilm. taululta. Kuitenkin kun on lapsen hengestä kyse, niin hiukan nousee karvat pystyyn kun puhutaan ettei ole varaa....
Ehkä täytyisi turvallisuusasiat miettiä etukäteen, jos mies+auto+istuin on tietoisesti joskus toisella puolen Suomea.
Ja itselle ei tulis mieleenkään kuljettaa vaunuissa linja-autossa (eikös siihen tullut/tule lakikin?) tai taksissakaan sylissä, yhtälailla sitä kolareita sattuu ammattiliikenteessäkin.

Norrsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.12.2006 klo 11:30 täh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2006 klo 14:56 minttu kirjoitti:
Kuten tuossa on moni muukin sanonut, ehjiä käytettyjä muutaman vuoden vuoden vanhoja saa todella halvalla ja jopa ilmaiseksi, tutuilta tai vaikka neuvolan ilm. taululta. Kuitenkin kun on lapsen hengestä kyse, niin hiukan nousee karvat pystyyn kun puhutaan ettei ole varaa....
Ehkä täytyisi turvallisuusasiat miettiä etukäteen, jos mies+auto+istuin on tietoisesti joskus toisella puolen Suomea.
PEESI
<br><br>

mäkin olen samaa mieltä siitä että lapsen turvallisuudesta ei pitäisi tinkiä, mutta kyllä olen silti kuljettanut nyt 1v 8kk ikäistä tyttöäni 2 kertaa taksissa sylissä, kun en saanut taksia, jossa olisi istuin. mulla ei ole itselläni korttia, mutta on auto. autossa on istuin ja sitä sitten käytetään riippuen siitä onko kuskina isäni tai ystäväni tai veljeni. äidilläni ja iäpuolllani on tytölle oma istuin autossaan.

mutta haluaisin tietää, että missä päin asutte te jotka ette koskaan kuljeta lastanne rattaissa linja-autossa. kyllä mä ainakin kuljetan paikallisbussissa. lapsi istuu rattaissa valjaissa ja en koskaan ota syliin. Pirkänmatkan busseja käytettäessä tilataan yleensä istuinpaikka, mutta etenkin esikoinen on kyllä matkustanut pitkänmatkan busseissakin ilman istuinta tai vöitä (joita ei siis silloin vielä busseissa ollut)

autoilen
Asun Oulussa. En käytä busseja. En pidä busseilla matkustamisesta. Kävelen mieluummin tai käytän omaa autoa.

Ihan vain tiedoksi, että kolarit tapahtuvat yleensä lyhyillä matkoilla. Tästä syystä istuin on tarpeen eteenkin lyhyillä matkoilla. Olen ollut kaksi kertaa auton kyydissä, kun auton perään on ajettu. Kaupunki nopeuksilla peräänajossa lapsi irtoaa sylistä helposti. en tiedä missä on sellaisia penkkejä joissa voi testata millaisella voimalla äkkipysäytys tuntuu. Vautia näissä penkeissä on vähän. Käykää testaamassa.

Ystäväni auton päälle ajettiin ISOLLA autolla ja lasten henki olisi ollut vaarassa, jos eivät olisi olleet istuimissa. Tämä kolari tapahtui 100 metriä ennen kotia.

AP: käy kyselemässä kaupasta ja testaamassa kiinnitystä autoon. Varmasti löydät helpon ja halvan istuimen. Osta istuin käytettynä tai uutena, kun olet löytänyt sen.

Turvallista joulua!

Meillä ei auto liiku milliäkään ellei jokaisella 4llä lapsella ole turvaistuinta, ei oma eikä vieras. 4v8kuisen kerhoonviennit kummitädin kyytissä on hoidettu niin että sinne on ostettu koroke jossa poika istuu tuon 2km matkan, omassa autossa ja muissa autoissa on oma selkänojallinen istuin. Anoppi monesti kuvittelee että se, etten anna lapsia hänen kyytiinsä ilman istuimia edes 200m automatkalle (joka mun mielestä hoituis kyllä ihan kävellenkin), johtuu siitä etten luota hänen ajotaitoihinsa ja kokeili mua että jos minä ite ajan sitten. No, ei istunu lapset edelleenkää ilman istuimiaan auton kyytiin. Minä siirsin silloin jokaisen lapsen, sillä hetkellä niitä oli 3, istuimen meidän autosta anopin autoon (meidän autoon vaihdettiin renkaat sillon joten sillä ei voitu mennä) ja sitten lähdettiin. Mä ennemmin väkslään sen puoli tuntia istuimien kans kun käyn sairaalassa tai pahimmassa tapauksessa kirkkomaalla lastani katsomassa. Ja niin sen vaan on että mitä enemmän sä niitä istuimia siirtelet, sen vähemmän ne tuntuu työläiltä, omasta viitsimisestähän se vain on kiinni ja onko joku oikeesti niin laiska?!?!??! :eek:

Mutta ap:n kysymykseen, Mä kysyisin esim. mummolasta josko he vois osallistua kakkosistuimen isvestointiin. Esim. Britaxin two way elite on helppo siirtää autosta toiseen, se 200e on kyllä musta pieni raha kun sen laskee monelle vuodelle, mitä sitä istuinta voi käyttää.

