ATOOPIKOT ja raskaus

Esikoisen aikaan raskausaika oli ihan kammottavaa, nyt kun katsoo kuvia, olin todella kamalan näköinen silloin: kuiva, punainen, ihottumainen iho. Vauva syntyi huhtikuussa ja koko talvi oli tuskaa, talvella yleensäkin iho on minulla huonompi. Nyt toista odottassa ei ainakaan vielä (rv 20) ole mitään hälyttävää, perusvoiteilla olen pärjännyt. Ensi viikolla ihotautilääkärille hakemaan hoito-ohjeita.

täällä mennään nyt rv.5+4, atopia mulla ollut pari vuotta tosi pahana etenkin jaloissa ja käsissä. Mutta kuinkas ollakkaan, en ole tarvinnut kun ohutta perusvoidetta entisten kaikenlaisten lääkerasvojen tilalle.

Kolme raskautta takana, joista ekassa ja kolmannessa iho loistokunnossa - keskimmäisessä todella huono varsinkin kasvoissa, en oikein tiedä mikä vaikutti.. tasaantui melko pian synnytyksen jälkeen.

Niin ja ei ollut vaikutusta lapsen sukupuolella, koska kaksi ekaa tyttöjä ja kolmas poika - vuodenajat myös olleet suht samat.

Mulla ei ole ollut raskausaikana mitään muutosta kropan tai kasvojen ihossa. Se on ollut ihan yhtä hyvä kesä/syyskuukausina kuin ennen raskautta, ja ihan yhtä kuiva talvikuukausina kuin joka talvi. Käsissä oleva lantti-ihottuma sen sijaan on pahentunut ja pysynyt tasaisen huonona (ihan haavoilla), koska raskausaikana ei saa käyttää noita kunnollisia kortisonivoiteita.

Minulla oli atopia tauolla, viimeksi teini-iässä kärsin ihottumasta. Toinen raskaus sai taudin taas aktivoitumaan, olin päästä varpaisiin ihottumassa. Pahaa vaihetta kesti vajaan vuoden, sen jälkeen jäi paha ihottuma sormiin ja jonkin verran kasvoihin. Kolmas raskaus ei tuonut mitään muutosta tilanteeseen.

täällä atopian kanssa meinaa mennä totaalisesti voimat, olo niin rampa kun mitään ei pysty tekee kun kädet vuotaa visvaa.. kortisoonia pitäs olla koko ajan laittamassa, eikä sekään auta kuin kutinaan. ja kun sitä ei suositella raskausaikana. tai parempi olis olla ilman jos vain pärjää, kuten lääkäri sano..

pakko oli tulla tänne purkamaan. v...aa niin rankasti.

Yhteistyössä