atooppinen ihottuma???

Voisitteko hyvät vanhemmat kertoa kokemuksianne atooppisesta ihottumasta ja sen yhteydestä ruoka-aine allergiaan.

Eli minkälainen on allergiasta johtuva iho-oire?
Missä sijaitsee?
Minkälainen ulkonäoltään?
Onko ihottuma sellaista ajoittaista lehahtelua vai pysyykö se paikoillaan niin kauan kuin allergisoiva aine on läsnä?
Ja voiko muut. kk:n vanhalla vauvalla olla atooppista ihottumaa ilman että allergiaa on taustalla?
Ja minkälainen on nokkosrokkoihottuma? Onko siinä näppylät aina ihosta koholla olevia, vai voiko olla sellaista pientä näppylää, joka vain näkyy "peilautuen" ihossa, vähän niinkuin vauvarokossakin on joskus?
Ja onko jollain tullut maitoaltistuksessa nokkosrokkoa ja se ei sitten olekaan ollut oire maitoallergiasta?

Siinäpä niitä nyt kysymyksiä tuli ihan roppakaupalla, kuten voitte arvata täällä tämä äiti alkaa jo itsekin muistuttaa kysymysmerkkiä näitten arpailujen kanssa. Pliis kertokaa kokemuksianne!!


 
Ihan pienellä ihottuma on todella usein merkki ruoka-aine allergiasta. Joskus aika pian allergisoivan ruoan jälkeen voi kasvoilla ja kaulalla olla "lehahtelua", jolloin esim. posket alkavat punoittaa. Sitten lapsella voi olla jatkuvasti ihottumaläiskiä, jotka saattavat alkaa jopa erittää. Ne eivät lunnollisesti parane yhtä pian allergisoovan aineen jäätyä pois, jos iho on jo rikki. Nokkosrokossa ainakin minulla näpyt ovat aika laakeita ja aavistuksen koholla ihosta, voivat tietysti olla hiukka erilaisia. Nokkosrokko eli utrikaria on jo ehdoton allergiareaktio ja siihen monesti jo todetulle allergikolle annetaan lääkettä (antihistamiinia). Nokkosrokko painuu taas jälki jättämättä suht pian pois, kun "kohtaus" on ohi.

Jos iho on allergian takia jo ehtinyt mennä huonoon jamaan, ei pelkkä ruokavalio muutos välttämättä riitä vaan ihoa joutuu hiukan rasvailemaan kortisonilla. Jos allergian aiheuttaja on pois, ei ihottuman pitäisi palata kortisonilla voitelun loputtua.
 
Kiitos vastuksestasi NallePuh82.
Niin kerron vähän näitä kysymykseni taustoja.
Eli meillä on nyt reilut 3kk poika, joka on kova poika pulauttelemaan, pukluja tulee niin heti ruokailun jälkeen kuin jopa us tuntien jälkeen syömisestä.

Päiväunet on tosi rikkonaiset ja saa sellaisia itkukohtauksia, jossa selvästi johonkin koskee. Illat ovat olleet pahimmat, mutta kyllä niitä päivisikin on ja varsinkin niiltä päiväunilta tuntuu aina heräävän kesken kaiken kun jokin vaiva häiritsee.

Iho oireet ilmaantuivat Tutteli Omenon Plus aloituksen jälkeen (sitä sai vain noin 120ml iltaisin). Kasvoissa ja päänahassa nousee ja laskee sellaisia pieninäppyläisiä ihottuma-alueita. Häviää kun laitan kortisonirasvaa tai joskus saattaa hävitä ihan perusrasvauksella (Ceralan öljy ja Decubal x 2/pv). Mutta nuo ihottuma-alueet selvästi kutisevat, yöt toisinaan yhtä sihkutusta. Se ihottuma on poissa 2-3 päivää kunnes kukkii taas uudelleen. Jaloissa ja käsivarsilla on sellaista atoopikolle tyypillistä kuivaa syheröä, joka ei ole ainakaan vielä kovasti punainen.

Oltiin sitten maitoaltistuksessa... Kotiin pääsyämme huomasin em kaltaisen näppyläisen ihottuman, vatsan ja selän alueella, joka tosiaan ei noussut pintaan asti. Se oli hävinnyt melkein kokonaan seuraavana aamuna (vain kyljessä vähän näkyvissä). Altistusviikon aikana kävi vaippa-alueella myös vastaavanlainen ihon pinnan alla näkyvä näppyjuttu, joka hävisi muut. tunnin aikana. Muuten päässä olevat ihottumat kukkivat samalla tavalla muutaman päivän syklillä.