Ja muuten, eihän se istuin aina tarttee selkä menosuuntaan olla vaikka se omassa autossa olisikin niin, parempi naama menosuuntaan oleva istuin kuin ei istuinta ollenkaan :wave:

Meillä ei auto liiku metriäkään ellei ole lapsilla asianmukaista istuinta ja turvavyöt kiinni, kyllä lapset sen verran arvokas lasti on että en vaaranna heidän turvallisuuttaan kuljettamalla ilman turvaistuinta missään tapauksessa, lyhyttäkään matkaa. :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2006 klo 13:57 äippä kirjoitti:
Meillä ei auto liiku metriäkään ellei ole lapsilla asianmukaista istuinta ja turvavyöt kiinni, kyllä lapset sen verran arvokas lasti on että en vaaranna heidän turvallisuuttaan kuljettamalla ilman turvaistuinta missään tapauksessa, lyhyttäkään matkaa. :heart:
Eipä liiku täälläkään auto ilman, että lapsi on istuimessa. Kyllähän pappa sitä vähän hitaasti katsoo, mutta katsokoon.
Jos pitää kulkea muulla kuin omalla autolla, varataan vartti ylimääräistä aikaa ja siirretään istuin toiseen autoon.

Meillä on kans tämä nykyinen istuin aika vaikeasti asetettava (tukijallat+kiinnitys vielä etupenkiin, lapsi siis istuu takana), mutta hyvinpä tuo siirtyy miehen toimesta mun vanhempien autoon ja sit taas takas omaan autoon. En kuskaisi lasta ilman jakkaraa, sillä sitä syyttäisi itseään koko loppuelämän jos jotain kamalaa sattuisi.

meillä kun oli istuin selkämenosuuntaan, kiinnytys etupenkkiin sekä tukijalka niin "helposti" oli irrotettavissa autosta. vyöt irti, tukijalka pois ja sitten käytettiin istuinta naama menosuuntaan. näin siis vain "vara"kyytiä käytettäessä. ja sit taas omaan autoon kunnolla kiinni.

Jos on välttämättä kuljetettava lasta ilman istuinta, niin ei missään nimessä omaan syliin samoihin vöihin vaan lapsi omiin vöihin esim. tyynyn päälle istumaan. Mut typerää jokatapauksessa, jos ei jaksa istuinta laittaa vieraaseen autoon :headwall: Vaikka olisi metrin matka kyseessä, niin jonkun verran pitäs olla sitä älliä päässä, koskaan ei tiedä mitä sattuu ja ketä törttöilijöitä on liikenteessä.

Hiukan ehkä off topic mutta juuri tuli otettua asiasta selvää, alle 130 cm mittainen muksu on oltava asianmukaisessa turvalaitteessa (kaukalo/turvaistuin/koroke) AINA kun kuljetetään henkilöautossa, pois lukien taksi (jolloin suositellaan että joslapsi osaa istua, hänet laitetaan lantiovyöllä omalle paikalle, syli on vihoviimeinen). Jos ilman turvalaitetta kuljetetaan, kuljettajalle napsahtaa sakko jos poliisille kiinni jää.

No sen lisäksi että alle 130-senttistä on laitonta kuljettaa ilman asianmukaista istuinta, niin luulis nyt ******* ihmisillä sen verran päässä olevan järkeä, ettei moista edes suunnittele. Itse en todellakaan liikuta lasta millään muulla kuin turvallisella autolla, selkä menosuuntaan olevassa testivoittajaistuimessa. En todellakaan kulje bussilla enkä millään muullakaan missä ei kunnon istuinta ole. Ja soitan takuulla poliisille kun näen yhdenkin äidin kuskaavan autossa sylissä vauvaansa. Ei haloo sentään, musta on niin väärin että kuka vaan saa tehdä lapsia. Sentään hyvät koirankasvattajatkaan ei anna pentuja kelle vaan, mut lapsia saa senkun tekee vaan vaikka olis millanen pipipää.

Taksiin voi olla joskus pakko mennä ilman istuinta, koska taksin jälkeen voi yksin liikkeellä ollessa olla vaikea siirtää istuinta ja lasta...Silloin siis täytyy olla tärkeä meno, esim. lääkäri hätätapauksena ja ei mielellään silloinkaan (esim. vaunut ja kävellen).

OLen samaa mieltä, sellaista matkaa jolla ei istuinta. On kiva huomata että muitakin, jotka ajattelee samalla lailla. Välillä kun läheiset antaa ymmärtää, että olen turhan nipo...Muissakin turvallisuusasioissa. Kaikelta ei voi suojata lastaan, mutta vahinko sattuu ja tosi helposti ja ainakin perusaioissa kannattaa olla tarkka.

Yhteistyössä