Atoopikkojen vanhemmat, olisi muutama kysymys koskien rasvoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on käytössä kaksivuotiaalla atoopikolla vaihdellen Essex Plus ja Apobase Oily Creme, täsmähoitona Dexem, Bepanthen ja toisinaan Hydrocortison. Maitohappobakteereita käytetään myös ja suihkutellaan koko kroppa lähes joka ilta, kevyet pesut myös aamuisin. Saunomme n. kerran viikossa. Vakuutusta ei ole.

Mun korppupoikani käyttää milloin mitäkin. Novalan, Ceralan Plus, Ceridal-öljy, Aqualan, Dermosilin Extra-voide tai pumppupullossa oleva ihonhoitovoide....Viimeisin ja toistaiseksi parhaalta tuntuva on Ainun Rauhoittava yövoide =)

Olen itse atoopikko, ja voin sanoa että on tosi tapauskohtaista tuo mikä kellekkin sopii. Siksi ei kannata ottaa isointa kokoa olevia purkkeja heti alkuun. Apteekista saa usein myös testipakkauksia kaikkia perusrasvoja, ettei kaikkea tarvitse ostaa.

Suihkuttele joka päivä, mutta muista, ei missään nimessä kuumaa vettä, mielummin vähän viileää, jopa ehkä aavistuksen inhottavan viileää, koska kuuma ja lämmin tekee ihosta vieläkin kutisevamman ja kuivemman.
Kuivaus tapahtuu taputtelemalla, ei hankaamalla, se aktivoi kutinaa.

[muoks.] Oma ihoni ei välitä saunomisesta, kunhan sitä ei tapahdu usein. Ja kunhan muistaa käydä siinä inhottavassa vilpoisessa suihkussa saunan jälkeen ns. sulkemassa ihohuokoset.

Mä itse suihkuttelen Ceridalin suihkemaista öljyä suoraan suihkusta tullessani, kun iho on vielä vähän märkä. Sitoo kosteutta itseensä. http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?pagetype=1&catalog=yasalescatalog&productid=1731561(yabasecatalog)
Ceridal Lipogeeliä taas kannattaa käyttää ennen esim vedessä lotraamista, esim. ennen kylpyä. Suojaa ihoa vedeltä, muodostaen kalvon ihon pinnalle. Vaikeaa pestä pois.

Liika ihon hautominen on myös pahasta, joten älä peitä niitä kutisevia kohtia kuin vain pakon edessä. Varsinkin tulisi välttää sitä että laitetaan rasvaa ja puetaan samantien.

Itse käytän perusvoiteena joko Basanin punaista, tai Locobase Repairia, jälkimmäinen on tosi kallista. Essexistä ihoni rehahti oikeen kunnolla. Aqualan L- toimii hyvin myös saippuana suihkussa, samoin tosissaan kylvyssä. Perussääntö taitaa olla, että mitä enemmän on rasvassa vettä, sitä enemmän se kirvelee atoopikkoa, joten suosi mahd rasvaisia rasvoja. Orionilla on ainakin hyvä lista tuosta rasvaisuudesta.
Locobasea pitää kehua vielä siitä, että se muodostaa suojaa iholle. Se siis sisältä samoja rasvoja joita iho itsestään tuottaisi, jos siis atopian takia ei olisi tämä heikentynyt. Siinä on ihon kanssa samanlainen ph, joten se on mahd. neutraali, ja sitä voi helposti käyttää esim. kasvojenkin iholla. On kuitenkin melko tahmeaa levitettävää.

Vesipohjaiset tietysti imeytyvät nopeammin, joten nopeaan kosteuttamiseen käy paremmin ne, mutta jos on aikaa odottaa imeytymistä, niin ehdottomasti mahd. rasvainen.

Kuuriluontoisesti käytän myös kortisonia tai protopic lääkegeeliä.

Kysy jos tulee kysyttävää, vaikka yksärilläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mites muuten saunominen? Onko se hyvästä vai pahasta atoopikolle vai onko se ihan tapauskohtaista, kuten sekin että onko parempi käydä suihkussa päivittäin vai kerran viikossa?

Kyllähän saunominen ihoa kuivattaa, mulla oli iho paljon huonompi silloin, kun kävin 5-6 kertaa viikossa saunassa. Nykyään sanotaan, että suihkussa voi käydä vaikka päivittäin, mutta mulle sopiva väli on joka toinen päivä, eli taitaa olla vähän tapauskohtaista.