Lääkäri oli sitä mieltä, että vauvallani on vain atooppinen ihottuma ilman maitoallergiaa. Mutta kun se "kuhahtelee"em tavalla ja selvästi kutisee,niin en ole ihan vakuuttunut. Ja mikä se sitten oli se vartalolle ilmaantuva ihoreaktio,jos se ei ollut nokkosrokkoa??
Liekkö miten epätavallista, että vauva herkistyy rintamaidon kautta jollekin muulle kuin maidolle, reakoiden ihollaan (ja suolistollaan). Voiko vauva olla allergisoitunut esim kotimaisille viljoille ja ei ollenkaan maidolle? Kun tuntuu että jokin meidän ruokavaliossa nyt mättää!
 
Voisihan se olla niinkin, että lapsi olisi allerginen esim. viljoille myös. Jotenkin minua kuitenkin jäi "vaivaamaan" tuo maito, koska oireet alkoivat tuon Tutteli Omneon aloituksen jälkeen. Monesti maitoaltistukset voivat olla hiukan sekaisia, jos siihen mennään oireilevan vauvan kanssa.Oliko lapsi ennen altistusta jollain erityiskorvikkeella vai imetitkö häntä imetysdieetillä?

Me ollaan oltu oireilevan kanssa ekassa maitoaltistuksessa ja tulos oli negatiivinen. Oireilu ei juurikaan pahentunut, mutta ei tosiaan parantunutkaan.

Tuosta pulauttelusta, joka voi olla myös allergiaoire, on täällä menossa useampia ketjuja.
 
Niin nuo vatsaoireet (pulauttelu, itkuisuus ym) olivat jo ennen tuota Tuttelin Omenonin aloitusta, mutta ne iho-oireet tulivat vasta sen jälkeen.

Ennen altistusta olin maidottomalla ja kanamunattomalla dietillä 2 vk ja silloin lapsi sai vain rintamaitoa. Mutta minulla tuli sellainen kömmähdys, että söin sillä toisella diettiviikolla soijajugurtteja ja jäätelöä ja minulla tuli sellainen olo, että muksu pulautteli vielä enemmän. Eli jäi sellainen tunne,että vauva reakoi siihen soijaan, eikä siis ollut oireeton kun mentiin sinne altistukseen, ts koko altistus oli ihan yhtä tyhjän kanssa!

Miten sinulla sitten todettiin tuo maitoallergia, jos tulos oli negatiivinen? Teitkö uuden altistuksen?

Minä aloitin nyt sitten torstaina ominpäin uuden diettauksen (maito/kanamuna), ihan vain sen takia että selvitän oliko tuolla minun ylimääräisellä soijan syömisellä merkitystä. Tällä hetkellä vauva selvästi pulauttelee vähemmän , noita iho-oireita vielä on.

Minkä ikäiselle lapselle voi jo tehdä ihotestejä ajatellen juuri noita viljoja?

 
Meillä testattiin maito, muna, vehnä, kala, katkarapu, soijapapu, maapähkinä, koivu, kissa, koira. Testin tekijä sanoi ettei paljon laajempaa voi tehdä näin pienelle. Prickeistä löytyi maito-ja kananmuna-allergia.
Oireina meillä on ollut runsas pulauttelu, noin 3kuukauden iässä alkoi iho-oireet, posket lehahtelivat ja oli nokkosihottumaa lähes päivittäin. Päänlaen iho ollut aina kuiva ja hilseilevä. Lisäruokana kokeilimme riisiä 3,5 kuukauden iässä josta tuli reilun viikon mittainen ripuli ja paha nokkosihottuma.
 
Meillä on tehty allergiatestit aika pienelle, ehkä 4 kk ikäiselle ekan kerran ja sitten vuoden ikäsenä uudelleen. Meillä lapsen allergiat eivät ole IgE välitteisiä, joten eivät testeissä näy. Moni maitoallerginen on allerginen myös soijalle. Itse olen aikoinani imetysdieetannut myös ja ikävä tosi asia on, että aika harva selviää pelkän maidon ja munan välttelyllä. Usein dieetataan myös kotimaisia viljoja, soijaa, kalaa, sitruksia, tomaattia, mansikkaa, selleriä, pähkinöitä jne. Itseltäni oli edellisten lisäksi pois vielä ainakin nauta, broileri ja liuta muita, mutta oireettomaksi en lasta imettämällä saanut.

