V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Minä veikkaan, että paljon jätetään kertomatta, ihan Tiukan yksityisyyden suojaksi, sellaista mitä hän ei itse kerro.
Uskon, että tarvitsee oikeasti vanhainkotipaikkaa, sellainenhan ei kovin helpolla nykypäivänä irtoa. Eikä häädön saaminen oikeudestakaan onnistu ilman perusteellista syytä. Kuinka moni kommentoijista tietää mitään tuosta häätöprosessista ja vanhainkotipaikan saannista käytännössä?
Asunnosta on tullut hajuhaittoja, se on ollut siivottomassa kunnossa ja naapurit hoitavat juoksevat asiat ja kauppakäynnit, kotihoito käy kolmesti päivässä.. Niistä voi päätellä aika paljon. Myrkytyksistä kieltäytyessään hän pidentänyt tuholaisongelmaa ja sen takia on varmaan jouduttu tekemään useampia myrkytyksiä kuin alunperin olisi ollut tarve.
Itse olen nuori ja kerrostalo jossa asun, nii hallituksen puheenjohtaja on uhannut myös minua asunnon haltuunotolla.
Kerroin vaan että minullakin samanlaisia kokemuksia, jos siitä olisi vertaistukea jollekkin ja kaikki tuollanen puheenjohtajien vääränlainen käytös, savustaminen yms. tulee tuoda julki, jotta asioihin pystytään saamaan muutos! Sinä et voi puhua muiden ihmisten puolesta mikä heitä kiinnostaa, kaikki ei tunne/ajattele samalla tavalla kuin sinä.Saat käännettyy kaikki ittees...aika itsekeskeistä...ei ketään kinosta...
Tätä hallintaanottopäätöstä ei siis olla käsitelty missään oikeudessa! Yhtiökokous teki asiassa päätöksen (ei kerrota kuinka monen osakkaan voimin, ja ajoitettiinko tämä kokous tahallisesti Liisan sairaalareissun tienoille). Sitten Liisalle toimitettiin tieto hallintaanottopäätöksestä. Liisan olisi pitänyt määräajassa nostaa moitekanne saadakseen päätöksen perusteet käräjäoikeuden tutkittaviksi, mutta koska hän oli sairaalassa (eikä vanha ihminen ilmeisesti muutenkaan ymmärtänyt asian merkitystä), näin ei tapahtunut. Määräajan mentyä umpeen yhtiökokouksen äänestämällä tehty päätös sai lainvoiman, ja oikeudella oli enää kumileimasimen virka. Kun päätöstä ei moitita, katsotaan osakkaan hyväksyneen sen - vaikka hän ei tosiasiassa olisikaan hyväksynyt. Asianajaja ei enää tässä vaiheessa mahtanut asialle mitään. Uskon, että Liisa olisi voittanut oikeudessa, jos moitekanne olisi nostettu.Minä veikkaan, että paljon jätetään kertomatta, ihan Tiukan yksityisyyden suojaksi, sellaista mitä hän ei itse kerro.
Uskon, että tarvitsee oikeasti vanhainkotipaikkaa, sellainenhan ei kovin helpolla nykypäivänä irtoa. Eikä häädön saaminen oikeudestakaan onnistu ilman perusteellista syytä. Kuinka moni kommentoijista tietää mitään tuosta häätöprosessista ja vanhainkotipaikan saannista käytännössä?
Asunnosta on tullut hajuhaittoja, se on ollut siivottomassa kunnossa ja naapurit hoitavat juoksevat asiat ja kauppakäynnit, kotihoito käy kolmesti päivässä.. Niistä voi päätellä aika paljon. Myrkytyksistä kieltäytyessään hän pidentänyt tuholaisongelmaa ja sen takia on varmaan jouduttu tekemään useampia myrkytyksiä kuin alunperin olisi ollut tarve.

Pakko sanoa, että mulle tuli todella paha mieli Liisan puolesta.
Mä ymmärrän sen, että esim. joku parikymppinen holtiton juippi joka elää rauhatonta elämää joka viikonloppu eli riehutaan kännissä niin saa häädön, mutta kyllä 91-vuotiaan kohdalla olisi täytynyt löytää toisenlainen ratkaisu!
Hän kuitenkin asui tuossa talossa 24v, jos olisi kamala häirikkö niin eiköhän häätö ois tullut jo aikasemmin.
Muuttaminen on rankka prosessi kaiken ikäisille, niin entä sitten vanhukselle? ja että joutuu häädön seurauksena kotoaan pois viimesinä elinvuosinaan niin on varmasti traumaattinen kokemus...
