Autan ennemmin suomalaista lasta/perhettä, kuin kehitysmaiden. Miksi mut tuomitaan tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos sä kerrot auttavasi kotimaan köyhiä lapsiperheitä, niin tuskin kukaan tekee muuta kuin kehuu.

Jos sä taas kehystät auttamisesi niin, että korostat että kotimaan lapsiperheitä on mielestäsi tärkeämpi auttaa kuin kehitysmaita, niin se on vähän... tarpeetonta.

Jokainen auttaa keitä haluaa auttaa, ei muilla ole siihen nokan koputtamista - sinullakaan

• Tykkää
Reactions: Titi-Uu
[QUOTE="vieras";25105889]Jos sä kerrot auttavasi kotimaan köyhiä lapsiperheitä, niin tuskin kukaan tekee muuta kuin kehuu.

Jos sä taas kehystät auttamisesi niin, että korostat että kotimaan lapsiperheitä on mielestäsi tärkeämpi auttaa kuin kehitysmaita, niin se on vähän... tarpeetonta.

[/QUOTE]

Tähän peesi..

Avuntarpeita on monia. Hyvä se on että kotimaisille alkkiksillekkin saadaan välillä puhdasta sukkaa jalkaan ja lapsiperheille kinkun päälle sinappia.

Näin siitäkin huolimatta että monilla ei ole kinkkua laisinkaan jos edes jalkoja.

Lähellä olevien auttaminen on siinä mielessäkin tehokkaampaa että avuntarpeen voi itse havaita ja myös paremmin varmistua avun perille menosta.

Minä olen niin köyhä että saisin apua jos hakisin. En hae koska en tarvitse. Minulla on ruokaa, vettä ja lämmin koti. Tuttavaperhe tapaa hakea eu:n ruokapaketteja. Heillä on omakotitalo ja Volvo (no ei uusi mutta kuitenkin) pihassa. Tarjosivat minulle matkaan jotain puuropakettia. Kieltäydyin kohteliaasti. Ilmeisesti heillä on enemmän velkaa kuin minulla.

Toivottavasti saan töitä että saan leivän päälle jotain vaihtelua. Jos en saa niin noh, sitten en saa. Ulkoilu ei maksa mitään. Kirjastot eivät maksa mitään. Työkkärikin varmasti ennen pitkään keksii jotain "kehittävää" joka nyt ainakin ajankuluna menee.

Ilman viinaa ja tupakkaa tässä maassa pärjää köyhänä varsin hyvin. Varsinkin jos on lapsia. En tätä suosittele kenellekkään ja pyrin tästä pois, mutta sanonpa vain että on hätää ja on oikeata hätää.

AP varmastikkin tahtoi sanoa että tukee mielellään maahanmuuttajia. Heillehän kaikki kotimaan köyhäinapu menee koska ei täällä muita köyhiä oikeasti ole. Jos joku väittää että on niin kukaan ei usko. Narkkeja ja alkkiksia ei lasketa sillä ei heitä mitkään avustukset auta. Hoitoa tarvivat taikka raippaa.

AP on viherpiippailevapiiloruotsalainen kukkatäti.

Autan ennemmin suomalaista lasta/perhettä, kuin kehitysmaiden. Miksi mut tuomitaan tästä?

Meillä on tässä nelihenkinen työtön perhe ahtaassa 90 neliön kolmiossa. Lituskatelkkarissa on vain 42 tuumaa, mikä tekee vain 10½ tuumaa henkeä kohti! Elämä on joskus niin vaikeaa! Lisäksi 7.1 vahvistimessa on vain etukajarit.

Voisitko avustaa meitä hieman. Satatuumainen tykki+kangas sekä keskikaiutin, takakajarit ja subbari toisivat Joulun sydämmiimi. Kiitos!

[QUOTE="vieras";25105889]Jos sä kerrot auttavasi kotimaan köyhiä lapsiperheitä, niin tuskin kukaan tekee muuta kuin kehuu.

Jokainen auttaa keitä haluaa auttaa, ei muilla ole siihen nokan koputtamista - sinullakaan[/QUOTE]

Ja sinähän olet tietysti selvittänyt, mihin suurin osa antamastasi kehitysapueuroista OIKEASTI menee? Olet varmaan juuri niitä joka uskoo näihin "kummi" -kirjeisiin..?

