Australiassakin pyöräilijöitä pidetään idiootteina

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pyöräilijöiden kohdalla on kyllä sanottava, että idioottileima on ansaittu. Eilenkin taas oli oikein mallitapaus kun äiti ajoi pyörällään suojatielle suoraan auton eteen lapsen taluttaessa pyöräänsä perässä. Äiti siis käytti lastaan ihmiskilpenä. Teki mieli huutaa ikkunasta, että kannattaako se nyt ihan oikeasti opettaa sille lapselle, että auton eteen voi pyöräillla. Toivottavasti ei tulevaisuudessa satu onnettomuutta.
 
Pyöräilijöiden kohdalla on kyllä sanottava, että idioottileima on ansaittu. Eilenkin taas oli oikein mallitapaus kun äiti ajoi pyörällään suojatielle suoraan auton eteen lapsen taluttaessa pyöräänsä perässä. Äiti siis käytti lastaan ihmiskilpenä. Teki mieli huutaa ikkunasta, että kannattaako se nyt ihan oikeasti opettaa sille lapselle, että auton eteen voi pyöräillla. Toivottavasti ei tulevaisuudessa satu onnettomuutta.
Oliko kyseessä suojatie vai pyörätien jatke? Risteys vai suoran tien ylitys? Ja kyllä, juuri noin kannattaa tehdä, koska autoilijan pitää väistää sitä jalankulkijaa, ehtii pyöräilijä samalla ajaa pyörätienjatkeen yli.
 
Pyöräilijöiden kohdalla on kyllä sanottava, että idioottileima on ansaittu. Eilenkin taas oli oikein mallitapaus kun äiti ajoi pyörällään suojatielle suoraan auton eteen lapsen taluttaessa pyöräänsä perässä. Äiti siis käytti lastaan ihmiskilpenä. Teki mieli huutaa ikkunasta, että kannattaako se nyt ihan oikeasti opettaa sille lapselle, että auton eteen voi pyöräillla. Toivottavasti ei tulevaisuudessa satu onnettomuutta.
Pyöräilijöistä ja jalankulkijoista iso osa on myös autoilijoita. Ja autoilijoista todella iso osa on idiootteja.
 
Oliko kyseessä suojatie vai pyörätien jatke? Risteys vai suoran tien ylitys? Ja kyllä, juuri noin kannattaa tehdä, koska autoilijan pitää väistää sitä jalankulkijaa, ehtii pyöräilijä samalla ajaa pyörätienjatkeen yli.
Se äiti ajoi edellä. Ja kyseessä oli suojatie. Ja minä ajoin suoraan. Tapauksessa ei ollut mitään jossiteltavaa ja veikkaan, että sama nainen samassa paikassa ajaa aina "laput silmillä" autojen eteen. Pyöräilijöissä on vaan niin paljon heitä, jotka eivät (a) tunne lakia tai (b) välitä siitä. Luulevat olevansa etuoikeutettu ryhmä.
 
Niin ja jos on ok käyttää ihmiskilpiä liikenteessä, niin tokihan autokin saa niin tehdä? Esim. ottaa U-käännöksen suojatien kautta kun muut autot ovat pysähtyneet antamaan jalankulkijoille tilaa. Ai eikö saa? Pitääkö auton noudattaa väistämissääntöjä ja ajojärjestystä? No miksi ihmeessä pyöräilijöiden kohdalla asia olisi toisin?

Siis auto pysähtyy suojatien eteen ja antaa tilaa jalankulkijalle. Sitten auto menee yli pyöräilijän antaessa tilaa autolla. Ja sitten menee pyöräilijä.
 
Pyöräilijöiden säännöissä ei ainakaan Suomessa ole juuri päätä eikä häntää ja ne ovat paljon monimutkaisemmat ja sekavammat kuin autoilijoiden säännöt.

Muutenkin pyöräilijöiden rooli liikenteessä (ovatko kevyttä liikennettä vai ajoneuvoja) on epäselvä.

