atooppinen iho sekä ruoka-aine allergiselle vinkkejä..

  • Viestiketjun aloittaja wera kaipailee
  • Ensimmäinen viesti
wera kaipailee
Mikä margariini on maidoton? Mitä pesuainetta käytätte atoopiitikon ihon pesuun? Itse olen pessyt n.1-vuotiasta poikaamme tähän asti Agualan-perusvoiteella. myös hiukset. Nyt kun hän lähestyy 1vuoden ikää tulee ongelmaksi ruuat, lähinnä einekset kun ne useasti sisältää "kiellyttyjä" aineita sekä mitä välipaloiksi? Poika on allerginen maidolle, vehnälle,k-munalle sekä hieman soijalle. Olisiko teillä antaa ruokavinkkejä/ihon-hiusten pesuaine vinkkejä?
 
Meillä koko perhe, atoopikot mukaanlukien, käyttää hiustenpesuun Elokuun Mietoa sampoota. Sisältää hyvin vähän ainesosia (olikohan merisuolaa, kookosta ja vettä) eikä lainkaan säilöntä-, väri- tms. aineita. Tosi hellävarainen ja hyvä! Myydään luontaistuotekaupoissa. Sopisikohan teillekin? :)
 
En nyt ihan varmaksi muista, mutta olisko se yksi Keiju-margariini ollut kokonaan maidoton... Meillä kun ei tuo maito ole ongelma, niin ei oo jäänyt mieleen. Kokeiluaikoina vaan tuli niitäkin tutkittua.

Reseptejä allergikoille löytyy ainakin www.allergia.com ja www.semper.fi
 
atoopikon äiti
Meillä käytetään pesuaineena Ariel ja Omoa hajustamaton , ei tietenkään huuhteluainetta. Kukaan perheessämme ei käytä mitään hajustettuja tuotteita, dödöt ja lakat on isoilla myös ilman hajusteita, ruuat on itse tehtävä. Luomu ruuissa on valmiita aterioita, tutustu niihin kunhaluat päästä joskus helpommalla. Minä annan atoopikoille aamiaisen yhteydessä helokkikapseleita.
 
Laktoositon FLora on maidoton. Katsii tehdä netissä hakuja ruokafirmojen esim. FInfood sivuilla, siellä voi valita erikoisruokavaliohaun.

Meillä käytetään jotain vauvashampoota, en muista nimeä, mutta en pese sillä kuin hiukset ja kaulan. Sitten käytän myös Dermosil-nestesaippuaa käsien ja pepun pesuun.

Oletko kokeillut Yosa-"jogurttivalmisteita"? Ne perustuu kauraan. Marjoista saa erilaisia kiisseitä vaikka kuinka paljon, sitten omenoista voi tehdä sosetta tai raastaa sitä esim. riisipuuron joukkoon.
 
Molly
Oletko kokeillut hamppuöljyä? Hamppuöljyä on tutkittu ja tutkitaan Kuopion yliopistossa. Käytämme hamppuöljyä sekä ulkoisesti että sisäisesti. Maultaan se ei ole suurta herkkua, mutta laitan sitä ruokaan. Isommat lapset ottavat sitä semmoisenaan lusikallisen. Ulkoisesti hieron sitä iholle kutiaviin ja kuiviin kohtiin. Aikaisemmin käytin helokkiöljykapseleita myös ulkoisesti ja sisäisesti, mutta meillä hamppuöljy on ollut ylivoimaisesti parasta! Sitä saa hyvinvarustetuista luontaistuotekaupoista.
 
mammuska70
Kannattais kokeilla lapselle jolla on ihottumaa ja allergioita maitohappobakteerien antamista. Kannattaa aloittaa kuitenkin varovasti. Kapselin voi aukaista ja ripotella siitä vaikka maidon sekaan tms.
Maitohappobakteerit normalisoivat suoliston bakteerikantaa mikä esim. antibioottikuurin jälkeen voi olla pitkäänkin sekaisin. Antibiootit nääs tuhoavat hyviäkin bakteereita.
Suoliston hyvinvoinnilla on tutkittu olevan yhteyttä allergioiden esiintymiseen.
Kannattaa todella kokeilla koska niistä ei ole mitään haittaa!!!
Itse söin raskausaikana koko ajan niitä ja vauvalle annoin pienenä vatsavaivoihin sekoitettuna äidinmaitoon/Tutteliin. Ja edelleen annan pojalle aina tarvittaessa.
Itsellä ollut aiemmin 2 kertaa ruokatorven tulehdus... aivan karmeaa. Ja raskausaikana ei edes närästänyt yhtään! Ja tosi on!
Mutta kaikki maitohappobakteerimerkit ei varmaan ole yhtä tehokkaita. Kannattaa kysellä mikä on paras =)
 