Se on niin kamalan yksilöllistä, että mikä passaa kellekin. Ceridal on tosi rasvainen, eikä varmasti sovi kaikille. Olen kuullut moneltakin, ettei passaa. Meillä tosin oli niin päin, ettei mikään muu rasva passannut kuin Ceridal, siitä oli tosin se lipogeeli käytössä eli paksu rasva. Meiän pojun iho oli ihan superherkkä ja kaikista muista rasvoista tuli näppyjä viimeistään kolmantena rasvauspäivänä. Oisko sitten olleet lisäaineet, apuaineet tai vastaavat, jotka ärsytti. Ceridal kun on aika "puhdasta".

Meillä tosin sitten niiiiiiiin moni muukin asia ärsytti ihoa, että olihan se melkoista aikaa, huoh. Allergioiden löytyminen sentään teki sen, ettei iho enää mennyt niin pahasti rikki ja valunut visvaa ja sitä kautta tulehtunut. Mutta pojan ensimmäisen vuoden ajan se ihottuma oli kamalan paha, päästä varpaisiin, sen jälkeen ihan yhtäkkiä helpotti melkoisesti. Valohoidossa tosin jouduttiin senkin jälkeen vielä talvella käymään.

Meiän ihonhoidon kulmakivet oli toi Ceridal, keittosuolakääreet, suihku joka päivä ja kortisoni ja täyspuuvillaiset vaatteet. Me onneksi päästiin heti ihotautipolin asiakkaiksi, jossa minäkin sain ihan loistavaa tukea sen rämpimisen kanssa.. Ja kymmennittäin erilaisia näytepurkkeja rasvoista kotiin testattavaksi, niin ei joka kokeilukerralla tarvinnut ostaa apteekista tuubia.

Onko jollain hyvää vinkkiä tuohon silmienympärysiholle? Pojalla ne oireilee nyt talven tullen tosi pahasti, turpoilee ja punoittaa. On saatu reseptillä Ultracortenolia, muttei sitäkään viitsisi koko talvea laittaa, siinä kun pitää olla niitä taukojakin jolloin oireilu alkaa heti.

Meillä on Physiogel todettu hyväksi, auttaa kutinaan öisin, ja Protopicia/kortisonia pahimpina aikoina sekä noita rasvaisia perusvoiteita. Silmien ympärille kun ei noita tehokkaampia voiteita voi laittaa ja perusvoiteet ei riitä...Kalaöljy+helokkiöljy+maitohappobakteereja otetaan myös.

Mulla meni tänä vuonna vakuutus umpeen. Vakuutus kattoi 20 vuoden ajan kaikki rasvat. Käytän tällä hetkellä Ceralania ja ihottuman pahetessa kortisonivoidetta tai Protopicia.

Alkuperäinen kirjoittaja Malikka:
Kiitos Harmailijalle. Oli mullekin uutta tietoa tuossa tekstissä. :flower:

Hyvä että on apua. Kärsin itse kymmenisen vuotta pahasta atopiasta, voitte siis kuvitella niin pahasta että en saanut esim. kyynärtaipeita koukkuun. Niin mieletöntä oli ruvenmuodostus taipeisiin, koska raavin niitä ihan hulluna.
Sitten tuli lähes kymmenen vuoden seesteinen kausi, jolloin ei ollut mitän väliä mitä iholleni laitoin. Kunnes..
Sain tyttären, ja aloin imettää.. luulen että imetys aktivoi yhdessä muiden hormoonien kanssa tämän "ihanan" taudin uudelleen.
Nyt tuskastelen, ja toivon että tyttö kohta suostuisi vähän lempeämpään vieroitukseen, niin saisin kosteustasapainon kohdilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Fiia:
Onko jollain hyvää vinkkiä tuohon silmienympärysiholle? Pojalla ne oireilee nyt talven tullen tosi pahasti, turpoilee ja punoittaa. On saatu reseptillä Ultracortenolia, muttei sitäkään viitsisi koko talvea laittaa, siinä kun pitää olla niitä taukojakin jolloin oireilu alkaa heti.

Meillä on Physiogel todettu hyväksi, auttaa kutinaan öisin, ja Protopicia/kortisonia pahimpina aikoina sekä noita rasvaisia perusvoiteita. Silmien ympärille kun ei noita tehokkaampia voiteita voi laittaa ja perusvoiteet ei riitä...Kalaöljy+helokkiöljy+maitohappobakteereja otetaan myös.

Muuten mulle ainakin sanottiin että protopic on nimen omaan tarkoitettu juurikin silmien ympärysiholle. Ja sitä olen käyttänyt, todella hyvin seurauksin.
Muistathan että ensimmäiset 2-3 kertaa protopic kuumottaa, ja kutisee. Mutta kannattaa välttää sitä hankaamista, vaikka itse kyllä tiedostamattani yöllä varmasti teen sitäkin. Mutta hyvin on parantunut sillä. Voin koittaa etsiä sulle sen tiedon netistäkin.

