au-pair kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3lasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ite oon ollut kahteen otteeseen ranskassa au-pairina. eka pesti oli puolisen vuotta etelä-ranskassa ja toisen kerran olin vuoden pariisissa. kummatkin olen ite etsinyt lehtien kautta ja ei ole ollut mitään ongelmia. tosin, perheet olivat suomenkielisiä. ranskankieliseen olisin halunnut, mutta niitä ei oikein ollut. tästä on jo 8 vuotta aikaa joten ajat ovat varmaankin muuttuneet.
reisuista jäi käteen ainainen ikävä ranskaan! :o

Uusimmassa Perhelehdessä oli pari wwww osoitetta. Sivustoilla oli ihan kuvien ja kertomusten kera perheitä ja au-paireja.
Täytyy alkaa perhtymään verotukseen ja työnantajamaksuihin yms... :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.09.2005 klo 04:41 hi-5 kirjoitti:
Kuinkas on asian laita, jos haluaa suomalaisen au-pairin ulkomaille? Onko joku minimipalkkausaika ja kuuluvatko lentopiput työnantajan maksettavaksi?

omalla kohdalla oli niin että minimiaikaa ei ollut, toiveena oli vuosi ja lentoliput maksoi perhe. mutta yksityisten kanssa voi tehdä millaisen sopimuksen vain, järjestöillä on kaiketi aika tiukat sopimukset.

meillä oli suomalainen au pair kaksi vuotta. etsin itse lehti-ilmoituksen kautta. lapset ja me tykättiin kovasti. auttoi kun voi luottaa hoitajaan.
maksoimme kaikki matkat, myos lomamatkat, tutustutimme uusiin kavereihin ja maksoimme reilusta työstä reilun palkan.
erittäin positiivinen kokemus ainakin meillä. itkin koko päivän kun hän lähti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2005 klo 12:56 tuikku kirjoitti:
meillä oli suomalainen au pair kaksi vuotta. etsin itse lehti-ilmoituksen kautta. lapset ja me tykättiin kovasti. auttoi kun voi luottaa hoitajaan.
maksoimme kaikki matkat, myos lomamatkat, tutustutimme uusiin kavereihin ja maksoimme reilusta työstä reilun palkan.
erittäin positiivinen kokemus ainakin meillä. itkin koko päivän kun hän lähti.

Missä päin maailmaa asuitte? Noista matkoista kertyy aika sievoinen summa, jos lomamatkatkin vielä maksaa... Haastattelitko puhelimitse vai olitteko Suomessa käymässä, kun valitsitte hoitajan?

Me kokeilimme au pairia ja totesimme, ettei se sovi meille. Tytöstä tuntui olevan enempi haittaa kuin hyötyä. Jatkuva neuvominen ja opettaminen oli raskasta. Olisi kannattanut mieluummin käyttää se energia omien lasten opastukseen. Olimme sopineet 40 tunnin viikottaisesta työajasta ja maksoimmekin sen mukaan, mutta toteutuneeksi työajaksi tuli 10 - 15 tuntia per viikko. Olimme tyytyväisiä, kun tyttö lähti kotiinsa. Onneksi sopimuksemme oli lyhytaikainen, sillä enempää emme olisi jaksaneet.

ottakaa huomioon ettei au pair ole ammattitaitoinen lasten- tai kodinhoitaja. hänet tulee ottaa perheeseen kuten vaihto-oppilas tai vastaava ja kummaltakin odotetaan joustamista ja toisiinsa totuttelemista. paljon opin minäkin kun taloudessa asuu vieras ihminen ja olen tottunut tekemään asiat tavallani. oma aika menee siinä kun au pair totuttelee talon tapoihin eli kärsivällisyyttä ja positiivista mieltä. joskus auttoi se kun asetuin au pairin asemaan ja mietin miten haluaisin itseäni neuvottavan.
aina ei henkilökemiat natsaa mutta meikälaiselle HäN oli tosi apu kun sinä aikana synnytin toisen lapsen jne.
oli suurta hemmottelua lähteä töihin kun ei tarvinut lapsia herättää aamulla tarhaan (niin kuis nyt), tulla siistiin kotiin jossa lapset oli syötetty, nukutettu, luetettu, leikitetty ja ulkoilutettu. vielä päälle tarjottiin kahvit, hartiahieronta ja rento rupatteluhetki...
ai niin lomamatkat maksoi n.250 euroa mut pihistin omista lomista.

