Asunnonvaihto, iso asuntolaina -huono hetki?

Pohdimme kuumeisesti uskaltaako tässä markkinatilanteessa vaihtaa asuntoa ja ottaa uutta isoa asuntolainaa.

Asumme pääkaupunkiseudulla ja meidän työpaikat täällä, asunnojen hinnat ovat kovia ja siksi jos vaihdamme uusi asuntolaina olisi aikasta iso lähemmäs 200.000eur.

Mitä mieltä olette, onko ihan hullu hetki ottaa lisätä lainan määrä?

Oma toki täytyisi laittaa myynti ja isompi olisi jo kiikarissa, tosin uskallus puuttuu.

Uuutisia kun lukee korot nousussa, sähkönhinta nousussa... mitä vielä...

armaat äidit, mielipiteitä :)
 
Muuttaja
Me ostimme juuri oman ensimmäisen talon, kesäkuussa muutetaan :)

Ei ole mitään vaikutusta vaikka korot on nousussa, nehän on aivan järkyttävän alhaalla nyt. Lisäksi talojen hinnoissa on tosi paljon ilmaa, joten tarjouksia vaan..
 
yksi pieni mielipide
noh, minä en vaihtaisi isompaan, jos vanhassa jotenkuten pystyy elämään. Mutta minä olenkin arka kaikissa tällaisissa. Mieti nyt sitäkin, että jos jäät kotiin esim. hoitovapaalle, niin onko mahdollista lyhentää lainaa? Jokohan kannattaisi tuolla rahasummalla rakentaa. Uuden okt saa tuolla hinnalla rakennettua. Tonttimaa voi kyllä olla siellä etelässä niin kallista, että hyöty kaatuu tontin hintaan. Olenko oikeassa. Naapuri rakensi 157 neliön talon hintaan 180000 e. Tontti tosin taisi olla ilmainen.
 
rakentaja
Alkuperäinen kirjoittaja yksi pieni mielipide:
noh, minä en vaihtaisi isompaan, jos vanhassa jotenkuten pystyy elämään. Mutta minä olenkin arka kaikissa tällaisissa. Mieti nyt sitäkin, että jos jäät kotiin esim. hoitovapaalle, niin onko mahdollista lyhentää lainaa? Jokohan kannattaisi tuolla rahasummalla rakentaa. Uuden okt saa tuolla hinnalla rakennettua. Tonttimaa voi kyllä olla siellä etelässä niin kallista, että hyöty kaatuu tontin hintaan. Olenko oikeassa. Naapuri rakensi 157 neliön talon hintaan 180000 e. Tontti tosin taisi olla ilmainen.
Tolla hinnalla EI rakenna isoa taloa. Ja pitää muistaa,et pihaankin uppoaa rahaa ja kaikilla ei riitä edes aika rakentamiseen.
 
AnniHelena71harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja yksi pieni mielipide:
noh, minä en vaihtaisi isompaan, jos vanhassa jotenkuten pystyy elämään. Mutta minä olenkin arka kaikissa tällaisissa. Mieti nyt sitäkin, että jos jäät kotiin esim. hoitovapaalle, niin onko mahdollista lyhentää lainaa? Jokohan kannattaisi tuolla rahasummalla rakentaa. Uuden okt saa tuolla hinnalla rakennettua. Tonttimaa voi kyllä olla siellä etelässä niin kallista, että hyöty kaatuu tontin hintaan. Olenko oikeassa. Naapuri rakensi 157 neliön talon hintaan 180000 e. Tontti tosin taisi olla ilmainen.