Toinen on toi locobase repair, sitä saa ja nimen omaan kehoitetaan laittamaan myös kasvojen iholle, eikä mitenkään eritellä ettei saisi pistää silmien ympärille.
Itselleni ei tuo Avenekaan käy, siitähän on silmienympärysalueen rasva myös, ja on tarkoitettu nimenomaan atooppiselle ja erittäin kuivalle iholle. Siitäkin kannattaa pyytää testi pisaraa. Itse koitin tota testipisaraa, ja mun silmät pöhötty sen näköisiksi että olisin turpaani saanut.
Locobase sen sijaan sopii minulle.
Ja kun tilanne pahenee päivä tai kaksi protopikkia silmien ympärille (varoen toki ettei mene silmään) 1-2 kertaa päivässä (esim. aamuin illoin) ja taas on kunnossa iho.

Voi, nyt en kyllä löydä näin ainakaan kovin nopeasti teille sitä tietoa että saisi silmänympärykselle käyttää.
Minulle lääkäri kuitenkin sen määräsi juurikin tuolle alueelle, ja sanoi sen olevan todettu erittäin hyväksi juuri silmienympärysiholla.
Lääkäri oli muistaakseni Diacorin tai mehiläisen tapiolan lääkärikeskuksessa, ja ihan allergialääkäri.

Määräsi tuon minulle vaikka imetän, koska Teratologinen tietopalvelu hänelle sanoi, että jossei sitä laita isolle alueelle niin siitä ei ole haittaa imeväiselle. Toki oma imeväiseni oli tuota aloittaessa jo muistaakseni 8 kuinen.

Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
Meidä atoopikolla käytössä ceralan ja se on ollut paras. välillä on kokeiltu muuta ja aina palataan ceralaniin.

Jos lapsi on herkkä maitoallergikko, ceralan voi aiheuttaa oireita, sisältää maitolipidejä! Lipolanissa soijalesitiiniä (kyljessä "lecithin"), allergikoille tämäkin huomioksi.

Pakko vielä kehaista, että tyttärelläni ei ole atooppista ihoa ilmennyt ainakaan viellä, ja ikää on kuitenkin jo yli vuosi.
Luin jostain raskauden alkuaikoina, että probioottien (esim. actimel, tai maitohappobakteeri) säännöllinen syöminen raskausaikana voi jopa estää atopian siirtymisen äidiltä lapselle.

Tähänkin ois tietysti varmaan kiva saada se linkki, mutta löytyyköhän kun siitä on kuitenkin kohta kaksi vuotta kun tämänkin tiedon jostain kaivoin. Vai olikohan ihan Vauva-lehdestä?

Noh, minä kuitenkin käytin, ja tulos ainakin vielä miellyttää itseäni.
Tyttäreni iho on tod. pehmeä, ja hänellä ei ole koskaan ollut minkäänlaista ongelmaa ihonsa kosteuden kanssa. Näppylöitäkin oli vain vastasyntyneenä (hormooni) ja vauvarokossa.

Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
Pakko vielä kehaista, että tyttärelläni ei ole atooppista ihoa ilmennyt ainakaan viellä, ja ikää on kuitenkin jo yli vuosi.
Luin jostain raskauden alkuaikoina, että probioottien (esim. actimel, tai maitohappobakteeri) säännöllinen syöminen raskausaikana voi jopa estää atopian siirtymisen äidiltä lapselle.

Tähänkin ois tietysti varmaan kiva saada se linkki, mutta löytyyköhän kun siitä on kuitenkin kohta kaksi vuotta kun tämänkin tiedon jostain kaivoin. Vai olikohan ihan Vauva-lehdestä?

Tyttäreni iho on tod. pehmeä, ja hänellä ei ole koskaan ollut minkäänlaista ongelmaa ihonsa kosteuden kanssa. Näppylöitäkin oli vain vastasyntyneenä (hormooni) ja vauvarokossa.

En halua masentaa, mutta minun esikoiseni oli noin 2½ v kun lääkäri totesi että atopiaa on, siihen saakka oli saanut vain kehuja ihostaan. Mutta mitenkään pahaksi hänen ihonsa ei ole mennyt, on ainoastaan talvisin hieman kuivahko. Kuopuksen iho on pahemmassa kunnossa, muttei moneen atoopikkoon verrattuna kuitenkaan paha, hän oli noin 2 v kun iho alkoi kuivumaan, siihen saakka priimakunnossa, paitsi ihan vastasyntyneenä iho hilseili (syntyi 10 vrk yliaikaisena) ja ne hormoninäpyt oli myös.