Lisäksi pyörän pieni koko ja keveys, mutta tarvittaessa kuitenkin kova nopeus mahdollistavat käytännössä aika "joustavan" käyttäytymisen liikenteessä.
 
Pyöräilijöiden säännöissä ei ainakaan Suomessa ole juuri päätä eikä häntää ja ne ovat paljon monimutkaisemmat ja sekavammat kuin autoilijoiden säännöt.

Muutenkin pyöräilijöiden rooli liikenteessä (ovatko kevyttä liikennettä vai ajoneuvoja) on epäselvä.

Lisäksi pyörän pieni koko ja keveys, mutta tarvittaessa kuitenkin kova nopeus mahdollistavat käytännössä aika "joustavan" käyttäytymisen liikenteessä.
Joustavuus=liikennesääntöjen rikkominen.
 
Pyöräilijöiden säännöissä ei ainakaan Suomessa ole juuri päätä eikä häntää ja ne ovat paljon monimutkaisemmat ja sekavammat kuin autoilijoiden säännöt.
Säännöt ovat ihan selvät. En tiedä onko kyseessä pyöräilyaktivistien propaganda vai johtuuko siitä, että niin monella pyöräilijällä ei ole ajokorttia, että tuollainen virhekäsitys niin yleisenä esiintyy.
 
Säännöt ovat ihan selvät. En tiedä onko kyseessä pyöräilyaktivistien propaganda vai johtuuko siitä, että niin monella pyöräilijällä ei ole ajokorttia, että tuollainen virhekäsitys niin yleisenä esiintyy.
Autoilijoilla ne säännöt ovat selvät. Ensisijaisesti oikealta tulevaa väistetään ja toissijaisesti kääntyvä väistää suoraan menevää, siis mikäli kolmiolla tai stop-merkillä ei muuta osoiteta taikka olla tulossa yksityisestä pihasta.

Pyöräilijöillä sen sijaan selkeys päättyy siihen, jos edelliseen risteykseen on asennettu pyörätien merkki. Silloin säännöt menevät kokonaan uusiksi ja toisaalta aika tulkinnanvaraisiksi monen asian osalta.
 
Mua ärsyttää kun kaikkia pyöräilijöitä pidetään idiootteina jotka eivät osaa liikennesääntöjä. Kyllä, heitäkin on, mutta yhtälailla autoilijoissa on idiootteja jotka eivät osaa liikennesääntöjä.

Itse kuljen pääasiassa nykyään autolla, mutta kun olin autoton niin kuljin kävellen tai pyörällä. Aina olen seurannut liikennettä kuljen sitten miten tahansa. Otan muut huomioon ja seuraan liikennesääntöjä. Ja jos joku toinen ei osaa liikennesääntöjä, niin turvallisuuden nimissä luovun omasta etuajo-oikeudesta tms. Niin kävellen, pyörällä kuin auton ratissa.

Mä olen ollut aina sitä mieltä, että vaarallisimpia pyöräilijöitä ovat pienet koululaiset ja vanhukset. Kummatkin ajelevat pyörätien laidasta laitaan, saatetaan lähteä tien yli ollenkaan katsomatta tuleeko autoa.
 
Mua ärsyttää kun kaikkia pyöräilijöitä pidetään idiootteina jotka eivät osaa liikennesääntöjä. Kyllä, heitäkin on, mutta yhtälailla autoilijoissa on idiootteja jotka eivät osaa liikennesääntöjä.

Omalla kotikadullani yli 12-vuotiaista pyöräilijöistä noin 99,9% rikkoo liikennesääntöjä ajamalla jalkakäytävällä ja edelleen huomattavasti yli puolet heistä ei käytä valoa pyörässään. Puhumattakaan pienemmistä rikkeistä, kuten vaikka heijastimien ja kilikellon puuttumisesta.

Autoilijoista sen sijaan hyvin harva ainakaan havaittavasti rikkoo mitään sääntöä.
 
