autelkaas esikoista odottavaa vauvan vaate kysymyksessä !

  • Viestiketjun aloittaja vierailijana
  • Ensimmäinen viesti
vierailijana
kiitos jo etukäteen !
eli laittelin tossa vauvan vaatekaappia kuntoon ja siellähän on jo paljon bodyja, lyhyt ja pitkähihaisina ja sitten potkareita ja sukkia ja paitoja ja edestä napitettavia "kevytpusakoita" ( sellaisa mitä voi siis sisäl pitää, you know.. ).. mutta tajusin että housuosasto on aika surkea.
eli mites ois kätsyintä.. ostaa sukkahousuja vai pärjääkö noil pelkil potkarel ja sukat päälle vai ostanko jotain vauvojen housuja ihan vai mitä.. ?
vauveli olis tulossa - toivottavasti- parin viikon päästä ja nyt aloin sit tällastakin miettimään. *huoh*
 
Mun mielestä puolipotkarit oli ihan parhaita vastasyntyneen kanssa!
Eli body+puolipotkarit (välilllä oli sukkahousut alla jos sisällä oli viileetä )

Tavallisilla housuilla ei tee mitään vastasyntyneen kanssa.
 
miukuliina
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mun mielestä puolipotkarit oli ihan parhaita vastasyntyneen kanssa!
Eli body+puolipotkarit (välilllä oli sukkahousut alla jos sisällä oli viileetä )

Tavallisilla housuilla ei tee mitään vastasyntyneen kanssa.
Puolipotkareilla mennään meilläkin. Paljon kätevämmät, kuin ne, mitkä tulee olkapäiltä kiinni, kun ei tarvi vauvaa pyöritellä edestakasin pukiessa. Saas nähdä pysyvätkö sitten enää päällä, kun alkaa ryömiä/kontata.
 
mie
Meillä oli muutama kappale housuja kun ite tykkäsin niitä käyttää kun en oikein ollu mikään potkari fani, mutta kyllähän potkarit on käteviä vauvalla. Se on paljolti siitä kii mikä sun mielestä on hyvä :)
 
tiput
Puolipotkarit oli meillä kätevimpiä.
Ja kannattaa muistaa, että kaikkea tarvittavaa ja tarpeelliseksi kokemaansa saa kaupoista myös vauvan syntymän jälkeen. :D Esikoisen kanssa mulla oli ainakin kauhea stressi, että kaikki pitää olla ihan viimeisen päälle valmiina ja hankittuna, kun vauva syntyy.Ei se maailma sitten pysähtynytkään vauvan syntymään, vaan kaikkea löytyi kaupoista sen jälkeenkin.
Onnea vauvan odotuksen viime hetkiin! :)
 
mie
Jos ja kun joskus niitä potkareita käytin niin ihan vaan body ja ne potkarit. Ja voihan sinne alle jotain sukkahousujakin laittaa jos kovin viilee on niinku katja jo tossa laittoi.. :)
 
Puolipotkarit on ne housut, joissa on jalkaterät (vai mikä lienee oikea nimitys) eli siis potkuhousut ilman yläosaa, vyötäröstä alaspäin. Äitiyspakkauksestakin taitaa löytyä. Riippuu asunnon lämpötilasta ja lapsen lämminverisyydestä, mutta mä pidin alla pelkkää bodya.
 
vieras
Mun mielestä ei sukkahousuja kannata ihan pienelle ostaa. Ne on hirvee tuupata jalkaan ja kiristää ja on makkaroilla (siis mikäli lapsi saa samanlaiset rotureidet kun meidän poika, heh). Puolipotkarit oli kaikista parhaita mun mielestä ja mä kyllä tykkäsin myös sellasista "kalsareista" joita H&M ainaki myy. Toki niitten kans täytyy sitten ola sukat, mut ne on ihan rennon näköset lapsen jalassa. Mä ainakin ajattelin/ajattelen sitä missä lapsen on mukava olla enkä sitä misä se näyttää mukavalta. Musta on kauheeta katsoo kun toiset vetää pienelle vauvalle esim. farkut jalkaan ihan vaan jotta itsensä mielestä ne olis söpöt...
 
toinen odottaja
Siis... äh. Miten te ne vauvat puette? Ulos, entä sisällä oloa varten? Ja älkää pliis sanoko tyhmäksi, mulla vaan ei ole kokemusta yhtään, ja ekaa vasta odotan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja toinen odottaja:
Siis... äh. Miten te ne vauvat puette? Ulos, entä sisällä oloa varten? Ja älkää pliis sanoko tyhmäksi, mulla vaan ei ole kokemusta yhtään, ja ekaa vasta odotan.
Eli ekaks tietty vaippa :D , sit body, ja sen jälkeen ne puolipotkarit. Jos on viileetä sisällä, niin potkareiden alle voi laittaa sukkahousut, tai bodyn päälle jonkun collegetakin.

Ulos sit säästä riippuen villatakki+housut, tumput käsiin&jalkoihin, kypärähattu, hattu+haalari.
 
AnniHelena
Kotona on useimmiten sisällä päällä pitkähihainen body ja puolipotkarit tai pehmeät collegehousut ja sukat. Sellaiset putkisukat joiss ei ole kantapäätä ei pysy ollenkaan pienen potkijan jalassa mutta sellaiset joissa on kunnon kantapää, pysyy ihan mukavasti (olen ostanut tuollaisia pikkuruisia sukkia H&M:lta ja Lindexistä).