No ei todella voi pk-seudulla rakentaa vielä 200 000 eurolla, kuten itsekin sanoit tontit on sikahintaisia täällä. Keski-uudellamaallakin saa helposti pulittaa 100 000 egeä jostakin alle 1000m2 tontista, mitä ne sitten Hki/Espoo akselilla ovatkaan...
 
vieras
Jos uutta lainaa olette ottamassa, marginaalit ovat joidenkin veikkausten mukaan tämän vuoden loppupuolella jo 2 % luokkaa. Siihen kun lisätään vielä korkojen nousu, mikä jossain vaiheessa on varmasti edessä, lainakulut ovat melkoiset. Siihen kannattaa varautua.
 
halpis talohan se oli
Alkuperäinen kirjoittaja rakentaja:
Alkuperäinen kirjoittaja yksi pieni mielipide:
noh, minä en vaihtaisi isompaan, jos vanhassa jotenkuten pystyy elämään. Mutta minä olenkin arka kaikissa tällaisissa. Mieti nyt sitäkin, että jos jäät kotiin esim. hoitovapaalle, niin onko mahdollista lyhentää lainaa? Jokohan kannattaisi tuolla rahasummalla rakentaa. Uuden okt saa tuolla hinnalla rakennettua. Tonttimaa voi kyllä olla siellä etelässä niin kallista, että hyöty kaatuu tontin hintaan. Olenko oikeassa. Naapuri rakensi 157 neliön talon hintaan 180000 e. Tontti tosin taisi olla ilmainen.
Tolla hinnalla EI rakenna isoa taloa. Ja pitää muistaa,et pihaankin uppoaa rahaa ja kaikilla ei riitä edes aika rakentamiseen.
eikö? sitten naapuri narraa ;)
omatalo vai mikä desing se oli
 
no tuota
Asuntoa vaihtaessa tarvitsee tuijottaa vain välirahaa. Nykyisen asuntonne hinta laskee jatkuvasti.

Ja 200 tonnilla hyvä jos saa edes pk-seudulta tontin! Vaikka saisi kaupungin vuokratontin - mitä ei juuri nyt ole jaossa millään kaupungilla - ei se talo tuolla rahalla silti tänne silti pystyttyisi.

Yksi vaihtoehto on, että muuttaa vuokralle tai asumisoikeusasuntoon (niitäkin saa parhaimmillaan heti kun on numeron hakenut) ja odottelee mitä asuntomarkkinoilla tapahtuu. Nyt ei ole oikea aika ostaa isoa perheasuntoa.
 
Zoe-F
Miten mä olen ymmärtänyt että näin "lama-aikaan" asuntojen hinnat olis alhaalla ja lähtee nousemaan pikkuhiljaa..?
Eli periaatteessa nyt ei ole hyvä hetki myydä, mutta ostaa kuitenkin.
 
ei, ei
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Miten mä olen ymmärtänyt että näin "lama-aikaan" asuntojen hinnat olis alhaalla ja lähtee nousemaan pikkuhiljaa..?
Eli periaatteessa nyt ei ole hyvä hetki myydä, mutta ostaa kuitenkin.
Hinnat ovat lähteneet laskuun mutta eivät ole lähelläkään pohjaa. Ei ole mitään syytä, ei kertakaikkisesti mitään, miksi pitäisi nyt olettaa, että hinnat olisivat lähtemässä nousuun. Toki kiinteistönvälitysfirmat syytävät jatkuvasti sellaisia uutisia mediaan ja jopa Hesarin kaltainen lehti, jolta voisi odottaa journalistista laatua, niitä vailla mitään sensuuria julkaisee.

Nyt on bruttokansantuote laskussa ja työttömyys nousussa. Suomi on hyvin vientijohtoinen maa ja vienti ei nyt vedä. Tämä lama todellakin koskettaa Suomea, vaikka meidän oman toimintamme syytä tämä lama ei ole, ja omalla toiminnallamme emme täältä ylös pääse.

Asuntojen hinnoissa ainakin tietyillä alueilla on aivan julmettu kupla ja nyt se kupla hitaasti puhkeaa. Uuden kuplan kehittyminen tapahtuu vielä hitaammin.

Nyt näyttää siltä, että korot nousevat, ja pakkohan niin on kohtapuoliin tapahduttava, ne eivät voi olla noin mahdottoman alhaalla kuin mitä nyt ovat. Korkojen nouseminen ei todellakaan vaikuta asuntojen hintaan nostavasti.
 

Yhteistyössä