Asunnosta häätö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä veikkaan, että paljon jätetään kertomatta, ihan Tiukan yksityisyyden suojaksi, sellaista mitä hän ei itse kerro.
Uskon, että tarvitsee oikeasti vanhainkotipaikkaa, sellainenhan ei kovin helpolla nykypäivänä irtoa. Eikä häädön saaminen oikeudestakaan onnistu ilman perusteellista syytä. Kuinka moni kommentoijista tietää mitään tuosta häätöprosessista ja vanhainkotipaikan saannista käytännössä?
Asunnosta on tullut hajuhaittoja, se on ollut siivottomassa kunnossa ja naapurit hoitavat juoksevat asiat ja kauppakäynnit, kotihoito käy kolmesti päivässä.. Niistä voi päätellä aika paljon. Myrkytyksistä kieltäytyessään hän pidentänyt tuholaisongelmaa ja sen takia on varmaan jouduttu tekemään useampia myrkytyksiä kuin alunperin olisi ollut tarve.

Asunnot on myrkytetty ja luteet hävitetty. Asunnossa kävi ammattilainen siivooja kerran viikossa. Liisan savustaneet ovat itsekkäitä kusipäitä.

Pakko sanoa, että mulle tuli todella paha mieli Liisan puolesta.

Mä ymmärrän sen, että esim. joku parikymppinen holtiton juippi joka elää rauhatonta elämää joka viikonloppu eli riehutaan kännissä niin saa häädön, mutta kyllä 91-vuotiaan kohdalla olisi täytynyt löytää toisenlainen ratkaisu!

Hän kuitenkin asui tuossa talossa 24v, jos olisi kamala häirikkö niin eiköhän häätö ois tullut jo aikasemmin.

Muuttaminen on rankka prosessi kaiken ikäisille, niin entä sitten vanhukselle? ja että joutuu häädön seurauksena kotoaan pois viimesinä elinvuosinaan niin on varmasti traumaattinen kokemus...

Itse olen nuori ja kerrostalo jossa asun, nii hallituksen puheenjohtaja on uhannut myös minua asunnon haltuunotolla. Kuulemma pamaus joka lähtee ovesta kun suljen sen niin häiritsee häntä ja mun kämppä haisee, no se on totta että mulla oli pidemmän aikaa roskat sisällä kun en masennuksen takia jaksanut siivota, mutta nyt menee jo paremmin ja tuota lukkoa on tulossa katsomaan korjaaja, jos sille jotain voitais tehdä... tuntuu surulliselta tuntea joka kerta huonoa omaatuntoa kun joutuu poistumaan kotoaan koska ovesta lähtee ääni. Toisaalta tuntuu naurettavalta että joku voi saada häädön oven "paiskomisen" takia, en ymmärrä.

Olin hakenut masennukseen ja pakko-oireisuuteen apua jo ennen valitusta, mutta sekin kun alat käymään keskustelemassa psykiatrisella sairaanhoitajalla, psykologilla, terapiassa tai syömään lääkkeitä ei auta heti. Muutos parempaan tapahtuu pienin askelin. Niin tuntui nöyryyttävältä jäädä kiinni omasta masennuksestaan vaikka olin hakenut jo siihen apua!

Kerrostalossa ei oikeasti ole mitään yksityisyyttä, vaikka pitkään kuvittelin niin, kaikki asutaan tälläsissä pienissä loukuissa ja naapurit kyttää toistensa tekemisiä. Mun luona kylässä on käynyt työkuraattori ja sossu auttamassa arkisissa asioissa ja kun herra puheenjohtaja väittää että mun kämppä haisee, niin ei työkuraattori tai sossu oo mitään sellasta huomannu... Kyllä he olisivat todenneet jos mun koti ois ollu sellasessa kunnossa ettei siellä pysty asumaan. Luulen että tää herra puheenjohtaja on kytännyt ikkunasta kun minä ja sossu viety paljon roskia ulos mun asunnosta ja päätellyt että nyt siellä on jokin ongelma, mutta eikö tuo ole pääasia että joku tuli auttamaan minua?

Liisallakaan ei mitään ongelmaa enää ollut kun asunto saatu siivottua, niin en ymmärrä miksi piti häätää kun ei enää mitään syytä ollut? Liisallakin voinut olla jo dementian oireita kuin noin vanha tai muutenkaan pää ei toimi enää kunnolla, ns. vanhuuden höperö, huono kunto myös iän takia niin siinä voi siivous jäädä tois sijaseks...

