Asunnossa hometta, jelppiä

Terveystarkastaja kävi meillä ja hän totesi että olohuoneen katossa, sekä seinässä, ja myös vessassa kosteusvaurio ja hometta.

Tuossa nyt ne paikat missä sitä on..:/
No nehän pitääpi sit korjata. Pintojen uusiminen. Toivottavasti ei ole levinnyt syvemmälle rakenteisiin. Ettekö kysyneet siltä terv.tarkastajalta, että mistä kannattaisi aloittaa?
 
Ekana. Mitä hometta? Kuinka myrkyllinen se on, eli miten pahaa solumyrkkyä erittää? Sädesientä jos löytyy -> räjäyttäkää koko talo sisältöineen maantasalle, ei lähde muuten, ei auta ees rempat, tarttuu jopa muoviin ilmasta.

Muuten, TODELLA laajat rempat, ihan kaikki mahdollisestikin homeessa olevat rakenteet uusiksi. Mielummin liikaa materiaalia mikä voi olla homeessa pois, kuin liian vähän (ettei se home jää sinne).

Tai voihan sitä olla remppaamatta. Home ei itsekseen katoa. Terveys kyllä herkimmiltä menee, kukin kokeilkoot kuinka kauan kestää itse (lapsia en suosittele altistamaan ja tuhoamaan heidän tulevaisuuttaan).
 
"just"
Jahas... onko tää nyt joku vitsi...
Terveystarkastaja kävi ja sä kyselet, voiskos sille homeelle tehdä jotain itse.
Kyllä voi. Revit seinän auki, eli purat kaikki rakenteet. Kuivatat kaikki kostuneet paikat ja vaihdat kaikki materiaalit joissa hometta.
Jos kysessä on vuokra-asunto, niin vaaditte uuden asunnon. Jos omistusasunto osakeyhtiössä, pyydät isännöitsijän paikalle, jos omakotitalo, otat vakuutusyhtiöön yhteyttä.
 
[QUOTE="just";23087527]Jahas... onko tää nyt joku vitsi...
Terveystarkastaja kävi ja sä kyselet, voiskos sille homeelle tehdä jotain itse.
Kyllä voi. Revit seinän auki, eli purat kaikki rakenteet. Kuivatat kaikki kostuneet paikat ja vaihdat kaikki materiaalit joissa hometta.
Jos kysessä on vuokra-asunto, niin vaaditte uuden asunnon. Jos omistusasunto osakeyhtiössä, pyydät isännöitsijän paikalle, jos omakotitalo, otat vakuutusyhtiöön yhteyttä.[/QUOTE]

Joo, kävi. Oli kyllä tosi hyvä henkilö, ja tiesi kyllä mistä hän puhuu. Ja antoi paljon vinkkejä mitä tehdä, mut en kaikkee muista.
Meidän isännöintitoimiston työntekijä on sellainen, että ei kovin helpolla mitään remonttia ala tekemään ja tästäkin hän jopa suuttui kun soitin ja sanoin että meillä kävi terveystarkastaja.. :O
 
Ekana. Mitä hometta? Kuinka myrkyllinen se on, eli miten pahaa solumyrkkyä erittää? Sädesientä jos löytyy -> räjäyttäkää koko talo sisältöineen maantasalle, ei lähde muuten, ei auta ees rempat, tarttuu jopa muoviin ilmasta.

Muuten, TODELLA laajat rempat, ihan kaikki mahdollisestikin homeessa olevat rakenteet uusiksi. Mielummin liikaa materiaalia mikä voi olla homeessa pois, kuin liian vähän (ettei se home jää sinne).

Tai voihan sitä olla remppaamatta. Home ei itsekseen katoa. Terveys kyllä herkimmiltä menee, kukin kokeilkoot kuinka kauan kestää itse (lapsia en suosittele altistamaan ja tuhoamaan heidän tulevaisuuttaan).
En tiedä mitä hometta tuo on.
Ja remonttia itsekkin haluan, tai sitten toisen asunnon.. Lapset olleet kipeenä todella useasti. Tänään oli tarkotus ottaa labrasta verikoe hometestiä varten, mutta lääkäri ei suostunut kirjoittamaan lähetettä labraan sen takia, ja sitä kun ei saa ilman lähetettä. Olisi ollut mulla joku dokumentti näyttää myös asiaan liittyen.
 
No nehän pitääpi sit korjata. Pintojen uusiminen. Toivottavasti ei ole levinnyt syvemmälle rakenteisiin. Ettekö kysyneet siltä terv.tarkastajalta, että mistä kannattaisi aloittaa?
No hän sanoi että tapetin voisi ottaa pois, mutta mä kun tuosta kohtaa katoin tapetin alle nii oli sieltä tapetin alta ihan homeessa myös. En oikein tiedä mitä pitäis tehä.Mut miten katon kanssa?
 
Siis asutteko vuokralla vai omistuskämpäs (kerrostalossa/rivarissa kuitenkin ilmeisesti?)?

Jos vuokralla ja tuo remppaamistahto on noin kehno, niin suosittelen että kiireellä etitte uuden.

Jos omistuskämpässä, niin remppa on pakkokin tehdä, siinä leviää home (ellei oo jo levinnyt) koko taloon.

Oli miten oli, olis ihan hyvä tietää mitä hometta siellä teiän asunnossa kasvaa. Ja etenkin onko teillä oireita. Yv:näkin saa laittaa, on vähän liikaakin kokemusta itellä + tutuilla noista homeongelmaisista rakennuksista ja mitä kaikkea niistä voi seurata.
 
"Jasmin"
Mulla sama ongelma siis kosteusvaurio keittiössä, kylppärissä ja olohuoneessa. Oli allergia ja muutui hiljalleen astmaksi. Isännöistsijää ei kiinnosta, mutta laittoi vessan uusiksi kun haisi niin homeelta ettei voinut käydä rauhassa. Miten sai terveystarkastajan ite tilattua?
 

Yhteistyössä