Itse olen nuori ja kerrostalo jossa asun, nii hallituksen puheenjohtaja on uhannut myös minua asunnon haltuunotolla. Kuulemma pamaus joka lähtee ovesta kun suljen sen niin häiritsee häntä ja mun kämppä haisee, no se on totta että mulla oli pidemmän aikaa roskat sisällä kun en masennuksen takia jaksanut siivota, mutta nyt menee jo paremmin ja tuota lukkoa on tulossa katsomaan korjaaja, jos sille jotain voitais tehdä... tuntuu surulliselta tuntea joka kerta huonoa omaatuntoa kun joutuu poistumaan kotoaan koska ovesta lähtee ääni. Toisaalta tuntuu naurettavalta että joku voi saada häädön oven "paiskomisen" takia, en ymmärrä.
Olin hakenut masennukseen ja pakko-oireisuuteen apua jo ennen valitusta, mutta sekin kun alat käymään keskustelemassa psykiatrisella sairaanhoitajalla, psykologilla, terapiassa tai syömään lääkkeitä ei auta heti. Muutos parempaan tapahtuu pienin askelin. Niin tuntui nöyryyttävältä jäädä kiinni omasta masennuksestaan vaikka olin hakenut jo siihen apua!
Kerrostalossa ei oikeasti ole mitään yksityisyyttä, vaikka pitkään kuvittelin niin, kaikki asutaan tälläsissä pienissä loukuissa ja naapurit kyttää toistensa tekemisiä. Mun luona kylässä on käynyt työkuraattori ja sossu auttamassa arkisissa asioissa ja kun herra puheenjohtaja väittää että mun kämppä haisee, niin ei työkuraattori tai sossu oo mitään sellasta huomannu... Kyllä he olisivat todenneet jos mun koti ois ollu sellasessa kunnossa ettei siellä pysty asumaan. Luulen että tää herra puheenjohtaja on kytännyt ikkunasta kun minä ja sossu viety paljon roskia ulos mun asunnosta ja päätellyt että nyt siellä on jokin ongelma, mutta eikö tuo ole pääasia että joku tuli auttamaan minua?
Liisallakaan ei mitään ongelmaa enää ollut kun asunto saatu siivottua, niin en ymmärrä miksi piti häätää kun ei enää mitään syytä ollut? Liisallakin voinut olla jo dementian oireita kuin noin vanha tai muutenkaan pää ei toimi enää kunnolla, ns. vanhuuden höperö, huono kunto myös iän takia niin siinä voi siivous jäädä tois sijaseks...
Puheenjohtajiksi hakeutuu tietynlaisia ihmisiä, sellasia jotka rakastavat käyttää valtaa väärin. Ihan samalla tavalla kuin toimitusjohtajissa on eniten psykopaatteja. Tämä hallituksen puheenjohtaja joka uhkasi mun asunnon haltuunotolla niin käynyt raivoomassa muillekkin naapureille ja jäi myös valheesta kiinni kun väitti että seinänaapurini tehnyt myös valituksen minusta, mutta kun käytiin vuokranantajan kanssa keskustelemassa seinänaapurin kanssa niin mitään valitusta eivät olleet tehny. Tämä Liisan talossa ollut puheenjohtaja totesi ettei inhimillisyyttä tarvita tälläsissä asioissa ja ei hänellä tunnu missään vaikka Liisan hääti, no on se kumma jos ei tarvita inhimillisyyttä toisen kotiin liittyvissä asioissa kun koti on yksi tärkeimmistä asioista joita ihmisellä on! Tälläsiä nämä puheenjohtajat.
Kaikkihan lähti liikkeelle talon ludeongelmasta ja sen hoitamisesta. Liisa ei ollut ainoa, jolla luteita oli, eikä voida tietää, millä tavalla ne taloon tulivat. Helsingin Sanomissa oli tänään juttu luteista kerrostalossa ja siitä voi tutustua faktoihin, jotka ovat hukassa monelta tähänkin tapaukseen kantansa ilmaisseilla, ehkä myös osalla talon hallitusta ja yhtiökokouksessa haltuunottoa kannattaneilla.On hyvin vähän asioita jotka olisi lain edessä hyväksyttäviä syitä asunnon haltuunottoon. Siinä ei mikään pelkkä huono käytös(naapurikyylät, eläkeläiset,) tai asunnon paha haju riitä (ulkomaalaiset..)
Itsepähän hallituksen puheenjohtajanne valitsette.
Ja viitaten Liisankin tapaukseen, ei yksi hallituksen puheenjohtaja voi kumota hallituksen ja käräjäoikeuden päättämää asiaa! Jos Liisa ei 1,5v sitten kyennyt/halunnut(hänhän käsittääkseni on täysvaltainen ihminen) huolehtimaan asunnoistaan, niin miten voi olettaa että hän nyt huolehtisi. Ja koko ruljanssi alkaisi alusta.
