Au-pair kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milla Makia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Milla Makia

Aktiivinen jäsen
12.08.2006
2 730
0
36
Oletko ollut au-pairinia? Millainen kokemus oli? Mita olisit halunnut tehda toisin? mita olisit toivonut isantaperheelta? Kaikki kokemukset kiinnostaa?

Onko perheessasi ollut au-pair? Mita isantaperheen kannattaa huomioida? Mihin varautua ym. edelleen kaikki kokemukset kiinnostaa.

Ollaan mietitty au-pairin hankkimista, sen takia kyselen.

Olen ollut au-pairina, Englannissa 2003-2004, olin sillon ujo 19 -vuotias kun sinne menin. Mulla oli hoidettavana 2 lasta, sillon olivat 1 v. ja 4 v. Perhe oli ihana, vieläkin olen yhteydessä. Mun hommiin kuulu lastenhoito ja kevyet kotityöt, aluksi hoidin lapsia n. 10-12 h/pvä mutta kun perheen äiti vaihto työpaikkaa niin työaikakin lyheni. Palkkaa sain £110 / vko ja viikonloput oli vapaat, auto oli mulla myös käytössä. Mitään en sillon olis tehny toisin, taisi olla melkeinpä paras vuosi mun elämästä, elämä oli huoletonta ja vapaata, kasvoin aikuiseks. Isäntäperhe oli tosiaan ihana, ovat rakkaita ihmisiä, ottivat mut tosi hyvin huomioon ja sain kaiken mitä tarvitsin. Oli hyvä kun perheen äiti oli muutamat ekat päivät kotona, että totuin paikkaan ja ihmisiin ja opin kaiken mitä tarvitsin, perheen isä taas opetti mut ajamaan ''väärällä'' puolella tietä. Naapuritkin olivat mukavia ja auttavaisia, heiltä myös sai apua jos tarvitsi. Mitäs muuta.. kysyä saa jos kysyttävää on. :)

Olin lähes 10 vuotta sitten Italiassa au pairina. Hoidettavana oli 5- ja 1-vuotiaat tytöt. Työtunteja minulla oli muistaakseni 8 h / 5 pvänä viikossa + joskus iltamenojen ajan hoitoa. Työnkuvana kaikki tyttöjen hoitoon liittyvä: lasten hoito, vanhemman esikouluun ja pois kuljetus, touhuaminen yhdessä, ruuan laitto heille, vaatteiden silitys jne. Perheessä oli lisäkseni taloudenhoitaja tekemässä muita askareita. Työnkuva oli ok, tosin menevänä nuorena naisena harmitti, kun vapaapäivät eivät aina osuneet viikonlopulle, yleensä toinen päivä oli viikolla ja toinen sunnuntaina. Perhe oli italialaiseksi varsin kielitaitoinen ja sanotaanko asenteiltaan jopa pohjoismaalainen. Kulttuuritörmäyksiä ei pahemmin tullut, perhe opasti hyvin tavoilleen ja huomioi minua mukavasti. :) Tyttöjen hoidossa he luottivat minuun ihalitavan hyvin, heillä oli ennestään hyvää kokemusta suomalaisista lastenlikoista.

Olin aikalailla muksu maahan mennessäni. Vapaa-aika meni kahviloissa kavereiden kanssa istuessa ja muuten juhliessa rankemmalla kädellä. Voin suoraan sanoa, etten kokenut lasten hoitoa itselleni sen suurempana kutsumuksena tms, enemmänkin olin hakemassa kokemuksia uusista olosuhteista jne. Tähän kannattaa siis varautua! Mutta selkärankaisena ihmisenä hoidin työni aina tunnollisesti ja hyvin! Yhä olen perheeseeni yhteyksissä. :)

Rankimpia olivat perheen lomamatkat, tällöin olin saatavilla lähes 24/7. Toki omaa aikaakin annettiin, mutta esim keskellä maaseutua ei sitä juuri osannut hyödyntää... Mutta kai se kuului työnkuvaan, ehkä nyt aikuisena, pidempään ja monipuolisemmin työelämässä olleena ymmärtäisin nämäkin ajat paremmin... ;)

Yhteistyössä