atooppinen ihotuma???

• Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut äiti
Meidän neidillä todettiin atoopinen iho noin puolivuotiaana,kun oli kaula täynä näppyä.Ollaan selvitty tosi helpolla rasvausta ei ole tarvinnut muutakuin kylvyn jälkeen eikä aina silloinkaan kun iho ollut hyvä.Nyt neiti siis puoltoistavuotias eikä atoopinen iho ole vaivannut oikeastaan ollenkaan,kovilla pakkasilla jalta olivat kuivat ja karheat mutta ei muuta.

Nyt neidillä ollu jalassa reiden etupuolella ja takapuolella semmoiset kunnon läiskät ja kutisee ihan kauheasti,ei ole rasvaukset auttanu eikä mikään ja nyt muutaman päivän aikana on näppyjä alkanu ilmantuu ihan jokapaikkaan,jaloissa ja mahassa ja kaulassa on kunnolla semmoiset näppyrykelmät ja muussa vartalossa on ihan pientä ja ihonväristä näppy,oikeassa valaistuksessa näkyy ja kun kädellä kokeilee.

Onkohan tuo atooppista ihottumaa vai jotain muuta?

Huomenna ajattelin soitella lääkärille,kun eivät meinaa millään lähteä ja kutiavat niin kovasti,vaipaakin kun vaihtaa niin heti alkaa hirveä raaputus ja kiukkuaminen.

Käytä pyykinpesuaineena www.allegrosuomi.com allegro-pesuainetta. Ja sitten laita lapsen kylpyveteen suolaa niin sekin auttaa ihottumaan. Ihan lääkärin ohje. Mulla ja mun pikkuveljellä atooppinen ihottuma. Oon melkein kohta kävelevä atopia-opas... :/

Niin ja jos kutittaa niin anna vähän raapia... :( itse oon ruvennu tuolle miehellekkin raivoamaan päin naamaa kun se on pitäny illalla mun käsiä kiinni etten raapisi.

Kutina on hel.vetillistä, raapiminen taivaallista... Piä kuitenkin kynnet lyhyenä ettei raavi itseään verille, ettei tuu tulehdusta. Kroppaa kyllä voi välistä voidella ihan käsidesillä, sekin helpottaa ihottumaa.

huolestunut äiti
Meillä on just jotain tuomosta pesuainetta ei saman merkkistä,mut allegia testattuja ja nuita ei kaupoista saa,koko ajan ollaan nuita käytetty.
Mistä vois johtua tämmönen äkillinen puhkasu ku aikasemmin ei tosiaan ole juuri ollut niin nyt on koko keho ihan näpyn peitossa ja päivä päivältä pahenee?

Kortisoonia en ole viitsinyt pistää kun ovat niin raavitut nuo pahimmat kohat enkä muutenkaan mielelläni sitä laittaisi.
onko ihan turha soittaa lääkärille ja käydä näyttämäs?

Meillä joskus joku ruoka-aine saattaa pahentaa lapsen ihottumaa tai "stressi" esim. matkoilla.
Älä laita kortisonia rikki revityille, mutta meillä on resepti Fucicort-rasvaan, joka on tarkoitettu rikkinäiselle iholle ehkäiseen tulehdusta.
En tiedä saako sitä ilman reseptiä?

Meilläkin on tuttua atooppisen ihon kanssa "tappelu". Keskimmäisen kanssa meni välillä niin pahaksi, että joutui sairaalaan osastohoitoon. Siellä pahoihin kohtiin laitettiin keittosuolaliuoshauteita. Niillä oli ihoa rauhoittava vaikutus. Rasvoja on kokeiltu varmaan kymmeniä...Nyt pojalla on ikää jo 5v ja paras lääkerasva on ehdottomasti Protopic. Välillä tavallinen Bepanthen auttaa myös.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2007 klo 16:55 rinna kirjoitti:
Meilläkin on tuttua atooppisen ihon kanssa "tappelu". Keskimmäisen kanssa meni välillä niin pahaksi, että joutui sairaalaan osastohoitoon. Siellä pahoihin kohtiin laitettiin keittosuolaliuoshauteita. Niillä oli ihoa rauhoittava vaikutus. Rasvoja on kokeiltu varmaan kymmeniä...Nyt pojalla on ikää jo 5v ja paras lääkerasva on ehdottomasti Protopic. Välillä tavallinen Bepanthen auttaa myös.
Meillä myös Bepanthen auttaa 6v:n atooppiseen ihoon. Mikään muu rasva ei ole auttanut. Useimmiten ihottumaa on taipeissa, mutta myös toisinaan länttejä on säärissä, reisissä ja jopa seässä. Meillä pahenee ilmojen muuttumisen myötä ja jos neitillä on liikaa päällä. Jo pienenä huomasin, että esim. matkustettaessa täältä etelä-rannikolta Keskisuomeen oireet pahenivat ja mm. tutin reunoille tuli ihottumaa.