Ei kait se nyt ihan sama ole,mistä lähtöisin ovat.Kyllä varmasti nykyisin niitä on joissakin muissakin asunnoissa ,siinä talossa.Tarkastukseen kaikki ja lasku kuuluu taloyhtiölle.Ja siivoojan valitsee se,joka maksaakin.Vaikea tilanne, mutta ymmärrän naapureita. Ihan sama, mistä luteet ovat alkujaan lähtöisin, ne olisi pitänyt mummelinkin kämpästä myrkyttää.
Sitä harrastetaan nykyisin taloyhtiöissäkin kiusaamista,ei vain määrätyissä paikoissa,työssä ,kouluissa ja niin edelleen.Taannoin isännöitsijä ja hallitus yritti valheella asuntoa hallintaan,mutta saivat isot maksut käräjillä kontolleen. Tosi isot.ja jokikinen heistä muutti pois sitten.Lukee kiinteistöliiton sivulla.Luteethan on asunnoista hävitetty ajat sitten. Toki niitä voi taas kulkeutua talon muista asunnoista. Kuinka usein asukkaan pitää siivota asuntonsa ja miksi talöyhtiöllä on niin paljon valtaa asiaan. Kai minutkin voisi sitten häätää kun siivoan 2 kertaa kuukaudessa.
Pakko sanoa, että mulle tuli todella paha mieli Liisan puolesta.
Mä ymmärrän sen, että esim. joku parikymppinen holtiton juippi joka elää rauhatonta elämää joka viikonloppu eli riehutaan kännissä niin saa häädön, mutta kyllä 91-vuotiaan kohdalla olisi täytynyt löytää toisenlainen ratkaisu!
Hän kuitenkin asui tuossa talossa 24v, jos olisi kamala häirikkö niin eiköhän häätö ois tullut jo aikasemmin.
Muuttaminen on rankka prosessi kaiken ikäisille, niin entä sitten vanhukselle? ja että joutuu häädön seurauksena kotoaan pois viimesinä elinvuosinaan niin on varmasti traumaattinen kokemus...
Itse olen nuori ja kerrostalo jossa asun, nii hallituksen puheenjohtaja on uhannut myös minua asunnon haltuunotolla. Kuulemma pamaus joka lähtee ovesta kun suljen sen niin häiritsee häntä ja mun kämppä haisee, no se on totta että mulla oli pidemmän aikaa roskat sisällä kun en masennuksen takia jaksanut siivota, mutta nyt menee jo paremmin ja tuota lukkoa on tulossa katsomaan korjaaja, jos sille jotain voitais tehdä... tuntuu surulliselta tuntea joka kerta huonoa omaatuntoa kun joutuu poistumaan kotoaan koska ovesta lähtee ääni. Toisaalta tuntuu naurettavalta että joku voi saada häädön oven "paiskomisen" takia, en ymmärrä.
Olin hakenut masennukseen ja pakko-oireisuuteen apua jo ennen valitusta, mutta sekin kun alat käymään keskustelemassa psykiatrisella sairaanhoitajalla, psykologilla, terapiassa tai syömään lääkkeitä ei auta heti. Muutos parempaan tapahtuu pienin askelin. Niin tuntui nöyryyttävältä jäädä kiinni omasta masennuksestaan vaikka olin hakenut jo siihen apua!
Kerrostalossa ei oikeasti ole mitään yksityisyyttä, vaikka pitkään kuvittelin niin, kaikki asutaan tälläsissä pienissä loukuissa ja naapurit kyttää toistensa tekemisiä. Mun luona kylässä on käynyt työkuraattori ja sossu auttamassa arkisissa asioissa ja kun herra puheenjohtaja väittää että mun kämppä haisee, niin ei työkuraattori tai sossu oo mitään sellasta huomannu... Kyllä he olisivat todenneet jos mun koti ois ollu sellasessa kunnossa ettei siellä pysty asumaan. Luulen että tää herra puheenjohtaja on kytännyt ikkunasta kun minä ja sossu viety paljon roskia ulos mun asunnosta ja päätellyt että nyt siellä on jokin ongelma, mutta eikö tuo ole pääasia että joku tuli auttamaan minua?
Liisallakaan ei mitään ongelmaa enää ollut kun asunto saatu siivottua, niin en ymmärrä miksi piti häätää kun ei enää mitään syytä ollut? Liisallakin voinut olla jo dementian oireita kuin noin vanha tai muutenkaan pää ei toimi enää kunnolla, ns. vanhuuden höperö, huono kunto myös iän takia niin siinä voi siivous jäädä tois sijaseks...
