Aurinkorasvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätietoinen

Vieras
Olen mielestäni lukenut jostain, että kaikki aurinkorasvat eivät sovellu käytettäväksi raskaana ollessa. Onko joku törmännyt samaan tietoon jossakin? Koska nyt olen yrittänyt etsiä kyseistä juttua uudelleen, vaan enpä löydä. Onko jollakulla siis tietoa voiko kaikkia aurinkorasvoja käyttää vai ei?

Jutussa puhuttiin mielestäni aurinkorasvojen kahdesta erilaisesta suojamenetelmästä, joista toinen ei sovellu käytettäväksi.

Auttakaahan epätietoista...

Kemialliseen suojamekanismiin perustuvia rasvoja ei suositella. Niissä suoja-aineet imeytyvät ihoon ja jotenkin kemiallisesti ehkäisevät auringon haittavaikutuksia. Fysikaaliseen suojamekanismiin perustuvat rasvat toimivat vähän samalla periaatteella kuin esim. vaatteet aurinkoa vastaan. Yleensä lapsille tarkoitetut aurinkovoiteet ovat noita fysikaalisen suojan sisältäviä. Apteekista esim. Favora sisältää fysikaalisen suojan ja on hyvä mielestäni. Ruokakaupassa näytti olevan myös LV:n aurinkorasva, jossa suoja-aineena oli titaanidioksidi joka siis on fysikaalinen suoja-aine. =)

Soitin Hus:n teratologiseen tietopalveluun, josta kerrottiin, ettei aurinkorasvoja tarvitse varoa, ei myöskään kemiallisesti suojaavia. Suosittelivat kuitenkin lasten aurinkorasvoja ja itse käytin apteekin Eucerin lasten aurinkovoidetta. Myös apteekista sain saman ohjeen, etteivät kemiallisesti toimivat rasvat ole vaaraksi sikiölle. Voithan vielä soittaa tuonne teratologiseen palveluun. Osaavat neuvoa kaikissa em. kysymyksissä.

Mistäs ihmeestä sitä sitten tietää, missä aurinkorasvassa on kemiallinen ja missä fysikaalinen suoja?
Mulla ei nyt yhtään leikkaa...
Perjantaina oon lähdössä etelään ja rasvoja pitäsi siis käydä pian ostamassa.

Kopio Terakologisen tutkimuslaitoksen sivuilta. Linkki:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,6169

Hyttyskarkotteet, aurinkovoiteet, hyönteispuremat ja raskaus?

Iholle levitettävistä hyttyskarkotteista ainakin osa voi imeytyä huomattavissakin määrin iholta, joten niiden käyttöä raskaana olevilla ja pienillä lapsilla tulisi välttää. Hyvä keino on pirskottaa esim. Citronella-öljyä vaatteelle - tuoksu riittää karkottamaan hyönteiset. Tropiikkiin matkustettaessa kannattaa muistaa suojaava vaatetus ja malaria, jonka ennaltaehkäisy on tärkeä raskauden aikana. Malarian ennaltaehkäisyyn on olemassa turvallisia lääkkeitä, joita voi käyttää myös raskauden aikana.

Hyönteisten pistoon voi turvallisesti käyttää hydrokortisonivoidetta. Aurinkovoiteen kohtuukäytölle ei ole estettä.

Lisäänpä tähän vielä nuo karvanpoistoaineet, Veet yms. Onko niitä turvallista käyttää raskauden aikana vai voiko niistä imeytyä jotain vereen ja sitä kautta sikiöön? Lähinnä olen poistanut niillä säärikarvojani.

Soita ja kysy:

Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava maksuton puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

* Teratologinen tietopalvelu, puh. (09) 471 76500
*

Kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12

Hedelmällisyyteen tai sikiöön vaikuttavista aineista saa tietoa teratologisesta tietopalvelusta, joka vuoden alussa siirtyi Väestöliitosta HUS:n Myrkytystietokeskuksen alaisuuteen. Vastaavia keskuksia on perustettu useaan Euroopan maahan, mutta Pohjoismaista Suomi on toistaiseksi ainoa, jossa tällainen tietopalvelu toimii. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

Teratogeeneillä tarkoitetaan ulkoisia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa haitallisesti hedelmällisyyteen tai kehittyvään alkioon tai sikiöön. Tällaisia voivat olla äidin käyttämät lääkkeet, äidin infektiot ja rokotukset, sekä erilaiset ympäristöaltistukset (esim. kemikaalit ja säteily). Ulkoisten tekijöiden aiheuttamat sikiövauriot ovat potentiaalisesti estettävissä.

Käytössä olevaan tutkimustietoon nojautuen arvioidaan tapauskohtainen riski, ja tämän pohjalta voidaan neuvoa vanhempia tai äitiä hoitavaa lääkäriä. Teratologinen tietopalvelu ei puutu äidin, raskauden tai lapsen hoitoon eikä määrää lääkkeitä. Palvelu antaa vain tietoa jonkin ulkoisen tekijän sikiövaikutuksista. Neuvonnan lisäksi palvelu kerää ja tuottaa tietoa eri lääkkeiden vaikutuksista raskauden ja imetyksen aikana.

Yhteistyössä