Suolan lisäämisestä kylpyveteen en ole ennen kuullut. Ihan tavallista suolaa ja paljonko sitä pitäisi laittaa?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2007 klo 17:09 Capri kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2007 klo 16:55 rinna kirjoitti:
Meillä myös Bepanthen auttaa 6v:n atooppiseen ihoon. Mikään muu rasva ei ole auttanut. Useimmiten ihottumaa on taipeissa, mutta myös toisinaan länttejä on säärissä, reisissä ja jopa seässä. Meillä pahenee ilmojen muuttumisen myötä ja jos neitillä on liikaa päällä. Jo pienenä huomasin, että esim. matkustettaessa täältä etelä-rannikolta Keskisuomeen oireet pahenivat ja mm. tutin reunoille tuli ihottumaa.

Suolan lisäämisestä kylpyveteen en ole ennen kuullut. Ihan tavallista suolaa ja paljonko sitä pitäisi laittaa?
Joo ruokasuolaa, lääkäri sanoi ohjeeksi että ei mitään pan-suolaa vaan ihan tavallista keittosuolaa. :) En tiiä kyllä määrästä yhtään tarkemmin, mutta viitteitä voisi antaa ohje minkä lääkäri mulle antoi keittosuolaliuoskääreisiin, eli 1tl litraan vettä. Merisuola käy kans.

Merivesihän auttaa ihottumaan, eli tämä olis vähän kuin keinotekoista merivettä. :) Ja onhan niitä suolahuoneitakin. <br><br>

Meille annettiin aikoinaan neuvo että lapsi tulisi suihkuttaa vähintään kerran päivässä. Rasvoina Ceridal ja A-derma. Meillä lopetettiin kylpeminen kokonaan koska lämmin vesi irrottaa ihosta sen omaa rasvaa, ja käytiin vain suihkussa.

Semmoinenkin ohje että ei uusia tummia vaatteita, koska jotkut väriaineet saattaa aiheuttaa ärsytystä, vaikka vaatteen olisikin pessyt muutaman kerran ennen käyttöä.

huolestunut äiti
Meille kans tulee tutin reunoista tuota ihottumaa,ens viikol otetaan tutit pois niin jospa paranis leukakin ja suun ympärys,tuotakaan ei ole aikasemmin ollu ku vasta jonku kuukauden ajan vaikka aina tuttia on syöny.

Meillä käydään kerran viikossa kylvyssä ja muuten sitten ihan vaan pikkupesut.

Taidan kuitenkin huomenna lääkäris käydä näyttään jos sais uusia rasva reseptejä ku nuo nykyiset ei näytä helpottavan yhtään ei edes bebhanteen mikä on ennen auttanut hyvin.
Mitä rasvoja teillä muilla käytetään? jos vois ottaa kokeiluun,jos niistä löytyisi meille sopiva rasva.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2007 klo 17:29 huolestunut äiti kirjoitti:
Meille kans tulee tutin reunoista tuota ihottumaa,ens viikol otetaan tutit pois niin jospa paranis leukakin ja suun ympärys,tuotakaan ei ole aikasemmin ollu ku vasta jonku kuukauden ajan vaikka aina tuttia on syöny.

Meillä käydään kerran viikossa kylvyssä ja muuten sitten ihan vaan pikkupesut.

Taidan kuitenkin huomenna lääkäris käydä näyttään jos sais uusia rasva reseptejä ku nuo nykyiset ei näytä helpottavan yhtään ei edes bebhanteen mikä on ennen auttanut hyvin.
Mitä rasvoja teillä muilla käytetään? jos vois ottaa kokeiluun,jos niistä löytyisi meille sopiva rasva.
VOI per.se... :kieh: kirjotin pitkät löpinät mutta sitte tuli "virhe" ja teksti hävisi. Lyhyesti.. kehuin omalta kohalta Tummelin ja Essex Plussan. :) Mutta omat voiteet löytyy kokeilemalla. Ja kannattaa vaihdella voiteita, sama voide ei välttämättä jatkuvassa käytössä enää tehoa. Pari kolme hyvää kun löytää ja niitä vaihtelee.

Nostetaan viel jos siel ois atopikkojen äitit valvomas koneel.

Joo siis me ollaan noin viikko käytetty aina yhtä voidetta ja joskus tiheämminki vaihettu,mut tuntuu et ei nuista meidän voiteista ole mitään tehoa nyt,aikaisemmin on hyvin kuivuuden pitäny pois,mutta nyt kun tuo iho on pahempi niin ei mitään tehoa.