Meillä ensin sairaalassa maitoaltistus todettiin negatiiviseksi, mutta aikani asiasta rähistyäni päätin siirtää lapsen Neocatelle. Ostelin sitten Neocatea omakustanne hintaan ja oireilu väheni huomattavasti. Menimme tässä vaiheessa myös allergologille ja otettiin muutama puhelu sairaalalle, jossa lääkäri myönsi kämminsä ja laittoi Kelaan lausuntoa. Luojan kiitos Kelalta liikeni ymmärrystä tälle venyneelle altistukselle ja saatiin korvaus. Itsekin oli siinä jo aika sekaisin. Meillä lapsen oireilu myös muuttui matkalla ja se ei sitten myöskään helpottanut soppaa. Imetyksen päätyttyä lapsi oireili epäsopiville korvikkeille refluksilla entisen ripuloinnin sijaan. Tämä oireilutavan muutos teki ennestään epäselvästä tilanteesta sekavan ja lääkäritkään eivät ymmärtäneet refluksia oireeksi. Onneksi sitten jostain (varmaan täältä) joku ymmärsi minulle kertoa hiukan faktoja näistä allergiahommista ja ymmärsin sitten kokeilla sen Neocaten.

Imetyksen lopetin lapsen ollessa 4,5 kk, koska imettämällä häntä ei saanut oireettomaksi edes tiukasti dieettaamalla. Eka korvike oli epäsopiva Almiron, jolla mentiin siihen pahuksen altistukseen, joka sitten HIUKAN venyi ja mutkistui.
 
Niinpä tuon soijan täysin välttäminen onkin sitten vielä ongelmallisempi, kun kaupan tuotteissa on joka maito tai sitten soijaproteiinia!!! Kauppareissut venyvät pitkiksi noita tuoteselosteita lukiessa. Noita muita allergisoivia aineita välttelen, viljat on vielä ruokavaliossa.

Lisäevääksi vauvalle kävin hakemassa apteekista Profylac maitojauhetta, mikä ymmärtääkseni on aika paljon tuon Almironin kaltainen.

Niin ja sitten se meidän lääkäri määräri vauvallemme Gavisconia pulautteluun (jonka ei siis usko olevan allergiaoire). Ja kun minä kyseistä lääkettä käytin jo aiemmin noin 1kk ennen tuota altistusta ja siitä sanottiin silloin että ko lääke ei sovellu jatkuvaan käyttöön, kun siinä oli jotain lisäaineita niin paljon (olikohan alumiiniakin?). Eipä tuo lääkärin asiantuntemus (lastenosaston lääkäri) ollut muutenkaan hirveän vaakuuttavan tuntuista, kun se ei esim tiennyt että Pantysonissa on Hydrokortisonia samanverran kuin 1 % Hydrokortison tuubissa.

Oletteko muuten mikälaista kortisonirasvaa käyttäneet vauvoillenne ja miten pitkään, siis pitääkö sitä laittaa usemampi pv putkeen vaikka iho näyttäisi rauhoittuvan yhdellä rasvauksella? Meillä kun yleensä tuo yksi rasvaus riittää muutamaksi päiväksi, kunnes iho kukkiin taas uudelleen...
 
Itse olen käyttänyt kortisonia voiteena kunnes oireet ovat kadonneet, joskus riittää kerta joskus taas ei. Olen laittanut sitä iholle iltaisin ja aamulla perusvoidetta, joka lastenlääkärin mukaan saa vielä kortisoonivoiteen vaikutuksen pintaan.
Ei ole mitään syytä käyttää pitkään jos oireita ei ole.
 
Gaviscon on hankala lääke allergiselle, siinä on todella paljon lisäaineita ja aromeja ja siksi se loppupelissä aika harvalle allergikolle sopii. Olet myös oikeassa siinä, että se sisältää alumiinia ja siksi sitä ei suositella jatkuvaan käyttöön. Refluksiin on kyllä olemassa liuta muita lääkkeitä, mitä voi jatkuvasti käyttää. Silti olisi aina syytä selvittää refluksin syy eikä vain lääkitä oiretta. Vähän sama juttu ihottuman kanssa. Koska juttu ei välttämättä näytä nykyisen lääkärin ohjeistuksella aukeavan,kannattaa vakavasti miettiä yksityistä pätevää allergologia.
 
Oikeassapa olet että allergologi osaisi varmaan auttaa parhaiten, tietäisiköhän joku sellaisen lääkärin Kuopiosta tai Joensuusta???
Meillä ei yksityisellä lääk.asemalla käy kuin ihotautilääkäri, ymmärtäisiköhän tuo mitään?
Olisikohan ensin viisainta teettää nuo ihotestit tuolla ko lääk.asemalla ennen allergologille menoa? Minä ehkä saisin lähetteen tk lääkäriltä testeihin.
Niin ja vielä kysymys siitä ihottumasta, joka on siis allergian aiheuttama, että voiko se kulkea syklissä pitäen siis muut. pv:n välin alkaen taas uudelleen?
 
