asumislisä,opintoraha ja toimeentulotuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oddball
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Oddball

Aktiivinen jäsen
14.10.2009
1 634
0
36
Onko tietoa kellään...tytär 18 vuotias ois nyt 1.5 muuttamassa omilleen, opintoja jäljellä silloin 1kk. Saako silloin asumislisän ja opintorahan Kelasta?
Myöntääkö sossu vielä toimeentulotuen vai vaatiiko ne siellä että on otettava kuukauden takia opintolaina?

1.6 lähtien saa luonnollisesti työmarkkinatuen ja asumistukea jollei mistään töitä löydy, saako siihen päälle vielä toimeentulotukea?

Eihän vanhempien tulot enää voi vaikuttaa jos 18 vuotias muuttaa pois kotoa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tulot vaikuttaa.. http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170703102019IL

Mutta onko vain siinä tapauksessa että asuu kotona? Näin mä olen tajunnu. :/ sen mukaan likka sais 11 e /kk, ei edes haettu sitä. Mutta nyt ois muuttamassa omilleen ja laskurin mukaan sais opintorahaa n.300 ja siihen asumislisät. Lähinnä mua askarruttaa tuo sossun toimeentulotuen myöntäminen...nuo kelan rahat riittää nippanappa vuokraan, elääkin pitäis.
Opintolainaa ei haluis ottaa ennenkun alottaa opiskelut AMK: ssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Oddball:

Mutta onko vain siinä tapauksessa että asuu kotona? Näin mä olen tajunnu. :/ sen mukaan likka sais 11 e /kk, ei edes haettu sitä. Mutta nyt ois muuttamassa omilleen ja laskurin mukaan sais opintorahaa n.300 ja siihen asumislisät. Lähinnä mua askarruttaa tuo sossun toimeentulotuen myöntäminen...nuo kelan rahat riittää nippanappa vuokraan, elääkin pitäis.

Näinhän se opiskelijoilla on, joko on mentävä töihin tai otettava lainaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Oddball:

Näinhän se opiskelijoilla on, joko on mentävä töihin tai otettava lainaa.

Niinpä tuntuu olevan. Töitä ei vaan meinaa löytyä, koittanut jo viimeset 2 vuotta et ois töissä opiskelun ohessa.
No, täytyy huomenna soitella noi paikat läpi, en voi lasta päästää yksin asumaan jos joutuu sitten niin tiukille. :(

Näinkö näitä lapsia lähetetään nykyään maailmalle? Tutkitaan vaan kaikki sossun tuet valmiiksi :o Anteeks mutta kyllä vanhempien pitäisi opettaa lapsensa tulemaan omillaan ja omaa asuntoa ei saa mikäli ei ole rahaa vuokraan.

Alkuperäinen kirjoittaja Juno:
Näinkö näitä lapsia lähetetään nykyään maailmalle? Tutkitaan vaan kaikki sossun tuet valmiiksi :o Anteeks mutta kyllä vanhempien pitäisi opettaa lapsensa tulemaan omillaan ja omaa asuntoa ei saa mikäli ei ole rahaa vuokraan.

Voin kertoa, että myös tuo tuilla eläminen, se jos mikä, opettaa itsenäiseks ja vähän laskemaan mihin on varaa, mihin ei. Aluksi tietenkin voi olla vähän huithapeli-meininki, mutta kyllä pian oppii, miten pitää elää, jos meinaa pärjätä.

Tiedän myös tosiaan tapauksia, missä penska on hankittu suurimmaksi osaksi siitä syystä, että se on kannattavaa, joten onhan näitä tuillaeläviä niin monenlaisia.

Yhteistyössä