Puheenjohtajiksi hakeutuu tietynlaisia ihmisiä, sellasia jotka rakastavat käyttää valtaa väärin. Ihan samalla tavalla kuin toimitusjohtajissa on eniten psykopaatteja. Tämä hallituksen puheenjohtaja joka uhkasi mun asunnon haltuunotolla niin käynyt raivoomassa muillekkin naapureille ja jäi myös valheesta kiinni kun väitti että seinänaapurini tehnyt myös valituksen minusta, mutta kun käytiin vuokranantajan kanssa keskustelemassa seinänaapurin kanssa niin mitään valitusta eivät olleet tehny. Tämä Liisan talossa ollut puheenjohtaja totesi ettei inhimillisyyttä tarvita tälläsissä asioissa ja ei hänellä tunnu missään vaikka Liisan hääti, no on se kumma jos ei tarvita inhimillisyyttä toisen kotiin liittyvissä asioissa kun koti on yksi tärkeimmistä asioista joita ihmisellä on! Tälläsiä nämä puheenjohtajat.

Saat käännettyy kaikki ittees...aika itsekeskeistä...ei ketään kinosta...
Kerroin vaan että minullakin samanlaisia kokemuksia, jos siitä olisi vertaistukea jollekkin ja kaikki tuollanen puheenjohtajien vääränlainen käytös, savustaminen yms. tulee tuoda julki, jotta asioihin pystytään saamaan muutos! Sinä et voi puhua muiden ihmisten puolesta mikä heitä kiinnostaa, kaikki ei tunne/ajattele samalla tavalla kuin sinä.

Ihmettelen miksi toisesta asunnosta siivouksen ja luteiden karkotuksen aikana tapahtuneesta tavaroiden katoamisesta ei tehdä rikosilmoitusta – rikoslaki koskee myös taloyhtiötä. Viranomaisten tehtävä olisi sitten tutkia asia ja päättää, kuka siitä on vastuussa. On turha ruveta tekemään siitä yksityisoikeudellista riita-asiaa, josta syntyy vain asianajokuluja, kun se on selvä varkaus, joka kuuluu yleisen syyttäjän hoidettavaksi. Mummon asianajaja kyllä tietysti hoitaisi palkkion takia asian mieluummin täysin yksityisenä riitajuttuna...

Minä veikkaan, että paljon jätetään kertomatta, ihan Tiukan yksityisyyden suojaksi, sellaista mitä hän ei itse kerro.
Uskon, että tarvitsee oikeasti vanhainkotipaikkaa, sellainenhan ei kovin helpolla nykypäivänä irtoa. Eikä häädön saaminen oikeudestakaan onnistu ilman perusteellista syytä. Kuinka moni kommentoijista tietää mitään tuosta häätöprosessista ja vanhainkotipaikan saannista käytännössä?
Asunnosta on tullut hajuhaittoja, se on ollut siivottomassa kunnossa ja naapurit hoitavat juoksevat asiat ja kauppakäynnit, kotihoito käy kolmesti päivässä.. Niistä voi päätellä aika paljon. Myrkytyksistä kieltäytyessään hän pidentänyt tuholaisongelmaa ja sen takia on varmaan jouduttu tekemään useampia myrkytyksiä kuin alunperin olisi ollut tarve.
Tätä hallintaanottopäätöstä ei siis olla käsitelty missään oikeudessa! Yhtiökokous teki asiassa päätöksen (ei kerrota kuinka monen osakkaan voimin, ja ajoitettiinko tämä kokous tahallisesti Liisan sairaalareissun tienoille). Sitten Liisalle toimitettiin tieto hallintaanottopäätöksestä. Liisan olisi pitänyt määräajassa nostaa moitekanne saadakseen päätöksen perusteet käräjäoikeuden tutkittaviksi, mutta koska hän oli sairaalassa (eikä vanha ihminen ilmeisesti muutenkaan ymmärtänyt asian merkitystä), näin ei tapahtunut. Määräajan mentyä umpeen yhtiökokouksen äänestämällä tehty päätös sai lainvoiman, ja oikeudella oli enää kumileimasimen virka. Kun päätöstä ei moitita, katsotaan osakkaan hyväksyneen sen - vaikka hän ei tosiasiassa olisikaan hyväksynyt. Asianajaja ei enää tässä vaiheessa mahtanut asialle mitään. Uskon, että Liisa olisi voittanut oikeudessa, jos moitekanne olisi nostettu.

