Autan ennemmin suomalaista lasta/perhettä, kuin kehitysmaiden. Miksi mut tuomitaan tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niih

Vieras
Tarkoituksenani nyt ei ole kerskailla lahjoitusteni tms määrillä. Joka joulu autan suomalaisia lapsiperheitä/lapsia noin 500eurolla. Ostan joulupuukeräyksiin rahaa ja lähettelen paketteja eri puolille Suomea.
Vien usein diakoniatoimistolle pieniä lahjakortteja eri liikkeisiin, leluja tms. Köyhät perheet hakevat niitä usein sieltä.
Jos nyt on ylipäätään joku keräys suomalaisten lasten hyväksi, haluan auttaa. Autan mielummin suomalaisia. Yhteisvastuukeräyksiin yleensä annan muutaman euron ja jos on joku iso kriisi jossakin (tulvat, tsunami tms) niin lahjoitan vähän rahaa.

Jos nyt joskus jotain kautta tulee esiin, että olen auttanut tavalla tai toisella niin aina sama virsi: "mikset sä anna kehitysmaihin" ja tästä käydään kauheaa keskustelua.

Mä kuitenkin autan ensisijaisesti lähellä olevia. Sitä paitsi on ihan eri asia Suomessa lapsella olla joulu ilman lahjaa, kuin vastaa tilanne esim. Sri Lankassa vaikkapa.

Enpä ole koskaan kuullut, että tuollaisesta tuomitaan. Melkein tekisi mieli sanoa, etten usko että sinuakaan kukaan tuomitsee. Joko ymmärrät väärin tai haluat kokeilla miten palsta reagoi.

Itsekin annan jouluisin lahjoituksia kotimaan lapsiperheille, joskus menee kyllä Karjalaankin, eikä kukaan siitä nurise.

Itse ajattelen samalla tavalla. Suomessakin on paljon epäkohtia ja apua tarvitsevia, ensin oman maan asiat kuntoon ja sitten muut.

Vaikka on mun mielestä kyllä tosi kiva, kun Pamperseja ostaessa lahjoittaa samalla rokotteita kehitysmaihin :)

. Sitä paitsi on ihan eri asia Suomessa lapsella olla joulu ilman lahjaa, kuin vastaa tilanne esim. Sri Lankassa vaikkapa.

hienoa,että autat,jos kerran on varaa..mutta voitko selventää tota viimestä lausetta?Toki onhan se niin,että Suomessa liian moni perhe viettää joulua vain sen tavara paljouden vuoksi..toisaalta,lapsi Sri Lankassa ehkä osaa arvostaa sitä ainoaa pakettia,olkoon vaikka kynäpaketti enemmän kuin lapsi Suomessa,jolle kaikkien tavaroiden saaminen on itsestään selvyys..

Olen aapeen kanssa samoilla linjoilla. Ja kyllä siitä tuomitaan. Silloin tuomitaan kun menet sanomaan ettet auta kehitysmaita, ei silloin kun sanot auttavasi suomalaisia.

En minä ainakaan tuomitse. Eikä auttamisen tarvitse välttämättä olla edes rahallista. Auttaa voi niinkin, että antaa omaa aikaansa ja yleensäkin välittää lähimmäisistään. Pitää seuraa naapurin mummolle, käy hänelle kaupassa, tukee ja auttaa ihmisiä silloin kun heillä on vaikeaa.

Suomessa ennen joululomaa kaikki lapset hössöttävät mitä toivovat joululahjaksi ja missä viettävät joulua. Joululoman jälkeen opettaja kysyy ensimmäisenä, mitä saitte joululahjaksi.
Telkkarissa, marketeissa ja kaduilla hyörii joulupukkeja, joiden luo lapset innoissaan menevät. Joulun pyhät ovat täynnä jouluisia ohjelmia, joissa joku saa lahjoja.
Joulupukin kuumalinja alkaa heti aattoaamusta, jossa pukki sitten kyselee mm. mitäs se pikku Jori-Petteri on toivonut pukilta lahjaksi.

Puhumattakaan siitä joulukrääsästä mitä marketit pursuaa jo lokakuussa.

Eli kyllä se lahjaton joulu tuntuu varmasti pahemmalta suomalaisesta lapsesta, kuin kehitysmaanlapsesta. Kehitysmaissa on itsestään selvyys, että alle puolet lapsista jouluna minkäänlaista pakettia.
Ja varmasi sielä kehitysmaissa osataan arvostaa eritavalla esim. värikynäpakettia. En kiellä.

En tiedä, kuka tuomitsee; en minä ainakaan.

Mutta itse annan rahallisen apuni mieluummin kehitysmaiden kehitysprojekteihin ja kriisialueille, koska minusta meidän pitää vaatia hyvinvointivaltiolta perusturvaa. On vaarallinen suuntaus, jos Suomestakin on tulossa hyväntekeväisyydellä elätettävä itsepalvelumaa, jossa ihmiset joutuvat joko kerjäämään hyväntahtoisilta tai täysin tyhjän päälle. Lapsiperheiden perusturvan ei todellakaan pitäisi olla yksityisten lahjoittamien ropojen kontolla, enkä halua tukea sellaista ajattelutapaa.

