Autoilijat ja pihatiet.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MarieHos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MarieHos

Aktiivinen jäsen
17.03.2011
7 390
2
36
Espoo
Käsi sydämmelle, oletko koskaan oikaissut pihatien kautta autolla? Päästäksesi nopeammin perille, laiskuuttasi vai miksi?

Kyllä taas niin sapettaa kun lasten ja rattaiden kanssa kävelee tuolla ja kävelytiellä saa varoa autoilijoita. Missä lapsiakaan enää uskaltaa antaa kävellä "vapaana" kun autoilijat valtaa ne kävelijöille tarkoitetut tiet.
Ei ole kerta ensimmäinen (eikä varmaan viimeinenkään) kun saa lapsineen ja rattaineen loikkasta pientareelle jotta autot mahtuvat ajamaan ohi.
Myöskin tekisi mieli jättää kyseiselle tielle pysäköityihin autoihin joku muistomerkki... Niitäkin on päivittäin.

se nyt ihan niin yleistä on, tai mistä minä tiedän milklä alueella sinä asut mutta kyllä me ainakin voidaan kävellä pyöräteillä ihan huoletta. Joskus joku oikaisee mutta mitäs tuosta.

Tarkoitatko siis pihakatua, joka on varustettu erillisellä merkillä?

Pihakatu on alue taajamissa ja asuntokaduilla, joka on ilmoitettu erityisellä liikennemerkillä. Alueen nopeusrajoitus on kaksikymmentä kilometriä tunnissa, minkä toteutumisen varmistamiseksi kadulle on yleensä rakennettu erityyppisiä kavennuksia, korotuksia ja esimerkiksi penkkejä ja istutuksia.

Pihakatu on sallittu sekä jalankulku- että ajoneuvoliikenteelle, kuitenkin niin, että jalankulkijoilla on esteetön liikkumisoikeus kaikilla sen alueilla ja ajoneuvojen kuljettajilla on väistämisvelvollisuus heihin nähden. Ajoneuvojen pysäköinti on sallittua ainoastaan pysäköintiin merkityillä alueilla.

Voisikohan ajatella että reilusti huomauttaisi asiasta kuskeille, kohteliaan jämäkästi? Tai pyytäisi poliisia vahtimaan asiaa ja sakottamaan? tai tekisit jutun paikallislehteen, tai antaisit juttuvinkin?

omalla autolla en oikeastaan koskaan (kerran olen navigaattorin opastuksella ajanut tietä josta en kyllä ollut varma saako siellä edes ajaa..)
työautolla silloin kun on pakko, tosin sekin tapahtuu ilta/yö aikaan ja todellakin silloin varotaan ja ensisijaisesti päästän kävelijät/pyöräilijät kulkemaan ja vauhti on mallia ryömitys jos siellä näkyy ihmisiä

Pk-seudullahan minä.

Ja no niin minäkin ajattelisin, ettei yleistä oo, mutta taitaapa täällä olla.
Ja ei tosiaan kyse ole vain yhdestä tai kahdesta ohi ajavasta, vaan kun tuo alkaa olla kuin mikäkin vilkkaan liikenteen väylä :D

välitä muutenkaan liikennesäännöistä mitään, ajelevat päin punaisia ja pyöräteitä pitkin. Diplomaatit kuulemma ei välitä yhtään mitään vaan vetää talla pohjassa aina, niitähän ei saa sakottaa.

En itse tee sitä mutta täällä on tapana että huoltoyhtiöt ajaa kävelyteillä traktosilla kauha edessä kovaa vauhtia .
Pari kertaa on käynyt läheltä piti tilanne kun kuski ei ole nähnyt meitä( minä+rattaat +ekaluokkalainen ) lumivallin takaa. Ekalla kertaa kaatuivat vaunut ojaan ja muutkin oltiin ojassa ja tokalla kertaa joutui kuski ajamaan itse penkkaan.
En ole tän jälkeen uskaltanut päästää aamuisin ekaluokkalaista yksin koulumatkalle
Meiltä on turvallinen reitti koululle koko matka kävelytietä pitkin tai siis pitäisi olla :(

[QUOTE="vieras";25821467]Tarkoitatko siis pihakatua, joka on varustettu erillisellä merkillä?

Pihakatu on alue taajamissa ja asuntokaduilla, joka on ilmoitettu erityisellä liikennemerkillä. Alueen nopeusrajoitus on kaksikymmentä kilometriä tunnissa, minkä toteutumisen varmistamiseksi kadulle on yleensä rakennettu erityyppisiä kavennuksia, korotuksia ja esimerkiksi penkkejä ja istutuksia.