Tuikku sanoi tuossa edellä hyvin sen, mitä au pair on. Itse odotin liikaa eli kuvittelin au pairin olevan enemmän töissä kuin perheenjäsenenä. Käytännössä meidän au pairimme oli oli aika lailla samanlainen kuin oma 12-vuotiaamme.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.09.2005 klo 02:36 tuikku kirjoitti:
ai niin lomamatkat maksoi n.250 euroa mut pihistin omista lomista.

No meiltä matkat maksaisivat noin 5 kertaa enemmän ja sama tuplana, jos lomaakin ajattelee. Taitaa jäädä haaveeksi :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.09.2005 klo 20:30 Kouluikäiset lapset kirjoitti:
Me kokeilimme au pairia ja totesimme, ettei se sovi meille. Tytöstä tuntui olevan enempi haittaa kuin hyötyä. Jatkuva neuvominen ja opettaminen oli raskasta. Olisi kannattanut mieluummin käyttää se energia omien lasten opastukseen. Olimme sopineet 40 tunnin viikottaisesta työajasta ja maksoimmekin sen mukaan, mutta toteutuneeksi työajaksi tuli 10 - 15 tuntia per viikko. Olimme tyytyväisiä, kun tyttö lähti kotiinsa. Onneksi sopimuksemme oli lyhytaikainen, sillä enempää emme olisi jaksaneet.

Hui kauheeta! Ei kai kukaan halua kokopäivätöihin ruoka-ja asunto - ja taskurahapalkalla. Luin meidän perhe-lehdestä että hänelle maksetaan noin 250 euroa...

Tuntityönä teetettynä työt tulevat meille halvemmaksi vaikka jätän ruuasta ja asumisesta aiheutuvat kulut huomiotta. Kohtuullisempi korvaus työhön nähden olisikin ollut tuo minimi 250 euroa kuussa.

Olen varmaan antanut au pair toiminnasta liian negatiivisen kuvan oman kokemukseni vuoksi. Uskon, että homma voi toimia hyvinkin. Mielestäni ei ole niin merkityksellistä, miten monta tuntia au pair tekee töitä tai mikä au pairin taskuraha on. Tärkeämpää on se, miten perhe ja au pair sopivat yhteen. Jos syntyy hyvä yhteistoiminta kaikkien kesken, niin silloin au pair tekee työt mielellään eikä perhekään koe hän ylimääräiseksi henkilöksi.

Itseään kannattaa harjoituttaa ja testata ennen au pair päätöksen tekoa tilapäisillä lastenhoitajille (mieluummin pitempiä kuin parin tunnin hoitojaksoja, jolloin tilanteesta tulee todellisempi). Au pairiksi kannattaa valita sellainen, joka on tehnyt lasten-/kodinhoitotöitä muidenkin kuin oman äidin komennuksessa.

Mukavaa,kun saatu ajatustenvaihtoa aikaan. Meillä käytetty MLL-hoitajia,aina tarvittaessa. Olisi kyllä tarpeellista varmaan kokeilla,että joku vieras (hoitaja) olisi meillä esim:vkonlopun ja me aikuisetkin paikalla,näin katsoa miten se sujuu,kun ulkopuolinen jakamassa arkea.
au-pair olisi tammikuussa tarpeen. Nyt pikkulapsivaiheessa au-pair ja ehkä tulevaisuudessa,kun au-pairilla harjoiteltu olisi pienempi kynnys ottaa vaikka vaihto-oppilas taloon. Lasten (ja meidän aikuisten)kielitaitokin parantuisi ja ehkä suvaitsevaisuuskin.
Katsellaan ja jatketaan au-pair kokemusten ja ajatusten vaihtoa.

Yhteistyössä