Asuntolaina eron jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Saimme mieheni kanssa asuntolainan viime tammikuussa-helmikuun vaihteessa ja nyt sitten erottiin. Lainaa saimme tuolloin 110 000 euroa. Mieheni vanhemmat ovat takaamassa lainasta 22 000 euroa.
Yhteistuumin päätimme maksaa vanhemmat ensin yhdessä ulos. Puhuimme että asuisimme saman katon alla niin kauan kunnes se osuus on kuitattu.
Asunnon ja loppu lainan olisi tarkoitus jäädä minun harteilleni ja jäin miettimään kuinka suuren summan pankki antaa yksin hoidettavaksi ihmiselle jolla jää palkasta käteen 1500 euroa (palkastani puuttuu vielä 5% sillä opiskelen oppisopimuksella) ja miulle jäisi vuokratulot jotka ovat sen 500 euroa- verot.

Olen pyöritellyt mielessäni myös sitä ajatusta ettå ostaisin mieheni osuuden velkakirjan kautta ulos ilman lisä lainaa sillä sitä mie en saa ilman takaajia. Tämä menettely sopii toiselle osapuolelle mutta nyt vain jää häiritsemään kuinka suuren summan pankki myöntää yksin asuvan nostaa harteilleen ilman takaajia.
Tuskin haluan asua viittä vuotta saman katon alla exäni kanssa vaikka välit ovatkin hyvät ja toimeen tullaan. Muu omaisuuden jako kävi pelottavan kivuttomasti.

Sekava on sepustus mutta jospa tuosta jotain tolkkua saisi.

Jäi tuolta välistä mainitsematta että minä maksaisin mieheni osuuden velkakirjan kautta pikkuhiljaa hänelle takaisin samalla kun hän maksaa vanhempiaan ulos sillä se viisikin vuotta tuntuu melko pitkältä ajalta eron jälkeen saman katon alla. Ja jos käy niin että jompikumpi löytää uuden onnen.

Itse kysymykseesi en osaa vastata mutta miten olette ajatelleet lasten asumisen? Vuoroviikot? Itsekkin samaa asiaa pohtineena olen törmännyt tapaan, että asutte vuoroviikoin teidän talossa ja vuoroin vuokratussa yksiössä. Lapset saavat näin asua koko ajan kotonaan ja molemmat maksavat asuntolainaa samalla lailla pois kun nyttenkin. Ainoastaan aikuiset joutuvat muuttamaan joka viikko. Lisäkustannuksia toki tulee tuosta vuora-asunnosta.

Itse kysymykseesi en osaa vastata mutta miten olette ajatelleet lasten asumisen? Vuoroviikot? Itsekkin samaa asiaa pohtineena olen törmännyt tapaan, että asutte vuoroviikoin teidän talossa ja vuoroin vuokratussa yksiössä. Lapset saavat näin asua koko ajan kotonaan ja molemmat maksavat asuntolainaa samalla lailla pois kun nyttenkin. Ainoastaan aikuiset joutuvat muuttamaan joka viikko. Lisäkustannuksia toki tulee tuosta vuora-asunnosta.

Meillä ei ole lapsia. Ainoastaan kolme kissaa ja niidenkin "jako" onnistui niin että yksin viihtyvä lähtee mieheni matkaan ja siskokset jääpi miulle koska sisaria ei eroteta toisistaan

Yhteistyössä