Autismi vauva-aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vaavi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vaavi"

Vieras
Monet ovat kertoneet, että heidän autistiset lapset olivat "helppoja", iloisia vauvoja, eikä silloin vielä arvattu mitään autismiin viittaavaa. Onko kenelläkään kokemusta vauva-ajasta autistisen lapsen kanssa? Oliko vuorovaikutus todella ihan "normaalia", ottiko vauva kontaktia helposti?

Tämän viestin tarkotus ei todella ole mitenkään provosoiva tms. vaan aito henk.koht.kiinnostus tätä asiaa pohtiessani.

No, ainakin ystäväni lapsi oli vauvana erittäin aurinkoinen, hymyilevä ja iloinen, jokeltelikin normaalisti. Ihan täysin "perus" vauva kuin olla voi. Vasta n. 2-3v alkoi paljastua viivettä puheessa sun muussa.

Noh, mä olin kuulemma todella tyytyväinen itsekseni. Mut lylläsi jonnekin istumaan ja eteen jokin laite tai muu, jossa paljon tutkittavaa ja siinä olin tyytyväisenä kuin tatti istumassa pitkän tovin. Olen äitini mukaan aina vierastanut fyysistä kontaktia, enkä ole ollut kovin hyvä silmäkontaktissa.

Molemmilla lapsillani on lapsuusiän autismi, esikoisella lisäksi downin syndrooma eli hänellä oli alusta asti selvää ettei kyse ole ns. terveestä lapsesta. Tämä poika oli erittäin helppo ja hyväntuulinen vauva, tuntui muita äitejä kuunnellessä ettei minulla ollut aavistustakaan vauva-arjesta. Poika söi ja nukkui hyvin, oli hyvätuulinen ja tyytyväinen tapaus. Vuorovaikutuksessa oli toki omat ongelmansa mitkä menivät kehitysvamman piikkiin.

Tyttö taas oli täysin päinvastainen tapaus, eli alusta asti vaativa vauva. Yöt hänkin nukkui hyvin, söi ja kasvoi, mutta oli sellainen perustyytymätön tapaus josta en koskaan oppinut itkun perusteella tunnistamaan missä on vika. Vauva milteipä asui kantoliinassa, mutta sekään ei auttanut läheskään aina. Motoriikassa oli myös omat ongelmansa (oppi ryömimään 1v ikäisenä ja kävelemään 1v9kk) joten isokokoinen ja lötkö vauva ei ollut mikään helpoin mahdollinen kanniskeltava. Myöhemmin on sitten saanut tajuta ettei vuorovaikutuskaan ollut normaalia vaikken sitä siinä itse ymmärtänyt, kokemus terveestä lapsesta puuttui ja energia meni ihan siihen perusarkeen niin etten jaksanut enempää vertailla tyttöä muihin ikäisiinsä.