Atooppiset odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua!

Vieras
Hei,

Kyselisin muilta miten pärjäätte atooppise ihonne kanssa raskauden aikana. Toisilla kun paranee kokonaan tai sitten käy kuten minulle. Vuosia iho ollut oireeton ja nyt raskaus laukaisi oireet voimakkaina.

Neuvolalääkäri ei oikein innostunut kirjoittamaan mitään lääkettä vaan määrää rasvausta (perusihovoiteet ja keskivahvakortisoni muutaman viikon jaksoissa). Mutta iho pahenee heti kun kortisonikuuri loppuu. Yöt menee huonosti nukkuen uskomattoman kutinan kanssa.

Ennen seuraavaan lääkäriin menoa, kyselenkin miten muut ovat hoitaneet ihonsa. Oletteko saaneet lääkettä kutinaan/lääkekuuria tai ylipäätään onko jotain hyviä vinkkejä? Yleensä oma ihoni rauhoittuu vasta lääkekuurin jälkeen. Myös ""allergialääke"" rauhoittaa mut nyt ei määrätty, koska väsyttää entisestään.

Mua pelottaa ihan sama juttu. Oon nyt kyllä ihan alussa, mutta en nyt ole uskaltanut mitään kortisoneja enkä protopicia enää käyttää ennen kuin tapaan lääkärin. Iho suht hyvässä kunnossa ja ilmeisesti kädet paljon paremmassa kunnossa kuin vuosiin, onneksi. Mutta pelottaa kyllä, että mitä jatkossa, jos iho paheneekin :/ En kyllä osaa sulle mitään neuvoja siis vielä antaa, mutta tsemppiä jaksamiseen!

Mulla on ollu atopian oireet poissa jo jonkun vuoden, mutta nyt raskaaksi tultuani on iho ihan villiintynyt. Eipä ole paljon muuta voinut tehdä kuin rasvata vaan, mutta sekään ei usein pahemmin auta kutinaan.

Olen nyt vältellyt vehnää ja turhaa sokeria. Niiden poistaminen ruokavaliosta on tuonut apua ennenkin. MItään tieteellistä perustelua en tälle osaa esittää, mutta kerran eräs ihotautilääkäri kehotti kokeilemaan ja mulla kyllä tepsi. Oireet ei ole kokonaan poistuneet, mutta on ollut helpompi elellä :)

Hei,

Minulla on varsin herkkä ja allerginen iho, mutta ongelmia on ollut lähinnä kasvojen, päänahan ja kaulan iholla. Raskausaikana ihon kunto on atooppisen ihottuman osalta parantunut huomattavasti. Syyksi epäilen alkoholin (etenkin viini) ja tupakansavun poisjättöä, vähentynyttä suihkuissa käyntiä (ei enään 4 kertaa / vko jumppaa ja iltasuihkua vaan vain päivittäinen aamusuihku), kahvin ja kevytlimsojen radiakaalia vähentämistä, karkin vähentämistä, suklaan välttelyä ja hajustetun kosmetiikan poisjättöä (raskauden äärimmilleen herkistämä hajuaisti...). Kaikki nämä aiheuttavat minulle allergista ihottumaa ja ainoastaan raskaus on saanut minut pysymään erossa näistä paheista.

Nyt pakkasilla jalkojen, varsinkin nilkkojen, iho, on alkanut oirehtimaan. Syynä on lienee rasvauksen puute, kun tämän vatsan kanssa ei oikein jaksa taivutella ja voidella itseään huolellisesti joka puolelta aina suihkun jälkeen.

Oletko muuten kokeillut apteekin Avene-sarjan tuotteita atooppiselle iholle? Suosittelen lämpimästi! Ovat vähentäneet minulla kortsoninkäyttöä tuntuvasti, mutta niitä pitää sitten käyttää säännöllisesti ja pitkinä kuureina.

Manteliöljy on toiminut myös hyvin kutiavaan masuun ja rintoihin - yhtään raskausarpea ei ole vielä näkynyt :)

Tsau vaan kohtalotovereille!