Säännöt ovat ihan selvät. En tiedä onko kyseessä pyöräilyaktivistien propaganda vai johtuuko siitä, että niin monella pyöräilijällä ei ole ajokorttia, että tuollainen virhekäsitys niin yleisenä esiintyy.
Jostain syystä nuo säännöt tuppaavat monelta unohtumaan. Paljon pyöräilevänä joutuu lähes päivittäin vaaratilanteisiin, kun kääntyvä auto tai kolmion takaa tuleva auto ajaa eteen.
Autoilijat näkevät vain toiset autot, pyöräilijöitä ei huomata, eikä osata huomioida.
Esim kolmion takaa ajetaan täysillä siihen ajokaistaan saakka, vaikka jo monta metriä aikaisemmin pitäisi varoa pyöräilijöitä.
 
Jostain syystä nuo säännöt tuppaavat monelta unohtumaan. Paljon pyöräilevänä joutuu lähes päivittäin vaaratilanteisiin, kun kääntyvä auto tai kolmion takaa tuleva auto ajaa eteen.
Autoilijat näkevät vain toiset autot, pyöräilijöitä ei huomata, eikä osata huomioida.
Esim kolmion takaa ajetaan täysillä siihen ajokaistaan saakka, vaikka jo monta metriä aikaisemmin pitäisi varoa pyöräilijöitä.
Siksi pyöräilijöiden pitäisikin ajaa ajorataa eikä jalankulkijoiden joukossa.
 
Autoilijoilla ne säännöt ovat selvät. Ensisijaisesti oikealta tulevaa väistetään ja toissijaisesti kääntyvä väistää suoraan menevää, siis mikäli kolmiolla tai stop-merkillä ei muuta osoiteta taikka olla tulossa yksityisestä pihasta.

Pyöräilijöillä sen sijaan selkeys päättyy siihen, jos edelliseen risteykseen on asennettu pyörätien merkki. Silloin säännöt menevät kokonaan uusiksi ja toisaalta aika tulkinnanvaraisiksi monen asian osalta.
Pyöräilijän säännöt ovat ihan samat kuin millä tahansa muullakin kulkuneuvolla vastaavassa tilanteessa. Esimerkiksi autolla. Auto ei tietenkään laillisesti saa ajaa samoja reittejä, mutta jos saisi (tai esim. jos puhutaan jostain puisto-osaston traktorista huoltoajossa), sillä olisi ihan samat väistämisvelvollisuudet kuin pyörillä. Ja ne ovat hyvin loogiset. Sillä traktorinkuljettajalla ei tulisi mieleenkään paahtaa puistotieltä auton eteen suojatielle.
 
Jostain syystä nuo säännöt tuppaavat monelta unohtumaan. Paljon pyöräilevänä joutuu lähes päivittäin vaaratilanteisiin, kun kääntyvä auto tai kolmion takaa tuleva auto ajaa eteen.
Autoilijat näkevät vain toiset autot, pyöräilijöitä ei huomata, eikä osata huomioida.
Esim kolmion takaa ajetaan täysillä siihen ajokaistaan saakka, vaikka jo monta metriä aikaisemmin pitäisi varoa pyöräilijöitä.
Hyvin usein kun pyöräilijä puhuu siitä miten auto ajoi eteen hän tarkoittaa kääntyvää autoa, joka on tullut siihen risteykseen jo kauan ennen pyörän tuloa paikalle. Se ei ole vaaratilanne eikä siinä rikota väistämisvelvollisuutta. Sen sijaan jos auto ja pyöräilijä tulevat risteykseen samaan aikaan on tilanne tietenkin selvä. Mutta se, että pyöräilijä joutuu joskus hidastamaan vauhtiaan ja ohittamaan kääntymässä olevan auton takapuolelta ei ole vaaratilanne.
 