Kotoaan häädetty Liisa, 91, linnoittautui vanhainkodin huoneeseensa: ”On tämä iso bunkkeri”
Keskiviikko 20.12.2017 klo 18.25

Liisa Tiukka häädettiin käräjäoikeuden häätöpäätöksellä omasta asunnostaan Tampereen ydinkeskustasta likaisuuden ja luteiden takia.

Viime maanantaina omistusasunnostaan häädetty tamperelainen Liisa Tiukka, 91, yrittää sopeutua nyt vanhainkotiin, missä hänellä on paikka vuoden loppuun. Liisa on linnoittautunut Koukkuniemen vanhainkodin Urpulan rakennuksen omaan pieneen reilun 10 neliön huoneeseensa eikä halua ottaa vielä kontaktia muihin.

Iltalehti vei Liisalle joulutähden, suklaata ja mandariineja, joita Liisa pyysi kuorimaan heti kaksi.

- En jää tänne pieneen huoneeseeni, kaikki tavarat ja vaihtovaatteeni ovat kotonani. Siellä se 50 neliön asunto on tyhjillään ja toinen 100 neliön asunto myös. On tämä hullua, että tänne ihminen tuodaan väkisin, Liisa sanoo heti alkajaisiksi ja pitelee päätään. Liisa oli kaatunut kadulla häätöä edeltävänä päivänä, kun oli vielä hoitanut asioitaan rollaattorillaan ja halunnut piipahtaa vielä keskustan sykkeessä ennen kyyditystä vanhainkotiin keskustan tuntumaan Näsijärven rantaan.

- On tämä iso bunkkeri, paljon taloja ja ihmisiä. En halua vielä tutustua kehenkään enkä liikkua. En tiedä menenkö mihinkään joulusaunaan tai yhteiseen illanviettoon, totuttelen nyt rauhassa, katsotaan, Liisa sanoo ja pistää mandariinia suuhunsa.

Hän muistelee, että olisi kuullut, että joulupukki pistäytyy vanhainkodissa ja Tapaninpäivänä on perinteinen mieskuoron konsertti vanhainkotialueen juhlatalossa.

(JUHA VELI JOKINEN)">
Koukkuniemen vanhainkoti on edelleen koko Pohjolan suurin vanhainkoti ja Liisan asuttama Urpula on rakennettu 1940- ja 1950-lukujen vaihteessa. (JUHA VELI JOKINEN)

(JUHA VELI JOKINEN)">

Iltalehti vei Liisalle joulutähden, suklaata ja mandariineja, joita Liisa pyysi kuorimaan heti kaksi. (JUHA VELI JOKINEN)

Koukkuniemen vanhainkoti on edelleen koko Pohjolan suurin vanhainkoti, ja Liisan asuttama Urpula on rakennettu 1940- ja 1950-lukujen vaihteessa. Joka kerroksessa on takkoja ja viihtyisiä oleskelutiloja huoneiden seassa.

Liisa pyytää toimittajaa perumaan hieronta-ajan ja sanoo aloittavansa itsensä hoitamisen vasta joulun jälkeen.

Onko uni tullut jo silmään uudessa kodissa?

- Ennen häätöä en nukkunut silmäystäkään, nyt vähän paremmin, mutta kotiin haluan. Häätö oli raskas ja nöyryyttävä, taloyhtiö on pirullinen, Liisa sanoo ja toivottaa joulurauhaa kaikkiin koteihin.

- Niin, kaikille, joilla koti on, Liisa antaa piikin.

Liisa Tiukalla on asuinpaikka vanhainkodissa Tampereen kaupungin päätöksellä 18. - 31.12.2017 Koukkuniemen vanhainkodissa.

(JUHA VELI JOKINEN)">
Liisa, 91, on linnoittautunut huoneeseensa Koukkuniemen vanhainkodissa Tampereella. Hänet vietiin vanhainkotiin häädön jälkeen maanantaina aamulla. (JUHA VELI JOKINEN)

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201712202200618465_u0.shtml

Mihin menee kun vuosi vaihtuu?

Joulu voisi olla hänelle ihan kivakin ja erilaisempi jos antaisi sille mahdollisuuden.

Mä ymmärrän sen, että esim. joku parikymppinen holtiton juippi joka elää rauhatonta elämää joka viikonloppu eli riehutaan kännissä niin saa häädön, mutta kyllä 91-vuotiaan kohdalla olisi täytynyt löytää toisenlainen ratkaisu!

Hän kuitenkin asui tuossa talossa 24v, jos olisi kamala häirikkö niin eiköhän häätö ois tullut jo aikasemmin.

Muuttaminen on rankka prosessi kaiken ikäisille, niin entä sitten vanhukselle? ja että joutuu häädön seurauksena kotoaan pois viimesinä elinvuosinaan niin on varmasti traumaattinen kokemus...

Itse olen nuori ja kerrostalo jossa asun, nii hallituksen puheenjohtaja on uhannut myös minua asunnon haltuunotolla. Kuulemma pamaus joka lähtee ovesta kun suljen sen niin häiritsee häntä ja mun kämppä haisee, no se on totta että mulla oli pidemmän aikaa roskat sisällä kun en masennuksen takia jaksanut siivota, mutta nyt menee jo paremmin ja tuota lukkoa on tulossa katsomaan korjaaja, jos sille jotain voitais tehdä... tuntuu surulliselta tuntea joka kerta huonoa omaatuntoa kun joutuu poistumaan kotoaan koska ovesta lähtee ääni. Toisaalta tuntuu naurettavalta että joku voi saada häädön oven "paiskomisen" takia, en ymmärrä.

Olin hakenut masennukseen ja pakko-oireisuuteen apua jo ennen valitusta, mutta sekin kun alat käymään keskustelemassa psykiatrisella sairaanhoitajalla, psykologilla, terapiassa tai syömään lääkkeitä ei auta heti. Muutos parempaan tapahtuu pienin askelin. Niin tuntui nöyryyttävältä jäädä kiinni omasta masennuksestaan vaikka olin hakenut jo siihen apua!

Kerrostalossa ei oikeasti ole mitään yksityisyyttä, vaikka pitkään kuvittelin niin, kaikki asutaan tälläsissä pienissä loukuissa ja naapurit kyttää toistensa tekemisiä. Mun luona kylässä on käynyt työkuraattori ja sossu auttamassa arkisissa asioissa ja kun herra puheenjohtaja väittää että mun kämppä haisee, niin ei työkuraattori tai sossu oo mitään sellasta huomannu... Kyllä he olisivat todenneet jos mun koti ois ollu sellasessa kunnossa ettei siellä pysty asumaan. Luulen että tää herra puheenjohtaja on kytännyt ikkunasta kun minä ja sossu viety paljon roskia ulos mun asunnosta ja päätellyt että nyt siellä on jokin ongelma, mutta eikö tuo ole pääasia että joku tuli auttamaan minua?

Liisallakaan ei mitään ongelmaa enää ollut kun asunto saatu siivottua, niin en ymmärrä miksi piti häätää kun ei enää mitään syytä ollut? Liisallakin voinut olla jo dementian oireita kuin noin vanha tai muutenkaan pää ei toimi enää kunnolla, ns. vanhuuden höperö, huono kunto myös iän takia niin siinä voi siivous jäädä tois sijaseks...

Puheenjohtajiksi hakeutuu tietynlaisia ihmisiä, sellasia jotka rakastavat käyttää valtaa väärin. Ihan samalla tavalla kuin toimitusjohtajissa on eniten psykopaatteja. Tämä hallituksen puheenjohtaja joka uhkasi mun asunnon haltuunotolla niin käynyt raivoomassa muillekkin naapureille ja jäi myös valheesta kiinni kun väitti että seinänaapurini tehnyt myös valituksen minusta, mutta kun käytiin vuokranantajan kanssa keskustelemassa seinänaapurin kanssa niin mitään valitusta eivät olleet tehny. Tämä Liisan talossa ollut puheenjohtaja totesi ettei inhimillisyyttä tarvita tälläsissä asioissa ja ei hänellä tunnu missään vaikka Liisan hääti, no on se kumma jos ei tarvita inhimillisyyttä toisen kotiin liittyvissä asioissa kun koti on yksi tärkeimmistä asioista joita ihmisellä on! Tälläsiä nämä puheenjohtajat.

On hyvin vähän asioita jotka olisi lain edessä hyväksyttäviä syitä asunnon haltuunottoon. Siinä ei mikään pelkkä huono käytös(naapurikyylät, eläkeläiset,) tai asunnon paha haju riitä (ulkomaalaiset..)

Itsepähän hallituksen puheenjohtajanne valitsette.
Ja viitaten Liisankin tapaukseen, ei yksi hallituksen puheenjohtaja voi kumota hallituksen ja käräjäoikeuden päättämää asiaa! Jos Liisa ei 1,5v sitten kyennyt/halunnut(hänhän käsittääkseni on täysvaltainen ihminen) huolehtimaan asunnoistaan, niin miten voi olettaa että hän nyt huolehtisi. Ja koko ruljanssi alkaisi alusta.

On hyvin vähän asioita jotka olisi lain edessä hyväksyttäviä syitä asunnon haltuunottoon. Siinä ei mikään pelkkä huono käytös(naapurikyylät, eläkeläiset,) tai asunnon paha haju riitä (ulkomaalaiset..)

Itsepähän hallituksen puheenjohtajanne valitsette.
Ja viitaten Liisankin tapaukseen, ei yksi hallituksen puheenjohtaja voi kumota hallituksen ja käräjäoikeuden päättämää asiaa! Jos Liisa ei 1,5v sitten kyennyt/halunnut(hänhän käsittääkseni on täysvaltainen ihminen) huolehtimaan asunnoistaan, niin miten voi olettaa että hän nyt huolehtisi. Ja koko ruljanssi alkaisi alusta.
Kaikkihan lähti liikkeelle talon ludeongelmasta ja sen hoitamisesta. Liisa ei ollut ainoa, jolla luteita oli, eikä voida tietää, millä tavalla ne taloon tulivat. Helsingin Sanomissa oli tänään juttu luteista kerrostalossa ja siitä voi tutustua faktoihin, jotka ovat hukassa monelta tähänkin tapaukseen kantansa ilmaisseilla, ehkä myös osalla talon hallitusta ja yhtiökokouksessa haltuunottoa kannattaneilla.

Monenlaista hämärää tässä on; esim. yhtiökokouksen ajoittuminen Liisan sairaalareissun ajalle, ja myös miten sitä ennen yritettiin asiasta asukkaan kanssa sopia. Tarvittaessahan on yhtiöllä oikeus mennä asuntoihin poliisin avustamana asian niin vaatiessa ja nythän sellainen ludeongelman hoitamisen takia oli. Miksi sitä ei käytetty vaan tehtiin mieluummin haltuunotto? Joku ehkä havittelee Liisan osakkeita itselleen?

Kannattaa lukea myös edellisen artikkelin kommentti #58, jossa selvitellään sitä, mistä käräjäoikeus todellisuudessa on tässä jutussa päättänyt.

Tavaroiden varastamisesta toisesta asunnosta pitäisi Liisan tehdä rikosilmoitus, eikä turhaan tuhlata energiaa kyselemällä niiden perään hallitukselta, joka jo on karvansa näyttänyt.

Vaikea tilanne, mutta ymmärrän naapureita. Ihan sama, mistä luteet ovat alkujaan lähtöisin, ne olisi pitänyt mummelinkin kämpästä myrkyttää.
Ei kait se nyt ihan sama ole,mistä lähtöisin ovat.Kyllä varmasti nykyisin niitä on joissakin muissakin asunnoissa ,siinä talossa.Tarkastukseen kaikki ja lasku kuuluu taloyhtiölle.Ja siivoojan valitsee se,joka maksaakin.

Luteethan on asunnoista hävitetty ajat sitten. Toki niitä voi taas kulkeutua talon muista asunnoista. Kuinka usein asukkaan pitää siivota asuntonsa ja miksi talöyhtiöllä on niin paljon valtaa asiaan. Kai minutkin voisi sitten häätää kun siivoan 2 kertaa kuukaudessa.
Sitä harrastetaan nykyisin taloyhtiöissäkin kiusaamista,ei vain määrätyissä paikoissa,työssä ,kouluissa ja niin edelleen.Taannoin isännöitsijä ja hallitus yritti valheella asuntoa hallintaan,mutta saivat isot maksut käräjillä kontolleen. Tosi isot.ja jokikinen heistä muutti pois sitten.Lukee kiinteistöliiton sivulla.

Tätä hallintaanottopäätöstä ei siis olla käsitelty missään oikeudessa! Yhtiökokous teki asiassa päätöksen (ei kerrota kuinka monen osakkaan voimin, ja ajoitettiinko tämä kokous tahallisesti Liisan sairaalareissun tienoille). Sitten Liisalle toimitettiin tieto hallintaanottopäätöksestä. Liisan olisi pitänyt määräajassa nostaa moitekanne saadakseen päätöksen perusteet käräjäoikeuden tutkittaviksi, mutta koska hän oli sairaalassa (eikä vanha ihminen ilmeisesti muutenkaan ymmärtänyt asian merkitystä), näin ei tapahtunut. Määräajan mentyä umpeen yhtiökokouksen äänestämällä tehty päätös sai lainvoiman, ja oikeudella oli enää kumileimasimen virka. Kun päätöstä ei moitita, katsotaan osakkaan hyväksyneen sen - vaikka hän ei tosiasiassa olisikaan hyväksynyt. Asianajaja ei enää tässä vaiheessa mahtanut asialle mitään. Uskon, että Liisa olisi voittanut oikeudessa, jos moitekanne olisi nostettu.
Siis käräjäoikeus ainoastaan hyväksyi Liisan ja taloyhtiön välisen sopimuksen, joka tehtiin häädön oikeuskäsittelyn aikana.
Eli järjestys oli:

1. Asuntojen haltuunotto yhtiökokouksen päätöksellä, josta olisi voinut tehdä valituksen määräajan kuluessa; ei tapahtunut jostain syystä, tietämättömyys ja osaamattomuus?

Sen jälkeen ilmeisesti muuttovaatimus Liisalle ja kun se ei tehonnut:
2. Häätöhakemus käräjäoikeuteen, ja sen käsittelyn aikana tehtiin sopimus, jonka oikeus automaattisesti hyväksyi. Sen sopimuksen rikkomisesta kahden viikkosiivouksen väliin jäännin verran voitiin sitten laittaa häätö täytäntöön ilman uutta häätökäsittelyä oikeudessa.

Eli mikään oikeusaste ei ottanut kantaa taloyhtiön näkemysten oikeellisuuteen missään vaiheessa. Ainoa oikeuden kanta oli se, että se hyväksyi Liisan ja taloyhtiön välisen sopimuksen, jota taloyhtiö sitten mitä tarkoitushakuisimmin lähti tulkitsemaan.

Liisa on tässä joutunut lakimiesten pyöriteltäväksi, jotka ovat pelanneet asiat niin ovelasti, että Liisalta on vaivihkaa viety käsistä yksi kerrallaan kaikki kortit, joilla olisi voinut korjata meneillä oleva vääryys.

Siis käräjäoikeus ainoastaan hyväksyi Liisan ja taloyhtiön välisen sopimuksen, joka tehtiin häädön oikeuskäsittelyn aikana.
Eli järjestys oli:

1. Asuntojen haltuunotto yhtiökokouksen päätöksellä, josta olisi voinut tehdä valituksen määräajan kuluessa; ei tapahtunut jostain syystä, tietämättömyys ja osaamattomuus?

Sen jälkeen ilmeisesti muuttovaatimus Liisalle ja kun se ei tehonnut:
2. Häätöhakemus käräjäoikeuteen, ja sen käsittelyn aikana tehtiin sopimus, jonka oikeus automaattisesti hyväksyi. Sen sopimuksen rikkomisesta kahden viikkosiivouksen väliin jäännin verran voitiin sitten laittaa häätö täytäntöön ilman uutta häätökäsittelyä oikeudessa.

Eli mikään oikeusaste ei ottanut kantaa taloyhtiön näkemysten oikeellisuuteen missään vaiheessa. Ainoa oikeuden kanta oli se, että se hyväksyi Liisan ja taloyhtiön välisen sopimuksen, jota taloyhtiö sitten mitä tarkoitushakuisimmin lähti tulkitsemaan.

Liisa on tässä joutunut lakimiesten pyöriteltäväksi, jotka ovat pelanneet asiat niin ovelasti, että Liisalta on vaivihkaa viety käsistä yksi kerrallaan kaikki kortit, joilla olisi voinut korjata meneillä oleva vääryys.

Aika kummallista on, jos Suomessa oikeus voi määrätä häädön ehdollisena. Kuten, että ellei asukas nuole taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan persettä koko loppuelämänsä ajana, häätö voidaan laittaa täytäntöön yhden nuolemiskerran jäätyä väliin...

Jos oikeus taasen ei ole lainkaan päättänyt häädöstä, vaan hyväksynyt vain sopimuksen, nyt tehty häätö on laiton.

Aika kummallista on, jos Suomessa oikeus voi määrätä häädön ehdollisena. Kuten, että ellei asukas nuole taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan persettä koko loppuelämänsä ajana, häätö voidaan laittaa täytäntöön yhden nuolemiskerran jäätyä väliin...

Jos oikeus taasen ei ole lainkaan päättänyt häädöstä, vaan hyväksynyt vain sopimuksen, nyt tehty häätö on laiton.
Näin kyllä, mutta toisaalta taustalla oli jo valituksen puuttumisen takia lainvoiman saanut haltuunotto, jonka perusteina oli varmaankin samat seikat, jotka olivat häädön haun perusteluina. Onko oikeudelle enää mahdollista ruveta harkitsemaan niitä uudelleen, kun ne on tavallaan jo myönnetty jättämällä valitus tekemättä? Pitäisi lukea oikeuden päätösasiakirjat, jotta asia selviäisi.

Kuka valehteli oikudelle, että ludeongelma johtui siitä, ettei asunnossa siivouttu tarpaaksi usein?

Harhaluulo luteista ei pidä paikkaansa: niitä löytyy myös luksustason kodeista ja hotelleista
Lauantai 6.1.2018 klo 09.27

Tuholaistorjunta Täystuhon johtaja Manu Backman kertoo torjuneensa luteita viiden tähden hotellihuoneesta.

• Lude ei katso asukkaan elintasoa tai asemaa.
  • Backmanin mukaan seinäluteet ovat ongelma etenkin suurissa yliopistokaupungeissa.
(MOSTPHOTOS)">
Seinäluteita voi olla myös luksustason kohteissa. Kuvituskuva. (MOSTPHOTOS)
- On väärin kuvitella, että lude viihtyy liassa, se viihtyy ihmisen lähellä ja haluaa öisin verta, sanoo Tuholaistorjunta Täystuhon kokenut ja kaiken nähnyt johtaja Manu Backman.

Backman kertoo kohdanneensa näitä inhottavia loisia erilaisissa paikoissa.

- Olen hävittänyt ja torjunut niitä yli 300 neliön luksuskodissa, missä oli laaja kattoterassi. Samoin luteita olen torjunut viiden tähden hotellihuoneesta, Backman kertoo.

- Lude ei katso asukkaan elintasoa tai asemaa.

Mieleen jääviä näkyjä on ollut sänky, joka kuhisi luteita, samoin sen lähettyvillä olleet yöpöydät ja tuolit.

- Luteet odottivat piilossa yötä ja ateriaa.

Matkaajat saattavat tuoda mukanaan

Matkustaminen kaukomailla tai maailman metropoleissa saattaa tuoda mukanaan matkatavaroissa tuliaisina luteita Suomeen. Lude, lutikka eli seinälude on hyönteinen ja syöpäläinen, jonka ravinto on ihmisen veri. Sille kelpaa myös kissojen, koirien, kanien, marsujen ja lintujen veri.

Luteen lymyilevät päivät puuhuonekalujen, sohvien, nojatuolien, taulujen ja lattialistojen suojissa, mutta yön pimeinä hetkinä ne tarttuvat ihmiseen ja purevat ja imevät ravinnon.
- Ongelmana ne ovat erityisesti suurissa yliopistokaupungeissa. Lude elää myös loisena lepakoissa, niitä on siksi maaseudullakin, Backman sanoo.

Paukamat hävisivät

Kokenut ludetorjuja Aleksi Anttinen Delecon Oy: stä sanoo iloisemman muiston liittyvän alkoholistiin, joka lupasi mennä katkolle, kun sänky ja koko asunto vihdoin sumutettiin ja paukamat hävisivät.

- Hän oli niin onnellinen, että lähti katkolle heti. Se, että luteet saavat olla kauankin asunnoissa, liittyy usein syrjäytymiseen, mielenterveysongelmiin ja alkoholismiin.

Kokeneet luteiden torjujat pitävät lämmintä saunaa hyvänä paikkana tappaa vaatteista ja matkatavaroista luteet.

Asuntoon levinneet syöpäläiset vaativatkin jo ammattilaisten keinot. Saunan pitää olla vähintään 60-asteinen ja esimerkiksi matkalaukkujen on hyvä olla kuumassa kymmenisen tuntia.
- Pakkanenkin tappaa luteen, mutta vasta -18 asteessa.

Luteet kuolevat pakkasessa noin vuorokaudessa.

http://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/201801052200648681_uh.shtml

Omistusasunnostaan luteiden takia häädetty Liisa, 91, siirretään palvelutaloon: ”Palaan kotiin vielä. Täällä olen pantavankina”
Maanantai 8.1.2018 klo 06.29

Taloyhtiö, josta Liisa Tiukka 23 asumisvuoden jälkeen häädettiin, vaihtoi hallitusta 3. tammikuuta, mutta uusi hallitus tuki tehtyä häätöpäätöstä.

(JUHA VELI JOKINEN)">
Liisa Tiukka,91, siirretään Koukkuniemen vanhainkodista maanantaina palveluasuntoon Tampereen keskustan tuntumaan. Muuttoapuna on naapuri vanhasta taloyhtiöstä Pirkko Virtanen. (JUHA VELI JOKINEN)

Joulun alla suuren mediakohun keskellä Liisa Tiukka, 91, häädettiin poliisivalvonnassa omistusasunnostaan Tampereen keskustassa. Syynä taloyhtiön ja sen hallituksen ajamaan asunnon haltuunottoon ja käräjäoikeuden vahvistamaa häätöpäätökseen oli Liisan asuntojen ludeongelma ja sitä seurannut siivous.

Liisa häädettiin jouluksi lähistön vanhainkotiin. Vanhuksen huonekaluja ja tavaroita täynnä olevaan 50 neliön asuntoon vaihdettiin salamavauhtia lukot ja avaimet jäivät vain isännöitsijälle.

Liisa omistaa taloyhtiössä vielä 100 neliön asunnon, joka on nyt myynnissä. Taloyhtiön haltuunottoaika on kolme vuotta, mistä ajasta on enää jäljellä 1,5 vuotta. Pakolla vanhainkotiin siirretty Liisa sai ystävien avustuksella kolmen huoneen ja 70 neliön palveluasunnon, minne hänet siirretään maanantaina.

- Palaan kotiini vielä, täällä vanhainkodissa olen ollut kuin pantavanki. Minut on vääryydellä häädetty. Haluan asua keskustassa ja kävellä kaduilla ja käydä kirkossa. Luteet tulivat asuntooni muusta asunnosta, olen itse uhri, en luteiden levittäjä, Liisa sanoo.

Sänky viedään maanantaina

Lapsettoman ja Tampereella ilman sukulaisia elävän Liisan ystävä ja naapuri Pirkko Virtanen on tilannut kuljetusauton maanantaiksi, millä viedään asunnosta Liisan oma sairaalasänky palvelutaloon ja tiistain muuttoautolla tulevat tyylihuonekalut, taulut, televisio, muut tavarat ja vaatteet perässä.

- Liisa on viettänyt unettomia öitä ja koko ruljanssi on ottanut koville. Hän toistaa joka päivä palaavansa omaan asuntoonsa, Virtanen sanoi.

Taloyhtiö, josta Liisa 23 asumisvuoden jälkeen häädettiin, vaihtoi hallitusta 3. tammikuuta, mutta uusi hallitus tuki tehtyä häätöpäätöstä.

- Uskoin, että uusi hallitus olisi ollut järkevämpi ja ajatellut asiaa kannaltani, mutta ei. Olen edelleen miettinyt, että teen taloyhtiöstä ja sitä johtaneista tutkintapyynnön poliisille. Minut leimattiin syöpäläisten levittäjäksi, Liisa sanoo.

Liisan uusi koti Taatalan palveluasunto on Tampereen keskustan tuntumassa Koivistonkylässä.

Pääkeittäjänä, kutojana ja leipojana elämässään uurastanut Liisa on testamentannut 50 neliön asunto-osakkeensa Vapaakirkolle ja myynnissä olevan 100 neliön lukaalin lasten syöpätutkimuksen hyväksi.

- Testamentit on jo tehty, Liisa sanoo.

400 facebook-jäsentä

Liisa heti kotiin -Facebook-ryhmä on seurannut Liisan dramaattisia vaiheita ja ottanut kärkkäästi kantaa tapahtumiin.

- Kuinka on mahdollista, että oikeusvaltiossa voi näin tapahtua? Onko tämä ollut joillekin ihmisille arvovaltakysymys, mistä ei ole voitu perääntyä? Eikö Suomessa ole inhimillisyyttä, että vanhus ajetaan jouluksi kotoaan pois? Onko tutkittu, mistä luteet tulivat taloon, kysytään ja ihmetellään ryhmän facebook -keskusteluissa.

Ryhmässä on tällä hetkellä yli 400 jäsentä.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801062200650555_u0.shtml

Laitokseenhan tämä ämmä lopulta raijattiin eli palvelutaloon, jonne se olisi aikapäiviä sitten kuulunut häiriköimästä taloyhtiötä. Ei tämä mikään herttainen pullamummo ole mitä olen kuullut, joten turha ämmää puolustella yhtään.

Yhteistyössä