asuuko ketään vanhemmassa omakotitalossa, esim rakennettu 50 luvulla tai sen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
Tää meidän talo on vm 79, eli tästä et varmaan halua tietää sen enempää, mut mun lapsuudenkoti oli56 rakennettu rintamamiestalo. Koskaan ei siellä ollu mitään ongelmaa kosteuden tai hajujen kans.

lklklklkl
ei ole meidän talossa hometta. sen ajan talot on rakennettu yleensä siten että kunnolla ilmanvaihto-ns hengittävät talot. esim 70-luvun taloissa taas ongelmat kun matskut sellasia että kämppä on kuin muovikuorissa. kosteusmittaukset, kuntotarkastukset tms tehkää jos olette taloa ostamassa. maakellarin haju on kyllä huono merkki- terve talo ei haise.

1934
ei mitään ongelmia kun ei kukaan tee se itse mies oo käyny räpelöimäs. viimesin remppa ollu 60-luvulla kun pistivät peltikaton päreen päälle, linoleumit lattiaan, huokolevyt ulkoseiniin ja uudet tapetit. itse remontoitu sen verran et tapetoitu uusiks, linoleumit poistettiin - olivat ihan sökönä - ja maalattiin lattiat, ulkoa maalattu ja kellariin tehtiin salaoja.

ja löytyy sisävessa sekä ulkosauna, puuhella, pöttöuunit, suihkua ei ole, eikä vesi liiku kuin kantamalla. mut nää on omia valintoja. jos viitsis niin kyl tähän yhtälailla kaiken sais.

Viimeksi muokattu:
Mun lapsuudenkoti on rakennettu 50-luvulla. Muutimme taloon vuonna -88 ja siellä oli kaikki tarpeelliset mukavuudet. Ei hajuja tai hometta tai muitakaan ongelmia. Vanhempani ajan mittaan remppasivat taloa ja uusivat esim. suihkuhuoneen ja rakennuttivat samaan tilaan sähkösaunan (puusauna ulkorakennuksesa - ihan paras sauna ikinä!).

Minunkin kotitalo on rakennettu just vuonna 1950, rintamamiestalo... Ei ikinä ihmeemmin mitään hajuja, isäni on pitänyt hyvin huolta talosta. Pari lautaa vaihdettu ulkoseinään, kun räystäästä joskus räiskyi vesi ja puut alkoi märkänemään pinnasta, mutta onneksi koskeut ei päässyt syvemmälle.

Syksyisin tuli yläkertaan menivään portaikkoon kellarin haju, koska kellari oli just alapuolella. Kyllähän se kosteus vähän erillä tavalla huokuu tuollaiseen taloon, mutta hometta ei ole ollut.

Ainut huono puoli talossa, miksen ikinä enää haluaisi asua siellä, on iltaisin tuleva kolsea/aavemainen tunnelma... Talon entinen omistaja ollut hieman pipi päästään, tiedä mitä sitten tehnyt... Esim seurakoirat/palveluskoirat ovat puolustusasemissa talossa varsinkin iltaisin, rauhattomana etsivät nukkumapaikkaa löytämättä sitä jne...

miukuliina
-50 valmistunut rintamamiestalo. Kellari haisee heti, jos avaa ullakolle menevän oven. Ullakko on ihan avoin ja lämmittämätön. Itse olen pahasti homeallerginen, ei kuitenkaan ole ollut mitään oireita. Eniten pelottaa keittiön lattia. Se on jotain vanhaa harmaata laattaa ja remonttireiskat on sanoneet niitä asbestilaatoiksi... Muutama laatta on jopa haljennut aikojen saatossa...

Sauna, vessa, kylpyhuone ja toinen eteinen (ns. elintasosiipi) on rakennettu muistaakseni vuonna -86 ja ne remontoitiin vajaat 2 vuotta sitten. Ikkunat on vaihdettu n. 5 vuotta sitten. Makkarin lattiasta poistettiin kuukausi sitten kokolattiamatto ja tilalle laitettiin laminaatti. Alta paljastui vuoden -79 sanomalehtiä, eli kyllä oli aikansa elänyt matto jo!!!

Muutettiin tähän n. 2 ½ vuotta sitten, vuokralle.

utelias vain
onko teidän kodeissa sellaiset vanhat "kakluunit", vai miksi niitä sanotaan. ei siis perinteinen takka, vaan sellainen pyöreänmuotoinen uuni, joka on lattiasta kattoon, ja sillä lämmitetään tupaa?

"vieras"
Meillä on 60-luvulla rakennettu talo, joka haisee ummehtuneelle. Haju tulee lattian alla olevasta sahanpurutäytteestä, joka on joskus kostunut. Hometta ei ole, mutta haju tarttuu vaatteisiin. Hajun haistaa vaatteista vasta, kun on muualla, vaikka töissä.

Nyt on lattiat korjattavana.

"pompom"
onko teidän kodeissa sellaiset vanhat "kakluunit", vai miksi niitä sanotaan. ei siis perinteinen takka, vaan sellainen pyöreänmuotoinen uuni, joka on lattiasta kattoon, ja sillä lämmitetään tupaa?
Pönttöuuni. Meiltä löytyy alakerrasta olohuoneesta ja yläkerran toisesta makkarista. -52 rakennettu rintsikka tämä meidän mökki, kaikilla mukavuuksilla eikä haise. :)

Jarnuska harmaana
Vanhempien talo 55 rakennettu 2 kerroksinen. Remppaa tehty aika säännöllisesti, hajuja ei ole. Vanha pystymuuri toiminnassa tähän syksyyn asti, nyt purettiin ja laitetaan takka leivinuunilla tilalle. Katettu terassi rakennettu pari vuotta sitten. Ihan hyvin voisin kuvitella muuttavani saman tyyppiseen taloon.

Yhteistyössä