Kuopiossa ainakin Mehiläisessä ottaa vastaan lasten allergologi. Itse ei olla Kuopiossa lääkärissä käyty, joten henk.koht. en osaa hänestä sanoa mitään. Testit saa yksityisesti kaikkein nopeimmin, ei tarvitse ensin odotella lähetettä ja sitten odotella lisää vastaanottoaikaa. Jos on vakuutus, niin ehdottomasti suosittelen testejä yksityisesti. Jos ei ole vakuutusta ja testit tuntuvan kalliilta, kannattaa sitten yrttää saada testit julkisen puolen kautta, mutta allergologille menisin silti yksityisesti. Itse lääkärissä käynti ei ole kovinkaan kallista, mutta tutkimukset ja toimenpiteet kieltämättä maksaa.

Mulla ei ole oikein kokemusta tuosta lapsen allergisesta ihottumasta, sillä meillä lapsella ei ole iho-oireita, joten kokemusta löytyy lähinnä oman ihon rasvailusta ja en nyt tarkasti muista oireiluani lapsena. Parilla tutulla on iho-oireilevat lapset, mutta empä ole koskaan tullut tuommoista heiltä kysyneeksi.
 
Moi sirpiina!

Joensuussa hyvä allergologi on Tiina Reijonen, ottaa vastaan Itellä. Tosin me ei päästy sitä kautta, kun oli kovat jonot. En tiedä olisiko nyt jo parempi tilanne. Onneksi samaan lääkäriin törmättiin, tosin toisen lääkärin konsultoinnin kautta, lastenpolilla käytäessä. Itellä itse asiassa sanoivatkin, että niin pienelle (meidän neiti silloin 4 kk) testit tehdään joka tapauksessa saikulla.

Kauhean sitkeää toimintaa tosin vaati, ennen kuin normi lastenlääkäri(t) lopulta suostui konsultoimaan allergologia. Tyttöä kun pidettiin vain atoopikkona, ja eräs lääkäri totesikin (suuressa viisaudessaan), että VAIN kolmasosa atoopikoista oireilee jollekin ruoka-aineelle. No minä siihen sitten toteamaan, että eipä kuullosta minusta sitten mitenkään kauhean epätodennäköiseltä, että neiti allergikko on... Itse kun olin jo sen verran salapoliisin työtä tehnyt, että muutamista ruoka-aineista täysin varma olin.

Tyttö reagoi hyvin voimakkaasti jo täysimetyksen aikaan, eikä ihme, sillä sopimattomien ruoka-aineiden lista on jo aika pitkä...
 
Hei Iiris!
Ja kiitos vain vinkistä, pitää ruveta selvittelemään noita jonoja tuolle allergialääkärille.

Taisi olla sama lastenlääkäri meillä PKKS:sä käydessä,kun meillekin sanottiin tuo VAIN kolmasosa atoopikoista on allergikkoja... Ja samaan hengevetoon tämä lääkäri kertoi kuinka ERITTÄIN EPÄTODENNÄKÖISTÄ on että vauva allergisoituisi maidolle pelkän rintamaidon kautta. Toisin sanoin, oli jo ennen maitoaltistuksen aloittamista sitä mieltä, että ei tämä mitään maitoallergiaa ole!

Meidän ensimmäinen poika kun sai myös maitoallergiadiagnoosin, joka reakoi vain suolisto-oireilla (ym itkut). Myös tämän pojan viimeisimpään epikriisiin oli joku lääkäri laittanut loppukaneetiksi,että tämäkin vaiva oli varmaankin vain koliikkia!!! Voi että suututtaa vieläkin! Kaikki ne altistukset ja tutkimukset ja tuo fiksu lekuri veti loppuksi maton alta koko hommalta. Ja varmasti oli se ensim. poika maitoallergikko ja joku muu kuin koliikki ja tavallinen atooppinen ihottuma ilman allergiaa on tällä toisellakin vauvalla!

Minkälainen atooppinen ihottuma teidän vauvalla on? Onko se koko ajan samassa paikassa, vai muuttaako paikkaa ja ulkonäköä, häviääkö välillä?
 
Varmaankin sama lääkäri! Se tuntui olevan täysin mahdotonajatus, että rintamaidon kautta voi oireilla. Toinen mahdoton ajatus oli se, että lapsi olisi perunalle allerginen. Voi voi...

Meillä ihottoma oli imetysaikana semmoista tasaista nokkoihottomaa lähes koko keholla. Lisäksi iho oli erittäin kuiva, ja erityisesti kaula ja taipeet lähes aina tulipunaiset. Nyt Almironin aikaan pahiskiinteille reagointi on semmoista lehahtelevaa nokkoihottumaa lähinnä kasvoissa ja vatsan seudulla. Häviää aina muutaman päivän sisään pahiksen lopettamisesta, paitsi riisin kanssa tuhot kestivät Lisäksi tuo kaula on erittäin herkkä. Kuivuus hävisi muutamaan päivään imetyksen lopettamisen jälkeen.
 

Yhteistyössä