Pyöräilijän säännöt ovat ihan samat kuin millä tahansa muullakin kulkuneuvolla vastaavassa tilanteessa. Esimerkiksi autolla. Auto ei tietenkään laillisesti saa ajaa samoja reittejä, mutta jos saisi (tai esim. jos puhutaan jostain puisto-osaston traktorista huoltoajossa), sillä olisi ihan samat väistämisvelvollisuudet kuin pyörillä. Ja ne ovat hyvin loogiset. Sillä traktorinkuljettajalla ei tulisi mieleenkään paahtaa puistotieltä auton eteen suojatielle.
Eivät ole samoja kuin millä tahansa muullakin kulkuneuvolla. Jos jalankulkija kulkee pyörätietä niin hän väistää kaikkia ajoneuvoja paitsi suojatiellä missä kaikki ajoneuvot väistävät häntä. Edellään jos autolla ajaa pyörätietä jostain pakottavasta syystä minkä laki sallii niin silloinkaan säännöt eivät ole samat kuin pyörällä pyörätiellä ajaessa.

Sekään ei ole millään lailla loogista, että pyöräilijällä on täysin eri väistämissäännöt riippuen siitä, saapuuko hän risteykseen pyörätietä vai korotettua pyöräkaistaa myöten.
 
Hyvin usein kun pyöräilijä puhuu siitä miten auto ajoi eteen hän tarkoittaa kääntyvää autoa, joka on tullut siihen risteykseen jo kauan ennen pyörän tuloa paikalle. Se ei ole vaaratilanne eikä siinä rikota väistämisvelvollisuutta. Sen sijaan jos auto ja pyöräilijä tulevat risteykseen samaan aikaan on tilanne tietenkin selvä. Mutta se, että pyöräilijä joutuu joskus hidastamaan vauhtiaan ja ohittamaan kääntymässä olevan auton takapuolelta ei ole vaaratilanne.
Auton on laitonta olla "risteyksen tukkona". Aivan erityisesti kolmion takaa tuleva autoilija ei saa estää risteävää ajoneuvoliikennettä kuten polkupyöriä ajamasta vapaasti tunkemalla heidän tielleen.
 
Omalla kotikadullani yli 12-vuotiaista pyöräilijöistä noin 99,9% rikkoo liikennesääntöjä ajamalla jalkakäytävällä ja edelleen huomattavasti yli puolet heistä ei käytä valoa pyörässään. Puhumattakaan pienemmistä rikkeistä, kuten vaikka heijastimien ja kilikellon puuttumisesta.

Autoilijoista sen sijaan hyvin harva ainakaan havaittavasti rikkoo mitään sääntöä.
Mä asun pienellä paikkakunnalla jossa on kevyen liikenteen väyliä. Ei täällä ajeta ajoradalla pyörillä, se vain sekoittaisi liikenteen.

Joka päivä näkee autoilijoita jotka rikkoo sääntöjä. Ihan niinkin yksinkertainen asia kuin vilkun käyttö tuottaa monille vaikeuksia. Ei pysähdytä kun on stop-merkki. Ei pidetä turvaväliä. Ajetaan selvää ylinopeutta. Ohitellaan vaarallisesti toisia autoja. Ei pysähdytä suojatielle vaikka viereisellä kaistalla oltaisiin pysähtyneenä. Käytetään kännykkää ajon aikana.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
Pyöräilijöiden kohdalla on kyllä sanottava, että idioottileima on ansaittu. Eilenkin taas oli oikein mallitapaus kun äiti ajoi pyörällään suojatielle suoraan auton eteen lapsen taluttaessa pyöräänsä perässä. Äiti siis käytti lastaan ihmiskilpenä. Teki mieli huutaa ikkunasta, että kannattaako se nyt ihan oikeasti opettaa sille lapselle, että auton eteen voi pyöräillla. Toivottavasti ei tulevaisuudessa satu onnettomuutta.
Miten perässä tulija voi olla ihmiskilpi?
 
  • Tykkää
Reactions: .....

Yhteistyössä