Jos käydään kyläilemässä saatan laittaa parempina vaatteina lyhythihaisen bodyn ja sen päälle paremman villatakin tai collegehupparin. Noilla lyhythihaisilla bodyilla ei paljon syys/talvivauvan kanssa tee, muutakuin alusvaatteena.
 
Minä käytin myös paljon bodyja ja "Collage housuja" ja tietysti sukat. Sukkien päällä oli tossut. Meillä oli hattu/pipo päässä pari ensimmäistä kuukautta.

Olen huomannut, että hatun käytössä on vaihtelevia käytäntöjä. Eräässä kylässä näin keskosena syntyneen vauvan oli ollut kotona vasta 3 viikkoa kun jo kyläili. Hällä painoa vasta piirun yli 2 kiloa. Hällä ei ollut hattua eikä muuutenkaan paljon päällä. Katselin sivusta kummastelen. Anteeeksi menin jo asian vierestä.

Ulkona meillä lokakuussa syntyneellä oli sisävaatteet ja niiden päällä vanupuku ja toppapuku. Toisinaan pelkkä toppapuku sisävaatteiten päällä. vanutumput käsissä ja jaloissa. Pakkaskeleillä alta 10c oli vanutumppujen alla froteiset tumput. Vaunuissa oli makuupussi alla ja sään mukaan lapsi oli joko pussin sisällä tai päällä. Päässä kypärä myssy ja toppahattu. Lisäksi vetelin huppuja päälle.
Juu meidän vauva on aina ollut läpimästi puettu ei kuitenkaan hikinen.
 
vieras
Meillä kesävauva, joka ei koskaan sisällä pitänyt lakkia, ulkona kyllä. Oli muutenkin niin hikinen kaveri, että oli taito olla pukematta liikaa mut kuitenkin tarpeeksi. Puolipotkarit ja body tai kokopotkari (pitkähihainen, mieluiten kaksisuuntaisella vetoketjulla) olivat käytetyimmät vaatteet. Ja ihan vastasyntyneenä kaikkein parhaita olivat nepparilliset kietaisubodyt. Mieskin uskalsi niihin vauvan pyöritellä :)

Mä olen kyllä kamalan laiska miettimään lapsen pukemista. Nytkin tarhaan teen useimmiten niin, että paidan vaihdan päivittäin, mutta pöksyt joka toinen päivä jos eivät ole näkyvästi likaiset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miukuliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mun mielestä puolipotkarit oli ihan parhaita vastasyntyneen kanssa!
Eli body+puolipotkarit (välilllä oli sukkahousut alla jos sisällä oli viileetä )

Tavallisilla housuilla ei tee mitään vastasyntyneen kanssa.
Puolipotkareilla mennään meilläkin. Paljon kätevämmät, kuin ne, mitkä tulee olkapäiltä kiinni, kun ei tarvi vauvaa pyöritellä edestakasin pukiessa. Saas nähdä pysyvätkö sitten enää päällä, kun alkaa ryömiä/kontata.
meillä poika on ryöminyt 4kk iästä lähtien, nyt opettelee konttaamaan. hyvin pysyy puolipotkarit jalassa kun laitan siihen bodyn päälle. plus se on mun mielestä nätimmän näköistäkin niin päin.

ja ne puolipotkarit ON käteviä. miten en tajunnutkaan sitä esikoisen kanssa :headwall:
 
toinen odottaja
Kiitos vastanneille!! =) Tuli hyvä mieli kun tällä kertaa ei kukaan sanonut pahasti. Meillä vauva syntyy keskelle kylmintä talvea, joten mietittävää riittää.
 
ei ymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja rupina:
Minä käytin myös paljon bodyja ja "Collage housuja" ja tietysti sukat. Sukkien päällä oli tossut. Meillä oli hattu/pipo päässä pari ensimmäistä kuukautta.

Olen huomannut, että hatun käytössä on vaihtelevia käytäntöjä. Eräässä kylässä näin keskosena syntyneen vauvan oli ollut kotona vasta 3 viikkoa kun jo kyläili. Hällä painoa vasta piirun yli 2 kiloa. Hällä ei ollut hattua eikä muuutenkaan paljon päällä. Katselin sivusta kummastelen. Anteeeksi menin jo asian vierestä.

Ulkona meillä lokakuussa syntyneellä oli sisävaatteet ja niiden päällä vanupuku ja toppapuku. Toisinaan pelkkä toppapuku sisävaatteiten päällä. vanutumput käsissä ja jaloissa. Pakkaskeleillä alta 10c oli vanutumppujen alla froteiset tumput. Vaunuissa oli makuupussi alla ja sään mukaan lapsi oli joko pussin sisällä tai päällä. Päässä kypärä myssy ja toppahattu. Lisäksi vetelin huppuja päälle.
Juu meidän vauva on aina ollut läpimästi puettu ei kuitenkaan hikinen.
Minkä takia aina pitää tunkea toppahaalarin alle se vanupuku? siis pakkauksen!! Varsinkin jos pakkasta ei ole kuin muutama aste..siis alle -10.Mielestäni ne ei kuulu päällekkäin muutenkaan..
 

Yhteistyössä