ASTMAVAUVAN HOITO:apua auttakee

Hei kaikille,

jos jaksatte, niin olisi kiva kuulla kaikki mahdolliset vinkit astma vauvan hoitoon!

Vauva on kahdeksankuinen ja lähes yksitoistakiloinen poijan jötikkä.

Saatiin lääkitys vasta viimeviikolla ja on vähän semmoinen "öö-olo". eli toimin lääkärin ohjeiden mukaan antaen lääkkeet ja yritän pitää kotia pölyttömänä. ulkona kuitenkin edelleen harson alla nukutan jne.

en oikein tiedä mihin pitäisi kiinnittää huomiota jne. yritän tässä toisin sanoen kalastella muiden "kantapään kautta" opittuja hoitovinkkejä, ettei tarvitsi itse kaikkea kokeilla.

Siis esim. mitä tehdään, jos tyyppi vaan yskii tai vinkuu, vaikka lääkkeet on annettu?

Lääkkeinä Ventoline (neljän tunnin välein kork., yksi suihkaus, viisi henkosta) ja 10-15 minuutin kuluttua kahdesti päivässä Pulmicort (kaksi suihketta, viisi hengenvetoa).

iso kiitos etukäteen!!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2006 klo 19:21 linnea75 kirjoitti:
Hei kaikille,

jos jaksatte, niin olisi kiva kuulla kaikki mahdolliset vinkit astma vauvan hoitoon!

Vauva on kahdeksankuinen ja lähes yksitoistakiloinen poijan jötikkä.

Saatiin lääkitys vasta viimeviikolla ja on vähän semmoinen "öö-olo". eli toimin lääkärin ohjeiden mukaan antaen lääkkeet ja yritän pitää kotia pölyttömänä. ulkona kuitenkin edelleen harson alla nukutan jne.

en oikein tiedä mihin pitäisi kiinnittää huomiota jne. yritän tässä toisin sanoen kalastella muiden "kantapään kautta" opittuja hoitovinkkejä, ettei tarvitsi itse kaikkea kokeilla.

Siis esim. mitä tehdään, jos tyyppi vaan yskii tai vinkuu, vaikka lääkkeet on annettu?

Lääkkeinä Ventoline (neljän tunnin välein kork., yksi suihkaus, viisi henkosta) ja 10-15 minuutin kuluttua kahdesti päivässä Pulmicort (kaksi suihketta, viisi hengenvetoa).

iso kiitos etukäteen!!!!
ps. meillä ei ole elukoita emmeka röökkaa, mutta hirvittävän allergista porukkaa muuten kaikki tyyni. eli ei edes tietoa onko kyseessa ns. lapsuusiän astma (ahtaat röörit) vai joku atooppinen hommeli tai sitten joku kompakti yhdistelmä näistä. :whistle:

pps. tein sitten itsestäni tosi viksun vaikutelma lainaamalla omia kuolemattomia sanojani... :ashamed: <br><br>
 
Hei!

Meillä 10kk ikäinen astmapoika,tai siis astmaa epäillään. Minä sain ohjeeksi antaa ventolinea vaikka tunnin välein jos hengitys tuntuu ahtaalta.
Ja näin pienten vaavien kanssa kannattaa herkästi lähteä päivystykseen. Olemme useamman kerrran hakeneet polilta "vauhtia" eli poika on hengitellyt spiran kautta tuhdimman satsin kortisonia tai adrenaliinia ja joskus molempiakin.

Tämänkin asian kanssa oppii elämään ja huomaa jo pienestä koska kannattaa lisäannosta antaa. Meidän pojalla laajat allergiat jotka tietenkin myös vaikuttavat.

Jaksuja!!!!
 
hei!meidän pojalla todettiin 1v6kk.lapsuusiän astma.kotihoitona on pulmicort spiiran kanssa yhtä tappelua lääkkeen antaminen ja salbuvent sekä theodur rakeet.poika on ollut viisi kertaa puolenvuoden aikana sairaalassa osastohoidossa.meillä karsittu kotoa kukat,matot ja lelut pidetään pölyttömänä.vieraita ei lasketa kotia jos on yskäsiä,nuhasia ja tupakoida ei anneta edes parvekkeella.siivoan joka päivä imuroin tai pyyhin lattiat kostealla.pojalla myös atooppinen ihottuma.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2006 klo 21:24 pienen pojan äiti kirjoitti:
Hei!

Meillä 10kk ikäinen astmapoika,tai siis astmaa epäillään. Minä sain ohjeeksi antaa ventolinea vaikka tunnin välein jos hengitys tuntuu ahtaalta.
Ja näin pienten vaavien kanssa kannattaa herkästi lähteä päivystykseen. Olemme useamman kerrran hakeneet polilta "vauhtia" eli poika on hengitellyt spiran kautta tuhdimman satsin kortisonia tai adrenaliinia ja joskus molempiakin.

Tämänkin asian kanssa oppii elämään ja huomaa jo pienestä koska kannattaa lisäannosta antaa. Meidän pojalla laajat allergiat jotka tietenkin myös vaikuttavat.

Jaksuja!!!!
ventolineakin on tietysti erilaisia ja erivahvuisia.
lue pakkauksesta ohjeita. joissain mainitaan, että jos lääkettä joutuu antamaan useammin kuin kahden tunnin välein otettava yhteyttä lääkäriin. kuitenkaan ihan harmiton lääke.
 
kiitos kovasti vastauksista!!!! :hug:

meillä on varmaa (maitoallergian lisäksi) siitepölystä jotain ärsytystä; silmät vähän punakat ja nenä vuotaa kuin seula.

nukutatteko ulkona tämmöisissä tapauksissa?

ja mitä teillä on siitepölyallergia oireisiin? eritysesti pienillä?

meillä oli vanhemmalla pienenä Atarax, mutta se vissiin enempi iho-oireisiin, mutta aika tehokas on myös äkillisiin hengenahdistuksiin, mitä on tullut kalasta ja ulkokasveista. Zyrtec on myös, mutta ei varmaan näin pienille.

lastenlekuri sanoi, että Ataraksia voi tällekin vauvalle antaa ruuasta saatuihin punotuksiin. siis auttaakohan se siitepölyyn?

tosiaan tekisi mieli antaa ventolinea vähän useammin, tuntuu, että vaikutus ei kestä kyllä neljää tuntia, mikä sen antamisen väli on.

mutta en ala ominpäin lääkitsemään, harmi vaan, että tällä ilmansuunnalla saan lastenlääkärin kiinni vasta maanantaina. neuvokaa tyhmää sinne saakka. :hug:
 
Meillä nyt ei enää ole vauvaikäinen vaan 2v astmaatikko. Lääkkeenä siitepölyajan 2 suihketta aamulla ja 2 illalla Pulmicortia (200) ja lisäksi avaavana Bricanyliä 2suihketta 4h välein tarvittaessa(vastaava kuin ventoline). Meille annettiin kyllä ohjeeksi, että taaperolla pitää vetää Nebunetestä ainakin 10 kunnon hönkäystä, että lääke menee varmasti perille. Meillä se lääke kyllä otetaan ihan kiltisti.
Siitepöly ym allergiseen nuhaan on zyrtec-tippoja tai vastaavasti Aeriusta nestemäisenä. Kutinaan on joskus ollut Ataraxiakin. Nenäsuihketta tai silmätippoja meillä ei onneksi vielä ole tarvittu.

 
meillä pojalla on ollut viimeinen puol vuotta hakemista lääkityksen kanssa (poika nyt 2v8kk) lääkkeinä tällä hetkellä ventoline 1-2suihketta 2-5krt vuorokaudessa tarvittaessa....fliksotide 1suihke 2krt päivässä tarvittaesa tuplaus....aierus siirappi allergia oireisiin.....

meillä aamu lääkkeen pyrin antamaan pojan vielä nukkuessa helpompaa kun ei pistä vastaan haaleria...illalla normaalisti.....

meilläkin imuroin lähes joka päivä pölyt ja roskat ja imurin suodattimen vaihdan/pesen säännöllisesti......

kannattaa kottaa antaa sitä vemtolinea pojan nukkuesa päikkärit ja noin 10 henkosta ootat et ois mennyt lääke kaikki haalerista....voithan itse varmuuden vuoksi vähän tuoksauttaa et tuliko lääke kaikki hengitettyä itse teen niin joskus kun poika kauhialla kiireellä koittaa henkoilla sen lääkkeensä....

ataraxin kyllä pitäs auttaa mut meille lääkäri sanoi et määrää mielummin ton aeriuksen kun se ei väsytä niin paljoo ja nimemen omaan siitepölykautta varten<br><br>
 
Vielä pienni vinkki eli jos et oo vielä vaihtanut pyykkipulveria niin se kannattaa vaihtaa koko perheelle allergiaja asma ystävällisempään....
meillä oli aluksi käytössä lv ja nyt oon siirtynyt omo sensitiveen kokeilun kautta kun on atoopiaan taipuvainen iho astma pojallamme....
 
Meillä esikoisella todettiin vauvana (n.8kk) astma ja nyt esikoinen (7kk) sai ventolineä (mikst.) tarvittaessa annettaviin lääkkeisiin.
Siitepöly aikaan voi laittaa ikkunoihin siitepöly-suodattimet jotka kyllä hyvin estävät siitepölyn leviämisen sisälle...saa rautakaupoista. Itse olen lapsia nukuttanut ulkona myös siitepöly aikaan kun ei ole tullut hengenahdistusta tai muitakaan oireita...kannattaa varmaan seurata tuleeko oireita vai ei.
Ja kannattaa muuten muistaa kun antaa avaavia lääkkeitä ettei ylitä lääkärin määräämiä annostuksia...avaavat lääkkeethän lisää pulssitasoa ja aiheuttavat myös vapinaa (joka voi olla pienestä epämielyttävää)...jos avaavia mene useasti päivässä kannattaa lähteä vaikka päivystykseen...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.06.2006 klo 12:33 mie70 kirjoitti:
Meillä esikoisella todettiin vauvana (n.8kk) astma ja nyt esikoinen (7kk) sai ventolineä (mikst.) tarvittaessa annettaviin lääkkeisiin.
Siitepöly aikaan voi laittaa ikkunoihin siitepöly-suodattimet jotka kyllä hyvin estävät siitepölyn leviämisen sisälle...saa rautakaupoista. Itse olen lapsia nukuttanut ulkona myös siitepöly aikaan kun ei ole tullut hengenahdistusta tai muitakaan oireita...kannattaa varmaan seurata tuleeko oireita vai ei.
Ja kannattaa muuten muistaa kun antaa avaavia lääkkeitä ettei ylitä lääkärin määräämiä annostuksia...avaavat lääkkeethän lisää pulssitasoa ja aiheuttavat myös vapinaa (joka voi olla pienestä epämielyttävää)...jos avaavia mene useasti päivässä kannattaa lähteä vaikka päivystykseen...
kiitos viestistäsi! :D
huomasin tuon avaavien liiallisuuden eilen, kun oli mies lastenvahtina ja tuli sitten aikojen kanssa sotkua... lapsi sai siis ventolinea liian tiuhaan. siinä sitten yritin nukuttaa vauvaa, joka oli selvästi ihan hyperaktiivinen. ollaan kyllä tarkana kuten se kuuluisa porkkana tästä eteenpäin.

olen nyt nukuttanut sisällä pari päivää ja hengitys on kyllä paljon parempaa. eli taidan pitäytyä ulkonukutuksesta kunnes tilanne vähän tasaautuu. eihän sitä vauvaa voi loputtomiin sisällä pitää, mutta jospa tän pahenemisvaiheen ajan.

onneksi on mies lomalla, joten itse pääsen humputtelemaan esikon kanssa kesäteatteriin. :D

kirjoiteltelkaa ihmeessä lisää, on mukavaa + hyödyllistä saada vertaistukea.

ps. kävin allergia- ja astmaliiton sivuilla noita suodattimia etsimässä toistaiseksi kehnolla menestyksellä.
 
heippa,

nostan samalla tätä ja totean, jos en ole jo teille todennut, ja olenhan minä, että siitepöly, se ei ole sitten kivaa ollenkaan.

mutta yritetään kuitenkin nauttia kesästä.

lisää vinkkejä ja kokemuksia astmalapsista ja siitepölyallergiioista, pliis!
 
korven mami
Hei.miellä on poika 1v2kk.keuhkoastma todettiin pojan ollessa 5kk,meillä ollu kaikki mahdolliset lääkkeet kokeilussa mutta parhaaksi yhdistelmäksi todettiin seretide 2kertaa2 suihketta päivässä ja tarvittaessa ventoline 2-3 suihketta päivä, todella tiukkoina päivinä korkeintaan 3kertaa nestamäinen salbuvent 4mg vain 1.5miliä kerrallaan koskaa lisää sydämen tykytystä ja tekee pojan todella kärttyiseksi.myö asutaan vanhassa hirsitalossa jota remontoidaan täs samalla,ei ollenkaan hyvä paikka astma lapsen kans asua mut kunhan saadaan talo valmiiksi niin uskon että pöly vähenee niin siivous tarvekkin vähenee,nyt siivoan joka päivä,rajoituksena meillä on että ei kipeitä vieraita,,eläinkarvassa olevia(ellei täysin pakko)koska vaatteissa ja hiuksissa yllättävän paljon kulkeutuu eläikarvaa.nyt odotan kauhulla heinäaikaa että tuleeko sairaala kierre niin kuin viime kesänä. jaksamisia kaikille ja muistaa ottaa myös omaa aikaa vaikka olisi hankalaa.<br><br>
 

Yhteistyössä