Puheenjohtajiksi hakeutuu tietynlaisia ihmisiä, sellasia jotka rakastavat käyttää valtaa väärin. Ihan samalla tavalla kuin toimitusjohtajissa on eniten psykopaatteja. Tämä hallituksen puheenjohtaja joka uhkasi mun asunnon haltuunotolla niin käynyt raivoomassa muillekkin naapureille ja jäi myös valheesta kiinni kun väitti että seinänaapurini tehnyt myös valituksen minusta, mutta kun käytiin vuokranantajan kanssa keskustelemassa seinänaapurin kanssa niin mitään valitusta eivät olleet tehny. Tämä Liisan talossa ollut puheenjohtaja totesi ettei inhimillisyyttä tarvita tälläsissä asioissa ja ei hänellä tunnu missään vaikka Liisan hääti, no on se kumma jos ei tarvita inhimillisyyttä toisen kotiin liittyvissä asioissa kun koti on yksi tärkeimmistä asioista joita ihmisellä on! Tälläsiä nämä puheenjohtajat.
Siis käräjäoikeus ainoastaan hyväksyi Liisan ja taloyhtiön välisen sopimuksen, joka tehtiin häädön oikeuskäsittelyn aikana.Tätä hallintaanottopäätöstä ei siis olla käsitelty missään oikeudessa! Yhtiökokous teki asiassa päätöksen (ei kerrota kuinka monen osakkaan voimin, ja ajoitettiinko tämä kokous tahallisesti Liisan sairaalareissun tienoille). Sitten Liisalle toimitettiin tieto hallintaanottopäätöksestä. Liisan olisi pitänyt määräajassa nostaa moitekanne saadakseen päätöksen perusteet käräjäoikeuden tutkittaviksi, mutta koska hän oli sairaalassa (eikä vanha ihminen ilmeisesti muutenkaan ymmärtänyt asian merkitystä), näin ei tapahtunut. Määräajan mentyä umpeen yhtiökokouksen äänestämällä tehty päätös sai lainvoiman, ja oikeudella oli enää kumileimasimen virka. Kun päätöstä ei moitita, katsotaan osakkaan hyväksyneen sen - vaikka hän ei tosiasiassa olisikaan hyväksynyt. Asianajaja ei enää tässä vaiheessa mahtanut asialle mitään. Uskon, että Liisa olisi voittanut oikeudessa, jos moitekanne olisi nostettu.
Siis käräjäoikeus ainoastaan hyväksyi Liisan ja taloyhtiön välisen sopimuksen, joka tehtiin häädön oikeuskäsittelyn aikana.
Eli järjestys oli:
1. Asuntojen haltuunotto yhtiökokouksen päätöksellä, josta olisi voinut tehdä valituksen määräajan kuluessa; ei tapahtunut jostain syystä, tietämättömyys ja osaamattomuus?
Sen jälkeen ilmeisesti muuttovaatimus Liisalle ja kun se ei tehonnut:
2. Häätöhakemus käräjäoikeuteen, ja sen käsittelyn aikana tehtiin sopimus, jonka oikeus automaattisesti hyväksyi. Sen sopimuksen rikkomisesta kahden viikkosiivouksen väliin jäännin verran voitiin sitten laittaa häätö täytäntöön ilman uutta häätökäsittelyä oikeudessa.
Eli mikään oikeusaste ei ottanut kantaa taloyhtiön näkemysten oikeellisuuteen missään vaiheessa. Ainoa oikeuden kanta oli se, että se hyväksyi Liisan ja taloyhtiön välisen sopimuksen, jota taloyhtiö sitten mitä tarkoitushakuisimmin lähti tulkitsemaan.
Liisa on tässä joutunut lakimiesten pyöriteltäväksi, jotka ovat pelanneet asiat niin ovelasti, että Liisalta on vaivihkaa viety käsistä yksi kerrallaan kaikki kortit, joilla olisi voinut korjata meneillä oleva vääryys.
Näin kyllä, mutta toisaalta taustalla oli jo valituksen puuttumisen takia lainvoiman saanut haltuunotto, jonka perusteina oli varmaankin samat seikat, jotka olivat häädön haun perusteluina. Onko oikeudelle enää mahdollista ruveta harkitsemaan niitä uudelleen, kun ne on tavallaan jo myönnetty jättämällä valitus tekemättä? Pitäisi lukea oikeuden päätösasiakirjat, jotta asia selviäisi.Aika kummallista on, jos Suomessa oikeus voi määrätä häädön ehdollisena. Kuten, että ellei asukas nuole taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan persettä koko loppuelämänsä ajana, häätö voidaan laittaa täytäntöön yhden nuolemiskerran jäätyä väliin...
Jos oikeus taasen ei ole lainkaan päättänyt häädöstä, vaan hyväksynyt vain sopimuksen, nyt tehty häätö on laiton.

Laitokseenhan tämä ämmä lopulta raijattiin eli palvelutaloon, jonne se olisi aikapäiviä sitten kuulunut häiriköimästä taloyhtiötä. Ei tämä mikään herttainen pullamummo ole mitä olen kuullut, joten turha ämmää puolustella yhtään.