Asuntojen hinnat romahtavat seuraavan vuoden aikana 20 prosenttia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ja just ehdin ostaa uuden:/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24592746]Mitä sillä on väliä, jos olet itsellesi ostanut ja omaan taloudelliseen tilanteeseesi sopivalla hinnalla.[/QUOTE]

Onko mitään väliä jos saman asunnon saa vuoden kuluttua 100.000 euroa halvemmalla?

[QUOTE="vieras";24592746]Mitä sillä on väliä, jos olet itsellesi ostanut ja omaan taloudelliseen tilanteeseesi sopivalla hinnalla.[/QUOTE]

Taloudellinen tilanne voi muuttua rajustikin. Se "ylimääräinen hinta" on muusta kulutuksesta pois.

Sulla on todella erikoinen ajattelutapa. Hyvin harva haluaa maksaa ylihintaa, jos halvemmallakin saa. Asuntojen kohdalla puhutaan helposti kymmenistä tuhansista euroista.

Mun on tähän pakko kertoa yksi tarina tosielämästä...

Vuonna 2001 mulla oli yksi työkaveri, joka myi asuntonsa ja muutti vuokralle, koska lehtijuttujen, jne. perusteella joka paikassa toitotettiin, että asuntojen hinnat laskee kohta. Hänen suunnitelmansa oli, että asuu jonkin aikaa vuokralla ja sitten kun asuntojen hinnat kunnolla romahtavat, ostaa uuden asunnon edullisesti.

No aika pitkäksi meni se hintojen romahtamisen odottelu, sillä hinnat laskivat vasta 2008. Ja silloinkin jäätiin edelleen reippaasti sen vuoden 2001 hintatason yläpuolelle. En tiedä mitä tuo vanha työkaverini asunnon myyntinsä jälkeen teki, kun hinnat eivät laskeneetkaan, mutta tuskinpa voitolle pääsi taktikoinnissaan mitenkään...

[QUOTE="Tuikku";24592826]Taloudellinen tilanne voi muuttua rajustikin. Se "ylimääräinen hinta" on muusta kulutuksesta pois.

Sulla on todella erikoinen ajattelutapa. Hyvin harva haluaa maksaa ylihintaa, jos halvemmallakin saa. Asuntojen kohdalla puhutaan helposti kymmenistä tuhansista euroista.[/QUOTE]

Omaan käyttöön ostettavien asuntojen kohdalla puhutaan usein myös vuosien sijoituksesta, joten hinnat ehtivät sinä aikana heilua miten sattuu monta kertaa.

Ihanko 100000 eur halvemmalla kun asunto on maksanut 65000 eur :D Tosin ymmärsin pointin mutta jossain on asuttava kuitenkin, mitään ilmaista asumismuotoa ei ole.
Mä ostin asuntoni kodiksi enkä sijoituskohteeksi enkä mitenkään jatkuvasti mieti sen arvoa. En ole aikeissa myydä.

Uutinen näyttää kylvävän paniikkia pitkin internettiä. Kaikki, jotka ovat rahansa ja vähän enemmänkin laittaneet suomalaisiin asuntoihin kiinni, ovat heti vähättelemässä ja kiistämässä kyseistä uutista. Eivät varmaan tajua, paljonko rahaa 20% on nykyisistä hinnoista ? Nyt kannattaa katsella tilanteen kehittymistä. Asuntokuplahan on aivan selviö, kuten myös sen puhkeaminen.

[QUOTE="minä";24592929]Mun on tähän pakko kertoa yksi tarina tosielämästä...

Vuonna 2001 mulla oli yksi työkaveri, joka myi asuntonsa ja muutti vuokralle, koska lehtijuttujen, jne. perusteella joka paikassa toitotettiin, että asuntojen hinnat laskee kohta. Hänen suunnitelmansa oli, että asuu jonkin aikaa vuokralla ja sitten kun asuntojen hinnat kunnolla romahtavat, ostaa uuden asunnon edullisesti.

No aika pitkäksi meni se hintojen romahtamisen odottelu, sillä hinnat laskivat vasta 2008. Ja silloinkin jäätiin edelleen reippaasti sen vuoden 2001 hintatason yläpuolelle. En tiedä mitä tuo vanha työkaverini asunnon myyntinsä jälkeen teki, kun hinnat eivät laskeneetkaan, mutta tuskinpa voitolle pääsi taktikoinnissaan mitenkään...[/QUOTE]

Entäs ne tapaukset jotka ostivat asunnon 100% luotolla vuonna 1989? Mitenköhän heille kävi?

Ihanko 100000 eur halvemmalla kun asunto on maksanut 65000 eur :D Tosin ymmärsin pointin mutta jossain on asuttava kuitenkin, mitään ilmaista asumismuotoa ei ole.
Mä ostin asuntoni kodiksi enkä sijoituskohteeksi enkä mitenkään jatkuvasti mieti sen arvoa. En ole aikeissa myydä.

