Atooppinen ihottuma..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iugyjgyugyu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iugyjgyugyu

Jäsen
18.10.2005
62
0
6
Sain juuri lääkäriltä puhelun, tytölläni 8v on atooppinen ihottuma eli nyt alkaa sitten rasvaukset ja pesuaineet ym. semmoset menee kaikki vaihtoon. Onko kellään kokemusta atooppisesta ihottumasta ja sen hoidosta? Kaikki apu otan kiitollisena vastaan.

On kokemusta kolmesta (vanhinkin vasta 5 tosin). Ihottumaa pahentaa jotku ruuat (tomaatti, mansikka, suklaa, appelsiini), hiki, kosteat vaatteet, keinokuitu raapii, liika rasvaus hautoo, pakkanen kuivattaa. Helpottaa: ilmakylvyt, rasvaus (mutta ei siis liikaa, ja merkkiä vaihdellen), kylpyöljyä kylpyveteen. Meillä silkki- ja villavaatteet sopii.

Itse olen jo äiti, mutta minulla on ollut atooppinen iho lapsesta saakka. Kokemusta ihon hoidosta on kertynyt jo 24 vuotta...Minulla toimii ainakin seuraavat jutut. Joka ilta suihkuun, hiet ja vanhat rasvat pois. Pehmentää mukavasti myös ihoa. Itse likoan suihkussa välillä turhankin kauan..Ei mitään kaupan suihkusaippuoita! Puhtaalle hieman kostealle iholle rasvat. Perusvoide ei liian paksua. Itselläni Essex lotion riittää, "korppukausina" paksumpaa. Vedä sitä löysempää perusvoidetta vaikka kaksi kertaa. Eli annat vähän kuivahtaa ekan rasvakerroksen ja jos tarve vaatii lisäät rasvaa. Löysä voide imeytyy paremmin, eikä jää ihoa tukkimaan ja kutisemaan. Kuivalle iholle laitettuna perusvoide monta kertaa kirvelee! Tätä ei minun äitini tajunnut aikoinaan! Silloin oli muodissa, että atoopikkojen ihoa ei "kuivateta" turhilla pesuilla joka päivä...Villa vaatteita inhoan, ne kutisevat ja pistelevät. Puuvilla on ihan parasta. Yöksi laitan rasvauksen jälkeen puuvilla kerraston päälle, hyvälle tuntuu(ei ehkä näytä). Kortisonit laitan, kun perusvoide on vähän imeytynyt tarvittaviin kohtiin. Elidel ja Protopic auttoivat ihottumaan, mutta aiheuttivat niin kamalat kutinat ja poltot, etten enää ikinä koskekaan niihin! Kortisoni siis toimii mulla. Valohoito on talvisin ihan hyvä juttu, "aurinko" tekee hyvää ja ainakaan minulla ei ole varaa joka talviseen etelän matkaan. Iholääkärini kyllä suositteli minulle parin kuukauden lomaa etelään joka talvi :laugh: . Käytän omo sensitive pesuainetta kaikille vaatteille. Kosmetiikassa kannattaa olla myös tarkkana, hajusteet pois. Kynnet lyhyeksi, ei saa raavittua niin hyvin. Suklaa, väriaineet yms. pahentaa ihoa, mutta tuleehan niitä syötyä. Lapsilta ne on helpompi kieltää. Pitäkää karkkipäivää, omarit yms. ovat hyviä, kun eivät ole niin väriaineissa uitettuja. Hikoilun jälkeen aina pesulle+rasvat. Petivaatteet vaihdan viikoittain ja käytän kuivausrumpua poistamaan vaatepölyä, olen laiska enkä jaksa silittää. Pöly kutiaa ainakin minua, joten ei kun luuttuamaan...no joo mikrokuituliinalla pyyhkäisen makarin lattian pari kertaa viikossa ja tuuletan pakkasella petivaatteita. Meillä on paperinarumatot. En ole mitenkään supersiisti. Siitepöly aikaan ei mitään pihalle kuivumaan/tuulettumaan. Älä käytä kynsilakkaa, monella se pahentaa ihottumaa. Tässä vähän alkua! Kysele, jos tulee jotain mieleen...

Yhteistyössä