Biibi
Minä atoopikkona pesen itseni oikeastaan vain noin kerran kuussa. Tai siis suihkussa käyn päivittäin lähinnä hiustenpesun vuoksi, mutta silloin pesen vain kriittiset kohdat shampoolla (LV) tai tavallisella saippualla. Koko kropan pesen shampoolla muutaman viikon välein. Rasvana minulla on Essex tai rypsiöljy - täytyy kokeilla tuota hamppuöljyä seuraavaksi!

Kokeilehan vähähiilihydraattista ruokavaliota. Tai ainakin vehnän ja sokerin pois jättämistä. Se toimii minulla mainiosti. Antti Heikkilän kirjoista saat lisäopastusta.
 
tuuvis
Siskoni lapsella oli/on atooppinen iho, ja siskoni oli saanut ihotautilääkäriltä vinkin antaa lapselle GLA-kapseleita tai tippoja, ja samalla sinkkiä.
Lisäksi hän antoi Sana-Sol-nimistä vitamiinijuomaa, ja iho parantui aika nopeasti.

Ja siihen asti oli tytön atooppinen iho vaivannut jo 6 vuotta.
 

Meillä tyttö ei siedä maitoa eikä kananmunaa ja soijasta tulee huonovointiseksi. Ruokailussa kannattaa panostaa kunnon aterioihin ja jättää välipalat vähemmälle. Meidän tytön mieliruokaa välipalana on maksalaatikko. :p

Ruuanlaitossa kannattaa siirtyä perinneruokiin. Esimerkiksi karjalanpaistiin ei tarvitse kuin lihaa, runsaasti sipulia, vähän pippuria ja lipstikkaa, niin ei tarvitse miettiä maidottomuutta yms. Myös hernekeitto, paistetut muikut, kaalikeitto, johon lisää perunaa yms.

Maitohappobakteerivalmisteet auttavat yleisesti sekä maidon aiheuttamaan mahakipuun.

Eineksiä en suosittele atoopikolle, sillä niistä useimmat sisältävät E621:stä eli natriumglutamaattia. Se lisää ihon oireilua ja muutenkin on melkoinen myrkky. Sitä vain nykyisin on "melkein joka paikassa".

Atoopikkolapselle riittää kerran viikossa pesu. Ihotautilääkäri suositteli jopa kerta puoleentoista viikkoon. Meillä Avecyd ja Lactacyd ovat käyneet ihon ja hiustenpesuun.

Sitten vielä se mieliala ja asenne. Atooppisuus ei ole sairaus, se on vain ominaisuus. Tosin ei aina sieltä mukavimmasta päästä.



 
Kastikkeet vilja-allergiselle syntyy maizena suurusteesta: ja on helpompikin kuin perus vehnäkastike ja valmistuu nopeammin. Itse käytän tätä: mulla todettiin vilja-allergia 13 vuotiaana.
Atooppiseen ihoon on sopinut pudistusaineiksi LV sekä ShepaMed (tai joku vastaava, apteekista). Voiteina käyttänyt aqulania sekä novalania.

www.yliopistonapteekki.fi pitäisi löytyä ohjeita lasten atooppisen ihon hoitoon.

www.allergiaturku.com/tietoa.shtml löytyy ruoka-aine allergisen ruokaohjevinkkejä.

 
wera
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2004 klo 01:39 NeitiNasu kirjoitti:
Kastikkeet vilja-allergiselle syntyy maizena suurusteesta: ja on helpompikin kuin perus vehnäkastike ja valmistuu nopeammin. Itse käytän tätä: mulla todettiin vilja-allergia 13 vuotiaana.
Atooppiseen ihoon on sopinut pudistusaineiksi LV sekä ShepaMed (tai joku vastaava, apteekista). Voiteina käyttänyt aqulania sekä novalania.

www.yliopistonapteekki.fi pitäisi löytyä ohjeita lasten atooppisen ihon hoitoon.

www.allergiaturku.com/tietoa.shtml löytyy ruoka-aine allergisen ruokaohjevinkkejä.

olipa monipuolinen toi allergiaturku- linkki. kiitti kovasti
:flower: . täytyypä laittaa noi suosikkeihin.
 

Yhteistyössä