Pihakatu on sallittu sekä jalankulku- että ajoneuvoliikenteelle, kuitenkin niin, että jalankulkijoilla on esteetön liikkumisoikeus kaikilla sen alueilla ja ajoneuvojen kuljettajilla on väistämisvelvollisuus heihin nähden. Ajoneuvojen pysäköinti on sallittua ainoastaan pysäköintiin merkityillä alueilla.

Voisikohan ajatella että reilusti huomauttaisi asiasta kuskeille, kohteliaan jämäkästi? Tai pyytäisi poliisia vahtimaan asiaa ja sakottamaan? tai tekisit jutun paikallislehteen, tai antaisit juttuvinkin?[/QUOTE]

Tien alussa on sininen liikennemerkki, joka osoittaa tien olevan kävelijöille ja pyöräilijöille, eli ei siis varsinainen pihakatu.

Pysäköinninvalvontaan olen ilmoituksen tuosta laittanutkin, onkohan sillä vaan hirveästi merkitystä..

[QUOTE="mä";25821508]En itse tee sitä mutta täällä on tapana että huoltoyhtiöt ajaa kävelyteillä traktosilla kauha edessä kovaa vauhtia .
Pari kertaa on käynyt läheltä piti tilanne kun kuski ei ole nähnyt meitä( minä+rattaat +ekaluokkalainen ) lumivallin takaa. Ekalla kertaa kaatuivat vaunut ojaan ja muutkin oltiin ojassa ja tokalla kertaa joutui kuski ajamaan itse penkkaan.
En ole tän jälkeen uskaltanut päästää aamuisin ekaluokkalaista yksin koulumatkalle
Meiltä on turvallinen reitti koululle koko matka kävelytietä pitkin tai siis pitäisi olla :([/QUOTE]

Itsellesi ja muille ihan selvästi :(

[QUOTE="mä";25821623]Niin varmaan olenkin.
Pitäisi siirtyä leveämmille väylille esim. ajotielle.[/QUOTE]

Miksi et siirry vaikka itsekin tiedät syyn miksi niin pitäisi tehdä? Onko kaikenlisäksi ymmärryksessäkin vikaa?

Kerran oon ajanu kerrostalon etuovelle. Oltiin äidin kanssa menossa veljelle kylään. Äiti just toipunu selkärangan murtumasta ja parkkipaikka oli talon takana. Piha oli kuin luistinrata. En oikeasti uskaltanu päästää osteoporoosia sairastavaa äitiä kävelemään sinne parkkipaikalle.
Etupihalta piti sit ajaa jalkakäytävää pitkin et pääsi pois. Ei kyllä tullu ketään vastaan. Ja hiljaa ajoin.

[QUOTE="Jonna";25823126]Idiootti! Kannattaisi harjoitella luetun ymmärtämistä, tässä oli kyse jalankulkijoista ja traktorista joka ajaa kevyenliikenteen väylällä..[/QUOTE]

Sääli että ihmisten pitääkin olla noin typeriä kuten sinä. :(

Jos joku auto tulis vastaan pihatiellä, siis sellaisella missä ei ole edes huoltoajo sallittu, niin tasan tarkkaan jäisin eteen seisomaan, enkä päästäis sitä ajamaan.

Ja ap, jos niitä autoja on parkissa siinä, niin soita poliisit sakottamaan!

meillä on tapana ajaa jalkakäytävälle/pihalle oven eteen esim jos ollaan lähdössä reissuun ja pakataan autoa tai tullaan reissusta. tai joskus jos on isompia ostoksia niin ajetaan auto oven eteen ettei tarvi tehä montaa reissua, parkkikselta ei kyllä oo ku muutaman sadan metrin matka mutta silti..
Mutta tietysti jalankulkijoiden ehdoilla sinne mennään, jos joku tulee vastaan niin väistetään tai pysähdytään odottamaan.

meidän taloyhtiössä on myös vanhuksia yms jotka kulkevat taksilla niin että taksi hakee ne portaanpäästä jolloin taksi joutuu kulkemaan noita kävelyteitä pitkin(ja ne ajaa aika kovaa). lisäksi kävelyteillä kulkee työkoneita/aurauskalustoa yms, joten ei todellakaan pientä lasta voi päästää siinä kulkemaan esim seuraavan kulman taakse, vaan pitää varmistaa ettei ketään tule mistään suunnasta.

Yhteistyössä