Menossa ollaan vasta rv 7+jotain ja viikko sitten atopia, joka on ollut kurissa vuosia, iski jälleen. Kamala kutina joka paikassa, kitalaessa, korvissa, iholla, päänahassa, silmissä... Marssin suoraan lääkärille ja sanoin, että hulluksi tulen, jos tätä täytyy 8kk kestää. Lääkäri otti yhteyttä Oysin äitiyspolin lääkäriin, joka on ollut tekemisissä raskaana olevien atopikkojen kanssa. Vastaus häneltä oli todellakin mieltä rauhoittava:
Rv 10-12 jälkeen, saa käyttää kortisoneja, saa syödä jatkuvaa allergialääkettä: mm. Xyzal kuuluu näihin (vaikka pakkausselosteessa kielletään, mutta se johtuu kuulemma vain siitä, että jotta paperiin saa kirjoittaa, että sopii myös raskaana oleville, tutkimustuloksia täytyy olla kymmeniä vuosia), ja sai myös alkaa käyttämään silmätippoja ja nenäsumutetta. Ainoa, joka kiellettiin oli Protopic. Mitkä tahansa allergialääkkeet ei käy, mutta jotku kyllä. Lääkäreiden pitäisi tietää.
Toivon sydämmeni pohjasta, että nuo auttaisivat, koska mulla ainakin tämä atopia on levinnyt paikkoihin, jossa sitä ei ennen ole ollut, kuten rintoihin...:(

Pitänee myös kokeilla sitä manteliöljyä:)

Tsemppiä muillekin, toisaalta ihana tietää, ettei taistele yksin näiden ongelmien kanssa.

Hei!
Heti minun raskauteni alkuvaiheessa sain myös inhottavia iho-oireita eli kutinaa, ihon turpoamista ja näppylöitä. Aiemmin mulla ei ole ollut juuri mitään ihottumaoireita paitsi jotain todella pientä pari kertaa elämäni aikana.
Tämä uusi ihottuma alkoi rintakehästä ja siirtyi aina kropalla eri paikkaan ja loppujen lopuksi kiersi koko vartalon lukuunottamatta kasvoja, kämmeniä ja jalkapohjia. Kävin lääkärillä n. 6 kertaa ja sain erilaisia keskivahvoja kortisoonivoiteita. Voiteista ihoni alkoi jo ohenemaan ja revin sitä rikki asti. Sitten viimeisellä käynnillä lääkäri suositteli minulle silkkisiä alusvaatteita ( siis aluspaitaa ja alushousuja, pitkiä tai lyhyitä ) ja silkkiyöpaitaa. Kävin siis tekemässä hankinnat ja jätin vielä rintaliivit pois käytöstä koska ne kutittivat myös aina. En tiedä oliko alusvaatekerran uusiminen syynä vai juuri samaan aikaan sattunut hormoonimuutos mutta elämä helpottui huomattavasti ja ihottuma häipyi kokonaan ja kutinaa on vain satunnaisesti iltasella. Suosittelen!

Moikka! Mulla puhkes viime raskauden jälkeen atooppinen ihottuma tosi ärhäkkänä erityisesti käsiin ja taipeisiin(ennen ei ole ollut tuommoista). Mitkään rasvat tai kortisonit ei sitä parantaneet, mutta usean kuukauden syönnin jälkeen jättihelokkiöljykapselit ja sinkki-kuuri auttoivat, kaivoin nuo ohjeet jostain netistä. Nyt rv 17 ja ihottuma on taas ärhäkkänä, koska neuvolassa sanoivat, että noita jättihelokkiöljykapseleita ei saa raskausaikana syödä:/ onko siis se kalaöljy, jota joku kehui, niin oikeasti ihan ok, vai luokitellaanko sekin luontaistuotteeksi...? Mulla kun ei ainakaan rasvat eikä edeskortisoni oikein auta:(

Hei ,

Minna, minullakin monipuoliset ravintorasvat (rasvainen kala, erilaiset pähkinät, kasvisöljyt...) ovat pitäneet ihon hyvässä kunnossa. Olen siis nauttinut rasvat osana normaalia ruokavaliota enkä erikseen kapseleina. Nyt odotusaikana olen korvannut karkit&suklaan pähkinöillä ja kuivahedelmillä ja tällä on ollut ilmeisesti suotuisa vaikutus ihon kuntoon.

Kymmenen vuotta sitten olin tiukalla ei-rasvaa-lainkaan dietillä (onnistui, kun kokkailin kaiken ruuan köyhänä opiskelijana itse) ja iho kuivui aivan kammottavaan kuntoon. Onneksi ihotautilääkäri kysyi heti ensimmäiseksi etten vain olisi hurahtanut rasvattomaan ruokavalioon.