Tällaisen löysin allergia ja astmaliiton sivuilta:

Koska atooppinen iho on luonnostaan kuiva, on aiemmin tiukasti pyritty vähentämään pesukertoja. Vauvalle voi antaa lyhytaikaisia kylpyjä, mutta mieluimmin käyttää suihkussa kuten vanhempiakin lapsia vaikka päivittäin; harjaa tai sientä ei pidä käyttää. Saippuan asemesta kuivaihoinen voi pestessään käyttää pesuaineena perusvoidetta. Mitä enemmän ihottumaa on, sitä tärkeämpää pesu on. Pesulla iho saadaan puhtaaksi liasta, hiestä ja pölystä.

eli meillä neuvolassa suositeltiin suihkuttamaan kerran päivässä.

atooppisen ihon huononemisen pohjalla voi hyvinki olla allergia, meillä ainakin iho huononee sen takia. ollaan saatu ohje nopea kylpy joka päivä ja rasvaus päälle meillä essex plus ja välillä myös locobase(joka on tosi paksua ja ei täysin imeydy)

kun ihottuma on tullut ei se itellään katoa ainakaan meillä, pitää hoitaa pari pv kortisonilla (meillä sibicort) jotta iho pehmenee ja tulee kuntoon.ihottuma alkaa elää omaa elämäänsä eikä parane itsekseen.

ja allergian mahdollisuus olis hyvä sulkea pois...

Ilmankosteus on myös hyvä pitää noin 40%:ssa. Meille ostettiin eka ilmankosteusmittari, ja meillä ei ollu huoneilmassa kosteutta kuin noin 20%!! Ja suositus 30-45%.

Tämäkin mainitaan atopialiiton sivuilla. Me ostettiin sitten ilmankosteuttaja. Mitä trooppisempi ilmasto niin sitä parempi... :D

Olen itse sairastanut atopiaa yli 30 vuotta ja kolmella lapsellani on atopia, pojalla lähinnä kuiva iho. atopikon ihosta puuttuu rasvaa ja iho ei kykene säilyttämään kosteustasapainoa. Allergiat oireilevat useimmiten suolisto-oireina ja ihottumana. Ruoka-aineallergiatestit eivät kerro koko totuutta. Kannattaa tarkkailla oireita. Itse halusin vaihtoehtoja kortisonille ja antihistamiinille. Rauli Mäkelä suositteli minulle vitamiineja ja kalaöljyä ja erityisesti sinkkiä. poistin ruokavaliosta valkaistut , raffinoidut tuotteet ja korvasin ne täysjyvätuotteilla. Valkoinen sokeri ja useat lisäaineet pahentaa tulehdusta, joten niiden käytön vähensimme minimiin. Lisäsin kasvisten ja marjojen käyttöä. Myös stressi pahentaa ihottumia. Tilanne oli tyttöjen ja minun kohdalla todella paha ja ihottumaa oli lapsilla koko keholla. Lääkärit määräsivät vain kortisonia ja muusivoiteita. olimme väsyneitä ja stressaantuneita ja syytin itseäni huonoksi äidiksi. meillä ei ole lemmikkeja ja vaihdoin pesuaineet yms. Ruokavalio, erityisesti sinkki ja maitohappovalmisteet rauhoittivat suolistoa. viime kesänä eli neljän vuoden jälkeen tilanne on ollut tosi hyvä. Auringonvalo ja Lipolan toimivat hyvin, sillä atoopikon ihosta puuttuu keramideja. oli ihanaa kun omalla ja lasten iholla ei ollut rumaa, punaista ihottumaa. lapset olivat energisempiä ja iloisempia. Meillä hyvä näin, onneksi ei ole ollut nuha- yms silmäoireita tai astmaa. Itse hoidan siitepölyallergiaani hunajalla =siedätyshoitoa ja nokkosjauheella, joka sisältää asetylkoliini nimistä ainetta, joka lievittää allergisia oireita. Eli vaihtoehtoja ainakin lievemmille atoopikoille on. Ei vaivuta epätoivoon, jalievää kortisonia ja herkkuja voi käyttää silloin tällöin. Elämästä pitää voida nauttia! terveisin ressaava rupisammakko.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 11:02 Cilla kirjoitti:
Mä hehkutan edelleen Noni-mehun puolesta. Sillä sain oman atooppisen ihon kuriin=)
Toinen hyvä tuote on Aloe Vera.
Aloe Vera Gel-juoma pelasti meidän tytön ihon.Myös minun päänahkani oli auki moninpaikoin,muttei ole enää.

Yhteistyössä