Toki on sekin, että nykyään perus"tarpeet" ovat Suomessa kasvaneet monilla ihan käsittämättömiksi. Juuri joku päivä sitten kuulin sossuäidin valitusta siitä, että "me ollaan niin köyhiä, meillä ei ole edes varaa maksullisiin tv-kanaviin". WTF?

Suomessa ennen joululomaa kaikki lapset hössöttävät mitä toivovat joululahjaksi ja missä viettävät joulua. Joululoman jälkeen opettaja kysyy ensimmäisenä, mitä saitte joululahjaksi.
Telkkarissa, marketeissa ja kaduilla hyörii joulupukkeja, joiden luo lapset innoissaan menevät. Joulun pyhät ovat täynnä jouluisia ohjelmia, joissa joku saa lahjoja.
Joulupukin kuumalinja alkaa heti aattoaamusta, jossa pukki sitten kyselee mm. mitäs se pikku Jori-Petteri on toivonut pukilta lahjaksi.

Puhumattakaan siitä joulukrääsästä mitä marketit pursuaa jo lokakuussa.

Eli kyllä se lahjaton joulu tuntuu varmasti pahemmalta suomalaisesta lapsesta, kuin kehitysmaanlapsesta. Kehitysmaissa on itsestään selvyys, että alle puolet lapsista jouluna minkäänlaista pakettia.
Ja varmasi sielä kehitysmaissa osataan arvostaa eritavalla esim. värikynäpakettia. En kiellä.

Olen ihan samaa mieltä. Vaikka Suomessa joulu onkin ihan liian materialistinen ja kaikki pyörii pakettien ympärillä, mutta se asia nyt on fakta vaan, että täällä on näin. Ei se tieto lohduta kenenkään lasta tai perhettä. Se että me päivitellään täällä "muttaku kaikki on niin materialistista" ei helpota sen liisan ja villen joulua, jotka jäävät ilman lahjoja.

[QUOTE="vierailija";25100637]
Toki on sekin, että nykyään perus"tarpeet" ovat Suomessa kasvaneet monilla ihan käsittämättömiksi. Juuri joku päivä sitten kuulin sossuäidin valitusta siitä, että "me ollaan niin köyhiä, meillä ei ole edes varaa maksullisiin tv-kanaviin". WTF?[/QUOTE]

Tämä mietityttää kyllä minuakin. Ja tosiaan, WTF?!

Jokainen katsoo miten haluaa auttaa. Minua on kritisoitoitu siitä, että olen tuonut Espanjasta kodittoman koiran. Mutta minä halusin sillä hetkellä antaa uuden kodin juuri tälle koiralle.
Pääasia on, että ne joilla on mahdollisuuksia auttaa auttavat. Paikka ja tapa on jokaisen päätettävissä. Me autamme niin suomalaisia perheitä, lapsia ja nuoria täällä sekä muiden maiden perheitä, lapsia ja nuoria. Autamme myös elikoita sen minkä katsomme sillä hetkellä olevan hyvä.

[QUOTE="vierailija";25100637]En tiedä, kuka tuomitsee; en minä ainakaan.

Mutta itse annan rahallisen apuni mieluummin kehitysmaiden kehitysprojekteihin ja kriisialueille, koska minusta meidän pitää vaatia hyvinvointivaltiolta perusturvaa. On vaarallinen suuntaus, jos Suomestakin on tulossa hyväntekeväisyydellä elätettävä itsepalvelumaa, jossa ihmiset joutuvat joko kerjäämään hyväntahtoisilta tai täysin tyhjän päälle. Lapsiperheiden perusturvan ei todellakaan pitäisi olla yksityisten lahjoittamien ropojen kontolla, enkä halua tukea sellaista ajattelutapaa.

Toki on sekin, että nykyään perus"tarpeet" ovat Suomessa kasvaneet monilla ihan käsittämättömiksi. Juuri joku päivä sitten kuulin sossuäidin valitusta siitä, että "me ollaan niin köyhiä, meillä ei ole edes varaa maksullisiin tv-kanaviin". WTF?[/QUOTE]

Totta tämäkin. Suomessa on AINA autettu öyhiä perheitä sen hetkisen tilanteen mukaan. Jo haudan levossa makaava yli 90-vuotiaana kuollut sukulaisenikin muista, miten heille tuotiin jouluaattona omenoita ja villasukkia, kun olivat köyhiä.
" On vaarallinen suuntaus, jos Suomestakin on tulossa hyväntekeväisyydellä elätettävä itsepalvelumaa, jossa ihmiset joutuvat joko kerjäämään hyväntahtoisilta tai täysin tyhjän päälle. Lapsiperheiden perusturvan ei todellakaan pitäisi olla yksityisten lahjoittamien ropojen kontolla, enkä halua tukea sellaista ajattelutapaa." <--- näin tuskin tulee tapahtumaan tällä menolla. Pitäisi aika paljon asioiden muuttua. Ei ammuta nyt yli, vaikka viestissäsi asiaa olikin :)

En oikein tajua tätä ajatusmaailmaa nyt. On kamalampaa olla materialistisessa yhteiskunnassa ilman turhaa krääsää kuin köyhässä yhteiskunnassa ilman ruokaa ja terveydenhoitoa?

