Asumuserossa. En saa mieheltä mitään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miumau"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miumau"

Vieras
Olemme miehen kanssa päätyneet ainakin aluksi asumuseroon. Mies vakkaritöissä ja itsellä ei ammattia ja opiskelen.. hoitanut yhteisiä lapsia aiemmin kotona.
Olen uuteen asuntoon hankkinut tavaroita sieltä täältä ja joitain saanut mukaan yhteisistä tavaroista. Osa on ihan selvästi minun ja osa miehen hankkimia, ja osa sellaisia mitkä olen hälle jättänyt koska en saa niitä mahtumaan uuteen asuntoon. Olisin esimerkiksi voinut myydä puutarhakalusteet pois, mutta mies ei suostunut.
Hän kuitenkin kiristi minulta vakuutuksesta rahat pois mutta itse en saa mitään hyötyä omista tavaroista rahallisesti koska mies vetoaa siihen että on elättänyt minua ja minun pitäisi hänelle maksaa. :(
Olen ihan rikki kun en haluaisi riitaisaa loppua suhteelle, mutta meneekö se kuitenkin siihen kun hankitaan ihan paperille avioero? Miten saan jotain tasaväkisyyttä tähän. Jouduin sossusta hakemaan apua muuttoon niin eivät myöntäneet toimeentulotukea koska miehellä olisi kuulemma vielä elatusvelvollisuus minua kohtaan koska en tienaa mitään. Help!

Hei, itselläni ei tästä ole kokemusta, mutta mieheni erosi ex-vaimostaan vuosia sitten. Totta, aviopuolisot ovat velvollisia elättämään vähempituloista puoliskoa.

Ensiksi suosittelisin olemaan yhteydessä lastenvalvojaan, jotta lapsen elatus ja tapaamisen saataisiin turvattua, sitten oikeusaputoimistoon. Varmasti osaavat neuvoa siellä.
Sellaisen neuvon antaisin, että unohda tunteet tässä asiassa ja pyri saamaan paperityöt kuntoon mahdollisimman nopeasti, sillä turvaat itsesi ja lapsesi. Jos myöhemmin näyttää, että yhteenpaluu voisi sittenkin onnistua, nämä paperit eivät sitä estä.

Lastenvalvojalle on aika varattu. Ja olemme kuitenkin lasten hoidosta saatu asiat kuntoon ja sovittua. Inhottavaa kun itselle ei kuitenkaan ole ollut koskaan se raha niin tärkeää.. siksi olen ollut lasten kanssa kotona ja kituuttanut vähän vähemmällä. Kestänyt niin miehen pahoinpitelystä saamat sakot kuin rattijuopumuksesta. Mutta nyt kun tajusin että voisin olla paljon onnellisempi ilman tätä miestä ja silti pärjätä, paremminkin, niin toinen alkaa riitelemään rahasta. :(

[QUOTE="miumau";29978016]Lastenvalvojalle on aika varattu. Ja olemme kuitenkin lasten hoidosta saatu asiat kuntoon ja sovittua. Inhottavaa kun itselle ei kuitenkaan ole ollut koskaan se raha niin tärkeää.. siksi olen ollut lasten kanssa kotona ja kituuttanut vähän vähemmällä. Kestänyt niin miehen pahoinpitelystä saamat sakot kuin rattijuopumuksesta. Mutta nyt kun tajusin että voisin olla paljon onnellisempi ilman tätä miestä ja silti pärjätä, paremminkin, niin toinen alkaa riitelemään rahasta. :([/QUOTE]

Ei se ole niinkään yllättävää ihmisluontoa kun katsoo. Voit verrata esim. klassista tilannetta, jossa perilliset riitelevät mummon kahviastiastosta. Rahallinen arvohan on jotakuinkin nolla, mutta tunneasioistahan siinä kiistellään. Tuossakin on ymmärrettävää, etteivät miehen tunteet ole kuolleet kuin seinään etenkin jos sinä olet ollut erossa aloitteellinen, ja hän nyt purkaa sitä tuohon raha-asiaan.

No olin ehkä aloitteellinen siinä suhteen että lähdin. Mutta mies ihan suoraan minulle sanoi että meillä ei ole yhteistä tulevaisuutta. Ja muille puhunut että meillä on 2 vuotta mennyt huonosti, vaikka itse olen vasta vuosi sitten tajunnut ettei tässä nyt kaikki ole kunnossa. :(
Onpas sitten näköjään ainoa asia miten tunteitaan käsittelee kun muuten ei ole kommentoinut mitenkään. Tuntuu vaan että jatkanut elämää kuin ei mitään. Pistänyt vaan pihaa kuntoon ja maalaa seiniä. :/

Vaadit vaan ne rahat mieheltä.
Sen takia suomessa on puolen vuoden "harkinta-aika", että molemmat sais elämänsä alkuun tuona aikana.
Mitään et voita noin. Pidät omista oikeuksistasi kiinni. Jos mies siitä hermostuu, nii se on hänen huonouttaan ei sinun.

Eron hetkellä ei välttämättä semmoinen sopuisuus onnistu.. monelle suuttumus ja viha on ainut keino katkaista ne siteet.

Eikö sossun kuitenkin pitäisi auttaa? Ei siitä ole mitään hyötyä, että on elatusvelvollisuus laissa, kun missään ei määritetä sen elatuksen suuruutta. Mieshän voi kiusallaan "elättää" vaikka satasella kuussa tai jättää oven taakse pussillisen koiranruokaa. Ei ole mitään tahoa, johon asiasta voisi valittaa ja saada elatuksen heti. Toki avioeron toteutuessa se voidaan ottaa huomioon tai kai siitä voidaan käräjöidäkin, mutta nehän tapahtuvat vasta myöhemmin. Ap tarvitsee rahaa nyt.

Yhteistyössä