Ei minua masenna. Oma atopiani on siis alkanut ihan heti syntymäni jälkeen. Tai no olisinko ollut kuukauden vanha. Äitini kertoi minulle, kun teininä olin ihan kypsä tähän.
Joten perintötekijät kyllä sanoisivat että kyllä näkyisi jo.
Tosin, en ole koskaan käyttänyt tyttäreni ihossa saippuaa, kehottaisin myös monia atoopikkoja tekemään enemmän vesipesuja, jopa itselleen, ja pesemään vain pahimmat hikikohdat kuten kainalot saippualla.
Rasvaakin hän on saanut ihoonsa lähinnä todella harvoin "palaneen" peppunsa suojaksi, silloinkin sinkkivoidetta.

Masennu en, sillä jokainen päivä ilman atopiaa on riemua :) Kukin atoopikko varmasti allekirjoittaa tämän :)

Kiitos Harmailija :) Mutta tuo Protopic tulee siis kaksivuotiaalle pojalle jonka kädet ehtii kyllä pyyhkimään silmiin sen voiteen alta aikayksikön, joten siksi en oikein sitä uskalla siihen kohti käyttää..
Toinen ongelmakohta on sormet, jotka kuivuvat melko pahasti, niihinkin sopivan voiteen löytyminen on melko arpomista, hanskoja kun lapsi ei varmasti käytä sisällä..Ceridalin lipogeeliä on laitettu, se pysyy hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:

En halua masentaa, mutta minun esikoiseni oli noin 2½ v kun lääkäri totesi että atopiaa on, siihen saakka oli saanut vain kehuja ihostaan. Mutta mitenkään pahaksi hänen ihonsa ei ole mennyt, on ainoastaan talvisin hieman kuivahko. Kuopuksen iho on pahemmassa kunnossa, muttei moneen atoopikkoon verrattuna kuitenkaan paha, hän oli noin 2 v kun iho alkoi kuivumaan, siihen saakka priimakunnossa, paitsi ihan vastasyntyneenä iho hilseili (syntyi 10 vrk yliaikaisena) ja ne hormoninäpyt oli myös.

Kuin myös meillä. Tänä talvena vasta keskimmäiselle alkanut tulla iho kuivaksi ja selviä ihottumaläiskiä. Tyttö täyttää ensi kuussa 2. Toivotaan että teille ei tule.

Alkuperäinen kirjoittaja Fiia:
Kiitos Harmailija :) Mutta tuo Protopic tulee siis kaksivuotiaalle pojalle jonka kädet ehtii kyllä pyyhkimään silmiin sen voiteen alta aikayksikön, joten siksi en oikein sitä uskalla siihen kohti käyttää..
Toinen ongelmakohta on sormet, jotka kuivuvat melko pahasti, niihinkin sopivan voiteen löytyminen on melko arpomista, hanskoja kun lapsi ei varmasti käytä sisällä..Ceridalin lipogeeliä on laitettu, se pysyy hyvin.

Itse käytän sormiin locobasea, rauhoittuvat kerran käytön jälkeen.
Locobase on siitä ihanaa, että sitä laitetaan vain kerran päivässä.

Sormiin ja rystysiin mulla on toiminut parhaiten helokkiöljy; leikkaan kapselit halki, puristan öljyn ongelmakohtiin ja annan olla.

Helokkiöljy toimii mulla myös sisäisesti nautittuna.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Sormiin ja rystysiin mulla on toiminut parhaiten helokkiöljy; leikkaan kapselit halki, puristan öljyn ongelmakohtiin ja annan olla.

Helokkiöljy toimii mulla myös sisäisesti nautittuna.

Joo ehdottomasti kalaöljyä ja helokkiöljyä. Myös rasvaista kalaa ja oli joku hyvä pähkinäkin missä oli tosi paljon rasvaa.. se oli myös hyvä.

ainiin ja päänahkaan parhaiten auttaa Dexem head tai Bio+ hiusvesi.

Tulee muuten mieleen, että mahdatte pitää mua kauniina ;) Kun tässä luettelen missä kaikkialla on sitä ihottumaa. Tulee näköjään huomaamatta kerrottua että mihin mitäkin rasvaa laitan, joten nyt tiedätte sitten että olen melko kirjava, kiitos ihanan pakkaskelin ;)

Ceralania lääkäri määräsi meille, sekä toiseksi voiteeksi Decubalin.
Täällä joku kertoi saaneensa avun Acon Minidermistä.
Ei meilläkään poika alkanut oireilemaan kuin vasta isompana, vauvana iho ok.

Uusimmat

Yhteistyössä