Helsingistä et saa minkäänlaista luukkua 65 kiloon ja kunnollinen perheasunto maksaa vähintään sen puoli miljoonaa.

En mä jaksa stressata, omasta asunnosta on koko ajan ollut velkaa enemmän, mitä sen arvo on, tosin nyt ollaan pikkuhiljaa +-0 tilanteessa ja jos asuntojen hinnat nyt sit romahtais niin eipä se sit mtn, sit olis taas enemmän velkaa, mitä asunnon arvo. En ole taloani myymässä, se on mun koti ja sen arvolla nyt ei sinäänsä oo paskankaan merkitystä + sain sen mielestäni hyvinkin kohtuullisella hinnalla :)

Mut kyllähän jossain päin suomea nuo hinnat ovat ihan järjettömiä, kaverilla on liki 30v rivarinpätkä, jolle ei oo pintaremppaa kummosempaa tehty, 80m3 kolmio ja hinta kuulemma on siinä 180 000€:n pintaa... ei se oo tyhmä joka pyytää... itse maksaisin siitä asunnosta max. 80 000€ ja silti tuntuis, et maksan ylihintaa. Jos ois ees remontoitu niin sit ehkä joku 100-120 000€ vois kuvitella tollasesta maksavansa.

Ostin kolmion Espoosta keskitasoiselta alueelta 1992, jolloin hinnat olivat todella alhaiset. Maksoi 425 000 mk. Olen todella iloinen, että en ostanut asuntoa muutama vuosi aikaisemmin, jolloin hinnat olivat tuplaten. =)

[QUOTE="vieras";24592870]Minun arvioni mukaan hinnat voivat laskea 50%. Arvio perustuu heikkoihin talousnäkymiin ja viimevuosien hinnannousuun.[/QUOTE]

Heitän paremmaksi. Minun arvioni mukaan hinnat voivat laskea 100% ja kohta joutuu maksamaan kynnysrahaa siitä, että ihmiset suostuvat muuttamaan näihin ilmaisiin asuntoihin.

Uutinen näyttää kylvävän paniikkia pitkin internettiä. Kaikki, jotka ovat rahansa ja vähän enemmänkin laittaneet suomalaisiin asuntoihin kiinni, ovat heti vähättelemässä ja kiistämässä kyseistä uutista. Eivät varmaan tajua, paljonko rahaa 20% on nykyisistä hinnoista ? Nyt kannattaa katsella tilanteen kehittymistä. Asuntokuplahan on aivan selviö, kuten myös sen puhkeaminen.

Tilanne on sillä tavalla hassu, että tämä hintojen kehitysarvio on mahdoton. Jos asuntojen myyntihinnat laskevat, niin kenenkään ei kannata myydä vanhaa asuntoa. Uusien asuntojen hinnat eivät tule helposti alaspäin, kun kustannustaso kuitenkin näyttää koko ajan nousevan.

Silloin seurauksena on, että tarjontaa ei ole ja se taas nostaa myynnissä olevien asuntojen hintoja ja taas ollaan periaatteessa samassa tilanteessa. Vain niiden asuntojen hinnat laskevat, jotka tulevat myyntiin konkurssien tai ulosoton kautta. Nämä taas menevät suoraan sijoittajille, joilla on mahdollisuus tai suhteita näiden asuntojen maksamiseen heti ja käteisellä.

Näinhän tapahtui 90-luvun lamassa. Toki silloin oli myös valtava ylitarjonta uusista asunnoista.

Seuraavan kymmenen vuoden aikana asuntojen hinnat eivät tule nousemaan vaan laskevat tai junnaavat paikoillaan.

Japanissa asuntojen hinnat ovat laskeneet 80-luvun lopulta lähtien ja me olemme siirtymässä samaan hitaan tai negatiivisen kasvun aikaan missä Japani on ollut yli 20 vuotta.

Siis 20% vuodessa. Tästä lamasta tulee pitkä koska pari Euroopan maata tekee konkurssin ja USA:ssakin menee huonosti. Neljän vuoden kuluessa asuntojen hinnat romahtavat Suomessa arviolta 50-70%.

eikös tässäkin vaikuta se kysynnän ja tarjonnan laki, jos ei asuntoja ole tarjolla ja jossain on ihmisten pakko asua niin silloin niistä maksetaan enemmän
toki varmasti ne joiden on pakko myydä joutuvat sen halvemmalla myymään jos kysyntää ei ole.
faktahan on se että varsinkin pk seudulla asunnoista on pulaa, ja näin ollen niistä joutuu aika kovan hinnan maksamaan jos sinne haluaa muuttaa.

Yhteistyössä