Minulla on kummilapsi Kolumbiassa hyväntekeväisyysjärjestön kautta, mutta tapanani on antaa rahaa myös mm. Nälkäpäivä-keräykseen.

Tämä kummilapsi ei kaipaa joululahjoja (vaikka aina jonkun pienen lahjan hänelle kirjeen mukana lähetänkin), vaan mahdollisuutta koulunkäyntiin, terveydenhuoltoon, hygieniaan ja kunnolliseen kotiin. Lapsi elää surkeissa oloissa ilman että hänen oman maansa viranomaiset tai poliitikot häntä kykenisivät auttamaan. Näin surkeassa jamassa ei ole kukaan suomalainen lapsi tai lapsiperhe, vaikka tiedän varsin hyvin, että monet lapset Suomessakin elävät monista syistä ja monin tavoin huonosti kohdeltuina.

Kaukainen kummityttöni on kuitenkin samalla jonkinlainen kaveri omille lapsilleni. Yritän saada omat lapseni kunnioittamaan suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa näyttämällä, miten paljon huonommin saman ikäiset lapset toisella puolen maapalloa elävät ja miten monet asiat alkaen ilmaisesta kouluruoasta (maailman mitassa käsittämätön ylellisyys!) ovat meillä hyvin ja säilyttämisen arvoisia.

Samalla toivon, että kaukaisen kummiperheen kannustus antaa tytölle voimia käydä koulua heikosta terveydestä ja muista ongelmista huolimatta. Toivon, että tyttö kasvaa pystyväksi kouluttamaan ja elättämään itsensä ja sitä kautta auttaa itseään, perhettään ja maataan - ja miksei maailmaakin.

Eli kyllä se lahjaton joulu tuntuu varmasti pahemmalta suomalaisesta lapsesta, kuin kehitysmaanlapsesta. Kehitysmaissa on itsestään selvyys, että alle puolet lapsista jouluna minkäänlaista pakettia.
Ja varmasi sielä kehitysmaissa osataan arvostaa eritavalla esim. värikynäpakettia. En kiellä.

:O Mä olen hieman ymmälläni. Tän on oltava provo. Kun mä autan kehitysmaiden lapsia - mm Unicefin kautta - niin en mä niille joululahjoja ostele, vaan mun rahoilla lapset pääsevät kouluun, saavat puhdasta vettä käyttöönsä, heitä suojellaan raiskauksilta ja kaappauksilta kriisitilanteissa, heille annetaan rokotuksia & apua aliravitsemukseen. Mitä vittua aliravittu, nälkäkuoleman partaalla oleva lapsi tekee krääsäjoululahjalla? Miten joku nallekarhu lämmittää pikkutytön mieltä jos hänellä ei ole aikaa leikkiä sillä kun päivän aikana pitää käyttää monta tuntia vedenhakuun kilometrien takaa kun omalla kylällä ei ole kaivoa?

Suomalaislapsi totta kai pettyy jouluna jos ei saa yhtäkään pakettia, mutta kehitysmaissa lapsia kuolee kuin kärpäsiä jossemme auta heitä. Unicefin vuosikirjeessä juuri kerrottiin, että lapsikuolleisuus on lähes puolittunut parissa kymmenessä vuodessa.

Minä autan molempia, mutta suomalaislapsia huomattavasti pienemmällä summalla kuin mitä Unicefille laitan. Unicefille menee n 150€/vuosi, joulupuuhun ostan 1-2 lahjaa. Lähipiiriä (myös lapsiperheitä) autan monella tapaa, ja sen lisäksi teen vapaaehtoistyötä pakolaislasten ja turvapaikanhakijoiden kanssa.

En sanoisi että tuomitsen, mutta mun mielestä on janoon kuolemassa oleva ihminen Etiopiassa saa siitä mun antamasta rahasta paljon suuremman hyödyn (mahdollisesti se pelastaa hengen) kuin suomalainen perhe joulukinkusta. Suomessa kukaan ei kuole janoon tai nälkään, ja joulun juhliminen ei ole maailman tärkein asia.

Sitä en väheksy etteikö sun avustus varmasti toisi jollekkin hyvää mieltä, mutta mun mielestä on tärkeämpää turvata ihmisille ruokaa, vettä ja lääkkeitä kun joululahjoja.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä