Atrian "lihapullissa" vain 15 % lihaa YÖKS :X

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huom harmaana

Vieras
Kuinka joku voi syöttää kaupan valmispullia lapsilleen tai syödä niitä itse...Lukekaa ja nauttikaa.
Uutinen kopsattu uusisuomi.fi-sivulta

"Kaupan valmislihapullissa on pahimmillaan vain 15 prosenttia lihaa, kertoo Kuluttajavirasto Kuluttaja-lehdessään. Toisaalta lihapitoisuuksissa on suuria eroja, ja parhaimmillaan lihaa on jopa 80 prosenttia.

Kuluttaja-lehti on vertaillut 16 lihapullavalmistetta. Vertailluista pullista vähiten lihaa, vain 15 prosenttia, on Atrian lihapyöryköissä. Lihaisimmiksi osoittautuivat Lihajaloste Korpelan Pikkuherkku-lihapullat. Niissä on lihaa peräti 83 prosenttia.

Kuluttaja-lehden mukaan lihapullien ravitsemuksellinen arvo perustuu lihaan. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että mitä korkeampi lihapitoisuus, sitä parempaa ravintoa lihapulla on.

Eri valmisteiden välillä on suuria eroja myös siinä, kuinka paljon ne sisältävät ”lihaan verrattavia valmistusaineita”. Niillä tarkoitetaan koneellisesti eroteltua lihaa, elimiä, silavaa, kamaraa, siipikarjan nahkaa ja päänlihaa.

Lihaan verrattavat valmistusaineet ovat lehden mukaan usein rasvaisempia ja muutenkin ravintoarvoltaan heikompia kuin varsinainen liha. Lehti muistuttaa kuitenkin, että ”mitään kammoa lihaan verrattavia valmistusaineita kohtaan ei ole syytä tuntea”.

Useimmat vertailun lihapullat sisältävät sekä naudan- että porsaanlihaa. Joissakin on lisäksi, tai naudanlihan asemesta, käytetty broilerin lihaa ja nahkaa. Kuluttajaviraston mukaan lihapullien nimeämiskäytännössä on ongelmia broilerin käytön vuoksi, mutta esimerkiksi kanannahan käyttö ei sinänsä ole pahasta.

Artikkeli kokonaisuudessaan Kuluttaja-lehdessä."

Me just katseltiin marketissa valmislihapullia, kun piti saada nopeasti syötävää. Neljä merkkiä löytyi altaasta, kolme niistä suomalaisia ja jokaisessa luki naudan ja broilerinliha ja -nahka. Neljäs oli Xtra-merkkinen, siis se halpamerkki. Valmistusmaa Ruotsi, sisälsi naudan ja sianlihaa, lihapitoisuus 76% (ainoa jossa se oli mainittu). Olin aika yllättynyt, että se "laadukkain" olikin se halvin muualta tuotu.

Atrialla on sellaisia pikku lihapullia, olikohan ne pikkupullat-nimellä tai jotain, mutta ne on täyttä lihaa, niissä on lihan lisäksi vain mausteita, niissä ei pahemmin ollu lisäaineitakaa jos oli yhtään. Mä ostan yleensä niitä jos lihapullia ostan. Ne on toki kalliimpia kuin noi "lihapullat" joista kirjoitit. Muakin ällöttää ostaa sellaisia missä itse lihaa on joku 15%. Ihan sama makkaran kanssa, en pahemmin osta b luokan makkaroita kun niihin on tungettu kaikki jämät.

En edes ajattele kaupan tuotteita "lihapullina". Ostetaan niitä joskus pika-apuna esim. mökkimatkalle autoon. Tiedän mitä sisältävät, ruokana en niitä ajattele. Enemmän kuin "naksuja" tms. napostelupalaa. Eli harvoin ja harkiten - suolaa ja lisäaineita.

Atrialla on lihapullia, jossa on kotimaiset liharaaka-aineet ja muistaakseni 85% lihapitoisuus. Ja ei sisällä lisäaineita. Oli ihan syötävä eines arjen kiireisiin iltoihin. Atria - Tuote

Kuka käskee ostamaan sen halvimman lihapullan. Me ostetaan eniten Kivikylää.

Se on hieno homma kun poistivat E- merkinnät niin kuluttaja luulee ettei tuote sisällä lisäaineita. Mitäpä luulet esim. hiivauutteen ja glukoosin olevan? Samoin soijaproteiini, herneproteiini, perunatärkkelys ja vehnäkuitu ovat täysin turhia ainesosia lihapullissa.

Atria Pikkupullien ainesosat; sianliha, naudanliha, vesi, soijaproteiinivalmiste, perunatärkkelys, sipuli, korppujauho (vehnä), herneproteiini, suola (1,1 %), mausteet (maustepippuri, mustapippuri), glukoosi, hiivauute, vehnäkuitu

Atria Lihapyöryköiden ainesosat: vesi, liha (sika, nauta), koneellisesti eroteltu siipikarjanliha, sian sydän, soijaproteiinivalmiste, perunatärkkelys, mausteet (mm. sipuli, sinapinsiemen, korianteri, paprika), korppujauhe (vehnä), herneproteiini, suola (1,1 %), sokeri, silava, hapettumisenestoaine E 331, emulgointiaine auringonkukkalesitiini, vehnäkuitu, aromi, naudan jänne, hiivauute, naudan rasva

Pakkauksen mukaan noissa lihapitoisuus taisi Pikkupullissa olla 75%, kun se tavallisissa Atrian lihapullissa on 40%.

[QUOTE="Jenis";23377005]"naudan jänne". just. onneksi se ei oo mitään rakettitiedettä tuo lihapullien valmistus, onnistuu siis ihan kotioloissakin...[/QUOTE]

Useimmissa jauhelihoissakin lienee vähän jänteitä, jänteisistä lihan paloista ...mutta joo jos tuo erikseen mainitaan ainesosissa hieman epäilyttävää.

Useimmissa jauhelihoissakin lienee vähän jänteitä, jänteisistä lihan paloista ...mutta joo jos tuo erikseen mainitaan ainesosissa hieman epäilyttävää.

Niin, toihan tarkoittaa että siihen on lisätty sitä jännettä itsenään, eikä lihapalasten mukana... kiesus.

Vertailun vuoksi - pakastepizzan ainesosaluettelo. Moni varmaan pitää lihapullia kotiruokana, ja pizzaa roskaruokana.

vehnäjauho, mozzarellajuusto (27%), vesi, tomaattisose, tomaatti, auringonkukkaöljy, suola, rasvaton maitojauhe, pinaatti, basilika, oliiviöljy, hiiva, persilja, dekstroosi, maissitärkkelys, juusto, sokeri, sipulijauhe, nostatusaineet, oragano, valkosipuli.

Ei oo nahkaa, kamaraa, sydäntä, jännettä, vierasta proteiinia, tms.

[QUOTE="Jenis";23377255]Niin, toihan tarkoittaa että siihen on lisätty sitä jännettä itsenään, eikä lihapalasten mukana... kiesus.

Vertailun vuoksi - pakastepizzan ainesosaluettelo. Moni varmaan pitää lihapullia kotiruokana, ja pizzaa roskaruokana.

vehnäjauho, mozzarellajuusto (27%), vesi, tomaattisose, tomaatti, auringonkukkaöljy, suola, rasvaton maitojauhe, pinaatti, basilika, oliiviöljy, hiiva, persilja, dekstroosi, maissitärkkelys, juusto, sokeri, sipulijauhe, nostatusaineet, oragano, valkosipuli.

Ei oo nahkaa, kamaraa, sydäntä, jännettä, vierasta proteiinia, tms.[/QUOTE]

Vertailu mozzarellapizza vs. lihapullat hieman ontuu. Miten mozzarellapizzassa voisi olla lihaa tai noita muita, kun se on vege. Voi olla toinen tarina, jos ostat vaikkapa jauheliha- tai kinkkupizzan.
Ymmärrän kyllä pointtisi.

Vertailu mozzarellapizza vs. lihapullat hieman ontuu. Miten mozzarellapizzassa voisi olla lihaa tai noita muita, kun se on vege. Voi olla toinen tarina, jos ostat vaikkapa jauheliha- tai kinkkupizzan.
Ymmärrän kyllä pointtisi.

No mulla sattui olemaan toi pizza tässä, kun on ns. kiirepäivän menu ;) Mutta lähinnä ajattelin tota kiirettä tekosyynä - jos ei oo aikaa (tai "aikaa") laittaa itse ruokaa, niin sieltä kaupan laaristakin voi kuitenkin valita jotain muuta kuin ihan pelkkää lisäainetta tai jännepullaa. Ja pizzaa parempia eineksiäkin toki on lukuisia, vaikka nyt jotkut kasviskeitot tai Kokkikartanon kiusaukset.

Kuka käskee ylipäänsä ostamaan valmis"liha"pullia? Helpompaa ruokaa saa hakemalla hakea kuin itse tehdyt lihapullat.

En näe niissä mitään pahaa. Mulla ei ole aikaa kokata iltaisin ja kohtuu ok on aineslista. Heti kun normimamma sivaltaa lihapulliinsa korppujauhot, lihaliemet tai kaikista yököintä - sipulikeiton, niin noihan on laatupullia...

Kyllä ruuanlaittoon menee aikaa - ihan oikeasti. Joku eines siellä ja täällä arkea helpottamassa on ihan järkevää. Viikonloppuisin teen lihapullat ihan itse.

En näe niissä mitään pahaa. Mulla ei ole aikaa kokata iltaisin ja kohtuu ok on aineslista. Heti kun normimamma sivaltaa lihapulliinsa korppujauhot, lihaliemet tai kaikista yököintä - sipulikeiton, niin noihan on laatupullia...

.

Minä olen ihan "normimamma" mutta meillä ei mene lihapulliin kuin paistijauhelihaa (mieluiten luomua) ja mausteita, siis ihan oikeita sellaisia. Eikä mene kuin muutama minuutti taikinan teossa.
Mutta se on minulle ihan sama mitä muut syövät. Tai käyttävätkö eineksiä tai eivät käytä. Moni ei vaan edes ajattele että kuinka helppoa ne lihapullat on tehdä. Ja ainahan ne voi vaikka pakastaa.

Yhteistyössä