Asumisoikeusasunnon numero haettu 4 vuotta sitten ja lappu hukassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pirjo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pirjo"

Vieras
Ennen kuin kyselen asiaa sieltä mistä lapun hain niin kysäsen täällä jos jollakin olisi tietoa, että kun numero on siis haettu nelisen vuotta sitten ja paperit on hävinnyt noin 6 muuton jäljiltä, niin saako sen saman numeron uudelleen sieltä toimistosta? Vai joudunko taas jonon hännille kun olen hukannut ne laput mitkä sieltä aikoinaan sain?

Ja osaako kukaan sanoa millaiset jonot mahtaa olla asunnoissa? Olen jo kolmisen vuotta asunut pois Suomesta joten asiasta ei ole mitenkään tuoretta tietoa. Silloin kun hain lapun oli ilmeisesti noin 3 vuoden jonotukset asuntoihin (riippuen tietenkin asunnosta) mietin että joko voisin toivoa saavani asunnon kun hain numeron muistaakseni 2006 vuoden syksyllä.

Siis täh, täälläpäin ne asumisoikeushakemuksetkin on voimassa vain kaksi vuotta. Soittelepa ja kysäise! Lisäksi olen itse olettanut, että sillä numerolla voi hakea vain tietyn aikaa (eli melkein heti) eli ei voi jemmata sitä numeroa. Muutenhan moni hankkisi numeron ihan turhaan ja hakisi sillä vasta jos tilanne tulisi eteen.

En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta jonotussysteemistä. Täällä asuntoja on vain tietyissä taloissa, joihin voi hakea tietynä hakuaikana, jos ei onnistu niin odottelemaan seuraavaa kohdetta tai sitten etsimään etuovesta, josko joku myisi eteenpäin. 6 vuotta on kyllä niin pitkä aika, että tuskin on hakemuksesi enää voimassa, jos ei koko aikana ole mitään kuulunut.

No huh, minulle sanottiin numeroa hakiessa ainakin että silloin jonot olivat noin kolmisen vuotta, ja kerrottiin että se saa asunnon jolla on pienin numero lapussa ja sanottiin ettei pariin vuoteen ainakaan kannata edes yrittää saada asuntoa joten olen jäänyt odottelemaan että aika kuluu. Helsingistä siis kyse.

Ei se numero vanhene. Sitä voi käyttää vain kerran, niin että se kyllä "kuluu"... Numerohan haetaan erikseen; ei sen ole sen kummempi "hakemus" eikä se mihinkään vanhene. Sen numeronhan saa heti ja sitten se on. Selitän näemmä oudosti, mutta mulla on siis sama käsitys kuin ap:llä, että numeron voi hakea vuosikausia ennen kuin ryhtyy asuntoa hakemaan. Jos unohtaa numeronsa, sen voi kysyä sieltä, mistä on sen hakenutkin. Nykyisin hakemus on sähköinen, joten veikkaan että jos täytät sen, saat paluupostissa tiedon, että sulla on jo numero.

Yhteistyössä