Asuntolaina

  • Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti
"kyselijä"
Asuntolainasta kyselisin..

Kun miehen tulojen lisäksi saan nyt vanhempainrahaa ja sen jälkeen tulen saamaan kotihoidontukea suurinpiirtein saman verran kuin vanhempainrahaa,
niin otetaanko tällaiset tuet huomioon lainaa myöntäessä tuloina?

Eli kun hakee lainaa siellä kysytään, että talouden muut tulot, niin voiko tällaiset kelan tuet olla niitä?

Ehkä olen vain tyhmä kun kysyn..

Mutta ajatteleeko pankki, että ei ole mitään takeita siitä, kuinka kauan saan sitä rahaa, vai kiinnostaako niitä vain tämän hetkinen tilanne?

Ollaan hyvin pienituloisia, mutta omaa olisi mukavampi maksaa..

Mies saa verojen jälkeen noin. 1200e ja minä noin 440e, lisäksi lapsilisä 100e, eli yhteensä tuloina 1740e.. Lainaa haluttaisi 50 000e.. Kuulostaako järkevältä summalta? ja saataisikohan me sellaista..? meitä siis 3 henkeä.

Nykyiseen asuntoon saadaan lisäksi vähän asumistukea, mutta se nyt on ainakin sellainen raha, että sitä ei ainakaan varmaan kirjoiteta sinne lainahakemukseen.. kun sitä ei sitten enää omistusasuntoon varmaan saa.. ??

että jos joku ystävällisesti haluaisi kertoa noista asioista jos tietoa löytyy..?
 
"..."
Onko sinulla työ odottamassa. Me ainakin saatiin hyvin laina ja sovittiin ensimmäiset lyhennykset siihen, kun menen takaisin töihin. Ilmeisesti teillä on varallisuutta, kun laina noin pieni, joten eiköhän onnistu.
 
Juu otetaan huomioon, olen itse kotihoidontuella ja kuukausituloni ovat 350€ ja silti ne huomioitiin, tottakai, lainassa..

Voi olla että saatte lainaa, voi olla että ette, en tiedä, pankissahan se selviää.. :)
 
Itse sain jopa opiskelijana asuntolainan, mutta minulla olikin jonkun verran alkupääomaa. Mutta pankistahan tuota kannattaa kysyä ja ilman muuta ilmoittaa kaikki tulot mitä teillä on.

Asumistukea saa kyllä myös omistusasunnon vastikkeeseen sekä 50% asuntolainan koroista lasketaan asumiskuluihin mukaan.
 
"kyselijä"
tietysti joo pitää pankista kysyä, ja sillä se selviää.. mietitytti vain että mitä ne tulot sitten ovat jota ne huomioi.. työtä minulla ei ole odottamassa, joten vaihtoehtona on että ne ottaa noi tuet huomioon tai sitten mun tulot 0e ja miehen tuloilla nyt ei lainaa varmastikaan saa..

nordeassa on ainakin tuollainen omatakaus-juttu johon ei takaajia tarvitsisi..

suvussa on kyllä ollut jo sen verta tarpeeksi noita riitoja takaus-asioista, että en todellakaan halua ketään takaajaksi pyytää.
 
"alma"
Olin kotihoidontuella kun haimme lainan, mutta maksukyky laskettiin palkan, ei sen tuen mukaan. Sinulla ei ilmeisesti ole kuitenkaan työpaikkaa mihin palata, jos vanhempainraha ja kotihoidon tuki on saman suuruinen, eli silloin lasketaan sen tuen mukaan.
Kuten muutkin ovat saoneet, niin takaajia varmasti tarvitte noilla tuloilla, ellei teillä ole omaisuutta.
 
Liian pienet tulot
[QUOTE="kyselijä";24904646]
Ollaan hyvin pienituloisia, mutta omaa olisi mukavampi maksaa..

Mies saa verojen jälkeen noin. 1200e ja minä noin 440e, lisäksi lapsilisä 100e, eli yhteensä tuloina 1740e.. Lainaa haluttaisi 50 000e.. Kuulostaako järkevältä summalta? ja saataisikohan me sellaista..? meitä siis 3 henkeä.

Nykyiseen asuntoon saadaan lisäksi vähän asumistukea, mutta se nyt on ainakin sellainen raha, että sitä ei ainakaan varmaan kirjoiteta sinne lainahakemukseen.. kun sitä ei sitten enää omistusasuntoon varmaan saa.. ??
[/QUOTE]
Perheenne ns. toimeentulotuen minimi on noin 1000e + asumiskulut (sis. sähkö, vesi, kotivakuutus) + lääkemenot. Käytännössä siis elätte melkein samalla summalla kuin täysin tulottomat ihmiset (jotka saavat sen tulon sitten toimeentulotukena).

Epäilen, että noilla tuloilla ei asuntolainaa saa. Tai ainakin omarahoitusosuutta pitää olla 30% asunnon ostohinnasta tai hyvät takaajat. Asumistukea ei lasketa asumiskuluihin, ja itseasiassa sen tarvekin kertoo siitä että varaa ei omaan ole.

Kuukaudessa lainaan menisi (20v laina-aika, 4% korko) noin 300 euroa. Päälle pitää laskea yhtiövastiketta yms muita asumiskuluja 200-300 euroa. Asumiseen menisi siis 500-600 euroa kuussa. Muuhun elämiseen jäisi noin 1100-1200 euroa. Pärjäättekö tällä? Paljonko teillä nyt menee asumiseen (asumistuki miinustettuna)? Paljonko muuhun elämiseen? Paljonko jää säästöön? Miehesi on ainoa tulonsaaja perheessä, onko hänen työpaikkansa kuinka varma? Miten selviätte lainasta jos hän jää työttömäksi tai pidemmälle sairauslomalle? Kaikki nämä ovat asioita joita pankki haluaa tietää.

Itse en noin pienillä tuloilla uskaltaisi lainaa ottaa vaikka pankki sen myöntäisi. Vuokraan saatte kuitenkin asumistukea, joten tilanne on siltä osin turvattu työttömyyden tai sairauden varalle.

Teinä odottaisin siihen että sinäkin menet/pääset töihin, ja sitten vuoden/parin säästämisen jälkeen voisitte alkaa katselemaan omaa. Voi tuntua että vuokra-rahat menevät hukkaan, mutta teidän pitää nyt verrata keskenään "vuokra - asumistuki" VS "yhtiövastike + korkokulut". Veikkaan ettei näiden kahden välillä kovin suurta eroa ole, ainakaan niin suurta että lainan ottamisen riski kannattaisi.
 

Yhteistyössä