Helpottavaa kuulla, etten ole ongelmani kanssa yksin. Tämä kutisemisen tuska on ihan uskomaton. Olen viikolla 19 joten taidan marssia lääkäriin ja pyytää edes jotain allergialääkettä yöksi, ei tule mitään muuten... Hyviä vinkkejä muutenkin, mutta oma ruokavalio ei niitä kyllä salli monien allergioiden takia. Tuntuu, että olen sijoittanut kaikki rahani rasvoihin ja kaikki vahtoehdot on kokeiltu, joten sinänsä tuntuu niin tuskastuttavalta. Valohoitokaan (sup) ei auta mulla kun yhdessä lääkekuurin kanssa...

Heips vielä,

Minä olen ihan mega-allerginen ""kaikelle"" ja vitamiinien syönti auttoi selviämään raskausajasta, vaikka ihottuma kiusasi ja kamala kutina välillä. Kalaöljyä söin vaikka on kala-allergia (kalaöljyssä ei ole proteiineja, joten sopii useimmille kala-allergisille) sekä mm. sinkkiä ja c-vitamiinia. Jos ruoka-aineallergioita on paljon niin on myös vitamiinipuutoksia. Ne kannattaa hoidattaa pois raskausaikana, koska vaikuttavat ratkaisevasti lapsen terveyteen. Kannattaa etsiä asiantunteva lääkäri. Neuvolassa eivät asiasta ymmärrä yhtään mitään että sieltä ei kannata kysyä.

Minulla 3 kk vanha vauva, joka on ainakin nyt täysin terve.

Itse syön multitabs special 2+ kaksi kpl päivässä ja olen kuvitellut, että se riittää yhdistettynä mahdollisimman monipuoliseen ruokavalioon. Tällä hetkellä myöskin lisäraudalla huonojen veriarvojen vuoksi...

Palaan vielä sen verran aiheeseen, että kävin viikonloppuna ihotautilääkärillä, joka määräsi antibioottikuurin ja ataraxit allergialääkkeikisi yöksi.

Selvisi samalla mielenkiintoinen asia, jota ainakaan itse en ollut koskaan kuullut: lääkäri nimittäin kysyi tiedänkö vauvan sukupuolta, sanoin, et poika pitäisi olla tulossa... Tähän lääkäri totesi, että olisi voinut kertoa saman mun ihoni perusteella! Useat poikia odottavat atoopikot oireilevat todella voimakkaasti ja tyttöjen kanssa on monesti helpompaa. Mitenkähän lienee muilla oirehtivilla, onko teillä tietoa sukupuolesta?!

Heippa!
Täällä yksi kutiava yksilö.
Kolmatta lasta odottelen ja kaikkien raskausajat ovat olleet yhtä kutinaa.

Kaksi jo maailmassa olevaa lapsosta ovat sukupuoleltansa poikia. Rv 25 nyt menossa ja ultrassa olin näkevinäni poikalapsosen. Varmistanut en tietoa, mutta itse olen ihan varma, joten voisi olla perääkin, että pojat ne sitä kutinaa aiheuttavat.

Ensimmäisessä raskaudessa neuvolan lääkäri kielsi jopa kortisonivoiteet, jonka seurauksena iho meni niin huonoksi, että söin antibioottikuurin tulehdukseen.

Valohoidossa olen myös rampannut, mutta sekin apu on vain hetkittäistä.

Nyt on juuri oikein paha vaihe menossa ja raapia saa jatkuvasti. Tilannetta huonontaa oleellisesti se että nuorimmaisen pojan pyllyä joutuu vielä pesemään ja näin kädet ovat kosketuksissa veteen koko ajan. Mikään ei tunnu auttavan.

Lääkäri määräsi 6-8 kertaa koko kropan rasvauksen päivässä plus illalla elcon rasvauksen 10 päivän ajaksi.

Tuo koko kropan rasvaus noin usein kyllä raastaa hermoja.
Myös äijän, joka saa kylmänväreitä yöllä kun hieman ""kynsäisen"" ihoani ;)

Miun atooppinen iho ei ole (vielä?) niin pahassa kunnossa kuin monilla teistä, mutta kun kävin viime viikolla lääkärissä niin kysyin samalla kortisonivoiteesta. Hän sanoi, ettei ole mitään estettä sen käyttämiseen! Nyt on mieli vähän hämmentynyt kun luen täältä teidän viestejänne. Mikä on totta? Pitäisikö kysyä vielä toiseltakin lääkäriltä? En halua aiheuttaa vauvelille mitään vaaraa, mutta en kestä ilman kortisonivoidetta jos ihottumaläiskiä tulee.

Yhteistyössä