Asuntolaina ja avioero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkari tosi harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakkari tosi harmaana

Vieras
Ongelma on seuraava, josko joku täällä osaisi vaikka vähän neuvoa. Meille on todennäköisemmin tulossa avioero. Meillä on yhteinen talo, jonka omistussuhde on 75%&25% miehen hyväksi. Talossa remontti kesken joten myynti ei tule kuulonkaan. Meillä ei ole avioehtoa mutta olen valmis luopumaan avio-oikeudesta, mies saisi pitää talon itsellään. Mutta ongelmana on se, miten pankki tähän suhtautuisi. Miehellä on varaa hoitaa laina ja talon ilman mun panostusta.

Pankki varmaan laskee paljonko lainaa on jäljellä suhteessa talon arvoon ja miten miehen tulot (pankin mukaan) riittää lainaa maksamaan. Maksaisko mies kuitenkin sulle tuon 25%? Vai onko lainaa niin paljon, että riittää jos ottaisi tuonkin osuuden nimiinsä?

Kiitos vastauksista :)
Omasta mielestä lainaa on sen verran jäljellä, että miehen maksukyky riittää, eri asia tietty mitä pankki ajattelee. Ja mä olisin valmis lähtemään ihan tyhjin käsin ilman ulosostamista, kunhan vaan eron saisi mahdollisimman helposti.

Kiitos vastauksista :)
Omasta mielestä lainaa on sen verran jäljellä, että miehen maksukyky riittää, eri asia tietty mitä pankki ajattelee. Ja mä olisin valmis lähtemään ihan tyhjin käsin ilman ulosostamista, kunhan vaan eron saisi mahdollisimman helposti.

sun omistusosuuden talosta voi huomioida vaikka reiluissa elareissa

vaikka nyt tuntuu että lähdet vaan jos suinkin kivuttomasti pääset eroon, ilman osuuksiasi, niin omasta kokemuksesta voin sanoa että myöhemmin voit olla toista mieltä. vaadi osuutesi, ihan reilusti, ei ylimääräistä jne mutta niin ettei jälkeenpäin harmita. tämän tietty sanon tietämättä tilannettasi yhtään tarkemmin. yritä ajatella asioita ulkopuolisen silmin, mikä olisi kohtuullista tilanteessanne (vaikka se vaikeaa onkin).
tsemppiä!

[QUOTE="vieras";28652613]Lahjavero? Siirrä se oma osuus lasten nimiin.[/QUOTE]

Puolisoiden ei tarvitse maksaa lahjaveroa, sillä omaisuus on yhteistä.

Ap:lle... Älä tietenkään ole ahne, niin kuin jotkut täällä kehoittaa... Voit hyvin antaa osuutesi miehellesi, mikäli teillä molemmilla jää siitä hyvä mieli. Kiva kun joku ei kerrankin ole ahne. :)

entäs sitten kun miehellä on koko asuntolaina nimissään, mutta puolet kämpästä on mun nimissä..? mullei oo lainaa jostain syytä nimilläni.. eroamassa ilmeisesti olemme. voinko mä lahjoittaa jotenkin tuon omanosani miehelle.. en sitä oo aatellu nyhtää..