Menikö multa nyt jotain ohi?

Minäkin autan muuten tosi mielelläni eläimiä! Esim. lähellä sijaitseva kissatalo, koiratarha ja löytöeläinkoti ovat aina mun listalla! Etenkin jouluisin. Ihana kuulla, että muitakin eläinten auttajia on paikalla.
Tuo eläinten auttaminen on muuten yksi, mistä tosi usein saa kuulla noottia. Täällä on monissa kaupoissa esim. lipas kissatalon (pyörii täysin vapaaehtoisten lahjotusten varassa) hyväksi. Pudotan kassalla usein sinne aina muutan roposen ja voi miten monta kertaa mun kaverit ovat kommentoineet tyyliin "voi ei oot naurettava".

Mulla olisi taas edessä vaatekaapin läpikäyminen. Vaikka kuvittelen, että en mitään osta, eikä mulla oo mitään päällepantavaa niin todennäköisesti poisannettavia vaatteita tulee taas monta muovikassillista. UFF:n laatikkoon en haluaisi niitä laittaa. Nyt kaipaisin ehdotuksia, että mihin ihmeeseen mä ne vien, jos haluan auttaa ihan suomalaisia vähävaraisia.

Mulla olisi taas edessä vaatekaapin läpikäyminen. Vaikka kuvittelen, että en mitään osta, eikä mulla oo mitään päällepantavaa niin todennäköisesti poisannettavia vaatteita tulee taas monta muovikassillista. UFF:n laatikkoon en haluaisi niitä laittaa. Nyt kaipaisin ehdotuksia, että mihin ihmeeseen mä ne vien, jos haluan auttaa ihan suomalaisia vähävaraisia.

Me laitetaan Pelastusarmeijalle, joskus seurakunnille ja lastenkoteihin.

En mä ainakaan tuomitse. Itsekin autan pääasiassa kotimaisia tarvitsijoita. On mulla Plan-kummilapsi Intiassa, mutta se onkin ainoa jonkun järjestön kautta tapahtuva avustamiseni. Voisin auttaa enemmänkin kehitysmaiden kohteita, mutta mun luottamukseni avustusjärjestöihin on aika huono ja ulkomailta on vaikeampi löytää luotettavaa välikättä, jotta avustukseni menisi lyhentämättömänä avun tarvitsijalle. Joskus näitä välikäsiä löytyy, mutta ei kovin usein.
En mä Suomessakaan avusta järjestöjen kautta - poikkeuksena Hesy - vaan haluan toimittaa avustuksen/lahjan suoraan tarvitsijalle ilman välikäsiä.

Voi jumankauta kun tääkin ketju meni nyt tälläseksi p-nussimiseksi. Tuskin AP:n pointti oli, ettei ulkomaalaisia saa auttaa. Tunkekaa ihan rauhassa sinne uffin keräyksiin ne kledjut. Onko ihmiset oikeesti näin tyhmiä, etteivät ymmärrä ideaa??

Voi jumankauta kun tääkin ketju meni nyt tälläseksi p-nussimiseksi. Tuskin AP:n pointti oli, ettei ulkomaalaisia saa auttaa. Tunkekaa ihan rauhassa sinne uffin keräyksiin ne kledjut. Onko ihmiset oikeesti näin tyhmiä, etteivät ymmärrä ideaa??

Mä ymmärsin ja epäilin: en vaan voi uskoa, että kukaan tuomitsee ap:n toimintaa.

Oma mielipiteeni on että mitä väliä ketä auttaa tai missä päin maailmaa kunhan auttaa jos itsellä on mahdollisuus. Avuntarvitsijoita on ympäri maailmaa ja hienoa että joku auttaa. Kritisointi on naurettavaa. Onko ne kritisoijat itse auttaneet sitten yhtään mitään vai louskuttavatko leukojaan sitten omista mielipiteistään vaan?

Eiköhän se kritisointi ja leukojen louskuttaminen mene yleensä toisin päin. "Miksi autat kehitysmaiden lapsia kun kotimaassakin on köyhiä lapsiperheitä, kyllä se on niin väärin..." (Ja totta kai "Miksi laitat rahaa luonnosuojeluun tai autat kodittomia eläimiä, kun ihmisetkin tarvitsevat apua...")

Suomessa nyt ei ole niin ekstreemiä köyhyyttä kuin muualla, että täytyisi kouluun mennä jalat sanomalehtiin käärittyinä kun ei ole kenkiä, tai että lapsen pitäisi käydä hikipajalla töissä ja jaksaa koko päivä yhdellä appelsiinilla. Mutta kukin taplaa tyylillään.

Yhteistyössä