Atooppinen iho ja villavaatteet

Pähkäilen tässä että uskallanko tilata netistä merinovillaisia vaatteita (esim. kypärämyssy) allergiselle lapselleni, jolla on atooppinen iho. Itsellänikin on herkkä iho ja villa pistelee ja kutittaa ikävästi, joten mietin uskallanko tilata villavaatteita lapsellekaan. Ärsyttävätkö kaikki villalaadut samalla tavoin ihoa - onko niissä eroja? Joskushan esim. villaisiin välikausivaatteisiin laitetaan hihan suihin ja kaulukseen puuvillaa estämään kosketusta paljaalle iholle mutta kaikissa tuotteissa näin ei näytä olevan.
 
Mulla ei käy villa yhtään ja on atooppinen iho. Lapsellekaan en ole ostanut niin, että suoraa kosketusta tulisi ihoon vaan olen valinnut esim. Lennen villahaalareita, joissa on kauluksessa yms. puuvillaresorit. Tytöllä on ihan "normaali" iho, mutta jotekin mua kutittaa jo itseäni pelkkä ajatus villasta :/
 
Kaipa se on parempi unohtaa villavaatteet atoopikolla... :/ Moni äiti tuntuu vaan vannovan villan lämpimyyden nimiin ja pitävän esim. fleeceväliasuja kylmempinä. Ja eihän puuvillainen kypärämyssy varmastikaan ole yhtä lämmin kuin merinovillainen. Mutta eiköhän se pienokainen pysy lämpimänä kunnon toppa-asulla ja fleecelläkin.
 
Meillä neuvolantäti just jutteli, että atoopikkolapselta kannattaa suosiolla unohtaa "perusvillavaatteet", mutta merinovillavaatteet periaatteessa saattaa passata. Meillä tyttö on ainakin käyttänyt viime talvena (tosin silloin vauvana iho ei oirehtinut) ja nyt muutaman viikon ajan ruskovillan villakypärämyssyä ilman hankaluuksia. Samaten meillä on satunnaisessa käytössä merinovillaiset villavaippahousut, eivätkä ole aiheuttaneet ongelmia.
 
mä ostin atoopikko tytölle ruskovillan silkkivillakerraston ja olen pitänyt sitä itse neulottujen villavaatteiden alla. Enkä ole huomannut ihoärsytyksen lisääntyneen. Nyt on kyllä muutenkin ihot meillä huonona kun talvi tulee, mutta mielestäni tuo silkkivilla on sopinut. puuvilla on kuivana kiva, mutta touhukkaalle taaperolle taitaa tulla pihalla vilu puuvilla kuitenkin kastuu pian hiestä. Itse muuten tilasin lapselle joskus sen silkkisen kypärämyssyn ja pidin sitä villapipon alla ja oli tosi hyvä ja lämmin yhdistelmä. Lapsella oli tuolloin pään aluekin ihottuman peitossa. HInta oli kyllä aika suolainen yhdestä piposta mutta en ole ostostani katunut.
 

Yhteistyössä