Asuntokaupasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöntsä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöntsä

Vieras
Hei! Saisiko kokematon vähän neuvoja... Olen ekaa kertaa myymässä asuntoa, ensimmäistä omaa siis. Jos ostajaehdokas tekee tarjouksen joka on vielä aivan liian alakantissa mutta näkisin hänen kanssaan olevan nevotteluvaraa niin miten toimin? Sanonko ettei riitä ja kysyn onko valmis tarjoamaan enemmän vai teenkö itse esim. vastatarjouksen? Onko minulla aikaa miettiä tarjouksen hyväksymistä vai kuinka pian vastaus täytyy antaa?

Voit miettiä tarjousta ja palata sitten asiaan. Toisaalta jos tiedät heti että tarjous on liian pieni, voit esittää vastatarjouksen tai sitten vaan ilmoittaa ettei tarjous mene läpi. Tarjous on voimassa niin kaun kuin sovitaan, yleensä se kannattaa sopia -muutenhan se sitoo vaikka miten kauan.

Sanot, ettei riitä ja odotat uutta tarjousta. Voit myös itse tehdä vastatarjouksen, jos välittäjän kautta toimitaan, niin silloin sun hylättyä tarjous, oletettaisiin sun tekevän joku vastatarjous. Ostaja voi sitten hyväksyä sun vastatarjouksen tai hylätä sen ja tehdä taas uuden vastatarjouksen sulle päin. Tuota voi jatkaa ihan loputtomiin.

Voit kysyä ostajalta kuinka kauan tarjous on voimassa, se voi olla voimassa vaikka tunnin tai päivän tai vaikka viikon. Yleensä aika ei ole kovin pitkä. Jos sopimus syntyy, mä tekisin siitä jonkun esisopimuksen ja ottaisin nimen alle.

Tee vastatarjous.
Mua ainakin ärsytti silloin kun itse tarjosi asunnosta jotain ja vastaus tuli ettei käy. Eikä minkäänmoista vastatarjousta.
Olisi ollut edes kiva tietää kuinka metsään mentiin oman tarjouksen kanssa. Näissä tapauksissa lopetettiin leikki siihen kun ei vastatarjousta tullut. Mun mielestä on siis tärkeä tuo vastatarjous.
Jossain vaiheessa tulee vastaan sitten se "final offer", ei siis kannta ihan loputtomiin sitäkään peliä jatkaa.
Ekaa kun ostettiin myyjä antoi 3. kerralla viimeisen tarjouksensa, se oli joko hyväksyttävä tai hylättävä.

Aseta aikaraja omalle tarjouksellesi, esim 1-2 päivää klo siihen ja siihen mennessä.
Suuremmissa kaupungeissa niin ostajan kuin myyjänkin tarjoukset tehdään kirjallisesti (kun välittäjä on mukana) ja pienemmissä suullisesti, mutta välittäjä on aina se joka tarjouksen kertoo toiselle osapuolelle.
Näin ainakin meillä on toimittu. Ollaan ostettu 2 ja myyty 1 oma, toinen vielä myynnissä..

Yhteistyössä